|
Скачати 49.63 Kb.
|
КОНСТРУКТИВНІ ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ АГРЕСІЇУ ПЕДАГОГІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІПарходько Ганна Юріївна, канд. психологічних наук, доцент кафедри психології та соціології освіти ЧОІПОПП, член Української спілки психотерапевтів Психологічний портрет педагога найчастіше передбачає наявність у нього таких рис характеру як відповідальність, відвертість, доброзичливість, мудрість. У більшості випадків в своїй професійній діяльності педагог прагне відповідати цьому образу, реалізовувати поставлені перед ним завдання (взаємодію з батьками, дітьми, самим собою). Приємно, що найчастіше педагог справляється з цими завданнями. Але в ситуаціях, коли цих завдань багато або коли невдача слідує одна за одною, ці завдання можуть перетворюватися педагогом на «надзавдання» або супроводжуватися певною емоційною, часто фізичною напругою. Психологічно нормально, що у момент реалізації «надзавдань», а тим більше в разі не здійснення замисленого, людина відчуває почуття провини, болю, сорому, гніву та інші. Проте часто ці почуття не звичні для педагога, не включені в систему його професійних якостей. Часто вчитель не знає, що робити з цими почуттями та як психологічно грамотно проживати їх. Деякі педагоги накопичують ці емоції в собі, а деякі виражають їх у формі агресії. Саме такі ситуації «напруги» ми проаналізуємо в статті, а також запропонуємо можливі варіанти їхнього конструктивного вирішення. Згідно психотерапевтичної теорії транзакційного аналізу можна виділити п'ять ідей, яких зазвичай дотримуються люди в процесі вирішення складних задач, у тому числі й педагоги. Ці ідеї конструктивні в багатьох ситуаціях, проте «сліпе», стереотипне, усвідомлене або несвідоме їхнє дотримання, може призводити до виникнення агресії:
Розглядаючи ці ідеї, можна побачити, що в основі виникнення перелічених почуттів гніву та агресії лежить страх «не впоратися з професійним завданням» або зруйнувати, не виправдати образ «справжнього вчителя». Несвідомий страх призводить до виникнення стану безпорадності або агресії. У цих двох станах педагог буде частково недієздатним, ігнорувати можливості вирішення проблеми. Під впливом цих станів розумовий процес вчителя загальмовується та в разі агресії перемикається на який-небудь об'єкт, не пов'язаний з реальною ситуацією; а у випадку із занепокоєнням – фіксується лише на проблемному об'єкті. Для вирішення проблеми агресії в педагогічному середовищі педагогу буде корисно ознайомитися з наступними кроками конструктивного проживання цього почуття: Перший крок роботи з агресією – відокремити відчуття від поведінки. Зрозуміти що Вас лякає насправді. Від якої ситуації втікаєте в агресію. Другий крок – пам'ятати, що будь-яка людина може відчувати та мислити одночасно, навіть у приступі сильного гніву. Розуміючи причину страху, Ви маєте більше можливостей для прийняття рішення та розв’язання очікуваної проблеми. Відчуття гніву в сукупності з мислительною роботою дозволить зрозуміти Ваші психологічні межі. А почуття страху в сукупності з його осмисленням дозволить приймати конструктивне рішення, адекватне ситуації. Третій крок – дозволити собі альтернативно розмірковувати під час вирішення важливих, а особливо «напружених» завдань. Це наступні психологічні дозволи, що відповідають вищезгаданим ідеям:
Педагогу важливо пам'ятати, що у будь-яких ситуаціях він залишається цінною людиною, яка заслуговує на увагу. У той же час, певна власна поведінка може не завжди бути прийнятною та подобатися Вам. І оскільки всі люди заслуговують на повагу та всі здатні мислити (окрім окремих випадків), педагог завжди може прийняти конструктивне рішення для подолання агресії, покладаючись на свій індивідуальний психологічний темп та персональну позицію. |
Канд психологічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології ЧОІПОПП Завжди піднесений гарний настрій, що супроводжується бажанням діяльності й підвищеною товариськістю |
«Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для... В. К. Поповим)), розділ VI (§ 8), розділ XI канд юрид наук, доцент — розділ II (§ 1, 2) канд юрид наук, доцент — розділ XVI канд... |
В.І. Коновальчук кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології ЧОІПОПП У статті розглядається сутність психологічного здоров’я людини з позиції глибинно –психічних чинників, які структурують і узгоджують... |
Тараса Шевченка Факультет психології Кафедра загальної та організаційної... Укладач: кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та організаційної психології Мова Людмила Вікторівна |
Лекції Укладач: А. Г. ВАСЮК, кандидат психологічних наук, доцент кафедри юридичної психології та судово-медичних дисциплін |
Проект Світового банку «Рівний доступ до якісної освіти в Україні» О. В. Волошенко – завідувач кафедри психології Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, кандидат... |
Л. М. Кудояр, кандидат психологічних наук ... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до курсу «ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ» Литвиненко О. Д. – кандидат психологічних наук, доцент кафедри диференціальної і експериментальної психології Одеського національного... |
Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні Авторський колектив В. М., доктор пед наук; Охрімчук P. M., канд пед наук; Полянський П. Б., канд. істор наук, директор департаменту загальної середньої... |
РСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання лабораторних... Укладачі: О. А. Щербина, канд техн наук, доцент, М. М. Орлова, канд техн наук, доцент |