М.І. Степаненко 23 лютого 2013 року Програма вступного екзамену з корекційної освіти для вступників на освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст Полтава 2013


Скачати 429.67 Kb.
Назва М.І. Степаненко 23 лютого 2013 року Програма вступного екзамену з корекційної освіти для вступників на освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст Полтава 2013
Сторінка 1/3
Дата 21.06.2013
Розмір 429.67 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
  1   2   3


Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Полтавський національний педагогічний університет

імені В.Г. Короленка
Психолого-педагогічний факультет

Кафедра соціальної і корекційної педагогіки

ЗАТВЕРДЖУЮ

Голова приймальної комісії

ПНПУ імені В.Г. Короленка _____________проф. М.І.Степаненко

23 лютого 2013 року

Програма

вступного екзамену

з корекційної освіти

для вступників на освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст

Полтава – 2013


УДК 376. 215. 376. 36 (072.2)

ББК

Програма вступного екзамену з корекційної освіти для вступників на освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст / авт.-укл. О.І. Березан, Н.Г. Пахомова, Л.О. Федорович, М.К. Шеремет. – Полтава: ПНПУ, 2013. – 28 с.

Рецензенти: Владислав Володимирович Тищенко – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри логопедії Інституту корекційної педагогіки і психології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова;

Андрій Васильович Петрушов – кандидат медичних наук, доцент кафедри природничих і математичних дисциплін Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка.
Автори-укладачі: Олексій Іванович Березан – кандидат медичних наук, доцент кафедри природничих і математичних дисциплін Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка ;

Наталія Георгіївна Пахомова – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної і корекційної педагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка ;

Людмила Олександрівна Федорович – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної і корекційної педагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка ;

Марія Купріянівна Шеремет – доктор педагогічних наук, професор кафедри соціальної і корекційної педагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка.

Основні положення програми вступного екзамену зі спеціальної педагогіки, спеціальної психології, логопедії та клінічних основ дефектології дозволяють студентам отримати інформацію про структуру питань вступного екзамену зі спеціальності „Корекційна освіта”, ознайомитися зі змістом курсів, питаннями, що виносяться на екзамен, критеріями оцінювання, а також зі списком рекомендованої літератури з кожного предмета.


Зміст


Пояснювальна записка

4


Розділ І. Зміст програми





Спеціальна педагогіка і психологія

6

Логопедія з історією логопедії

11

Клінічні основи дефектології

16


Розділ ІІ. Освітньо-кваліфікаційні вимоги до знань та вмінь вступників





Вимоги до підготовки з циклу фундаментальних та професійно-орієнтованих дисциплін

20


Розділ ІІІ. Питання до вступного екзамену





Спеціальна педагогіка і психологія

23

Логопедія

25

Клінічні основи дефектології

27


Розділ ІV. Критерії оцінювання знань, умінь і навичок





Критерії оцінювання

29

Список рекомендованої літератури

31


Пояснювальна записка
У фаховій підготовці студентів за спеціальністю 6.0101050 – Корекційна освіта серед нормативних навчальних дисциплін значне місце відводиться циклу фундаментальних та професійно-орієнтованих дисциплін, що охоплюють загальні науково-теоретичні та історико-педагогічні положення дефектології, спеціальної психології й логопедії, відомості про основні види і форми мовленнєвих порушень, їх механізми, структуру і характерні прояви, методи й прийоми корекції, особливості організації корекційної допомоги дитячому і дорослому населенню. Специфіка підготовки студентів полягає у синтезі медико-біологічних і психолого-педагогічних знань про різні відхилення у загальному психофізичному розвитку дітей, а також мови й мовлення.

Завданням професійно-орієнтованих навчальних дисциплін було закласти науково-теоретичні основи цілісної системи світоглядних поглядів, уявлення про професійні основи, індивідуальні якості спеціаліста та напрями і зміст корекційно-педагогічної діяльності з дітьми дошкільного і шкільного віку з особливими освітніми потребами, підлітками та дорослими, сформувати практичні навички і професійні уміння попередження, виявлення й усунення лексико-граматичного і фонетико-фонематичного недорозвитку мовлення у осіб із порушеннями мовлення засобами спеціального навчання і виховання.

Як показують спостереження і спеціальні дослідження, несприятливі соціально-економічні тенденції сучасного життя сприяють зростанню кількості дітей з порушеннями перебігу нормального природного розвитку і недоліками мовлення. Тому, враховуючи особливо важливе значення особистісного становленні дітей з особливими освітніми потребами, педагог, зокрема дефектолог, логопед, повинен уміти кваліфіковано допомогти дітям різного віку у дошкільних освітніх й спеціальних закладах, логопедичних пунктах загальноосвітніх шкіл, у поліклініках і стаціонарних відділеннях системи охорони здоров’я та закладах корекційно-реабілітаційного спрямування. Саме тому метою вступного екзамену “Дефектологія” є виявлення професійних знань та вмінь майбутніх спеціалістів – дефектологів-логопедів із різних напрямів педагогічної діяльності.

Теоретичну і методичну основу екзамену становить курс “Логопедія з історією логопедії”, який передбачає підготовку студентів до професійної діяльності логопеда. Для перевірки засвоєння теоретичних знань і сформованості практичних умінь до програми вступного екзамену також включені курси: «Логопедія з історією логопедії», «Невропатологія та неврологічні основи логопедії», «Анатомія, фізіологія і патологія органів слуху та мовлення», «Клінічні основи РВД, ЗПР, РДА, ДЦП», «Спеціальна педагогіка з історією», «Спеціальна психологія».

До комплекту вступного екзамену зі спеціальності 7.01010501 – Корекційна освіта на освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст входять 30 білетів. Кожний білет включає по три питання: перше – питання з курсу спеціальної педагогіки і психології, друге – з курсу теоретичних основ логопедії, третє  – окремі питання з медико-біологічних дисциплін.
Розділ І. Зміст програми
Спеціальна педагогіка і психологія
Курс "Спеціальна педагогіка з історією" покликаний ознайомити студентів з основними вимогами до організації і здійснення їх обраною професійної діяльності протягом усіх років навчання у відповідності із завданнями освітньо-кваліфікаційної характеристики майбутнього фахівця. Курс є базою до вивчення фундаментальних і професійно-орієнтованих дисциплін зі спеціальності, сприяє загальній адаптації студентів у ВНЗ і передбачає набуття конкретних знань і вмінь. Вивчення психолого-педагогічних особливостей розвитку, навчання і виховання дітей з обмеженими можливостями є однією із центральних проблем спеціальної педагогіки, від продуктивного розв’язання якої залежить ефективність практичної діяльності спеціальних навчально-виховних закладів щодо соціальної реабілітації дітей з вадами психофізичного розвитку. Практична значущість проблеми пов’язана з визначенням такого змісту освіти, типів освітньо-виховних закладів, форм організації та методів диференційованого навчання різних категорій аномальних дітей, такої реалізації в цьому процесі системи дидактичних принципів, щоб спеціальне навчання максимально сприяло розвиткові психічних і фізичних сил кожної дитини, корекції недоліків, формуванню її особистості, готовності до виконання різноманітних соціальних функцій.

Мета курсу полягає в орієнтуванні студентів щодо змісту педагогічної діяльності, її сутності та ролі в сучасному суспільстві, основних шляхів і методів набуття педагогічного досвіду в цілому та спеціальності “Дефектологія” зокрема. Курс містить загальні науково-теоретичні та історико-педагогічні основи спеціальної педагогіки та психології, відомості про основні категорії дітей з порушенням загального розвитку, принципи, методи і прийоми навчання і виховання таких дітей, особливості організації корекційної допомоги.

Основними завданнями курсу є:

  • ознайомлення студентів з теоретичною концепцією і завданнями навчання дітей з обмеженими можливостями;

  • ознайомлення з організаційними формами допомоги різним категоріям дітей із обмеженими психофізичними можливостями у нашій країні та за кордоном на сучасному етапі;

  • надання уявлення про значення та суть ранньої психолого-педагогічної допомоги дітям з обмеженими можливостями;

  • ознайомлення з головними напрямками та сучасними педагогічними технологіями роботи вчителя-дефектолога;

  • формування практичних навичок корекційної роботи з дітьми з порушеним загальним розвитком;

  • вироблення умінь проводити аналіз навчання і визначати його корекційно-розвиваючий ефект на основі динамічного вивчення дітей у процесі навчання.

  • розкриття принципів корекційних програм виховання та навчання розумово відсталих дітей, із порушеннями сенсорного розвитку, мовлення, затримкою психічного розвитку, раннім дитячим аутизмом, із комплексними порушеннями та ін. на різних вікових етапах;

  • ознайомлення з головними напрямками та сучасними педагогічними технологіями роботи вчителя-дефектолога та вихователя у спеціальних закладах для дітей з порушенням інтелекту, порушенням слуху, зору, опорно-рухового апарату, мовлення та ін.;

  • формування практичних навичок корекційної роботи з розумово відсталими дітьми, з дітьми із порушеннями сенсорних систем, раннім дитячим аутизмом, затримкою психічного розвитку, порушеннями опорно-рухового апарату та ін.;

  • формування уявлення про організацію корекційної роботи у різних видах діяльності різних категорій дітей із обмеженими психофізичними можливостями;

  • ознайомлення з методами вивчення фізичного, соціального, пізнавального, емоційного розвитку дітей з порушеним інтелектом, вадами сенсо-моторного розвитку, ЗПР, РДА та ін.;

  • вироблення умінь проводити оцінювання навчання та визначати критерії оцінювання досягнень різних категорій дітей із обмеженим психофізичним розвитком;

  • формування уявлення про зміст “Концепції державного стандарту спеціальної освіти дітей з особливими потребами”.

Студенти повинні знати: основні поняття дефектології; психолого-педагогічні особливості дітей з різними психофізичними вадами; місце дефектології серед педагогічних наук, основні категорії дітей з обмеженими психічними і фізичними можливостями, головні особливості організації їх навчання і виховання, основні навчально-виховні заклади для дітей з обмеженими психічними і фізичними можливостями; інтеграційні процеси, які відбуваються в країні по відношенню до дітей з фізичними та інтелектуальними вадами, науково-теоретичні основи процесу навчання і виховання дітей з обмеженими психічними і фізичними можливостями; соціальну значимість професії дефектолога, методи педагогічного вивчення і виявлення порушень розвитку у дітей; групи дітей з обмеженими психофізичними можливостями; систему освітніх спеціальних закладів для дітей з обмеженими психофізичними можливостями; шляхи та напрямки профілактики та корекції психофізичних порушень у дітей-дошкільників; вимоги до педагога-дефектолога.

Студенти повинні вміти: аналізувати причини аномалій психофізичного розвитку, структуру дефекту, прогнозувати порушення у розвитку, навчанні та вихованні; виявляти дітей, які мають відхилення у розвитку; аналізувати особливості діяльності та поведінки дітей з відхиленнями; визначати і класифікувати вид порушення розвитку дитини, надавати рекомендації відносно спеціальної профілактики та корекції порушень; визначати мету, форми і методи корекційного впливу на дітей з різними аномаліями розвитку; спостерігати і аналізувати навчально-виховний процес у спеціальних школах; орієнтуватись в сучасних тенденціях розвитку спеціальної педагогіки та психології; організовувати роботу з батьками, які мають дітей з особливими освітніми потребами; проводити просвітницьку роботу, спрямовану на поширення серед населення знань про особливості дітей з порушеннями психофізичного розвитку та шляхи профілактики аномалій розвитку дітей.

На вступний екзамен виносяться питання, що охоплюють такі теоретичні знання:

Сутність поняття „норма” і „аномалія”. Основні причини, які зумовлюють аномальний розвиток дітей. Сутність поняття “діти з обмеженими психічними і фізичними можливостями”, “діти з особливими освітніми потребами”. Спеціальна педагогіка, її предмет і зміст. Теорія структури аномального розвитку. Загальне поняття про діагностику відхилень у розвитку, раннє виявлення аномалій. Види і класифікація дефектів розвитку та їх причини. Основні групи дітей з порушенням психофізичного розвитку: розумово відсталі діти, діти із затримкою психічного розвитку, діти з вадами слуху, зору, опорно-рухового апарату, діти з психопатоподібними формами поведінки, з синдромом раннього дитячого аутизму, з девіантною поведінкою, діти зі складними дефектами. Вікові та індивідуальні особливості аномальних дітей. Загальнопедагогічні та спеціальні принципи корекційно-педагогічної роботи. Диференціація корекційно-педагогічної роботи в залежності від первинного дефекту та вторинних відхилень. Основні напрями та завдання навчання і виховання дітей з особливими потребами. Фізичне виховання. Сенсорне виховання. Розвиток пізнавальної діяльності, ознайомлення з навколишнім світом. Розвиток мовлення. Система виховних і навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами. Стандартизація державної освіти дітей з особливими освітніми потребами. Роль сім’ї в навчанні та вихованні дітей з обмеженими психічними і фізичними можливостями, робота дефектолога з батьками. Соціальна адаптація та реабілітація дітей з особливими потребами та їх сімей. Діти з комбінованими порушеннями, основні психолого-педагогічні особливості їх розвитку.

Теорія Л. Виготського про комплексну структуру аномального розвитку. Первинний дефект та вторинні відхилення. Вроджена та набута дефективність. Теорія Л. Виготського про єдність біологічного і соціального. Взаємозв’язок між навчанням і розвитком. Загальна характеристика дітей з обмеженими психічними і фізичними можливостями.

Спеціальна педагогіка (дефектологія) як наука про виховання, навчання та адап­тацію дітей з обмеженими психофізичними можливостями. Методологічні та науково-теоре­тичні основи спеціальної педагогіки. Основні завдання спеціальної педагогіки – профілактика, виявлення та корекція вад психофізичного розвитку дітей. Розробка принципів, методів і систем комплексного навчання, виховання та розвитку. Основні категорії спеціальної педагогіки (дефектології): розвиток, виховання, навчання, корекція, компенсація, реабілітація, соціальна адаптація. Місце дефектології в системі наукових дисциплін. Зв’язок дефектології з дисциплінами медичного та психолого-педагогічного циклів, соціологією та юриспруденцією. Складові спеціальної педагогіки (дефектології): сурдопедагогіка, олігофренопедагогіка, тифлопедагогіка, логопедія та відповідно спецпсихологія. Етапи становлення та розвитку дефектологічної науки. Здобутки Інституту спеціальної педагогіки АПН України в збереженні, розвитку попереднього досвіду спеціального навчання, виховання, підготовки дітей з обмеженими психо­фізичними можливостями до життя в оновленому суспільстві та розбудові сис­теми спеціальної освіти. Причини порушення інтелектуального розвитку, затримки психічного розвитку, зорової і слухової функції, опорно-рухового апарату, мовленнєвого розвитку у дітей, раннього дитячого аутизму та ін.. Класифікація дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, затримки психічного розвитку, зорової і слухової функції, опорно-рухового апарату, мовленнєвого розвитку. Особливості психічного розвитку дітей в залежності від ступеня та часу порушення психофізичного розвитку та теоретичні основи корекційної роботи з такими дітьми. Вивчає методи педагогічних досліджень, які спрямовані на вивчення дітей з обмеженими розумовими можливостями, оптимальних умов їх розвитку, принципи організації спеціального навчання і виховання у суспільстві, зміст освіти та професійно-трудової підготовки у спеціальних закладах, їх типи та структуру.

Курс "Спеціальна психологія". Місце спеціальної психології в системі наукового знання. Методологічні проблеми та методи соціально-психологічного дослідження. Програмою курсу передбачається розгляд особистості з обмеженими психічними і фізичними можливостями як наслідку складних інтеграційних процесів індивідуального і соціального життя людини. Вивчаються різноманітні підходи до розгляду феномена особистості з обмеженими психічними і фізичними потребами на системно-структурному, системно-функціональному, системно-генетичному рівнях. Розглядаються психологічні характеристики особистості з обмеженими психічними і фізичними потребами, її функції, структуру, різноманітні прояви; методики діагностики різноманітних якостей особистості. Спирається на знання із загальної, вікової і педагогічної психології.

Основні завдання курсу:

- познайомити студентів з теоретичними основами психічного розвитку та практичним використанням принципів психодіагностики і психокорекції в процесі комплексної корекційно-педагогічної допомоги дітям із порушеннями і відхиленнями у розвитку;

- розкрити значення комплексного психолого-педагогічного вивчення дітей різних категорій і системного підходу в організації психокорекційної допомоги;

- формувати у студентів уявлення про значимість своєчасного виявлення психічного дизонтогенезу, про необхідність вивчення шляхів і засобів попередження, діагностики і корекції відхилень психічного розвитку;

- ознайомити студентів з контингентом дітей, які мають різні порушення і відхилення в психофізичному розвитку;

- ознайомити студентів з системою освітніх закладів для дітей зі спеціальними освітніми потребами і принципами їх комплектування;

- сформувати уявлення про загальні і специфічні принципи і методи психокорекційної роботи з дітьми із різними відхилення в розвитку;

- познайомити студентів з особливостями компенсації і корекції вторинних відхилень при психічному дизонтогенезі.

На державний екзамен виносяться питання, що охоплюють такі теоретичні знання:

Науково-теоретичні основи спеціальної психології як галузі спеціальної педагогіки, її об’єкт, предмет і завдання, зв’язки з іншими науками. Причини психічного дизонтогенезу. Психологогічні особливості розвитку дітей в залежності від стану порушення психофізичної функції та теоретичні основи психокорекційної роботи з такими дітьми.

  1   2   3

Схожі:

Програма вступного випробування з біології Галузь знань
Програма вступного випробування з біології для вступників на освітньо-кваліфікаційний рівень магістр. – Полтава: ПНПУ, 2013. – 33...
1. Логопедія як спеціальна педагогічна наука
Складання фахового вступного випробування з дисципліни «Логопедія» студентами Інституту соціально-педагогічної та корекційної освіти...
1. Основи фінансів підприємств
Робоча програма вступного іспиту за спеціальністю 0305082 «Банківська справа», 0305082 «Банківська справа», освітньо-кваліфікаційний...
1. Основи фінансів підприємств
Робоча програма вступного іспиту за спеціальністю 0305081 «Фінанси і кредит», 0305081 «Фінанси і кредит», освітньо-кваліфікаційний...
Фахове вступне випробування з «Основного музичного інструменту» складають...
Фахове вступне випробування з «Основного музичного інструменту» складають абітурієнти, які мають освітньо – кваліфікаційний рівень...
Тараса Шевченка Юридичний факультет кафедра трудового, земельного...
Робоча програма спецкурсу " Цивільно-правова відповідальність за ядерну шкоду" для студентів спеціалізації „Земельне і екологічне...
1 Сутність, призначення оцінки вартості майна та напрями оціночної діяльності
Оцінна діяльність. Збірник текстів лекцій освітньо-кваліфікаційний рівень «молодший спеціаліст» спеціальність 03050802 Оціночна діяльність,...
ПРОГРАМА та РОБОЧА ПРОГРАМА освітньо-кваліфікаційний рівень «бакалавр» всі напрями підготовки
Обговорено та схвалено на засіданні кафедри філософських та соціальних наук 21 січня 2009 р., протокол №15
АСОЦІАЦІЯ ФАХІВЦІВ З НЕРУХОМОСТІ
Прийняти у члени АФНУ при умові сплати вступного та членських внесків до 28 лютого 2013 року
Шановні колеги! 28 лютого 2 березня 2013 року
«КиївЕкспоПлаза» (вул. Салютна, 2-Б) відбудеться IV Міжнародна виставка «Сучасні заклади освіти – 2013»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка