|
Скачати 50.54 Kb.
|
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо адвокатів як представників в судовому процесі)
Стаття 59 Конституції України гарантувала право кожного на правову допомогу та передбачила, що для забезпечення права на захист від обвинувачення та надання правової допомоги при вирішенні справ у судах та інших державних органах в Україні діє адвокатура. Чинне процесуальне законодавство України фактично не обмежує сторони та третіх осіб в виборі своїх представників, що, з одного боку, нібито виглядає як вільний вибір захисника своїх прав, а з іншого боку, в чисельних випадках фактично призводить до надання громадянам некомпетентного представництва та захисту їхніх прав та інтересів, а також має наслідком неефективне здійснення правосуддя через відсутність у представників сторін належної освіти, кваліфікації та досвіду. Єдиною професією яка гарантує належний рівень правової та практичної підготовки є адвокатура, діяльність якої регулюється Законом України «Про адвокатуру». Щоб стати адвокатом, громадянин повинен мати певний стаж роботи в правничий галузі, скласти кваліфікаційні іспити та Присягу адвоката. Діяльність адвокатів підкоряється Правилам адвокатської етики та контролюється кваліфікаційно-дисциплінарними комісіями адвокатури. Таким чином, лише адвокати можуть гарантувати фаховий рівень надання правової допомоги та несуть відповідальність (в тому числі, дисциплінарну) за порушення своїх професійних обов’язків. Крім того, саме адвокатам закон надає певні професійні права та гарантії – право на адвокатську таємницю, право на адвокатський запит тощо, які є додатковим інструментом захисту прав та інтересів громадян. Поруч з адвокатами представництво в судах здійснюють також юристи, які не є адвокатами, – особисто або за дорученням юридичної особи (як правило, юридичної фірми). Такі юристи не проходять перевірки якості їх знань та досвіду, не мають етичних правил своєї діяльності, не гарантують збереження клієнтської таємниці та не несуть дисциплінарної відповідальності у випадку порушення своїх обов’язків перед клієнтами. Надання адвокатам виключного права на представництво осіб в судових процесах (крім випадків, коли інтереси юридичної особи представляє її керівник або працівник по довіреності) забезпечить підвищення рівня захисту прав громадян та сприятиме ефективності здійснення правосуддя в Україні.
Прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо адвокатів як представників в судовому процесі) буде дієвою гарантією захисту прав та свобода громадян України, іноземців, осіб без громадянства, юридичних осіб, державних органів та держави. Закон покладає на адвокатуру професійне представництво сторін та третіх осіб в цивільному, адміністративному, господарському та кримінальному процесах. Громадяни та юридичні особи отримують гарантований захист своїх прав та інтересів, що поставить їх в рівні умови з іншими учасниками процесу – позивачем або відповідачем, які також можуть бути представлені адвокатом, штатним працівником (юрисконсультом) юридичної особи (державного органу), прокурором, слідчим тощо. Участь в судовому процесі професійного представника – адвоката – підвищить рівень судового представництва, адже всі сторони (треті особи) зможуть забезпечити фахове спілкування між собою та з судом, що повинно сприяти ефективності здійснення правосуддя.
Законопроект передбачає внесення змін до ряду процесуальних кодексів: Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України та двох Законів України – «Про ліцензування окремих видів господарської діяльності» та «Про підприємництво» (стаття 4). Законопроект надає адвокатам виключне право на представництво осіб в судових процесах (крім випадків, коли інтереси юридичної особи представляє її керівник або працівник по довіреності). Запровадження такого виключного права адвокатів не порушує конституційного принципу свободи вибору захисника своїх прав (стаття 59 Конституції України), адже кожен громадянин зможе обрати вільно обрати свого представника (захисника) з понад тридцяти тисяч адвокатів. Жодне положення законопроекту не примушує громадянина обирати певного адвоката. Вибір завжди залишається за клієнтом і цей вибір є дуже широким (нагадаємо, що зараз в Україні є кілька десятків тисяч осіб, які отримали свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю). «Обмеження» свободи вибору представника лише колом адвокатів не може розглядатися порушенням статті 59 Конституції України. Це випливає з аналізу рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням громадянина Солдатова Геннадія Івановича щодо офіційного тлумачення положень статті 59 Конституції України, статті 44 Кримінально-процесуального кодексу України, статей 268, 271 Кодексу України про адміністративні правопорушення (справа про право вільного вибору захисника) від 16 листопада 2000 року, яке також було враховане при розробці законопроекту. В цьому рішенні Конституційного Суду України зазначено, що «положення частини першої статті 59 Конституції України про те, що кожен є вільним у виборі захисника своїх прав, в аспекті конституційного звернення громадянина Солдатова Г.І. треба розуміти як конституційне право підозрюваного, обвинуваченого і підсудного при захисті від обвинувачення, а також особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, з метою отримання правової допомоги вибрати захисником своїх прав особу, яка є фахівцем у галузі права і за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи». Конституційний Суд України виходив з того, що на момент розгляду справи законодавство України дозволяло судове представництво (захист) як адвокатам, так і юристам-підприємцям. Цілком логічно, що обидві категорії правників повинні мати рівні можливості для здійснення своїх діяльності, а громадяни – для доступу до їх послуг. Проте, цілком природно, Конституційний Суд України залишив в компетенції законодавця визначати, які фахівці в галузі права за законом матимуть право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням. В запропонованому законопроекті пропонується вирішити саме це питання, з врахуванням позиції Конституційного Суду України та європейського досвіду регулювання правничої професії. Законопроект також містить «Прикінцеві та перехідні положення», які спрямовані на забезпечення професійних інтересів юристів, які не є адвокатами, але протягом останніх п’яти років систематично здійснювали діяльність, пов’язану з наданням правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи в цивільному, адміністративному, господарському або кримінальному процесі, а також при провадженні дізнання, досудового слідства. Такі особи зможуть отримати свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю без складання кваліфікаційного іспиту та стати адвокатами.
Прийняття законопроекту не призведе до додаткових витрат з Державного бюджету України.
Законопроект спрямований на забезпечення конституційного права громадян на якісну і доступну правову допомогу, на покращення функціонування судової системи, реалізації принципу змагальності в судочинстві, відновлення престижу адвокатської професії у суспільстві. Народний депутат України |
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України... Президента України щодо накладення вето на Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення... |
НОВОМИРГОРОДСЬКА РАЙОННА РАДА КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ Відповідно до статей 43, 47 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих... |
Закон України «Про загальну середню освіту» ... |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту наказу Мінагрополітики України "Про... Кодексу України про адміністративні правопорушення, Закону України "Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового... |
В. М. Литвину вул. Грушевського, 5, м. Київ, 01008 Шановний Володимире Михайловичу! У зв’язку із підготовкою до розгляду Верховною Радою України проекту закону № 2105 «Про обіг зброї невійськового призначення» у другому... |
ЗАКОН УКРАЇНИ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення кількості документів дозвільного характеру |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту Закону України про внесення змін... Законопроект сприятиме зміцненню співробітництва з Європейським союзом щодо розвитку інформаційного суспільства, як це передбачено... |
ЛИТЕРАТУРА НКУ, р. XIV Cпециальные налоговые режимы. ЗУ від 4 листопада... ЗУ від 4 листопада 2011 року №4014-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України... |
ЗАКОН УКРАЇНИ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у... |
ШОСТЕ СКЛИКАННЯ «Про основи містобудування», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України... |