Смирнов А. Ф. Прокуратура и проблема управления: Моногр


Скачати 253.22 Kb.
Назва Смирнов А. Ф. Прокуратура и проблема управления: Моногр
Дата 20.04.2013
Розмір 253.22 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАЦІОНАЛЬНА ЮРИДИЧНА АКАДЕМІЯ УКРАЇНИ

імені ЯРОСЛАВА МУДРОГО


завдання

до практичних занять

з навчальної дисципліни “прокурорський нагляд в україні”




для студентів V курсу


Харків

2006


Т е м а 1. ПРОКУРАТУРА В ДЕРЖАВНО-ПРАВОВІЙ СИСТЕМІ УКРАЇНИ
П л а н
(Колоквіум)


  1. Роль прокуратури у правовій державі.

  2. Прокуратура в умовах судово-правової реформи.

  3. Місце прокуратури в системі розподілу влади і державних органів.

  4. Конституційні функції і напрямки діяльності органів прокуратури.


Нормативні акти та література
Конституція України // Відом. Верхов. Ради України. – 1996. – № 30. – Ст. 141.

Про прокуратуру: Закон України // Там же. – 1991. – № 53. – Ст.793 (зміни та доп. див.: Там же. – 1993. – № 22. – Ст.229; № 50. – Ст.474; 1995. – № 11. – Ст.71; 1995. – № 34. –Ст.268; 2001. – № 9. – Ст.38).

Грошевий Ю.М., Тацій В.Я. Прокуратура в федеративній правовій державі // Рад. право. – 1990. – № 7.

Тацій В.Я. Прокуратура в системі поділу влади // Вісн. прокуратури. – 1999. – № 2. – С.29.

Гуценко К.В. Правосудие и прокурорский надзор в условиях формирования правового государства // Вест. МГУ. – 1990. – № 4.

Даев В.Г. Концепция прокурорского надзора в свете правовой реформы // Там же.

Даев В.Г., Маршунов М.Н. Основы теории прокурорского надзора. – Л., 1990.

Давиденко Л.М. Функції прокуратури України згідно з новою Конституцією України // Право України. – 1997. – № 6. – С.43.

Дискусія про місце прокуратури в правовій державі // Рад. право. – 1991. – № 6.

Звирбуль В.К. Перспективы развития прокурорского надзора в правовом государстве // Сов. государство и право. – 1990. – № 9.

Косюта М. Роль прокуратури в правовій Україні // Вісн. прокуратури, 2000. – № 1. – С. 12-16.

Смирнов А.Ф. Прокуратура и проблема управления: Моногр. – М.: Криминолог. ассоц., 1997.

Якимчук М.К. Прокуратура як соціально-системне явище: проблеми структурного аналізу // Держава і право. – К.: Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького. – 2001. – № 14.
Т е м а 2. НАГЛЯД ЗА ДОДЕРЖАННЯМ І ЗАСТОСУВАННЯМ ЗАКОНІВ

П л а н



1. Сутність і завдання нагляду прокурора за додержанням і застосуванням законів.

  1. Предмет і межі нагляду за додержанням і застосуванням законів.

  2. Повноваження прокурора при здійсненні нагляду за додержанням і застосуванням законів.

  3. Нагляд за додержанням прав та свобод людини і громадянина, законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами.

  4. Нагляд за додержанням законів про звернення громадян.

  5. Акти прокурорського реагування.


Нормативні акти та література
Конституція України // Відом. Верхов. Ради України. – 1996. – № 39. – Ст. 141 (зі змін.).

Про прокуратуру. Закон України від 05.11.1991 р. // Там же. – 1991. – № 53 (зі змін.).

Про державну службу: Закон України від 23.03.1998 р. // Там же. – 1998. – № 36 – 37. – Ст. 243 (зі змін.).

Про організацію роботи й управління в органах прокуратури України: Наказ Генерального прокурора України № 1 від 19.09.2005 р. (на кафедрі).

Про організацію прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів щодо захисту прав і свобод громадянина, державних та публічних інтересів: Наказ Генерального прокурора України № 6 гн від 19.09.2005 р. (на кафедрі).

Кодекс адміністративного судочинства України. – Х., 2005.

Кодекс України про адміністративні правопорушення // Відом. Верхов. Ради України. – 1984. – № 51. – Ст. 1122 (зі змін. та доп.).

Прокурорський нагляд в Україні: Підруч. / За ред. І.Є. Марочкіна, П.М. Каркача. – Х.: Одіссей, 2005.

Прокурорський нагляд в Україні: Підруч. / За ред М.Й. Курочки, П.М. Каркача. – Луганськ: РВВ ЛАВС, 2004.

Бабкова В.С. Организационно-правовые проблемы контроля в прокурорской деятельности. – Х.: Легас, 2001.

Завдання



1. Прокурор району, перевіряючи законність актів, виданих головою районної державної адміністрації, виявив розпорядження, яким керівникам усіх підприємств району було заборонено вивіз продукції підприємств за межі району без спеціального дозволу.

Висловіть думки про законність даного акту райдержадміністрації.
2. Прокуратурою міста у виконкомі міської ради було проведено перевірку виконання Закону України „Про звернення громадян”, якою встановлено, що у виконкомі нерегулярно ведеться прийом громадян, відсутній графік їх прийому, звернення громадян, що надходять до виконкому, розглядаються з порушенням строків, журнали особистого прийому громадян керівниками структурних підрозділів міськвиконкому не ведуться, мають місце випадки, коли звернення громадян розглядаються тими службовими особами, на дії яких подана скарга.

Як має діяти прокурор? Підготуйте проект акта прокурорського реагування.
3. Під час перевірки прокуратурою райвідділу міського управління МВС України виявлено, що неповнолітній Петренко, якому 15 років, визнаний винним у вчиненні дрібного хуліганства, і на підставі ст. 173 КУпАП начальником райвідділу винесено постанову про стягнення у вигляді попередження.

Чи відповідає ця постанова чинному законодавству? Якщо є підстави для втручання прокурора, складіть акт прокурорського реагування.
4. ПОСТАНОВА
про порушення дисциплінарного провадження

м. Харків 22 жовтня 2005 р.
Прокурор Київського р-ну м. Харкова радник юстиції ПІБ, розглянувши матеріали перевірки за зверненням начальника слідчого відділу Київського РВ ХМУ УМВС України в Харківській обл.,

встановив:

21.07.2005 р. до комунального підприємства „Міськ-проект” надійшов запит старшого слідчого СВ Київського РВ ХМУ УМВС України в Харківській обл. ПІБ про надання інформації у зв’язку з розслідуванням кримінальної справи стосовно технічної документації на земельні ділянки по пров. Ельбруському, 13-А м. Харкова.

Виконання даного запиту директором підприємства в той же день було доручено начальнику сектора ПІБ та голов-ному архіваріусу ПІБ за резолюцією „Прошу подготовить исчерпывающую информацию”. Проте вказаними посадовими особами вона не була підготовлена, і відповідь старшому слідчому Київського РВ ХМУ УМВС України в Харківській обл. своєчасно не була надана.

Зазначене свідчить про неналежне виконання своїх службових обов’язків з боку начальника сектора ПІБ та голов-ного архіваріуса ПІБ, в обов’язки яких входить підготовка необхідних матеріалів, пов’язаних з роботою сектора, а також своєчасне виконання доручень керівництва, надання послуг відповідно встановлених строків.

Крім того, вищевказаними посадовими особами підприємства допущено порушення вимог ст. 6 Закону України “Про міліцію”, відповідно до якої державні органи, громадські об’єднання, службові особи зобов’язані сприяти міліції в охороні громадського порядку і боротьбі зі злочинністю.

На підставі викладеного, керуючись ст. 24 Закону України “Про прокуратуру”,
п о с т а н о в и в:

1. Порушити дисциплінарне провадження стосовно посадових осіб комунального підприємства “Міськпроект”: начальника сектора ПІБ та головного архіваріуса ПІБ, які допустили порушення вимог чинного законодавства при розгляді запиту старшого слідчого Київського РВ ХМУ УМВС в Харківській обл. відповідно до технічної документації на земельні ділянки по пров. Ельбруському, 13-А м. Харкова.

2. Постанову для виконання направити директору КП “Міськпроект” ПІБ.

Постанова підлягає розгляду в 10-денний строк після її надходження, про що повідомити прокурора району, надав-ши йому копію наказу.

Прокурор Київського р-ну м. Харкова, радник юстиції

Висловіть думку про законність даного акту прокурора.


5. Директору ТОВ

“Меджик”

М.П. Соболю

ПРИПИС


Про усунення порушень закону
м. Харків 20 листопада 2005 р.
Прокуратурою Київського р-ну м. Харкова проведено перевірку додержання вимог Закону України “Про оренду державного та комунального майна” з приводу своєчасної сплати оренди державного майна ТОВ “Меджик”.

Перевіркою встановлено, що ТОВ “Меджик” згідно з договором оренди державного майна № 581-Н від 22.04.2002 р. використовує приміщення за адресою м. Харків, вул. Пушкінська, 11/13, загальною площею 305, 4 кв. м., за що повинно щомісячно, незалежно від результатів господарської діяльності, сплачувати орендну плату. Однак, порушуючи вимоги ст. 19 Закону України “Про оренду державного та комунального майна”, ТОВ “Меджик” має заборгованість за вказаним договором за 10 міс. на загальну суму 7 654 грн.

Таке порушення є підставою для визнання зазначеного договору в порядку ст. 26 Закону України “Про оренду державного та комунального майна” недійсним, і як наслідок – повернення майна до регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській обл.

Враховуючи, що порушення вимог Закону України “Про оренду державного та комунального майна” має очевид-ний характер і завдає істотної шкоди інтересам держави (призводить до ненадходження коштів до бюджету), і керуючись ст. 22 Закону України “Про прокуратуру”,
ВИМАГАЮ:

1. Негайно вжити заходів щодо погашення заборгованості за оренду приміщення, сплатити вищевказану суму на рахунок регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській обл.
Заступник прокурора Київського р-ну м. Харкова

юрист І класу (І.С. Сухіна)
Припис: Отримано (дата). Роз’яснено право на оскарження вищому прокурору або в суді. (підпис)
Чи відповідає цей акт прокурорського реагування вимогам Закону “Про прокуратуру”?

Т е м а 3. НАГЛЯД ЗА ДОДЕРЖАННЯМ ЗАКОНІВ ОРГАНАМИ, ЯКІ ПРОВОДЯТЬ

ОПЕРАТИВНО-РОЗШУКОВУ ДІЯЛЬНІСТЬ,

ДІЗНАННЯ ТА ДОСУДОВЕ СЛІДСТВО
П л а н
1. Предмет та завдання прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять дізнання та досудове слідство.

2. Повноваження прокурора по нагляду за додержанням законів органами дізнання та досудового слідства.

3. Нагляд за додержанням законів при прийманні, реєстрації та вирішенні заяв і повідомлень про злочини, а також при порушенні кримінальної справи.

4. Нагляд за додержанням законів при притягненні особи як обвинуваченого та застосування запобіжного заходу – взяття під варту.

5. Нагляд за законністю продовження строків досудового слідства і тримання під вартою, а також зупинення досудового слідства.

6. Нагляд за законністю дій і рішень при закінченні провадження по кримінальній справі.

7. Нагляд за додержанням законів при проведенні оперативно-розшукових заходів.

Нормативні акти та література
Конституція України // Відом. Верхов. Ради України. –1996. – № 39. – Ст. 141. – 1991 (зі змін.).

Про прокуратуру: Закон України від 05.11.1991 (зі змін. та доп.) // Там же. – 1991.

Про оперативно-розшукову діяльність: Закон України від 18.02.1992 р. // Там же. – 1992. – № 22.

Про боротьбу з корупцією: Закон України від 05.10.1995 р. // Там же. – 1995. – № 34. – С. 266.

Кримінально-процесуальний кодекс України. – Х., 2001 (зі змін.).

Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність: Наказ Генерального прокурора України від 19.09.2005 р. № 4/1 гн (на кафедрі).

Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів спеціальними підрозділами та іншими установами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю: Наказ Генерального прокурора України від 19.09.2005 р. № 4/2 гн (на кафедрі).

Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять дізнання та досудове слідство: Наказ Генерального прокурора України від 20.04.2004 р. № 4 гн (на кафедрі).

Прокурорський нагляд в Україні: Підруч. / За ред. І.Є. Марочкіна, П.М. Каркача. – Х.: Одіссей, 2005.

Завдання



1. До чергової частини Київського РВ ХМУ УМВС в Харківській обл. звернувся мешканець м. Харкова Попов В.І. з повідомленням про те, що з його гаража викрадено автомашину ВАЗ-2107. Черговий запропонував Попову В.І. написати заяву, в якій викласти всі обставини події. Попов В.І. відмовився писати заяву, стверджуючи, що для вирішення питання про порушення кримінальної справи досить його усної заяви. Черговий відмовився прийняти усну заяву.

Дайте правову оцінку діям чергового райвідділу міліції.
2. Проаналізуйте наведений нижче документ і прийміть рішення.

Постанова

про відмову в порушенні кримінальної справи



07 січня 2002 р. м. Харків
Слідчий прокуратури Київського р-ну м. Харкова юрист 2 класу Юхно І.М., розглянувши матеріали ревізії про нестачу товарно-матеріальних цінностей в ЗАТ “Хартрон”, установив:

ревізією складу матеріалів ремонтно-будівельного цеху ЗАТ “Хартрон” виявлено нестачу товаро-матеріальних цінностей на загальну суму 6 310 грн.

Згідно з актом ревізії від 10 груд. 2001 р. виявлено нестачу матеріальних цінностей: фарби олійної – на 770 грн., оліфи – на 1 320 грн., дошки дубової – на 1390 грн., радіаторів чавунових – на 460 грн., цвяхів – на 490 грн., шиферу – на 880 грн., цементу – на 750 грн., шпалер – на 270 грн. Як свідчать пояснення Мартиненка З.К. і Сіренька В.П., така нестача утворилась внаслідок неналежних охорони та умов зберігання матеріальних цінностей. Будівельні матеріали знаходяться на складі, який не пристосований для їх збереження: стіни оббиті гнилими дошками, ворота складу і дах мають пошкодження.

Такі умови зберігання будівельних матеріалів підтвердили і бухгалтер цеху Пластунова В.К., і начальник цеху Попов В.І.

Крім того, начальник цеху Попов В.І. у своєму поясненні зазначив, що нестачу матеріальних цінностей вони мають можливість списати на збитки Акціонерного товариства.

Враховуючи, що під час перевірки не встановлено фактів вчинення крадіжки і що нестачу можна буде списати на збитки, керуючись ст.99 КПК України, слідчий прокуратури

постановив:

– по факту нестачі будівельних матеріалів на ЗАТ “Хартрон” у порушенні кримінальних справ відмовити;

– копію цієї постанови направити прокурору району.
Слідчий прокуратури Київського р-ну

м. Харкова юрист 2 класу І.М. Юхно

3. Слідчий Дергачівського РВ УМВС України в Харківській обл. Сагайдачний П.П. при розслідуванні кримінальної справи по обвинуваченню касира банку Захарової Т.К. у розкраданні шляхом зловживання службовим становищем коштів на суму 7 200 грн. виніс постанову про усунення Захарової Т.К. з посади, бо вона, працюючи і далі касиром, може продовжити злочинну діяльність.

Коли постанову про усунення з посади касира банку було підготовлено, слідчий звернувся до районного прокурора за санкцією.

Яке рішення має прийняти прокурор?
4. У зв’язку з невстановленням місця знаходження Горунова, якому пред’явлено обвинувачення в розбійному нападі, слідчий після проведення всіх слідчих дій, які можливо виконати за відсутності Горунова, зупинив провадження у справі. Через 15 днів з’ясувалося, що Горунов перебуває в Н-ській обл. Не відновлюючи провадження у справі, слідчий допитав матір Горунова як свідка, а потім виїхав в Н-ську обл., затримав Горунова у порядку виконання ст. 115 КПК України і особисто перепровадив його на місце досудового слідства, а потім відновив провадження у справі.

Оцініть законність дій слідчого. Яке рішення у справі повинен прийняти прокурор?
5. На момент пред’явлення обвинувачення Киреєву, який страждав глухонімотою і щодо якого було обрано як запобіжний захід утримання під вартою, слідчий викликав захисника. Адвокат Смирнов заявив письмове клопотання про ознайомлення його з матеріалами справи і надання побачення з Киреєвим.

Слідчий відмовив захиснику в клопотанні, посилаючись на те, що він не зобов’язаний до закінчення слідства знайомити захисника з матеріалами справи, а що стосується побачення з Киреєвим, то через захворювання останнього побачення наодинці не має сенсу, бо при цьому повинен бути присутній спеціаліст.

Адвокат Смирнов оскаржив дії слідчого в прокуратурі.

Яке рішення має прийняти прокурор?
6. При виконанні вимог ст. 218 КПК України обвинувачений Альмов проявив відхилення у психіці і через це у справі було призначено судово-психіатричну експертизу. Експерти визнали наявність у Альмова душевного захворювання тимчасового характеру. З урахуванням такої заяви слідчий зупинив проведення попереднього слідства. Після одужання Альмова слідчий відновив провадження у справі і, не проваджуючи ніяких слідчих дій, склав обвинувальний вис-новок та направив його прокурору.

Яке рішення повинен прийняти прокурор? У чому полягає специфіка нагляду прокурора за виконанням закону про провадження попереднього слідства у справах непідсудних осіб та про застосування примусових засобів медичного характеру.

Проаналізуйте наведений документ і висловіть щодо нього свої судження, враховуючи вимоги норм УПК України.
Т е м а 4. ПІДТРИМАННЯ ДЕРЖАВНОГО ОБВИНУВАЧЕННЯ В СУДІ
П л а н


  1. Завдання прокурора в судовому розгляді криміналь-них справ.

  2. Повноваження прокурора, який підтримує державне обвинувачення в суді. Участь прокурора в попередньому розгляді справи.

  3. Структура і зміст обвинувальної промови прокурора.

  4. Відмова прокурора від обвинувачення: підстави і правові наслідки.

  5. Апеляція та касаційне подання прокурора: структура, зміст, порядок внесення, зміни і відкликання.

  6. Участь прокурора у розгляді справи апеляційним судом.

  7. Участь прокурора у розгляді справи касаційним судом.

  8. Дії прокурора по відновленню справи у зв’язку з нововиявленими обставинами.


Завдання
1. При попередньому розгляді кримінальної справи відносно М. за ст. 212, ч. 1 КК України (ухилення від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів) за участю прокурора С. було з’ясовано, що в судове засідання не з’явились обвинувачений М. та його захисник Д.

Прокурор доповів про можливість призначення справи до судового розгляду, але суддя відклав її за відсутністю вищезазначених учасників процесу.

Чи правильно вирішив суд? Яке можливе реагування прокурора?
2. Підсудному Павловичу в слідчому ізоляторі було вручено копію обвинувального висновку, складеного російською мовою, де повідомлено про день розгляду справи в суді. Павлович вперше заявив, що російською мовою він не володіє, рідною вважає українську і що його права були порушені протягом усього досудового слідства.

Як повинен діяти суд? Які завдання виникли у прокурора при підготовці до судового засідання, вивченні матеріалів кримінальної справи?

3. При розгляді в суді справи гр. Холодова, який обвинувачувався у вчиненні хуліганства і заподіянні тілесних ушкоджень за фактами, які мали місце у трав. 2004 р., встановлено, що органами досудового слідства докази були викладені з посиланням на події 2003 р., а не на події 2004 р.

Це знайшло своє повне підтвердження під час судового слідства. На цьому наполягали підсудний та його захисник.

Суд засудив гр. Холодова за події 2003 р., хоча обвинувачення йому за ними не було пред’явлено.

Як прокурор повинен реагувати на вирок суду? Об-ґрунтуйте свою думку.
4. Місцевий суд N-ського району м. N-ська, у судовому засіданні по кримінальній справі по обвинуваченню гр. Пальованого за ст. 296, ч. 2, 342 п. 2, 345 ч. 2 КК України, встановив, що органом досудового слідства гр. Пальований обвинувачувався у розпиванні спиртних напоїв у кафе „Квітка” 22 жовт. 2004 р. біля 15 год. спільно зі своїми знайомими Л. та С., після чого, знаходячись у стані алкогольного сп’яніння, гр. Пальований та його знайомі Л. та С. грубо порушували громадський порядок з мотивів явної неповаги до суспільства, висловлювались нецензурно.

На умовляння офіціантів кафе не реагували, а навпаки погрожували застосуванням до них фізичної сили. Хуліганським діям гр. Пальованого, Л. та С., які тривали протягом 30 хв., поклали край працівники міліції.

Дії гр. Пальованого органами досудового слідства кваліфіковані за ст. 296 ч. 2 КК України, тобто грубе порушення громадського порядку з мотивів явної неповаги до суспільства, яке вчинено групою осіб.

У ході судового слідства по кримінальній справі доведено, що хуліганські дії гр. Польованого, Л. та С. були скоєні з особливою зухвалістю, у громадському місці і протягом 30 хв. уперто не припинялись.

Яке завдання постало перед прокурором? Який документ він повинен скласти і в якому порядку він додається до справи? Підготуйте проект.

5. До місцевого районного суду 9 лип. 2005 р. надійшло подання слідчого СВ РВ УМВС України в області про обрання міри запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно гр. Свирида, якого 7 лип. 2005 р. було затримано у порядку ст. 115 КПК України за підозрою в скоєнні злочину, передбаченого ст. 187 ч. 2 КК України (розбій).

Постановою судді від 09.07.2005 р. строк затримання гр. Свирида було подовжено до 10 діб без обрання відносно нього міри запобіжного заходу.

Постановою судді від 16.07.2005 р. у задоволенні подання органу слідства та обрання відносно гр. Свирида міри запобіжного заходу у вигляді взяття під варту відмовлено. Свою відмову суддя мотивував тим, що гр. Свирид має постійне місце проживання, характеризується позитивно, одружений, жінка вагітна, на утриманні має неповнолітню дитину.

Прокурора не задовольнило таке вирішення питання відносно міри запобіжного заходу для гр. Свирида з наступних підстав:

14.07.05 гр. Свириду пред’явлено обвинувачення в скоєнні розбою, тобто в нападі з метою заволодіння чужим майном, поєднаного з насильством, небезпечним для життя та здоров’я особи, що зазнала нападу, вчиненого за попередньою змовою групою осіб з особою, яка раніше вчинила розбій (у групі з Б. та М. скоїли напад на потерпілого К. та із застосуванням насильства, небезпечного для його життя й здоров’я, заволоділи мобільним телефоном „Самсунг Х-100” вартістю 575 грн., після чого зникли з місця скоєння злочину і розпорядились викраденим на свій розсуд);

Свирид скоїв тяжкий злочин, за який передбачено покарання у вигляді позбавлення волі від семи до десяти років із конфіскацією майна. Він ніде не працює, не має постійного місця проживання, раніше був засуджений, у тому числі за розбій, звільнився умовно-достроково.

Свої міркування прокурор виклав в апеляції до обласного апеляційного суду.

Складіть проект апеляції прокурора. Яке можливе реагування прокурора, якщо подання слідчого з ним не погоджувалось?

ОБВИНУВАЛЬНА ПРОМОВА ПРОКУРОРА

ТА ЇЇ СТРУКТУРА



Вступ.

Виклад фактичних обставин справи.

Аналіз і оцінка доказів, зібраних і досліджених у ході судового слідства.

Юридичне обґрунтування кваліфікації злочину.

Характеристика особи підсудного та аналіз обставин, що пом’якшують та обтяжують його відповідальність.

Характеристика особи потерпілого у справах про злочини проти особи.

Аналіз причин й умов, що сприяли вчиненню злочину і пропозиції по їх усуненню.

Процесуальний висновок щодо застосування кримінального закону і міри покарання підсудному.

Пропозиції щодо вирішення цивільного позову та інших питань, що мають значення при постановлянні вироку.

Закінчення.
СУДОВА ПРОМОВА ПРИ ВІДМОВІ ПРОКУРОРА

ВІД ОБВИНУВАЧЕННЯ
Вступ, в якому роз’яснюються завдання, суть та значення участі прокурора в судовому розгляді кримінальних справ.

Виклад обставин справи, які були встановлені попереднім слідством.

Аналіз доказів, зібраних на попередньому слідстві, їх оцінка, мотиви, з яких прокурор їх спростовує.

Аналіз й оцінка доказів, досліджених у судовому слідстві.

Мотиви й підстави відмови від обвинувачення.

Міркування прокурора щодо розгляду цивільного позову.

Пропозиції щодо постановляння вироку.

Закінчення.

Нормативні акти та література
Конституція України // Відом. Верхов. Ради України. – 1996. – № 30. – Ст. 141.

Кримінально-процесуальний кодекс України. – Х., 2001.

Про прокуратуру: Закон України // Відом. Верхов. Ради України. – 1991. – № 53. – Ст.793.

Про судоустрій: Закон України // Там же. – 1981. – № 24. – Ст.357; 1992. – № 35. – Ст.508; 1994. – № 26. – Ст.204; 2000. –№ 50. – Ст.436; 2001. – № 9. – Ст.38.

Про організацію участі прокурорів у судовому розгляді кримінальних справ та підтримання державного обвинувачення: Наказ Генерального прокурора України від 19 верес. 2005 р. № 5 гн.

Вернидубов И.В. Проблемы поддержания государственного обвинения по законодательству Украины: Автореф. дис… канд. юрид. наук. – К., 1992.

Корж В. Ефективність підтримання державного обвинувачення: деякі питання теорії та практики // Вісн. прокуратури. – 2001.– № 3. – С. 71 – 74.

Крючко Ю. И. Поддержание государственного обвинения по делам об умышленных убийствах: Учеб. пособ. – Котельва: Друкар, 1999.

Каркач П.М. Організація роботи прокуратури міста, району. – Х.: Право, 2006.

Баев О.Я. Прокурор как субъект уголовного преследования. – М.: Юрлитинформ, 2006.
Т е м а 5. ПРЕДСТАВНИЦТВО ПРОКУРАТУРОЮ ІНТЕРЕСІВ ГРОМАДЯНИНА АБО ДЕРЖАВИ В СУДІ
П л а н
(Колоквіум)
1. Представництво інтересів громадянина або держави в суді – конституційна функція прокуратури.

2. Поняття “представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом”.

3. Підстави представництва інтересів громадянина або держави в суді.

4. Форми представництва інтересів громадянина або держави в суді.

Завдання



1. До прокуратури N-ського р-ну надходили звернення громадян, які працювали на приватному підприємстві „Буд-технологія”, щодо порушення їх права на працю, зокрема її оплату.

Перевіркою встановлено, що заробітна плата працівникам зазначеного підприємства виплачується з порушенням строків, передбачених ст. 115 КЗпП України.

Гр. Плясун працював на підприємстві столяром з квітня 2004 р. Йому станом на початок серпня 2005 р. не виплачувалась заробітна плата у розмірі 5000 грн, тим самим були грубо порушені конституційні права громадян на своєчасне отримання винагороди за труд (ст. 43 Конституції України).

До того ж Плясун звернувся до прокурора з позовною заявою про стягнення заборгованості по заробітній платі і з проханням захистити порушені його конституційні права.

Усе це він пояснив тяжким матеріальним становищем, відсутністю спеціальних юридичних знань для особистого звернення до суду.

Яке рішення повинен прийняти прокурор? Чи є достатні підстави для представництва в суді інтересів громадянина Плясуна? Складіть проект позовної заяви чи проект відповіді прокурора гр. Плясуну про відмову.
2. Прокуратурою N-ського р-ну проведено перевірку додержання вимог Закону України „Про оренду державного та комунального майна”. Як з’ясувалось, згідно з договором оренди нежитлового приміщення № 972 від 18.09.2001 р. Управлінням комунального майна та приватизації N-ської міської ради (орендодавець) приватному підприємцю О. було надано в орендне користування приміщення площею 100 кв. м., яке розташоване по вул. Дунаєвського, 41.

Обов’язки, передбачені договором, орендодавець виконує повністю, проте орендар систематично порушує п.п. 3.3, 4.6 договору оренди, п. 3 ст. 18 Закону України „Про оренду державного та комунального майна”, п. 1 ст. 265 ЦК України, згідно з якими він зобов’язаний не пізніше 15 числа поточного місяця своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату.

З моменту укладання договору орендна плата вноситься їм несвоєчасно, заборгованість склала 816,71 грн. Невнесення орендної плати протягом трьох місяців з моменту закінчення строку відповідного платежу є достатньою підставою для дострокового розірвання договору оренди.

Тривале невиконання з боку орендаря О. вимог договору призвело до негативних наслідків – ненадходження коштів до місцевого бюджету, який є складовою частиною державного бюджету.

Прокурор району прийняв рішення звернутися до господарського суду області в інтересах держави в особі Управління комунального майна та приватизації N-ської міської ради з позовом до відповідача – приватного підприємця О. про дострокове розірвання договору оренди № 972 та стягнення заборгованості з орендної плати в сумі 816,71 грн.

При цьому він керувався положеннями ст. 2 ГПК України, ст. 36-1 Закону України „Про прокуратуру”, рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. № 3-рп/99 по справі про офіційне тлумачення положень ст. 2 ГПК України (п. 2 резолютивної частини), ст. 1 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, а також тим, що відповідно до Положення про Управління комунального майна та приватизації N-ської міської ради, Управління, є виконавчим органом міської ради, підзвітне та підконтрольне N-ській міській раді. Метою діяльності Управління є збереження та примноження власності територіальної громади міста Х., створення умов для ефективного її використання.

З урахуванням підстав представництва в суді інтересів держави проаналізуйте наведені законодавчі акти. Складіть проект позовної заяви.
3. Через заяву громадянки Карасьової – жінки похилого віку, яка через фізичний та матеріальний стан не спроможна була в повній мірі відстоювати свої інтереси в суді, прокурор N-ського району вивчив матеріали цивільної справи за позовом Карасьової до Слюсарюк про розірвання договору довічного утримання.

Вважаючи рішення N-ського місцевого суду м. Харкова від 01.07.2004 р. по цій справі незаконним і необґрунтованим, прокурор вніс апеляційне подання.

Ухвалою N-ського місцевого суду від 06.09.2004 р. у прийнятті апеляційного подання йому відмовлено.

Своє рішення суд мотивував тим, що прокурор відповідно до ст. 290 ЦПК України не мав права на оскарження в апеляційному порядку рішення суду, оскільки не приймав участі у розгляді справи.

Прокурор не погодився із зазначеною ухвалою і звернувся з апеляційним поданням до судової палати з цивільних справ апеляційного суду в Харківській обл.

Законність своєї позиції він бачить у наступному: гл. 14 ЦПК України (у ред. від 21.06.2001 р.) регулює порядок участі у судовому процесі прокурора, який за законом має повноваження захищати права і свободи громадян шляхом представництва їх інтересів у суді; ст. 36-1 Закону України „Про прокуратуру” регламентує це представництво, його можливі форми, такі як внесення апеляційного, касаційного подання на судові рішення..; ст. 37 Закону визначає обсяг повноважень прокурора на право апеляційного оскарження залежно від компетенції та участі у процесі; ст. 121 ЦПК України є бланкетною та відсилає до встановлених в інших нормативних актах правил, якими є Закон України „Про прокуратуру”.

Яке рішення за поданням прокурора слід прийняти апеляційному суду області? Чи повністю урегульовано цивіль-но-процесуальним законодавством положення про суб’єкти, що мають право на апеляцію.

Нормативні акти та література



Конституція України // Відом. Верхов. Ради України. – 1996. – Ст. 121.

Про прокуратуру: Закон України // Відом. Верхов. Ради УРСР. – 1991. – № 53. – Ст. 793, 993. – № 22. – Ст. 229; № 50. – Ст. 474; 1995. – № 11. – Ст. 71; 1995. – № 34. – Ст. 268; 2001 – № 9. – Ст.38.

Цивільно-процесуальний кодекс України. – Х., 2004.

КАС України. – Х., 2005.

Господарсько-процесуальний кодекс України. – Х., Ст. 2, 29.

Про організацію роботи по представництву в суді, захисту інтересів громадян та держави при виконанні судових рішень: Наказ Генерального прокурора України № 6/3 гн від 19.09.05 р. (на кафедрі).

Васильєв Г.А. Представництво прокурором інтересів держави та господарських суб’єктів в арбітражі // Право України. – 1997. – № 9. – С. 43 – 45.

Диордиева О. Возбуждение прокурором гражданских дел в интересах граждан // Законность. – 1998. – № 8. – С. 8 – 10.

Карлин А.Б. Участие в арбитражном процессе – важный компонент работы прокурора // Прокурор. и следств. практика. – 1997. – № 3. – С. 71 – 78.

Касюта М.В. Правове регулювання представницької функції прокуратури // Право України. – 1997. – № 12. – С. 53 – 55.

Руденко М.В. Представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді (теоретичні та практичні аспекти) // Там же. – № 11. – С. 59 – 63.

Субботін Є.А., Червякова О. Б. Від загального нагляду до представництва інтересів громадянина та держави в суді (етапи трансформування загальнонаглядової функції прокуратури) // Право України. – 1998. – № 5. – С. 63 – 66.

Червякова О.Б., Субботін Є.А., Марочкін І.Є. Представницька функція прокурора // Там же. – 1997. – № 11. – С. 64 – 67.
Т е м а 6. НАГЛЯД ЗА ДОДЕРЖАННЯМ ЗАКОНІВ

ПРИ ВИКОНАННІ СУДОВИХ РІШЕНЬ

У КРИМІНАЛЬНИХ СПРАВАХ, А ТАКОЖ ПРИ ЗАСТОСУВАННІ ІНШИХ ЗАХОДІВ ПРИМУСОВОГО ХАРАКТЕРУ, ПОВ’ЯЗАНИХ З ОБМЕЖЕННЯМ ОСОБИСТОЇ СВОБОДИ ГРОМАДЯН
П л а н
1. Предмет та завдання нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

2. Повноваження прокурора при здійсненні нагляду за додержанням законів.

3. Прокурорський нагляд за додержанням законів у місцях тримання затриманих та попереднього ув’язнення.

4. Методика перевірок прокурором додержання і застосування законів в установах виконання кримінальних покарань.

5. Акти прокурорського реагування на порушення законів в установах виконання кримінальних покарань.

Нормативні акти та література



Конституція України // Відом. Верхов. Ради України, 1996. – № 30. – Ст.141.

Про прокуратуру: Закон України від 05.11.1991 р. (зі змін. та доп.).

Про попереднє ув’язнення: Закон України від 30.06.1993 р. // Відом. Верхов. Ради України. – 1993. – № 5. –Ст. 360.

Про адміністративний нагляд за особами, які звільнені з місць позбавлення волі: Закон України від 01.12.1994 // Там же. – 1994. – № 52. – Ст. 450.

Кримінально-виконавчий кодекс України. – Х., 2003.

Кримінально-процесуальний кодекс України. – Х., 2001.

Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян: Наказ Генерального прокурора України від 19.09.2005 р. № 8 гн (на кафедрі).

Авер’янов В.Б., Горбунова Л.М., Комаров В.В. та ін. Науково-практичний коментар до законів України “Про державну виконавчу службу”, “Про виконавче провадження”. – К., 2005.

Степанюк А.Х., Лисодєд О.В. та ін. Кримінально-виконавче право України. – Х.: Право, 2005.

Марочкін І.Є., Каркач П.М. Прокурорський нагляд в Україні. – Х., 2005.

Гура Р.М., Степанюк А.Х., Шкадюк В.В. Довідник працівника кримінально-виконавчої інспекції. – Х.: Право, 2005.

Каркач П.М., Курочка М.Й. Прокурорський нагляд за додержанням законів при виконанні кримінальних покарань. – Луганськ: РВВ ЛАВС, 2005.

Завдання



1. При перевірці ізолятора тимчасового тримання (ІТТ) прокурор міста встановив, що гр. Різник перебуває в цій установі 5 днів на підставі протоколу, складеного слідчим Московського РВ ХМУ УМВС в Харківській обл. Зикіним.

Як повинен реагувати на цей факт прокурор?
2. Прокурор, перевіряючи слідчий ізолятор, встановив, що начальник установи своїм наказом зобов’язав вилучені у осіб, взятих під варту, гроші зарахувати на розрахунковий рахунок ізолятора і використовувати їх для потреб установи.

Висловіть своє ставлення щодо законності наказу начальника слідчого ізолятора, підготуйте проект акта прокурорського реагування.
3. Під час перевірки додержання законів у кримінально-виконавчій установі закритого типу до прокурора звернувся засуджений, який знаходився в приміщенні камерного типу, зі скаргою, що начальник колонії не дозволяє йому одержати посилку, яка йому прийшла.

Яке рішення прокурора по цій скарзі?
4. Начальник колонії середнього рівня безпеки видав наказ, яким встановив, що засудженим надається право одержувати короткострокове побачення три рази на півріччя, а тривале побачення – два рази на рік.

Висловіть особисту думку щодо законності цього наказу.
5. Прокуратурою Київського р-ну м. Харкова проведена перевірка додержання законів відділом державної виконавчої служби (ВДВС) Київського районного управління юстиції м. Харкова при виконанні кримінальних покарань у вигляді штрафів та конфіскації майна за 2 півріччя 2005 р. Встановлено, що державний виконавець С.Н. Гапоненко порушує строки відкриття виконавчого провадження, передбачені Законом “Про виконавче провадження” (ст. 24). З 32 виконавчих документів, які були прийняті до виконання, тільки по 5 документах було відкрито виконавче провадження у 3-денний строк, по останніх – на протязі 7-9 днів.

З усіх відкритих виконавчих проваджень копії постанов стягувачу, боржнику та суду були направлені на протязі 3-5 днів після відкриття виконавчого провадження.

З виконавчих проваджень конфіскації майна і стягнення штрафу державний виконавець починає вчиняти виконавчі дії на 9-10 день після винесення постанови про відкриття виконавчого провадження. Так, по виконавчому листу № 4-250/05 від 12 верес. 2005 р., виданого місцевим Московським районним судом про конфіскацію майна на користь держави трьох автомобілів, виконавче провадження було відкрито тільки через 10 днів після надходження виконавчого листа, дані про фактичне виконання рішення у виконавчому провадженні відсутні. Аналогічні факти і по 16 виконавчих провадженнях про виконання покарань у вигляді штрафу.

Запропонуйте проект прокурорського рішення.

Схожі:

Прокуратура України ПРОКУРАТУРА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Направляю за належністю звернення Шапаренка С. О. №47/09-10 від 17. 09. 10., яке надійшло з Генеральної прокуратури України, для...
Монографії (з 2008 р.)
Бистрова О. О. Слово – образ – символ в художньому тексті: (моногр.). – Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ, 2008. – 201...
Міжнародні контакти кафедри фінансів та банківської справи
Кафедра экономики города и муниципального управления Самарского государственного университета
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ СПОРТИВНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ
Воронова В. А. Пути совершенствования управления физкультурным движением. М.: ФиС,1975 -95с
МЕТОДОБ'ЄДНАННЯ СУСПІЛЬНО-ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ Проблема
Проблема: Створення умов для самоактуалізації та самореалізації кожної дитини через застосування новітніх технологій в умовах національного...
Методичне об’єднання класних керівників Методична проблема
Методична проблема. Морально-духовний розвиток та соціалізація особистості через організацію особистісно орієнтованого креативного...
Предмет психології ВШ, її завдання та категорії
Об’єктом психологічної науки є соціальні суб’єкти, їх діяльність, зв’язки і відношення. «Сукупність процесів побудови образу світу...
Особливості навчання сучасних молодших школярів
Сьогодні перед нами, учителями, постає проблема не «чого учити», а «як учити», тобто проблема організації ефективних сумісних форм...
Прокуратура Жовтневого району
З 2010 року я навчаюся на заочному відділенні Юридичного факультету Східноукраїнського національного університету імені Володимира...
Прокуратура Жовтневого району
КМУ і тому вони вирішили перекласти функцію збору даних за спожиті комунальні послуги та інші необхідні документи на громадян
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка