|
Скачати 107.89 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ 01135, м.Київ, проспект Перемоги, 10, тел. (044) 486 2442, факс (044) 236 1049, [email protected] Від 18.07.05 № 1/9-371 На № ______ від _____ Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти Міністерство освіти і науки України надсилає для використання методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 1-11 класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2005/2006 навчальному році. Додаток на 7 аркушах. Заступник Міністра В.О.Огнев'юк ДревальГ.Ф./425-41-31 ГалеговаО.В./425-38-05 ГорлачТ.А./425-01-80 Рекомендації щодо проведення Першого уроку в початковій школі загальноосвітніх навчальних закладів Побудова і відродження національної системи освіти і виховання потребують відійти від авторитарної педагогіки, відродити гуманістичну школу, пронизану добротою, увагою і повагою до дитини, вірою в її можливості, а також перемогти девальвацію загальнолюдських гуманістичних цінностей і національного нігілізму. Освіта - основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави. (Закон України "Про освіту") Загальноосвітній навчальний заклад - навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права громадян на загальну середню освіту. (Закон України "Про загальну середню освіту" Ст. 8) Діти, які вперше потрапили до школи, мають познайомитися з навчальним закладом, де вони проводитимуть багато часу. І тому перший урок у 1-му класі загальноосвітніх навчальних закладів у 2005-2006 навчальному році рекомендуємо провести за темою «Моя рідна школа». На Першому уроці вчителю слід закцентувати увагу першокласників на тому, що школа - не просто будівля. Це велика і дружна родина, де є свої правила і закони (Статут). Кожний навчальний заклад має свою історію, традиції, учнів - випускників, які є її гордістю і славою. У школі діти не тільки отримують знання, але вчаться дружити, спілкуватися між собою, вирішувати проблеми, допомагати один одному. Адже протягом шкільного навчання відбувається процес перетворення маленької дитини у дорослу людину із власною життєвою позицією, поглядами та переконаннями. Одними із основних завдань загальної середньої освіти, визначених Законом України "Про загальну середню освіту" (ст. 5) є виховання громадянина України, поважного ставлення до Конституції України, державних символів, почуття власної гідності, шанобливого ставлення до родини, народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу. Відповідно до цих положень Перший урок у 2-4 (класах рекомендуємо провести за темою "Україна - моя Батьківщина". Важливо, щоб перший урок пройшов урочисто, з яскравими та цікавими моментами, запам'ятався учням надовго, сприяв згуртуванню колективу. Завдання вчителя - у доступній і цікавій формі ознайомити дітей зі змістом окремих положень Конституції України (Ст. 1, 2, 5, 10, 11, 12, 20, 24, 65, 66, 68). Варто наголосити на уроці, що Україна - це наша Батьківщина, рідний край, земля, де ми народилися і живемо. Це велика незалежна держава славного, працьовитого народу із своєю історією, мовою, самобутньою культурою, звичаями і традиціями. Крім того, Україна - багатонаціональна держава, де проживають понад 100 націй і народностей із своєю мовою, культурними надбаннями. Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різноманітними (бесіда, урок-гра, урок-свято, урок-зустріч, урок-спілкування з природою, урок - екскурсія до шкільного музею, подорож з використанням народознавчих матеріалів, художніх творів, віршів, міні-вистава, де дійовими особами стануть учні класу, інсценізація із залученням старшокласників, батьків). Елементами уроку можуть бути вікторини, конкурси віршів та дитячих малюнків за тематикою уроку, ігри. Учитель обирає форму проведення самостійно, враховуючи можливості навчального закладу та індивідуальні особливості учнів класу. Підвищити ефективність проведення Першого уроку можна відповідним оформленням класної кімнати: атрибутами національної символіки, тематичними плакатами, репродукціями картин із зображенням різних куточків України, фотокартками з історії існування школи, предметами національного побуту, результатами праці наших співвітчизників (література, музичні інструменти, одяг, продукти харчування, блюда національної кухні тощо), фотокартками родин учнів тощо. Для створення урочистої атмосфери можна використати музичний супровід уроку - пісні про школу, вчителя (1 клас), про Україну, рідний край (2-4 класи). Рекомендуємо запросити на Перший урок гостей, які мають цікавий життєвий досвід. Підводячи підсумок Першого уроку, у першому класі варто підкреслити, що учні - справжні господарі школи, і тому важливо виконувати внутрішній розпорядок, зберігати традиції, гідно нести звання учня свого навчального закладу. У 2-4 класах важливо наголосити на важливості становлення громадянської позиції, усвідомлення дитини громадянином України, важливим, необхідним учасником будівництва щасливого майбуття. Рекомендації щодо проведення Першого уроку в 5-11 класах загальноосвітніх навчальних закладів на тему: „Україна – держава європейська” Світ на порозі ХХІ століття переживає інтенсивний розвиток інтеграційних процесів постіндустріального суспільства, яке потребує відповідної форми регіональної політичної та економічної організації. Сучасні демократичні тенденції вимагають від громадянина не лише політичної активності, але й усвідомлення власної ролі і значення в житті суспільства. Важливими умовами демократичного суспільства є громадянська освідченість, компетентність, вміння знаходити компроміси. Сучасна людина повинна толерантно сприймати інші культури, усвідомлювати цілісну картину світу, закономірності і взаємозалежність сучасного економічного та соціального розвитку. Одним із пріоритетів стратегічного розвитку України визнано інтеграцію нашої держави до Європейського співтовариства. Сучасна школа має сприяти розвиткові демократичної культури, формуванню політико-правових і соціально-економічних знань. Тому епіграфом до Першого уроку можуть бути слова Президента України Віктора Ющенка «Ми не є сусідами Європи, ми є центром Європи. Але правда полягає в іншому - ми сусіди Європейського Союзу, а хочемо бути членами Європейського Союзу». Україна, обравши за стратегічний курс інтеграцію до ЄС, поступово нарощує темпи економічного зростання, крок за кроком прагне влитись в конкурентне середовище Європейського співтовариства. Головною метою уроку є: - надання знань про європейські демократичні здобутки та особливості становлення демократичного суспільства в Україні; - сприяння становленню активної позиції молоді щодо реалізації ідеалів і цінностей розвитку демократичного суспільства в світі, Європі, Україні; - виховання поваги до національних, духовних, культурних надбань європейських народів, свідомого громадянина України і Європи; - розвиток почуття відповідальності за спільне майбутнє; відчуття європейського громадянства. Україна знаходиться в центрі європейського континенту, тобто географічно - європейська держава. Хоча вона відрізняється від більшості розвинених держав Європи за соціально-економічним і політичним рівнем розвитку, але вона прагне до об’єднання з іншими європейськими державами у рамках програм Європейського співтовариства. Україна має спільні кордони з деякими країнами, які вже входять або найближчим часом ввійдуть до його складу (Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія). Вона визначила свій внутрішній і зовнішньополітичний курс щодо європейської інтеграції, що дасть їй можливість вибудувати стабільну демократичну політичну систему, зміцнити національну безпеку і добросусідські відносини з країнами, які входять до складу Євросоюзу, особливо з тими, що межують з Україною. Нині наша держава бере курс на вдосконалення економічної, політико-правової системи, що сприятиме підвищенню життєвого рівня і добробуту людей, наближенню України до європейських стандартів у соціальній сфері, поверненню до європейських політичних і культурних традицій. В Україні затверджено Програму інтеграції до Європейського Союзу, яка є підтвердженням визнання стосунків між Україною та ЄС. Україна стала першою серед країн СНД, яка уклала Угоду про партнерство і співробітництво з Європейським Союзом. У 2005 році затверджено План дій „Україна – Європейський Союз”, який передбачає розвиток тісних відносин, що виходитимуть поза рамки співробітництва до поступової економічної інтеграції та поглиблення політичного співробітництва між Україною та ЄС. Європейський Союз та Україна сповнені рішучості посилити свої відносини та сприяти утвердженню стабільності, безпеки і добробуту. Такий підхід заснований на спільних цінностях, спільній власності та диференціації. Це сприятиме подальшому зміцненню нашого стратегічного партнерства. Процес європейської інтеграції дедалі помітніше впливає на всі сфери життя держави, не оминув він і вищої освіти. Відтак, Україна чітко визначила орієнтири на входження в освітній та науковий простір Європи, здійснює модернізацію освітньої діяльності у контексті європейських вимог, щораз наполегливіше працює над практичним приєднанням до Болонського процесу. Під егідою Ради Європи та ЮНЕСКО було розроблено і прийнято Лісабонську конвенцію про визнання кваліфікацій, які існують у системі вищої освіти Європи. Цю конвенцію підписали 43 країни, в тому числі й Україна. Слід ознайомити учнів з основними етапами двосторонніх відносин Україна-Євросоюз, що повинно сприяти становленню активної позиції молоді щодо реалізації ідеалів і цінностей, розвитку демократичного суспільства у світі, Європі, Україні. Необхідно наголосити на тому, що освіта – основний шлях реалізації життєвих прагнень для формування соціально-політичних, міжкультурних, інформаційних, комунікативних та інших компетенцій. Вчителю (відповідно до вікових особливостей учнів) слід спиратися на знання, які учні отримали при вивченні даного питання, тобто пов’язаний з європейським контекстом (історії, географії, української та зарубіжної літератури, іноземних мов, історії світової культури тощо), а саме: • знання про загальнолюдські, національні цінності, поняття про права людини як найвищу цінність; знання про європейські ідеали, про свободу, право - тобто філософські знання, що допоможуть сформувати вміння для визначення ціннісних орієнтацій, громадянської позиції; • знання про сучасну Європу, її історію, географічні особливості європейського регіону, про національні та світову культури, релігійні та мовні особливості, освіту, науку європейських країн допоможуть усвідомити полікультурність Європи, взаємозалежність розвитку європейських культур, спільну європейську належність, місце української культури в контексті європейської; • політико-правові знання, усвідомлення таких понять, як демократія, тоталітаризм, знання про різні політичні устрої європейських країн, європейське суспільство, його інститути та роль права в ньому, міжнародних законів та європейський суд, поняття про міжнародні європейські організації, знання, що дає можливість сформувати вміння діяти в певному соціумі, брати участь в діяльності міжнародних організацій та асоціацій, орієнтуватися в ідеологічних та політичних течіях європейських організацій, спілкуватися з правовими органами, вирішувати конфлікти згідно з правилами демократичної процедури, вміти поводитися в різних ситуаціях згідно із законом; • соціально-економічні знання про організацію економічного життя в європейському суспільстві, ринкові відносини, їхні особливості в Європі та відповідність ринкових відносин в Україні європейським, знання про фінансові системи європейських країн та інтеграційні процеси європейського ринку, що допоможе діяти в умовах вільного ринку, зрозуміти особливості співпраці в міжнародних організаціях і колективах. Підвищити ефективність проведення Першого уроку можна відповідним оформленням класної кімнати: атрибутами національної символіки; символікою Євросоюзу; картою із зображенням Європи; стендами з короткою характеристикою географічного положення, природно-ресурсного потенціалу, специфіки населення, найхарактернішими рисами економічного розвитку і політичного становища країн Європи; плакатами, які розкривають зміст громадянської освіти; повітряними кульками з прапорцями країн-членів ЄС; квітами; та використанням аудіо- та відіоматеріалів. Форми проведення уроку в основній школі можуть бути різноманітними (географічна гра «Подорож Європою», літературна вікторина «Європа моїми очима», подорож за народними або літературними казками). У старшій школі перший урок рекомендуємо провести у формі диспуту, дискусії, прес-конференції, круглого столу за темами: “Чому Україна зробила європейський вибір?”, “З європейськими народами до миру і порозумінню”, “Ми – громадяни Європи” і т. п. На уроці можна започаткувати проведення творчих конкурсів, написання рефератів відповідної тематики, збір інформації про діяльність Ради Європи, європейську спільноту, європейські інституції та розробку учнівських проектів і програм із забезпечення інтеграції України в Європу, а підведення підсумків приурочити до Дня Європи. Проблема європейського вибору України не може бути вичерпана одним днем. Продовженням розпочатої роботи, ефективною формою залучення учнів до активної участі в політичному, правовому, економічному й культурному житті сучасного суспільства можуть стати Європейські клуби, які охоплюють різноманітні сфери і спрямовують роботу на формування почуття європейської єдності через поширення знань про Європу, про історію Європейського Союзу, його структуру, сучасний стан розвитку, цілі та досягнення; ознайомлення з життям людей в інших країнах, їхніми культурою, мовою; на знайомство з новими людьми, обмін досвідом; на підвищення інтелектуального рівня учнів, відкриття нового європейського бачення світу; на заохочення вивчення іноземних мов; формування нового покоління європейців, виховання майбутніх лідерів. Підводячи підсумок Першого уроку, варто підкреслити, що Українська держава, маючи великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, спроможна знайти належне місце серед народів Європи і світу. Ми - європейці настільки, наскільки ми - українці; і лише відчувши себе справжнім українцем, можна збудувати свій український дім за європейськими стандартами. Список літератури
-№ 44.
|
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо проведення Першого уроку в загальноосвітніх... Молода гвардія”» Перший урок у загальноосвітніх навчальних закладах Луганської області буде присвячено 70-річчю від дня створення... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку 2009-2010 навчального року Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 12. 06. 09 року №/9-396 перший урок у загальноосвітніх навчальних закладах... |
Методичні рекомендації до проведення У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... «Збірник програм з профільного навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика та астрономія» (видавнича група «Основа»,... |
Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу... У відповідності до листа МОНУ №1/9-368 від 24 травня 2013 року «Про організацію навчально-виховного процесу в 5-х класах загальноосвітніх... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку Незалежності України: шлях до створення гуманного світу для дітей”: Методичні рекомендації щодо проведення Дня Знань і Першого уроку... |
Загальноосвітніх навчальних закладів Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року за... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим... України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,... |
Методичні рекомендації щодо ведення класного журналу у початковій школі Основні вимоги та рекомендації щодо оформлення записів у класному журналі для 1-4 класів встановленого зразка зазначено у «Вказівках... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку Співає сонячні пісні уся моя родина, бо ми родились на землі, що зветься Україна: Методичні рекомендації щодо Першого уроку в 2012–2013... |