|
Скачати 115.09 Kb.
|
5 кл Урок №Тема: Проголошення незалежності УкраїниМета: Сприяти формуванню чітких знань в учнів про встановлення демократії в Україні та проголошення незалежності; розвивати вміння працювати у групах з джерелами, вміння слухати та виділяти головне; виховувати патріотичну людину - громадянина небайдужу до свого минулого та майбутнього.Тип уроку Засвоєння нових знаньЗавдання
Очикувані результатиПісля цього уроку учні знатимуть: 1. Коли і за яких умов Україна отримала незалежність. 2. Культурні досягнення нашої держави з часів незалежності. 3. Напрями міжнародної політики України. Ключові поняття: Виборчий процес, демократія, державна символіка, діаспора, конституція, політика, ринкова економіка, політична криза, міжнародна угода, реформа, референдум.(Учитель пояснює дані поняття у ході уроку. Якщо деякі з них залишилися нерозглянутими – їх виносять на самостійне опрацювання.)Основні дати уроку4 вер. 1991 р., 8 жовт. 1991 р., листопад 1991 р., 1 груд. 1991 р., січень-лютий 1991 р., черв-лип 1994 р., 1999 р., 2002 р., 2004 р. РS. Ці дати можуть бути не вказані у тексті уроку, але учитель обов′язково розглядає їх з учнями, використовуючи спеціальні картки. Дати обов′язкові для запам′ятовування – на вибір вчителя (слід зважати на рівень підготовки классу). План уроку
Хід уроку
Вишита колоссям і калиною, Вигойдана співом солов’я, Зветься величаво – Україною, Земле зачарована моя. Нині свято нашого народу. Свято України, її роду! Звучить пісня Т. Петриненка «Україна». Свій урок ми розпочали чудовою піснею Т. Петриненка, у яку митець уклав свої найкращі почуття, свою синівську любов до рідної землі, до України.
Асоціювання. індивідуальна робота Кожному учневі дається листочок з колом і променями . У колі написане слово Україна. Завдання.
Робота в парах. - Обміняйтесь листочками,порівняйте записи, зробіть спільний висновок. Заслуховування учнів, створення куща на дошці.
Розповідь вчителя. Завдання. Під час розповіді вчителя учні повинні заповнити таблицю
Почався розпад СРСР. Щоб врятувати Союз, партійно-державне керівництво на чолі з М. Горбачовим провело в березні 1991 референдум, на якому більшість громадян висловилися за збереження СРСР, але на умовах надання більшої самостійності союзним республікам. Була проведена спроба державного перевороту 19 серпня 1991 року. Його мета - повернути суспільство назад до тоталітаризму. В Україні реакція на події в Москві була неоднозначною. Вже 19 серпня 1991 р., в перший день путчу, всі партії і громадські організації Україні демократичного спрямування у своєму зверненні до народу засудили спробу державного перевороту і закликали не підкорятися розпорядженням путчистів. Іншу позицію зайняло керівництво Компартії України, яке підтримало змовників. Керівництво Верховної Ради на чолі з Л. Кравчуком зайняло очікувальну позицію. 24 серпня після провалу путчу зібралася позачергова сесія Верховної Ради УРСР. Верховна Рада засудила спробу державного перевороту і прийняла Акт проголошення незалежності України. 30 серпня 1991 Л. Кравчук підписав указ про заборону діяльності Компартії України. Наслідком серпневого путчу став розвал Союзу Радянських Соціалістичних Республік. Офіційною датою його розпаду стало 24 грудня 1991 року. Питання про підтвердження Акту про проголошення незалежності був винесений на Всеукраїнський референдум, який проходив 1 грудня 1991 року. У ньому взяли участь 84,2% виборців, внесених до списків для голосування. 90,3% від взяли участь у голосуванні, підтвердили прагнення до державної незалежності. Робота з джерелом Учні проглядають фрагмент відеофільму «Проголошення Незалежності». Запитання.
Одночасно з Всеукраїнським референдумом 1 грудня 1991 р. пройшли перші всенародні вибори Президента України на альтернативній основі. З шести кандидатів, які представляли різні політичні партії і течії, перемогу здобув Л.М. Кравчук, який набрав у 1 турі майже 62% голосів. Новим головою Верховної Ради був обраний І. Плющ. Таким чином, в результаті волевиявлення народу і при дотриманні норм демократії народилося незалежна Українська держава. Перевірка заповнення таблиці. 2. Державні символи України Виборовши волю , Україна визначила свою символіку, яка уособлює її історію, її сутність. 4 вересня над будівлею Верховної Ради був урочисто піднятий синьо-жовтий прапор незалежної України. Офіційно синьо-жовтий прапор визнаний прапором України 28 січня 1992 року, 16 січня 1992 Гімном України була затверджена мелодія пісні «Ще не вмерла Україна», написана композитором М. Вербицьким на слова поета П. Чубинського в 1863 році. Остання, нині чинна редакція Гімну затверджено 6 березня 2003 року. У лютому 1992 р. був затверджений Малий Герб України-тризуб, конкурс на створення великого Герба триває. Додаткове повідомлення учнів( доповнюються презентаціями) Наш герб – тризуб, Це воля , слава й сила; Наш герб- тризуб. Недоля нас косила , Та ми зросли , ми є , Ми завжди будем, Добро і пісню Несемо людям. – Герб нашої держави – тризуб – має глибокі історичні корені, належить до часів князювання в Києві Володимира Великого (980–1015 рр.). Існує близько сорока версій про походження тризуба: тризуб як первісне обожнювання рибальського знаряддя, згодом символ влади; це уособлення трьох природних стихій – повітря, землі і води; зображення атакуючого сокола і т.д.Він символізує ту ж трійцю життєтворчих енергій, що і хрест, – Мудрість, Знання і Любов, які виходять з одного джерела. Ми можемо пишатися нашим Гербом як символом загальнолюдських цінностей, що мають історичні корені. 19 лютого 1992 року Верховна Рада України Постановою „Про Державний Герб України” затвердила тризуб як Малий Герб України, вважаючи його головним елементом Великого герба. Тризуб став офіційною емблемою нашої держави. (Демонструє зображення герба України) 2 –й учень (Демонструє зображення прапора України) Прапор – це державний символ, Він є в кожної держави, Це для всіх – ознака сили, Це для всіх – ознака слави. Синьо-жовтий прапор маєм: Синє небо , жовте жито, Прапор свій оберігаєм,- Він – святиня , знають діти. Прапор, як символ об’єднання людей, виник ще за античних часів. В Європі набув поширення у середні віки. Найдавніші прапори були трикутними. На межі XIII-XIV століть з’являються чотирикутні прапори з трикутними клинами. Найчастіше вживалися у прапорах червоний, білий, блакитний і жовтий кольори. Великого розквіту набуло українське прапорництво у героїчну козацько-гетьманську добу. Йшло збагачення форм полотнищ, колірної гами, посилення національних прикмет у формі і змісті, створенні системи військово-полкових, сімейних стягів. Тоді з’являється новий прапорний колір – „малиновий”, який став основним у запорізьких козаків. Сині і жовті барви найчастіше трапляються в козацькому одязі часів визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького, а пізніше – гайдамаків часів Коліївщини. Жовто-сині прапори використовували Українські Січові стрільці. Нині Державний прапор постійно майорить над будинком Верховної Ради України, резиденцією Президента України, над будинками обласних і районних Рад, над представництвами нашої держави у країнах світу. 28 січня 1992 року Верховна Рада України прийняла Постанову Верховної Ради України „Про Державний Прапор України”. В 1996 році Конституцією України блакитно-жовтий прапор затверджено Державним Прапором України. 3 –й учень Слова палкі, мелодія врочиста, Державний гімн ми знаємо усі. Для кожного села, містечка, міста- Це клич один з мільйонів голосів. Це наша клятва, заповідь священна, Хай чують всі – і друзі, й вороги, Що Україна вічна,незнищенна, Від неї лине світло навкруги. Слово „гімн” – грецького походження (дослівний переклад – похвальна пісня) – урочиста пісня, прийнята як символ державної, національної єдності. Слова національного Гімну „Ще на вмерла Україна” написав відомий український поет, фольклорист, етнограф Павло Чубинський у 1863 р. Цей вірш швидко розійшовся в народі, серед інтелігенції, студентів, гімназистів. А оскільки тоді найпопулярнішою була поезія Т.Шевченка, то й цей вірш багато людей вважали твором великого Кобзаря. Музику написав західноукраїнський композитор Михайло Вербицький. 6 березня 2003 року Президент України Л.Кучма підписав Закон України „Про Державний Гімн України”. - Послухаймо разом Гімн України. Прислухайтеся до своїх сердець. Що відбувається в них, коли він звучить? Слухання у запису Гімну України стоячи. 3 Культурні досягнення України Робота з джерелами у групах. Учням запропоновано матеріал. Вони повинні прочитати його. Та заповнити пропущені рядки у матеріалі. Зачитати свої відповіді 1 група. Україна має в своєму розпорядженні значний науковий потенціал у багатьох галузях. Головний державний науковий центр - Національна академія наук (НАН) України (з 1919), яка здійснює керівництво та організацію досліджень з провідних напрямів науки. Серед творчих надбань українських вчених - значні досягнення в техніці, молекулярної біології, фізики, фізичної хімії, в інформатиці, матеріалознавстві, фізіології і медицині, інших галузях знань. Варто згадати такі наукові досягнення і відкриття: розщеплення атомів літію та відкриття ізотопу гелію, створення теорії надтвердої зварювання під шаром флюсу та її впровадження в господарську практику, створення порошкової металургії, отримання важкої води, створення першого в світі лазерного накопичувача інформації на оптичних циліндрах з використанням явищ оптичної імерсії. Світове визнання отримали результати досліджень з визначення умов формування алмазоподібному вуглецю, гексагонального графіту та інших сумішей. Завдання. Вставте пропущені рядки Головний державний науковий центр - ______________________, яка здійснює керівництво та організацію досліджень з провідних напрямів науки. Українці досягли великих творчі їх надбань в таких галузях, як_________________________. Варто згадати такі наукові досягнення і відкриття: ___________________________, отримання важкої води, створення першого в світі ______________________інформації на оптичних циліндрах з використанням явищ оптичної імерсії. Світове визнання отримали результати досліджень з визначення умов формування ______, гексагонального графіту та інших сумішей. 2 группа Великий внесок українські вчені внесли в освоєння космосу і створення ракетної техніки. Серед найважливіших результатів у цій галузі - створення серії складних універсальних орбітальних станцій, ракет-носіїв «Зеніт», «Циклон», нових ракетних двигунів, унікальних систем управління для ракетоносіїв і космічних апаратів, бортових систем охолодження в авіації і космонавтиці, унікального інструменту для монтажних і ремонтних робіт у відкритому космосі. Важливе досягнення вчених НАН України - створення великих прозорих монокристалів синтетичних алмазів, оптичними можливостями яких можна управляти. Різноманітні інструменти із синтетичних алмазів і надтвердих матеріалів, виготовлені за власними технологіями, Україна експортує в багато країн світу. НАН України підтримує міжнародні зв'язки з науковими центрами, академіями та товариствами різних держав, бере участь у міжнародних проектах. Завдання. Вставте пропущені рядки Великий внесок українські вчені внесли в освоєння ____________________.Серед найважливіших результатів у цій галузі - ___________________________, унікальних систем управління для ракетоносіїв і космічних апаратів, унікального інструменту для монтажних і ремонтних робіт у відкритому космосі. Важливе досягнення вчених НАН України - створення великих прозорих монокристалів ____________. Різноманітні інструменти із синтетичних алмазів України __________ в багато країн світу. НАН України підтримує _______ зв'язки з науковими центрами, академіями та товариствами різних держав.. 3 группа. Велика наукова робота ведеться у галузевих НДІ, у вузах, особливо в університетах, в Академії будівництва та архітектури, в Академії сільськогосподарських наук. Великі наукові та університетські центри: Київ, Харків, Одеса, Львів, Донецьк. У столиці України працюють Національний університет, Києво-Могилянська академія, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка. В університеті Т. Шевченка на 16 факультетах навчаються бл. 20 тис. студентів, працюють майже 2 тис. викладачів. Україні функціонують 21,6 тис. денних загальноосвітніх шкіл, з них: 366 гімназій та 331 ліцей. Вищих навчальних закладів - 330 (зростання числа приблизно вдвічі за 1991 - 2002). У загальноосвітніх школах навчаються 6200 тисяч учнів, в ліцеях - 122,6 тис. У середніх спеціальних навчальних закладах кількість учнів знижується. У роки реформ спостерігається відтік вчених із країни через недофінансування науки: Кількість наукових працівників, зайнятих основною діяльністю, зменшилася . Науковий персонал старіє: середній вік кандидатів наук досяг 51 року докторів наук - 59 років. Приблизно 105 тис. працівників сфери «наука і наукове обслуговування» трудяться в умовах вимушеної неповної зайнятості. Завдання. Відповіси на питання
Підведення підсумків 4. Міжнародна політика нашої держави. Розповідь вчителя У числі перших - 2 та 3 грудня 1991 року - визнали Україну незалежною Польща, Канада і Угорщина. Протягом грудня 1991 Україну визнали 17 держав. У липні 1992 року був підписаний Договір про дружбу і співпрацю з Францією. Президент Л. Кравчук і Голова ВС І. Плющ здійснили візити в США, Канаду, Великобританію, Францію, Бельгію, Фінляндію, Туреччину, Польщу, Угорщину, Румунію, Китай з метою встановлення дипломатичних відносин, розробки правових засад співробітництва між новими суб'єктами міжнародних відносин, укладення угод про торгівельне, науково-технічне співробітництво, обговорення проблем прикордонних територій і т.д. У 1992 році було укладено 35 міжнародних і 88 міжурядових угод на двосторонній основі. До початку 1993 року незалежність України визнали 132 країни, 106 встановили з нею дипломатичні відносини. Було підписано 26 міждержавних і 90 міжурядових угод. У 1999 році дипломатичні стосунки пов'язували Україну з 154 державами. Засади зовнішньої політики. 2 липня 1993 Верховна Рада затвердила "Основні напрями зовнішньої політики України". Ними стали: • співпраця в рамках СНД; • співпраця з державами Європейської співдружності та НАТО; • участь у діяльності ООН; • участь в процесі ядерного роззброєння; • участь у роботі європейських організацій з безпеки і співробітництва. Постановка проблемного запитання.
Учні перелічують:дружби, поваги, розуміння, дотримання кордонів… Вчитель узагальнює. Називає принципи зовнішньої політики • миролюбності; • дотримання норм міжнародного права; • невтручання у внутрішні справи інших держав; • відкритості; • неприєднання до військових блоків та політичних союзів; • будівництва міжнародних зв'язків на основі двосторонніх угод з конкретними країнами. 4 Рефлексія.Гра «історичний волейбол»Учні задають питання з теми що вивчили опираючись на опорну таблицю та матеріали опрацьовані у групахРобота з прислів’ями. - Cкладіть прислів’я , співвідносячи їх частини.
5 Підведення підсумку урокуВ Україні з давніх – давен живе український народ. У свою сім’ю він добросердно прийняв представників іншиш народів. Пліч-о-пліч з українцями живуть і росіяни,і білоруси і поляки, і греки, і євреї, і німці, і румуни та багато інших людей різної національності. Усі вони дружно та мирно трудяться на благо нашої країни. Отже , Україна - наш спільний дім. Зовсім знедавна держава стала незалежною. Та будувати нову державу - це наша з вами задача. 6.Домашнє завдання1. Опрацювання вивченого матеріалу за підручником та атласом. 2. Створити калаж « культурні досягнення незалежної України». 3. Обрати історичну особистість періоду незалежності та розповісти про її внесок в історію України. |
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з особовим складом СДПЧ-3 з... ТЕМА: Проголошення незалежності України. АКТ проголошення незалежності. Всеукраїнський референдум І грудня та вибори Президента |
Тема: «Розпад СРСР. Незалежність України» Мета: познайомити учнів з основними подіями в Україні від часу проголошення незалежності; учні мають показувати на карті територію... |
Акт проголошення незалежності України (Слайд №3) Мета: розповісти учням про виникнення та історію символіки. Пояснити ідейний зміст символіки та традицій, пов’язаних із нею. Виховувати... |
Віхи становлення незалежності України Обладнання: державні символи країни, презентація: «Незалежність України», відеофільми: «Документальні фотоматеріали УНР», «УНР ЗУНР»,... |
Розділ 1 Банківська система України України – найважливіша ланка всієї банківської системи держави. На відміну від багатьох інших відомств, які постали на грунті колишніх... |
Уроку до Дня знань Тема уроку: Україно! Ти для мене диво! Україну, її природу, історію боротьби за проголошення незалежності, познайомити із видатними історичними постатями, поглибити знання... |
Уроку до Дня знань Тема уроку: Україно! Ти для мене диво! Україну, її природу, історію боротьби за проголошення незалежності, познайомити із видатними історичними постатями, поглибити знання... |
ЛИСТ запорожців, волелюбних хлопців Року, коли після проголошення Незалежності України її громадяни були сповнені сподівань на краще. Утім, актуальна вона й нині. Хіба... |
Проголошення незалежності У Країн й Україна стала на цей шлях після того, як переконалася, що загальносоюзні органи і відомства відверто прагнуть зберігати свою зверхність... |
Районної державної адміністрації О. БАРВІНОК На виконання Указу Президента України від 20 червня 2008 року №576 "Про відзначення 17-ї річниці незалежності України", з метою утвердження... |