Проголошення незалежності У Країн й


Скачати 77.89 Kb.
Назва Проголошення незалежності У Країн й
Дата 15.05.2013
Розмір 77.89 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Тема 2:

Проголошення

незалежності У Країн й.

Акт проголошення незалежності.

Всеукраїнський референдум І грудня та вибори Президента

Здобуття суверенітету кожної держави - це перший її крок у досягненні свобо­ди й незалежності, соціально-економічного і соціального прогресу, благополуччя і добробуту народу. Україна стала на цей шлях після того, як переконалася, що загальносоюзні органи і відомства відверто прагнуть зберігати свою зверхність над республіками, диктувати свої закони, зберігати у відносинах з ними панівне становище.

Відбиваючи волю і прагнення українського народу, Верховна Рада України 16 липня 1990 р. прийняла Декларацію про державний суверенітет України. Декла­рація проголосила невід'ємне право української нації на самовизначення, верхо­венство і самостійність, повноту і неподільність влади уряду республіки в межах її території. У цьому документі закріплено виключне право народу України на воло­діння, використання і розпорядження національними багатствами республіки. Са­мостійно встановлюючи порядок організації охорони природи на своїй території, Україна бере на себе турботу про екологічну безпеку громадян, про генофонд народу, його молодого покоління.

У розділі про культурний розвиток декларація проголосила самостійність України у вирішенні питань науки, освіти, культурного і духовного розвитку української на­ції, гарантувала всім національностям, які проживають на території республіки, мо­жливість вільного, національно-культурного розвитку.

Україна, згідно з Декларацією, має право на власні Збройні Сили, внутрішні війська і органи державної безпеки, підпорядковані Верховній Раді України. Ви­значено також порядок проходження військової служби громадянами республіки. Урочисто проголошувалася мирна зовнішня політика і постійний нейтралітет, ак­тивне сприяння зміцненню загального миру і міжнародної безпеки. Вказувалося на те , що Україна є суб'єктом міжнародного права і здійснює безпосередні відно­сини з іншими державами.

Ідеї Декларації були схвально сприйняті в усіх куточках України. Але Деклара­ція — це лише документ. Перед народом України постало величезної ваги за­вдання - реалізувати все те, що записано у Декларації, наповнити її конкретним змістом, впровадити всі її положення у повсякденне життя.

На вірність Україні присягла більшість військовослужбовців, які перебували в її межах. Службу в армії стали відбувати на її території. Було також створено Націо­нальну гвардію.

Одним із свідчень суверенності України стали переговори між нею та іншими республіками колишнього Радянського Союзу про економічне та політичне спів­робітництво, відносини у духовній сфері. 19 листопада 1990 р. було підписано до­говір між суверенною Україною та Росією, який мав служити зміцненню їх співробі­тництва. Уперше дві республіки підписали такий важливий документ не як раніше - через центр, не за вказівкою «згори», а за взаємною домовленістю парламентів і урядів. У договорі було проголошено, що відносини між обома республіками ма­ють розвиватися на основі рівності, добросусідства й невтручання у внутрішні справи одна одної. Подібні договори й міжурядові угоди Україна уклала також з іншими республіками колишнього Радянського Союзу.

У ніч на 19 серпня 1991 р. найближчі співпрацівники президента СРСР, які займали ключові посади в керівництві союзними структурами, ізолювали Горба-чова на його кримській дачі і зробили спробу перебрати всю повноту влади до своїх рук. Не маючи позитивної програми , вони прагнули одного: зупинити проце­си демократизації в усіх ланках суспільного життя, повернути радянську імперію до стану напередодні 1985 р.

Проте наступ неосталіністів наштовхнувся на опір мас. Народ підтримав пре­зидента Росії Б.Єльцина, який тимчасово взяв на себе функції президента СРСР, одночасно виявилося небажання основної частини армії, а також військ КДБ і МВС брати участь у розв'язуваній путчистами громадянській війні. На третій день організатори перевороту визнали свою поразку.

Центр подій в Україні зосередився у столиці. Вранці 19 серпня командуючий сухопутними військами СРСР генерал Варенников у супроводі першого секрета­ря ЦК КПУ Гуренка й місцевих генералів прибув до голови Верховної Ради і попе­редив його, що невиконання наказів путчистського органу влади - ДКНС (Держа­вного комітету з надзвичайного стану) - це вже підстава для негайного запрова­дження у республіці надзвичайного стану. Опинившись перед загрозою введен­ня в Україну танкових армій, не контролюючи розміщення у республіці величезних Збройних Сил, Л. Кравчук зайняв надто обережну позицію. Кількагодинне засі­дання президії' Верховної Ради закінчилося безрезультатно. Члени Народної Ра­ди наполягали на заяві про невизнання ДКНС, члени президії від КПУ відмежову­валися від цього. В результаті українське керівництво не висловило навіть мора­льної підтримки президентові Росії, який мужньо протистояв путчеві.

Цілоденне засідання 20 серпня закінчилося половинчастим рішенням. У ньо­му, однак, не визнавалася дія постанов ДКНС на території України, що було над­звичайно суттєво. Контрольовані КПУ облвиконкоми (Дніпропетровський, Жито­мирський, Одеський, Миколаївський та ін.) і Кримська АРСР визнали ДКНС, при­чому не під тиском, бо надзвичайного стану в Україні не було запроваджено, а за ідейними переконаннями.

23 серпня, тобто вже після провалу путчу, політбюро ЦК КПУ опублікувало до­кумент, в якому зробило марну спробу «виправдатись». У ньому засуджувалася «авантюрна спроба антидержавного перевороту», критикувався ЦК КПРС, який «своєчасно не дав оцінки цим подіям, не інформував про їх суть партійні комітети на місцях». Вранці цього ж дня в опечатаному приміщенні Львівського обкому КПУ було вилучено документи протилежного змісту. Вони незаперечне свідчили, що натхненник і організатор путчу - партапарат. Зокрема, у шифрограмі секретаріату ЦК КПУ, надісланій обкомом 19 серпня, вказувалося: «Заходи, що вживаються ке­рівництвом країни по стабілізації становища і виходу з кризи, відповідають на­строям переважної більшості трудящих і співзвучні з принциповою позицією Ком­партії України».

Після провалу путчу стало зрозумілим, що «новоогарьовський процес» не пі­шов, компромісний проект договору безнадійно застарів і Радянський Союз як федерація існувати нездатний.

Народний депутат України генерал-полковник міліції О.М.Бандурка згадує: «24 серпня після ранкового засідання і гострих дебатів за круглим столом щодо подій у Москві, в кабінеті голови Верховної Ради зібралися за дорученням фракцій сім де­путатів: Д.Павличко, І.Драч, В.Яворівський, І.Юхновський, О.Кацюба, Л.Кравчук і я. Об­говорювався текст Постанови Верховної Ради і Акт проголошення незалежності України. Особливих розходжень поглядів щодо змісту не було. Д. Павличко запро­понував до Акту проголошення незалежності вставити слова «Виходячи з смерте­льної небезпеки...», були інші зауваження, які в основному стосувались самої процедури винесення на голосування. Було домовлено, що від другого мікрофону я буду вносити пропозицію про прийняття Постанови і Акту, пропонувати „групі 239” та всім депутатам проголосувати «за», а Д.Павличко буде виступати з трибуни».

24 серпня відбулася позачергова сесія Верховної Ради УРСР. Вона проголо­сила незалежність України, тобто самостійної Української держави під назвою «Ук­раїна». З моменту проголошення незалежності на її території набували чинності її закони. Одночасно з виборами президента, призначеними на 1 грудня, тепер мав відбутися референдум на підтвердження Акта проголошення незалежності. Вер­ховна Рада України прийняла також постанову про політичну обстановку і негати­вні дії по створенню умов для упередження нових спроб для військового перево­роту. З цією метою визнавалося необхідним створити Раду оборони, Збройні Сили України, Національну гвардію, прискорити формування Конституційного Суду. Раді Міністрів доручалося організувати перехід у власність України підприємств союз­ного підпорядкування, ввести в обіг власну грошову одиницю і забезпечити її' кон­вертування.

26 серпня президія Верховної Ради прийняли указ про тимчасове припинен­ня діяльності КПУ, а також опечатування і взяття під охорону службових приміщень партійних комітетів, з тим щоб забезпечити збереження майна і документів від розкрадання, руйнування та знищення. ЗО серпня, коли створена президією Вер­ховної Ради спеціальна комісія безперечно довела участь партапарату в підгото­вці і здійсненні путчу, Л.Кравчук підписав Указ «Про заборону діяльності Компартії України». Закінчилася насичена історичними подіями остання серпнева декада 1991 р.

Одночасно з референдумом мали відбутися перші в історії України загально­народні вибори глави держави. Ідея запровадити в Україні інститут президентства виникла наприкінці весни-на початку літа 1991-го. Цікаво, що її підтримували як комуністи, так і представники «Народної Ради». Останні вбачали у введенні інсти­туту президентства важливий крок у напрямку незалежності. 26 червня побачила світ відповідна постанова Верховної Ради, а 5 липня був прийнятий Закон «Про Президента УРСР ».

1 грудня 1991 р. - знаменна дата у багатостраждальній історії століттями по­збавленого своєї державності українського народу. У цей день відбулися рефере­ндум і вибори Президента України. До списків було занесено 37 886 тис. грома­дян. У бюлетень по референдуму було включено текст Акта, прийнятого Верхов­ною Радою 24 серпня, і питання: «Чи підтверджуєте ви Акт проголошення незале­жності України?».

У голосуванні взяли участь 31 891,7 тис. громадян, тобто 84,2% від загальної кількості включених до списків. Із них на питання бюлетеня відповіли: «Так, під­тверджую» - 28 804,1 тис. громадян, або 90,3%. Позитивну відповідь дало насе­лення всіх областей України, незалежно від їхнього національного складу. Отже, за незалежність проголосували не тільки українці, а й представники інших наро­дів, для яких Батьківщиною є українська земля.

У голосуванні по виборах Президента України взяли участь 31 892,4 тис. чол. До виборчого бюлетеня було включено 6 кандидатів - В.Гриньов, Л.Кравчук, Л.Лу-к'яненко, Л.Табурянський, В.Чорновіл та І.Юхновський. За Л.Кравчука висловило­ся 19 643,5 тис. громадян, що взяли участь у голосуванні, тобто 61,6%. Отже, голо­ву Верховної Ради України підтримали більше половини українських виборців.

А Л. Кравчук згадував: «Пізніше я пересвідчився, що недарма наполягав, аби референдум і перші в історії України вибори Президента були призначені на один день. Хоча передвиборна кампанія виявилася нетривалою, вона все ж таки дала можливість досить багато поїздити по країні, отже, я отримав унікальний шанс до­бре поагітувати не стільки за себе, скільки за незалежність. Кажу абсолютно щиро: перемога на референдумі важила для мене набагато більше, ніж моя особиста перемога. Бо який то президент без належної держави? То був би, скоріше, гене­рал-губернатор. І ще: коли я пройнявся боротьбою, стражданням народу, який ніколи фактично не мав державності, то дійшов висновку, що цей народ має пра­во на свою державу. Добру чи погану, але свою державу, власну. Тому моєю метою в житті було зробити все, щоб Україна стала демократичною і правовою державо-ю. Вона ніколи не дозволить, щоб народ жив під чиюсь диктовку. Годі й казати, мої головні суперники — В'ячеслав Чорновіл та Левко Лук'яненко, так само затято пропагували державницькі ідеї. Загалом жоден з шести кандидатів на посаду гла­ви держави не дозволив собі жодного висловлювання проти незалежності.

Себто перемога ідеї державотворення на грудневому референдумі вигляда­ла практично неминучою».

Наприкінці 1991 р. закінчилася епоха, що тривала понад сім десятиріч. Зійшла у минуле радянська форма державності, яка насправді була фіктивною і намертво прив'язувала Україну до тоталітарної імперії. Перед новонародженою державою постало завдання наповнити реальним змістом Акт про незалежність. На порядок денний стали перш за все народногосподарські проблеми: демонополізація і при­ватизація державної власності, розгортання підприємництва, створення цілісної інфраструктури для вільного обігу товарів, капіталів і праці, переведення на рин­кові засади економічного співробітництва з новими державами - республіками колишнього Союзу і країнами Східної Європи, налагодження торговельних, фі­нансових та інших зв'язків з усіма країнами світу.

План семінару

1. Декларація про державний суверенітет - перший крок до здобуття незале­жності.

2. Проголошення незалежності.

3. Всеукраїнський референдум та вибори Президента України.

Схожі:

ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з особовим складом СДПЧ-3 з...
ТЕМА: Проголошення незалежності України. АКТ проголошення незалежності. Всеукраїнський референдум І грудня та вибори Президента
Тема: «Розпад СРСР. Незалежність України»
Мета: познайомити учнів з основними подіями в Україні від часу проголошення незалежності; учні мають показувати на карті територію...
Акт проголошення незалежності України (Слайд №3)
Мета: розповісти учням про виникнення та історію символіки. Пояснити ідейний зміст символіки та традицій, пов’язаних із нею. Виховувати...
Урок № Тема: Проголошення незалежності України
РS. Ці дати можуть бути не вказані у тексті уроку, але учитель обов′язково розглядає їх з учнями, використовуючи спеціальні картки....
ЛИСТ запорожців, волелюбних хлопців
Року, коли після проголошення Незалежності України її громадяни були сповнені сподівань на краще. Утім, актуальна вона й нині. Хіба...
Розділ 1 Банківська система України
України – найважливіша ланка всієї банківської системи держави. На відміну від багатьох інших відомств, які постали на грунті колишніх...
Віхи становлення незалежності України
Обладнання: державні символи країни, презентація: «Незалежність України», відеофільми: «Документальні фотоматеріали УНР», «УНР ЗУНР»,...
Уроку до Дня знань Тема уроку: Україно! Ти для мене диво!
Україну, її природу, історію боротьби за проголошення незалежності, познайомити із видатними історичними постатями, поглибити знання...
Уроку до Дня знань Тема уроку: Україно! Ти для мене диво!
Україну, її природу, історію боротьби за проголошення незалежності, познайомити із видатними історичними постатями, поглибити знання...
Країни Південної і Південно-східної Азії в міжнародних відносинах....
Однією з характерних рис післявоєнного устрою окрім намагання створювати соціалістичну систему, був атиколоніальний рух, тобто країни,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка