КЗ "Таврійська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат I-II ступенів" Херсонської обласної ради
Виконав
практичний психолог
Яцук Вікторія Володимирівна
Таврійськ, 2012-2013 н.р.
Правознавчий брейн-ринг
«Подорож до країни Казок»
Дата проведення: 22.11.12 Клас: 3-А, 12 дітей
Форма роботи: групова
Мета правознавчого заняття:
через казкотерапію допомогти дітям усвідомити порушення власних прав на відповідних прикладах;
допомогти дітям усвідомити свою значимість і бажаність у школі і вдома;
сформувати людяність та гідність в оточуючому середовищі;
ввести в словниковий запас такі слова як права та обов’язки школяра та навчити їх правильно застосовувати у повсякденному житті;
виховувати повноцінну і толерантну особистість дитини.
формувати зацікавленість учнів у вивченні Конвенції ООН про права дитини; вміння використовувати свої знання на практиці;
виховувати в учнів почуття патріотизму, свідомої громадської позиції.
Вступне слово психолога:
У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки. То кого ви побачили в чарівній скриньці?
(Себе! – відповідають діти, на дні скриньки дзеркало!)
Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину – найцінніший скарб. Кожен із вас – людина , неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було.
Історія „Важливість прав в житті людини”
Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отож, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. ( «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.) Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. ( «ДІМ»; протягується ниточка.) Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. ( ОСВІТА», протягується ниточка.) У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.) Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.) Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесли лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Перерізається ножицями ниточка «ДИТИНА»-«РОДИНА».) А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. ( Розрізається нитка «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».) У дівчинки не стало й ДОМУ. ( Ріжеться нитка «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Обривається нитка «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. ( Розрізається нитка «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною). Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (тренер зав'язує нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуває себе затишно й комфортно (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Вона знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.
Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: що необхідно кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. А й справді , що необхідно кожній дитині для повноцінного життя й розвитку? А що таке право ? ( Право – це певні можливості , що надаються дітям, щоб жити і дорослішати). В яких документах записані права? З ким товаришує право ?
Історія „Права та обов’язки”
У одній країні жили дві дівчинки. Жили вони дружно, весело, щасливо. Все було у них однакове, але імена – різні. Одну звали Права, а іншу – Обов'язки. В кожної з них в житті були головні слова. Права (розвертає сувій і читає): Життя, освіта, праця, відпочинок. Обов'язки (розвертає сувій і читає): Добросовісне учіння, бережне ставлення до майна, дотримання Правил поведінки учнів , повага до старших. Мешканці цієї країни підмітили, що дівчатка, дуже часто виголошують головні для них слова і зацікавилися їх значенням. Коли жителі зрозуміли сенс цих слів, то для них ці слова теж стали головними.
- Що можна сказати про права і обов'язки? , запитують подруг.
Дівчатка говорять:
- Запам'ятайте: Права надаються, а обов'язки виконуються! Вони завжди поруч. Недарма кажуть , що обов’язки та права – усьому голова.
Слово психолога: діти, давайте розпочнемо правознавчий брейн-ринг „Подорож до країни казок”. (Діти розділяються на 3 групи за принципом „весна, літо, осінь” по 4 особи в кожній). Учасникам необхідно придумати назву своєї команди та її девіз. Діти по черзі представляються один одному.
Брейн-ринг буде проходити за таким принципом: на обміркування і обговорення кожного запитання командам дається 3-5 хвилин. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал та частину карти, що веде до країни казок. Виграє та команда, у якої буде більше балів та складена карта до країни казок.
Для того, щоб визначити в якій послідовності команди будуть стартувати вам необхідно пройти конкурс „ Шифрувальник”
Перед вами зашифроване слово, яка команда першою розшифрує слово в такій послідовності і будуть отримувати завдання.
Птах, якого бояться злочинці України?
А Б В
|
Г Д Е
|
Ж З І
|
К Л М
|
Н О П
|
Р С Т
|
У Ф Х
|
Ц Ч Ш
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1 2 6 4 7 6 ( Беркут )
1) Оголошення правила роботи класу (додаток 1):
1) Піднімай руку;
2) Будь уважним;
3) Поважай іншого;
4) Будь активним;
5) Посміхайся!
2) Вправа «Клубочок»:
Мета – показати дітям наскільки ми всі поєднанні однією ниткою, згуртовані як цілий колектив.
Обладнання: клубок з ниткою.
Інструкція: «Діти, будь-ласка по черзі беремо в руки один клубочок і згадуємо, хто в класі для Вас найкращий друг, тому і передаємо ниточку з клубочком. І так далі, закінчуючи останнім учнем.
3) Гра-розминка „Права та обов’язки дітей”
Із переліку усно треба вибрати де права, а обов’язки, переможець – той хто швидше і правильно визначить права та обов’язки)
1- ПРАВА 2 –ОБОВ’ЯЗКИ
Старанно вчитися.
Берегти шкільне майно.
Брати участь у конкурсах, змаганнях.
Дотримуватись правил дорожнього руху.
Охороняти природу, пам’ятки культури.
Дотримуватись правил особистої гігієни.
Користуватись бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи.
Піклуватися про життя та охорону здоров’я.
Дотримуватися норм поведінки.
Навчитись у вищих навчальних закладах.
Ігри, відпочинок, розваги.
Повага до старших, менших.
Розпочинаються турніри правознавчого брейн-рингу:
І тур «Правознавча бліц-розминка»:
Завдання для команд - розв'язати кросворд «Права дитини». Кожне право назвати одним словом і вписати в клітинки кросворда. За кожну правильну відповідь команда отримує по 1 балу.
Право допомагати дорослим у роботі.
Право бути таким, як усі.
Право мати повноцінну їжу.
Право бути щасливим, бажаним, потрібним.
Право ходити до школи.
Право звернутися до лікаря.
Право на існування у світі.
Право не бути ображеним та скривдженим.
Право мати дах над головою.
Право отримувати повідомлення, новини.
11) Право на дозвілля.
Підраховується кількість балів у кожній команді.
ІІ тур «Ми – законодавці»
Завдання для команд – швидко та правильно пронумерувати черепашки зі словами, та дізнатися важливу інформацію. Як ви розумієте зміст цього вислову? Поясніть.
Обладнання – малюнок „черепашки” для кожної команди, олівці, папір.
Чим право відрізняється від обов’язку ?
(Право – можу , обов'язок - треба).
ІІІ тур „Казкова правознавча лотерея”
Мета: навчити учнів розрізняти життєві ситуації в яких порушені будь-які права дітей та вміти їх відстоювати. Обговорення кожної правової ситуації, обґрунтування відповідей.
Перегляд відеороліків на тему: “Казкові герої в країні прав та обов'язків”
(7 хвилин).
Завдання для команд – якнайшвидше знайти правопорушення в мультфільмах, та чітко їх обґрунтувати. За кожну правильну відповідь команда отримує частину карти до країни казок.
Фізкультхвилинка
Види завдань – масаж м’ячиками, біг з перешкодою, дихальна гімнастика із використанням повітряних кульок.
ІV тур «Судовий процес»
Мета – навчити дітей розрізняти ті ситуації, де можуть їх експлуатувати чи знущатися над ними, навчити їх захищатися словом і ділом.
Обладнання: 6 картинок відповідно до обраної казки.
До кожної команди звернулися герої відомих казок, їхні портрети у конвертах . Вони повідомили , що були порушені їх права .
Доведіть чи це так ? Чому ви так думаєте? Які права були порушені ?
Час на роздуми 1 хвилина .
1) «Червона Шапочка». Сірий Вовк порушив статтю 3 Деклараціїї прав людини , в якій чорним по білому написано, що кожна людина має право на життя , свободу і на недоторканність .
2) «Попелюшка», кожна дитина має право на любов і піклування, на сім’ю. Вона може вільно висловлювати свої думки, спілкуватися з ким бажає.
примусова праця без зарплати, подарунків;
відсутність часу на відпочинок і розваги;
дівчинка не мала права висловлювати власну думку і робити те, що
вважає за потрібним;
дитину ображали словами, скривджували;
не поважали як Особистість, самовільно похищаючись на її життя.
3) «Троє поросят», кожна дитина має право на житло та право на володіння майном. Вовк позбавив їх цього права, за що повинен бути покараний.
4) Казка «Снігова Королева»:
Порушення права –
викрадення дитини;
хлопець не мав права на вільне переміщення, свободу слова і думки;
Хлопчик Кай не перебував вдома із своїми родичами, хотів від них відмовитися.
5) Казка «Пригоди Буратіно»:
У Буратіно намагалися викрасти всі його заощадження (золоті монети), які він закопав, щоб збільшити їх у кількості.
Карабас-Барабас робив все можливо, щоб помішати досягненні успіху в театрі іншим людям, таким як Буратіно і тато Карло;
Буратіно не хотів навчатися, тим самим порушував право на необхідне отримання освіти.
6) Мультфільм «НУ, погоди»:
Вовк хотів з’їсти зайця, тим самим порушував право на його життя;
Вовк завжди заважав зайцю, не даючи його нормально поспати, поїсти, відпочити.
V Підсумок турніру.
Рефлексія після правознавчого заняття:
Фінальна вправа «Життя!»:
Мета – показати дітям цінність і необоротність життя.
Інструкція: діти отримають всі по одній заклепці, уважно їх розглянути та запам’ятати, як вони виглядають. Потім їм потрібно розкрутити так, вийшла одна лінія і навпаки, скрутити назад. Вийде так, що отримані заклепки будуть вже не такими, як раніше.
Слова психолога: цю деталь можна порівняти з нашим Життям та Здоров’ям, яке є ЄДИНИМ І НЕПОВТРОНИМ і дається всього один раз, зробивши щось погане все нам вернеться і ніколи не стане таким, яке було раніше. БЕРЕЖІТЬ СВОЄ ЗДОРОВ’Я І ЖИТТЯ!!!
Нагородження переможців, вручення солодких призів.
За цей час ми пригадали права та обов’язки , які закріплені в документах про права дитини , допомогли казковим героям вирішити їхні проблеми. Усім потрібно жити пам’ятаючи , що свої права закінчуються там, де починаються права іншої людини .
У народі кажуть: «Права знає , а про обов’язки забув».
Пам’ятайте ж, любі діти,
В злагоді потрібно жити .
А обов’язки й права –
це усьому голова.
У кожного з нас є права, і ми повинні добре їх знати та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов'язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших.
Запитання для дітей:
Що Вам найбільше сподобалось і запам’яталось на занятті?
Чого Ви навчилися?
Що зможете донести іншим про права та обов’язки дитини?
|