|
Скачати 0.82 Mb.
|
АФІНСЬКА ДЕМОКРАТІЯ Загальні особливості. Після розгрому греками персів знову загострилося суперництво між Афінами і Спартою. Раніше для боротьби з персами Афіни створили військовий союз приморських грецьких держав (близько 250), в якому відігравали провідну роль, тому союз називали Афінським морським союзом. Після закінчення війни союз не розпався. Між ним і створеним Спартою Пелопоннеським союзом почалася боротьба за панування в Елладі. Через 20 років після Саламінської битви в Афінах відбулися важливі зміни. Народ відібрав в ареопагу право нагляду за постановами народних зборів і обмежив його судову владу. У V ст. до н. е. в Афінах утвердилася повна демократія — влада перейшла до народних зборів (еклесії) ї народного суду (геліеї). Найвищого розквіту афінська демократія досягла в середині V ст. до н. е., коли вождем демосу став знатний афінянин Перікл. Афінські громадяни обирали його першим стратегом 14 разів підряд (444-431 pp. до н. е.). Народні збори голосували за всі пропозиції Перікла. Таким чином, він правив державою, не маючи ніяких надзвичайних повноважень, спираючись тільки на довіру і повагу афінян. За своїм політичним устроєм, структурою державних органів грецькі поліси V-IV ст. до н. е.. ділилися на два основних типи: поліси з демократичним устроєм і поліси з олігархічним правлінням. Наявність демократичного або олігархічного ладу відображало, як правило, істотні відмінності у соціально-економічних відносинах, що склалися всередині цих полісів. Поліси з високим рівнем економіки, інтенсивним сільським господарством, розвиненим ремеслом і торгівлею активної тяжіли до демократичних форм державного устрою. Демократичний лад як би увінчував інтенсивну економіку, динамічну соціальну структуру торгово-ремісничих полісів. Олігархія, навпаки, в більшості випадків оформляла в політичній галузі консервативну аграрну економіку, архаїчні суспільні відносини. У той час еталоном олігархії стала політична організація Спарти. Афінська демократія вважається найбільш розвинутою, самої завершеної та найдосконалішою формою демократичного ладу античних держав. Золотим століттям афінської демократії стало сторіччя з середини V до середини IV ст. до н. е.. Формування системи політичних органів афінської демократії було результатом тривалого історичного періоду починаючи з реформ Солона. «Наш державний лад, - говорив один з прославлених вождів афінської демократії Перікл, - не наслідує чужим установам: ми самі швидше служимо зразком для наслідування деяким, ніж наслідуємо іншим. Називається наш лад демократичним, тому що він грунтується не на меншості, а на більшості громадян ». Будь-яка політична система, в тому числі і афінська демократія, спрямована на регулювання відносин як між класами (в інтересах пануючого класу), так і між соціальними групами, в тому числі і між окремими людьми, складовими дане товариство. У грецьких полісах (і Афіни тут є одним з класичних прикладів) основою всієї соціально-економічної і політичної організації виступав колектив громадян, що утворює в сукупності античну громаду. Цивільний колектив не складав всього населення того чи іншого поліса, зокрема Афін. Крім громадян, в афінському суспільстві перебували МЕТЕК, численні раби, які в сукупності складали більше половини всього населення. Однак афінська полісної системи спиралася на громадянина і була створена насамперед для афінського громадянина. Досягненням грецької політичної думки та полісного світогляду було вироблення самого поняття «громадянин». У давньосхідних деспотіях такого поняття практично не існувало. У давньосхідних монархіях були «піддані», правоздатність яких слабо забезпечувалася законодавством і могла бути в будь-який момент ущемлені представниками державної влади. Грецький же громадянин - це особистість, наділена деякими невід'ємними правами, що становлять основу його життєдіяльності. Повноправним афінським громадянином міг бути житель Аттики, обоє з батьків якої мали громадянські права, а його ім'я вносилося в особливий список, що ведеться в Демах - нижчих адміністративних одиницях Аттики. У списки включалися юнаки та дівчата по досягненні 18-річного віку після ретельно проведеної перевірки спеціальною комісією. Молоді люди, внесені до цивільних списки Демов, збиралися з усієї Аттики в районі Пірея і тут протягом року проходили навчання та отримували певну виховання під керівництвом спеціальних вчителів - софроністов, обраних з числа найбільш шанованих афінян. Під їх керівництвом юнаки (їх називали ефебамі) навчалися фехтування, стрільби з лука, метання списа, поводження з метальними знаряддями, фізичним вправам. Велика увага приділялася моральному вихованню молодих людей. Після закінчення занять вчителі звітували про свою діяльність у Народних зборах, а ефеби в театрі, за словами Аристотеля, «показують народу стройові прийоми і одержують від держави щит і спис. Після цього вони охороняють кордони країни, чергуючи весь час на сторожових постах ... Після закінчення цих двох років вони стають уже на один рівень з рештою громадян ». Таким чином, виховання і підготовка ефебов до виконання громадянських обов'язків розглядалися як важливу державну справу, перебували під пильним наглядом Народних зборів і влади. Про значущість виховної роботи говорить не тільки факт відбору софроністов з числа найбільш шанованих громадян, але і їх висока оплата: софроністу була покладена на утримання I драхма в день, як і члену найважливішого органу афінської демократії-Ради 500. До 20 років ефеб закінчував обов'язковий курс військово-виховного навчання і ставав повноправним громадянином. Громадський полноправіе включало сукупність як певних прав, так і обов'язків. Найбільш істотними правами громадянина були право на свободу та особисту незалежність від будь-якого іншого людини, право на земельну ділянку на полісної території та економічну допомогу від держави у випадку матеріальних труднощів, право на носіння зброї і служби в ополченні, право на участь у справах держави , тобто участі в Народних зборах, Раді, виборних органах, право на шанування і захист вітчизняних богів, на участь в громадських святах, на захист і заступництво афінських законів. Свого роду продовженням цих прав було формування обов'язків громадянина: він був зобов'язаний берегти своє майно і працювати на земельній ділянці, приходити на допомогу полісу у надзвичайних обставинах, захищати рідну поліс від ворогів зі зброєю в руках, коритися законам і обраним владі, брати активну участь у суспільного життя, почуття батьківськи богів. Ідеалом афінського повноправного громадянина був вільний людина, що має земельну ділянку і володіє відомим достатком, фізично розвинена людина, що отримав певну виховання. Народні збори в Афінах Головним і вирішальним органом влади в Афінах було Народні збори. На Народні збори збиралися всі громадяни незалежно від їх майнового стану, що проживали в місті Афінах, Піреї, в Аттиці, на інших територіях, що входили до складу Афінської держави (наприклад, жителі островів). Жінки не мали права брати участь у політичному та суспільному житті. Народні збори володіло широкими повноваженнями. Тут приймалися державні закони, стверджувалося оголошення війни і укладення миру, результати переговорів з іншими державами, ратифікувала договори з ними. На Народних зборах обиралися посадові особи, магістрати Афінської держави, обговорювалися звіти після іхгодічного управління, вирішувалися справи з продовольчого постачання міста, контролювалися здача в оренду державного майна, земель і рудників, затверджувалися найбільш великі заповіту. Воно здійснювало контроль за вихованням юнаків, що готуються до отримання цивільних прав. До компетенції Народних зборів входило проведення такого надзвичайного заходи з охорони державного ладу від підступів знатних осіб, як остракізм, тобто вигнання на 10 років всякого особи, запідозреного в намірі повалити демократичний лад. Найважливішим справою Народного зібрання було обговорення та затвердження державного бюджету, дарування прав громадянства іноземцям, хоча це траплялося вкрай рідко. Воно виступало не тільки як законодавчого органу своєї держави, але й контролювало ситуацію в сферах управління та адміністрації. Народні збори в Афінах збиралося в строго визначені терміни: раз на 9 днів або 4 рази на 36 днів, а вся річна діяльність складалася з 10 циклів. Щоб упорядкувати роботу Народних зборів, на кожне з них виносилися свої важливі питання. Скажімо, на першому обговорювалися військові, продовольчі, надзвичайні заяви, проводилася перевірка правильності обрання відповідних магістратів. На другому - розглядалися клопотання з особистих і суспільних справ і т. д. Порядок денний попередньо готували й обговорювали Радою, голови зборів обиралися на один день за жеребом. У Народних зборах був прийнятий досить демократичний порядок обговорення порядку денного. Виступити з обговорюваного питання міг кожен громадянин, проте не допускалося непристойну поведінку на ораторській трибуні. Кожен афінський громадянин незалежно від його майнового стану мав право внести на обговорення проект закону, який міг бути прийнятий на Народних зборах. Афінські громадяни, як повідомляють джерела, активно брали участь у розгляді всіх питань, вони ретельно перевіряли звіти посадових осіб і особливо витрачання суспільних грошей. Кожен афінський магістрат, яке б високе положення він обіймав, з острахом чекав дня, коли повинен був звітувати на зборах. Плутарх розповідає, що найповажніший і найавторитетніший керівник Афінської держави, перший стратег Перікл, так ретельно готувався до звіту перед громадянами, що протягом декількох днів не допускав до себе нікого з близьких. Участь у діяльності Народного зібрання розвивало ораторські навички у багатьох афінян, формувало їх мислення, громадянська самосвідомість. Арістофан у комедії «Ахарняне» добре передає загальну атмосферу в афінському Народних зборах, показує, як вільно і сміливо обговорювалися там багато питань. Його герой - селянин Дікеополь, проживає в селі афінський громадянин, - вирішує піти на чергове Народні збори і домагається укладення миру зі спартанцями (п'єса відображає період між Афінами і Спартою). Брати участь у роботі Народних зборів мав право кожен афінський громадянин, у тому числі і людина бідна, проте не всі бідняки могли реально брати участь у досить численних засіданнях, що тривали іноді цілий день. Адже їм потрібно було годувати сім'ю, заробляти необхідні для цього кошти. Щоб залучити до роботи Народних зборів найнижчий шар афінського громадянства, на початку IV століття до н. е., був прийнятий закон (за пропозицією Агірре), що встановлює винагороду за відвідування Народних зборів у розмірі 3 оболів, середньої заробітної плати афінського ремісника в день. Однак, незважаючи на вжиті заходи, далеко не всі особи, які мали громадянські права, могли взяти участь у його роботі. Адже багато громадян жили далеко від Афін, де-небудь у Елефсін, Марафоні або на мисі Суній, на островах, наприклад Лемнос, Імбросе або Скірос, і їм було важко приїжджати в Афіни. Зазвичай завсідниками народних зборів були громадяни, які проживають в Афінах, Піреї або їх околицях, так що із загальної кількості громадян 30-40 тис. зазвичай у народних зборах були присутні близько 3-5 тис. чоловік. Ось чому для вирішення особливо важливих справ, наприклад для проведення остракізм, потрібно наявність кворуму хоча б у 6 тис. чоловік, і ця кількість збиралося не без зусиль. Рада 500 і Ареопаг Рішення Народних зборів, які ставали державними законами, зазвичай починалися зі слів «Постановив Рада і народ». Ця юридична формула показує велику роль Ради (Буле) у системі державних органів афінської демократії. Рада в Афінах був настільки же впливовим і авторитетним органом, як і Народні збори. Рада складався з 500 чоловік, по 50 від кожної з 10 афінських фил. Кожен член Ради обирався за жеребом з декількох кандидатів, що виключало можливість підкупу чи будь-якого тиску зверху. Рівномірний представництво від кожної філи забезпечувало інтереси живучого там населення. Найважливішими завданнями Ради 500 були організація роботи народних зборів і виконання їх функцій у перервах між засіданнями. Перш за все готувалася порядок денний зборів, обговорювалися проекти можливих рішень (включаючи проекти мирних договорів), бюджет, питання забезпечення продуктами харчування та військовим спорядженням, здійснювалася перевірка законності обрання посадових осіб та їх розпоряджень. Рада стежив за будівництвом бойових кораблів і будівництвом громадських будівель. Широке коло обговорюваних питань робив за необхідне його щоденні засідання. Члени Ради отримували платню в розмірі 5-б оболів, тобто в два рази більше, ніж за відвідування Народних зборів. Рада 500 комплектувався з усіх розрядів афінського громадянства. Члени Ради обиралися на один рік, повторне обрання дозволялося через кілька років, так що кожен рік Рада оновлювався заново. Поряд з Радою 500 в системі афінської демократії існував ще і Рада Ареопагу. Ареопаг - один з найдавніших органів державного управління в Афінах, його сліди сходять до IX-VIII ст. до н. е.., до ради родових владик. Ареопаг на відміну від Ради 500 був органом аристократичним. Він складався з кількох десятків членів (можливо, до 60-70 чоловік), кооптіруемих (а не обираються народом) головним чином із середовища афінських аристократів на довічний термін (для члена Ареопагу турбувалися «гарне виховання», що на увазі аристократичне походження). Вожді афінської демократії не наважилися знищити Ареопаг, але вміло пристосували його до виконання таких державних функцій, які стояли поза повноваженнями обираються магістратів. Ареопаг в V-IV ст. до н. е.. став однією з судових інстанцій - розбирав справи про умисні вбивства, підпалах, порушеннях релігійних приписів. Ареопаг повинен був також спостерігати за станом вдач і охороною батьківських підвалин. Виборні посадові особи Афіни були політичним центром і гегемоном великого союзу грецьких міст (Першого Афінського морського союзу у V ст. До н. Е.. Та Другого Афінського морського союзу в IV ст. До н. Е..). В Афінах проживало численне населення, йшла насичена різними подіями життя. Це ставило перед державою багато проблем з управління та організації адміністративного апарату. Міське управління здійснювалося за допомогою виборних магістратур, спеціальних посадових осіб. Рада 500 у свою чергу безпосередньо контролював їхню діяльність. Вищими магістратами в Афінах були колегії архонтів і стратегів. Колегія дев'яти архонтів була однією з найдавніших державних органів, висхідних ще до VIII ст. до н. е.. Компетенція архонтів була досить широкою: по імені першого архонта називався рік, архонти мали вплив на військові справи, контролювали найважливіші релігійні церемонії і свята, визначали порядок розгляду численних судових справ як приватного, так і державного порядку, включаючи дарування цивільних прав або звинувачення в повалення державного ладу. Однією з найбільш авторитетних урядових колегій в Афінах була колегія 10 стратегів. Стратеги очолювали військову організацію Афінської держави, проводили набір війська, командували ним під час військових дій, очолювали гарнізони. Стратеги відповідали за військове фінансування, вони ж розпоряджалися захопленої здобиччю. В умовах постійних воєн в V-IV ст. до н. е.. колегія стратегів зосередила в своїх руках керівництво ключовими питаннями державної політики, а найбільш великі політичні діячі Афінської держави займали саме пост стратега, а не архонта. У керівництві військовими справами стратегам допомагали і інші виборні особи: 10 таксіархій, який командував гоплітскімі контингентами, 2 Гіппарха - командири кінноти, 10 філархов - командирів дрібніших загонів кінноти. На всі ці військові посади підбиралися громадяни, які виявили здібності до військової справи, що одержали спеціальну підготовку. Вони обиралися відкритим голосуванням, в той час як на всі цивільні посади призначали по долі. Відкрите голосування повинно було виключити ризик вибору на відповідальну військову посаду людини некомпетентного або не здатного до командування. До органів управління входили і численні фінансові колегії, і це зрозуміло: в умовах інтенсивної господарського життя і активної державної політики складання бюджету, фінансування численних заходів мало особливе значення. Фінансове забезпечення афінського війська займало дуже велике місце в діяльності стратегів. У системі афінської демократії існувало кілька спеціальних колегій, які керували різними сторонами фінансової діяльності. Так, зберігачами всієї державної скарбниці були 10 скарбників богині Афіни; головною турботою 10 польотів був контроль за надходженнями в казну (від здачі в оренду державного майна до отримання податкових сум і інших надходжень), 10 аподектов відзначали у списках всі надходження до скарбниці й видавали посадовим особам належні їм суми; 10 логістів регулярно перевіряли фінансову звітність посадових осіб. Потрібно сказати, що установа декількох фінансових колегій, контролюючих одне одного, було і ефективним способом боротьби з казнокрадством та іншими фінансовими зловживаннями посадових осіб. Така система якщо не виключала повністю, то зводила до мінімуму корупцію, можливість розкрадання державних коштів. У Афінах було також безліч різних колегій магістратів, основними функціями яких була організація управління внутрішньо життям. 10 астіномов стежили за санітарним станом міста, 10 агораномов спостерігали за дотриманням правил ринкової торгівлі, 10 метрономів відповідали за правильність мір і ваг, 10 сітофілаков, хлібних наглядачів, постійно стежили за цінами на хліб (про важливість цієї колегії говорить той факт, що в середині IV ст. до н. е., число її членів збільшилося з 10 до 35: 20 вели спостереження за хлібною торгівлею в Афінах, а 15-в Піреї.) Поліцейські функції, включаючи нагляд за в'язницями, приведення у виконання смертних вироків та інших, здійснювала колегія з 11 членів. У їхньому розпорядженні знаходився загін з 300 державних рабів, озброєних луками, яких називали скіфськими стрілками (хоча там могли бути раби і інших народностей). Обиралися і інші колегії посадових осіб. За Арістотелем, щорічно в колегії обиралося в Афінах до 700 різних посадових осіб. У цілому це був досить численний, розгалужений адміністративний апарат. Але він не був бюрократичним, відокремленим від маси афінського громадянства. Перш за все всі колегії посадових осіб обиралися лише на один рік. Двічі обиратися на одну й ту ж посаду заборонялося (виняток було зроблено для військових). Всі магістратури були колегіальними, і можливість зосередити владу в одних руках виключалася. В Афінах була прийнята демократична процедура обрання: крім військових магістратур кандидати на всі інші посади обиралися за жеребом з представників всіх майнових розрядів, включаючи і громадян-бідняків. За відправлення магістратур призначалася плата в розмірі денного заробітку ремісника або трохи вище (від 3 до 5 оболів), що забезпечувало реальні умови для участі в управлінні громадян нижчого майнового розряду. Так як повторне переобрання виключалося, а колегії були численними, то практично кожен громадянин міг бути обраний на одну або кілька посад і тим самим взяти пряму участь у державному управлінні свого поліса. |
1. Передумови інтеграційних процесів в Західній Європі Сучасний Європейський Союз постав як результат подій, що відбулися на європейському континенті після Другої світової війни, тт впродовж... |
ВСТУП Після розгрому декабристського руху та офіційної заборони масонства на території Російської імперії настав час реакції, пов’язаний... |
Екологічна безпека літосфери Земля й вода, якщо вони безсовісно не пограбовані, можуть знову й знову давати все необхідне для життя.” |
План лекції: Історичні відомості. Стискання файлів під Windows 9x\NT.... Перед запуском файл розпаковували, а після завершення роботи – упаковували знову, щоб звільнити місце для розпакування інших |
Інструкція щодо профілактики та боротьби з блутангом (катаральна лихоманка овець) С. pulicaris, С. dewulfi. Після укусу комахою інфікованої тварини, вона переносить збудник до здорової. Пряме зараження між тваринами... |
Я проснувся… О ні… невже знову ранок… знову новий день… День який... Я проснувся… О ні… невже знову ранок… знову новий день… День який знову не принесе нічого хорошого… Невже знову доведеться вставати…... |
8-10-ті КЛАСИ Перша частина завдань Хлопчик відлив чашки чорної кави і долив її 6 молоком. Потім він випив чашки і знову долив її молоком. Потім він випив півчашки і... |
Після цього він випив повну чашку. Чого він більше випив: чорної кави або молока? Хлопчик відлив чашки чорної кави і долив її молоком. Потім він випив чашки і знову долив її молоком. Потім він випив пів-чашки... |
ВІЙСЬКОВИЙ ІНСТИТУТ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ ВІЙСЬКОВИЙ ІНСТИТУТ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ УКРАЇНИ "КПІ" |
В історичній науці досі не вирішене питання про походження того народу,... Придніпров'ї. В письмових джерелах цей народ називають гунами. Більшість істориків нашого часу вважає їх зайдами зі сходу. Після... |