|
Скачати 102.32 Kb.
|
Тема: Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака. Мета: Проаналізувати образ Тараса Бульби, розкрити неоднозначність і типовість характеру героя; розвивати навички виразного читання, усного мовлення; навчати учнів висловлювати свою думку; виховувати моральні якості школярів. Обладнання: комп’ютерно-тематичні слайди, відеофрагменти по мотивам повісті М. Гоголя «Тарас Бульба», репродукції П. Боклевського, Є. Кибрика до повісті «Тарас Бульба». Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок. Тарас Бульба… любив свою батьківщину Україну і нічого не знав вище і прекрасніше за молодецьке козацтво, тому що відчував те і інше в кожній краплі крові своїй … В.Г. Белінський Отже, виходить, щоби даремно пропадала козацька сила, щоби людина згинула, як собака, без доброго діла, щоби ні вітчизні, ні всьому християнському світові не було від неї ніякої користі? Так нащо ж ми живем, на якого біса ми живем?.. Тарас (М. Гоголь «Тарас Бульба») ХІД УРОКУ І. Мотивація навчальної діяльності. 1. Слово вчителя. Пройшло досить багато з того часу, коли жили славні козаки. Зараз, на жаль, залишився тільки відгомін про їх подвиги, волелюбність, віру. Всі вони були справжніми патріотами України, своєї матері. Одним з таких охоронців і захисників був Тарас Бульба про якого з неприхованим захопленням писав М. В. Гоголь у повісті «Тарас Бульба». З першої до останньої сторінки повісті ми бачимо, відчуваємо могучий голос старого козака: у своєму дворі, на розлогому степу, на Січі, під час бою. Своїм мудрим і наповненим силою голосом він підтримував своє бойове товариство. Навіть в останні хвилини свого життя він просив не пощади в Бога, а прощався зі своїми бойовими товаришами. (Перегляд відеофрагменту з кінофільму «Тарас Бульба» «Предсмертне слово Тараса Бульби») Чуючи ці слова, серце наповнює гордість за рідну землю, за славне козацтво, віру православну, нескореність духу сильної й мужньої людини, яку не можуть здолати жодні муки. Отже, сьогодні в центрі уваги – образ Тараса Бульби. ІI. Повідомлення теми мети уроку, записи в робочі зошити. III. сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. 1. Слово вчителя. Кожний з персонажів гоголівської повісті міг би стати героєм натхненної поеми. Але перший серед цих героїв - Тарас. Суворий й непохитний, Тарас Бульба, веде життя повне негод і небезпек. Він не був створений для сімейного вогнища. Його «нежба» - чисте поле та добрий кінь. Побачившись після довгої розлуки із синами, Тарас наступного ж дня поспішає з ними в Січ, до козаків. Тут його справжня стихія. Людина величезної волі й незвичайного природного розуму, зворушливо ніжний до товаришів і нещадний до ворога, він карає польських магнатів і орендарів і захищає пригноблених і знедолених. Це могутній образ, овіяний поетичною легендою, по вираженню Гоголя, «точно незвичайне явище російської сили». 2. Словесне малювання.
3. Робота з репродукцією Є. Кибрика «Тарас Бульба»
4. Робота з епіграфами.
5. Коментоване читання. Як відомо, Гоголь не дає окремого портрета головного героя. Тож спробуємо увійти в дім Тараса і спробувати дати характеристику йому за власним оточенням.
6. Виразне читання. – Знайдіть і прочитайте авторські характеристики Тараса у І розділі. Як розкривається характер героя в цих рядках? 7. Бесіда – В чому бачить своє покликання Тарас? (У служінні Вітчизні і православній вірі. Він вважав себе за захисника православ’я). – Пригадайте сцени, в яких показані самі напружені моменти життя Тараса. (Перегляд відеофрагменту з кінофільму «Тарас Бульба» «Промова Тараса («Хочеться мені вам сказати, панове, що є наше товариство…»)». 8. Бесіда. – Яке враження справляє ця промова на читача? (Через цю промову автор показує Бульбу як нескореного духом козака, який вірує в Україну, в товариство, волю, справедливість. “Дай, Боже, аби таких полковників було більше на Україні!” - говорить про Тараса Касян Бовдюг) – Покажіть, як Гоголь розкриває полковницький талант Тараса. Знайдіть уривок в тексті і зачитайте. (“Полководці… готувалися дати бій. Тарас вже бачив це по руху і шуму в місті і розторопно клопотав, будував, роздавав інструкції і накази, встановив в три табори курені, обнісши їх возами у вигляді фортеці, - рід битви, в яких бували непереможні запорожці; двом куреням повелів забратися в засідку; вбив частину поля гострими кілками, зламаною зброєю, уламками списів, аби при нагоді загнати туди ворожу кінноту. І коли все було зроблене, як потрібно, сказав промову козакам, не для того, щоб схвалити і освіжити їх, - знав, що і без того міцні вони духом, - а просто самому хотілося висловити все, що було на серці”. У бою Тарас постійно підтримує дух товаришів: “А що, пани, є ще порох в порохівницях?”) – Як православ'я Тараса і запорожців поєднується з їх завзятістю і широтою розгулу? (Православна віра - основа існування Січі. Любов до ближнього, до своїх братів рухає козаками, коли вони відправляються в похід в захист гнаних православних християн, коли залишаються під стінами Дубно, з метою виручити друзів з польського полону, коли кидаються в слід за татарами, що полонили козаків.) 9. Слово вчителя. Духовна спорідненість перевершує у запорізьких лицарів не тільки любов до жінки, але і перемагає і саму смерть, даючи утіху в передсмертні хвилини. «Узи цього братерства, - писав Гоголь про козака в статті «Про малоруські пісні», - для нього найвище, сильніше за любов. Вмираючий козак лежить серед невинної природи і збирає всі сили, щоб не померти, не поглянувши ще раз на своїх товаришів. Побачивши їх, він насищається і вмирає». Такою ж утіхою - від близькості рідної людини і від свідомості виконаного боргу – «насищується» і Остап в свої передсмертні хвилини. (Перегляд відеофрагменту з кінофільму «Тарас Бульба» «Страта Остапа») – На вашу думку чому Остап в останні хвилини життя хотів побачити батька? (Тарас для Остапа ідеал рицарства, відваги, стійкості. Остап близький батькові не тільки по крові, але і до душі. Батьківське «чую!» - духовна підтримка для нього). 10. Слово вчителя Все життя Тараса було нерозривно пов'язана з життям Січі. Служінню товариству, вітчизні він віддавав себе безроздільно. Цінуючи в людині колись усього його мужність і відданість ідеалам Січі, вона невблаганна до зрадників і боягузів. Образ Тараса втілює в собі молодецтво й розмах народного життя, всю духовну й моральну силу народу. Це людина великого запалу почуттів, страстей, думки. Сила Тараса - у могутності тих патріотичних ідей, які він виражає. У ньому немає нічого егоїстичного, дрібного, корисливого. 11. Бесіда – Яке було ставлення Тараса до близьких? – Чи не дуже Тарас суворий до своїх рідних? (Він різкий і грубий в обігу з близькими, як того вимагало жорстоке століття, хоча любив синів і гордився ними. Тарас глибоко страждає, втративши Остапа.) 12. Слово вчителя Дружина для Тараса Бульби - перш за все мати для майбутніх захисників віри, і видима байдужість героя до її горя при розставанні з синами пояснюється саме цим підпорядкуванням другорядного головному: відчуття кровної, спорідненої любові релігійному, рицарському служінню, благословення на яке і просить у неї для синів Тарас перед відправленням в Січ. І любов матері повинна відступити перед покликанням синів. Так само сам Тарас, як по відношенню до мученика за віру Остапа, так і по відношенню до зрадника Андрія, долає узи кровної спорідненості, віддаючи перевагу над ними узам «небесного братерства». Останні сторінки повісті неможливо читати без хвилювання. Картина смерті Тараса Бульби надовго залишиться в пам’яті. Він загинув, але не зламався. Навіть передсмертні муки не здолали його волі. (Перегляд відеофрагменту з кінофільму «Тарас Бульба» «Страта Тараса Бульби») Отже повернемось трішки назад… 13. Бесіда – Пригадайте як саме потрапив до полону Тарас Бульба? (Він повернувся за люлькою, яка випала під час бою) – Поясніть сенс виразів, використаних Гоголем в сцені полонення Тараса: «випала люлька з тютюном», «набіг гурт, схопила під могутні плечі», «не старість була провиною», «сила здолала силу». – Що говорять вони про відношення письменника до Бульби? (Автор любить свого героя і гордиться ним. У цих виразах він як би виправдовує полонення Тараса, говорить про випадковість що відбувся, про гідний опір старого козака.) 14. Слово вчителя. Для Гоголя важливо було показати, як в Тарасові втілилися типові риси запорожця. Письменник, підводячи підсумок життя і смерті свого героя, не випадково говорить: «Та хіба знайдуться на світі такі вогні і муки і сила така, яка пересилила російську силу?» – Яким ми бачимо Тараса в сцені страти? (Тут весь Тарас з непохитною стійкістю, з презирством до смерті: «думаєте, є що-небудь на світі, чого б побоявся козак? Постійте ж, прийде час, буде час, дізнаєтеся ви, що таке православна віра!” – Чи можна назвати Тараса Бульбу народним героєм? (В образі Тараса Гоголь втілив найяскравіші, найсильніші риси національної вдачі: високе, безкорисливе кохання до батьківщини, вірність православній вірі, готовність до подвигу, відданість товариству і широту душі, кращі риси народу. Тарас Бульба - народний герой. 15. «Оберіть позицію» Ми багато сьогодні з вами говорили про доблесні вчинки Тараса як полководця, героя. Однак в творі герой паралельно виступає як батько, що випустив своїх синів з родинного гнізда в чисте поле і потерпів зраду в образі Андрія. Один із законів козацького товариства говорить про неприпустимість зради своєму бойовому товариству і державі. – Як же чинить Тарас? (він вбиває власного сина) – Як ви вважаєте в даному випадку Тарас виступає як взірець українського козацтва чи Тарас Бульба – це вбивця власного сина? Відповідь обґрунтуйте. ІV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Слово вчителя. З однієї сторони Тарас Бульба це мудрий і досвідчений ватажок козацького війська. Його відрізняли, пише Гоголь, «уміння рухати військом і найсильнішою ненавистю до ворогів». Він «любить просте козацьке життя» і нічим не виділяється серед них. Його душа перейнята лише одним прагненням - до волі й незалежності свого народу. І разом з тим образ зм'якшений гумором - добрим, лукавим, світлим. У Тарасі, як і в інших персонажах повісті, перемішані ніжність і брутальність, серйозне й смішне, велике й мале, трагічне й комічне. У такому зображенні людського характеру Бєлінський бачив чудовий гоголівський дарунок «виставляти явища життя у всій їхній реальності й істинності». З доконаною художньою вірогідністю автор показує нам образ Тараса Бульби - у Січі й будинку, у мирний час і на війні, у його відносинах з друзями й ворогами. 2. Гра-інтерв’ю з Тарасом Бульбою:
3. Складання характеристики головного героя повісті Тараса Бульби і запис в зошити самостійно учнями.
4. Перевірка учнівських характеристик. 5. Підсумок Отже як ми побачили у повісті М.В. Гоголь розкриває історичні умови, що виробили суворий і могутній характер Тараса з його упертістю і відвагою, з його грубою прямотою і неприборканою ненавистю до ворогів. Образ головного героя вийшов найбільш завершеним і повним. «Бульба герой, Бульба чоловік із залізним характером, залізною волею: описуючи подвиги його кровної помсти, автор підноситься до ліризму і в той же час до драматизму» (Ст. Р. Белінський). Образ Тараса пройнятий високою, суворою і ніжною поезією батьківства. Тарас є батьком не тільки для своїх синів, але і для козаків, що довірили йому командування над ними. «Тарас Бульба» - один з найсвітліших творів світової літератури, не дивлячись на трагічну загибель головного героя і багатьох інших козаків. Народ вірить в свою перемогу. Сили народу невичерпні, і боротьба продовжуватиметься, незважаючи на найтяжчі втрати і поразки. VI. Домашнє завдання. Підготувати характеристику образів Остапа та Андрія. Скласти цитатний план. |
Урок №5 Тема: Остап і Андрій Створення 1-2 слайдів фрагменту презентації по темі: «Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака» |
Конспект уроку світової літератури в 7 класі на тему: „ Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказаної самопожертви та любові до близького” |
Тема. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності... Азного читання, переказу тексту, дослідницької діяльності, вміння аргументовано висловлювати власні судження, аналізувати і порівнювати... |
Тема. Наталка як уособлення кращих рис української жінки Розгорніть зошити, запишіть тему уроку, а епіграфом будуть слова О. Гончара (епіграф спроектовано на екран) |
1. Цитатний зоровий диктант з кодуванням «Упізнай героя!» Номери... КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ |
„Козацькому роду – нема переводу” Дати елементарні поняття про умови життя козаків, розкрити значення оборонно-визвольної боротьби для українського народу. Виховувати... |
Тема : Про звірів і не тільки… Основні персонажі казки Тема: Про звірів і не тільки… Основні персонажі казки, втілення в них певних людських рис. Головні та другорядні персонажі |
Преамбула НЕХАЙ ЗДІЙСНИТЬСЯ ЗАДЛЯ ВІКОВІЧНОЇ СЛАВИ І ПАМ'ЯТІ ВІЙСЬКА ЗАПОРОЗЬКОГО І ВСЬОГО РУСЬКОГО НАРОДУ |
Лекція №14: “Елементарні рамковий та щілинний вібратори. Елемент Гюйгенса” Е = 0, а при результуюча напруженість досягає максимального значення. Тому в будь-якому вертикальному перерізі діаграма спрямованості... |
Лекція №8: “Трійники, мости, відгалуджувачи” Серед можливих видів розгалужень хвилеводів найбільший практичний інтерес становлять трійники. Якщо розгалуження відбувається у... |