18. Закони і підзаконні акти


Скачати 130.16 Kb.
Назва 18. Закони і підзаконні акти
Дата 18.03.2013
Розмір 130.16 Kb.
Тип Закон
bibl.com.ua > Право > Закон
Примірний перелік питань, які виносяться

на екзамен (залік) з дисципліни

"основи права"

1.Основні теорії походження держави і права.

2.Поняття і ознаки держави.

3.Функції держави.

4.Форма державного правління.

5.Форма державного устрою.

6.Державний режим.

7.Поняття і ознаки громадянського суспільства.

8.Поняття та ознаки правової держави.

9.Поняття і видя соціальних норм.

10.Функції права.

11.Джерела права.

12.Поняття та сруктура правовідносин.

13.Поняття та елементи системи права.

14.Загальна характеристика основних галузей права.

15.Норма права, її види.

16.Систематизація права.

17.Поняття системи законодавства.

18.Закони і підзаконні акти.

19.Законність, її принципи і гарантії.

20.Поняття і склад правопорушення.

21.Види правопорушень.

22.Поняття, види і цілі юридичної відповідальності.

23.Конституційна форма правління,державного устрою і державного режиму України.

24.Державна символіка України.

25.Особисті та політичні права і свободи людини і громадянина.

26.Конституційні права і обов’язки людини і громадянина.

27. Співвідношення понять людина і громадянин.

28. Поняття та зміст громадянства..

29.Органи місцевого самоврядування.

30.Склад і порядок формування Верховної Ради України.

31.Конституційний статус Президента України.

32.Функції, та порядок формування Кабінету Міністрів України.

33.Органи правосуддя в України.

34.Завдання та система прокуратури України.

35.Поняття цівільно-правових відносин.

36.Джерела ,та система цівільного права.

37.Суб’єкти цивільного права.

38.Поняття правоздатності.

39.Поняття і види дієздатності.

40.Обмеження дієздатності, та визнання громадянина недієздатним.

41. Оголошення громадянина безвісно відсутнім, чи померлим.

42.Поняття та ознаки юридичної особи.

41.Поняття угод.

42.Види угод.

43.Виконання угод.

44.Випадки визнання недійсними угод.

45.Поняття представництва.

46.Довіреність.

47.Поняття, та юридичне значення строків у цивільному праві України.

48.Поняття строків позовної давності, їх види.

49.Поняття та зміст права власності.

50.Форми права власності в Україні.

51.Право інтелектуальної власноссті.

52.Поняття і загальна характеристика зобов’язань.

53.Види зобов’язань.

54.Способи забезпечення виконання зобов’язань.

55.Поняття трудових правовідносин.

56.Поняття та характеристика трудового договору.

57.Переведення працівника на іншу роботу.

58.Розірвання трудового договору з ініціативи працівника.

59.Розірвання трудового договору з ініціативи власника.

60.Припинення трудового договору за взаємною згодою.

61.Поняття і тривалість робочого часу.

62.Час відпочинку.

63.Поняття трудової дисципліни.

64.Обов’’язки працівників та власника.

65.Дисциплінарна відповідальність працівників.

66.Поняття і умови настання матеріальної відповідальності.

67.Види матеріальної відповідальності.

68.Поняття шлюбу, порядок та умови його укладення.

69.Права та обов’язки подружжя.

70.Поняття адміністративно правових відносин.

71.Поняття державної слузжби.

72.Правовий статус державних службовців.

73.Адміністративна відповідальність, як вид юридичної відповідальності.

74.Поняття і структура кримінального права України.

75.Поняття злочину.

76.Склад злочину.

77.Стадії вчинення злочину.

78.Співучасть у злочині.

79.Добровільна відмова від вчинення злочину.

80.Поняття та мета кримінального покарання.

81.Поняття правосуддя.

82.Форми судочинства в Україні.

83.Поняття суть, та джерела міжнародного права.
1.Основні теорії походження держави і права.

Існує цілий ряд теорій походження держави . Основними з них є:

  • Теологічна теорія. Вона доводить , що держава є витвором божої волі, так як у біблії говориться що всяка влада від бого, тобто дана богом. Такі теорії містяться в ідеології релігій стародавнього сходу, католицької церкви, та ісламській релігії. Представниками цієї теорії є Августин Блаженний (праця “Град Божий”),Фома Аквінський.

  • Патріархальна теорія твердить, що держава є результатом історичного розвитку сім‘ї, а абсолютна влада монарха є продовженням влади батька в родині.

Представниками є: Платон (“Держава”, “Закони”), Арістотель (“Політика”), Жак Боссює, Жан Боден (“Метод легкого вивчення історії”), Микола Михайловський, Генріх Мен (“Давнє право”).

  • Договірна теорія доводить , що держава виникла в результаті угоди між людьми . Кожен з людей відмовився від якоїсь частини особистої свободи, взамін на гарантії особистої безпеки (Гуго Гроцій, Джон Локк, Томас Гоббс, Шарль Луї Монтеск‘є, Дені Дідро, Жан-Жак Руссо.

  • Органічна теорія доводить, що суспільство існує за тими ж принципами, як і будь-який живий організм, окремі соціуми (особи) є ніби клітинами організму, а держава є цілісним організмом. Державні органи виконують такі функції, як органи у живому організмі.(Герберт Спенсер).

  • Теорія насильства стверджує, що держава виникла як наслідок завоювання одних племен іншими племенами, і для того щоб держати закабалені народи в залежному стані , необхідно було створити державу з органами які здійснювали ці функції. (Євген Дюрінг, Людвіґ Гумплович.)

  • Психологічна теорія. Прихильникі цієї теорії стверджують, що держава виникла у зв‘язку з тим, що у людини є психологічна потреба у підпорядкуванні, і крім того, людина є істотою соціальною , тобто такою що не може жити поза суспільством. Лев Петражицький, Габріель Тард.

  • Класова теорія доводить, що держава є наслідком економічного розвитку суспільства. У звязку з появою приватної власності виник розкол суспільства на класи, з протилежними інтересами. Саме тому для захисту інтересів економічно пануючого класу необхідно було створити державу. Маркс, Енгельс, Ленін.

  • Міграційна теорія стверджує що держава була випадково створена у якому небудь місці, а потім поширилася по землі в порядку запозичення.

Право виникло внаслідок ускладнення взаємовідносин між людьми. До виникнення права в людському суспільстві існували інші регулятори суспільних відносин такі як звичаї, традиції та релігія. Але на певному етапі розвитку людства, виникла необхідність у новому регуляторі суспільних відносин, який був би більш динамічним ніж звичаї і традиції, та менш догматичним аніж релігійні норми.

2.Поняття і ознаки держави.

Є велика кількість визначень держави :

- Держава-засіб, що забезпечує політичне життя людини і суспільства.

- Держава - це політико - територіальна організація публічної влади , що володіє спеціальним апаратом з метою здійснення управління суспільством, що здатна зробити свою волю обов‘язковою для населення всієї краіни..

- Держава - це специфічна політико-територіальна організація, основний засіб здійснення волі народу, воля якої є обов‘язковою для всього населення.

- Держава - це організація політичної влади, головний інструмент політичної системи суспільства, який спрямовує і організовує за допомогою норм права спільну діяльність людей ї соціальних груп, захищає права та інтереси громадян.

Та багато інших.

Ознаками держави є :

  • територія

  • населення (громадяни )

  • суверенітет(поширення владних повноважень на населення, можливість визнати незаконними прояви іншої суспільної влади,можливість самостійно приймати рішення що стосуються внутрішньої та зовнішньої політики держави.

  • Наявність системи державних органів,

  • Наявність власної податкової системи

  • Наявність власної системи законодавства

  • Наявність публічної офіційної організації, яка представляє інтереси суспільства,

  • Наявність власної символіки.

3.Функції держави.

Держава виконує такі функції:

1) є головним знаряддям для досягнення цілей та завдань, які стоять перед суспільством;

2)управляє відносинами у сфері політичної системи суспільства; 3)регулює і управляє відносинами між верствами, класами , націями,

4)виконує представницькі функції.

За іншою класифікацією функції держави ще поділяють на законодавчу, виконавчу і правоохоронну.

4.Форма державного правління.

Форма державного правління - це характеристика держави залежно від складу, порядку утворення і взаємовідносин найвищих органів державної влади. Розрізняють такі форми державного правління як монархія і республіка, які подіяються в свою чергу.

5.Форма державного устрою.

Форма державного устрою - це спосіб територіального поділу держави на певні частини, і характар взаємовідносин між ними та центральними органами влади. Виділяють такі форми державного устрою як унітарні , федеративні, конфедеративні, імперії.

6.Державний режим.


Державний режим - це сукупність методів і засобів за допомогою яких держава реалізує свої цілі , завдання та функції а також здійснює політичну владу. Виділяють три форми політичного режиму:

  • демократичний,

  • авторитарний (коли законодавством закріплено , що влада належить народу хоча це не виконується.)

  • тоталітарний(народ повністю усунуто від владних повноважень).

7.Поняття і ознаки громадянського суспільства.

Громадянське суспільство - це суспільство, центральною ланкою якого є конкретний індивід (людина чи громадянин)

Ознаками громадянського суспільства е:

  • головною його цінністю є людина її права та свободи;

  • держава існує як регулятор суспільних відносин та гарант забезпечення прав та свобод людини і громадянина;

  • різноманітність та недоторканість власності;

  • політична, ідеологічна та духовна свобода особистості;

  • забезпечення соціальної справедливості, та соціальної забезпеченості;

  • високий рівень правосвідомості громадян;

8. Поняття та ознаки правової держави.

Правова держава - це така форма організації і діяльності державної влади, що будує свої взаємовідносини з індивідами та їх об‘єднаннями на основі норм права.

Ознаками правової держави є:

- верховенство закону в усіх формах суспільного життя (закони мають найвищу юридичну силу);

- забезпечення основних прав і свобод людини і громадянина(не тільки зафіксовані в законодавстві а й забазпечені реальними гарантіямти);

- взаємна відповідальність держави і особи;

- розподіл влади на законодавчу, виконавчу і судову;

- висока правова культура населення.

9.Поняття і види соціальних норм.

Соціальні норми - це правила поведінки загального характеру, що регулюють різні сфери суспільних відносин і забезпечуються різними засобами соціального впливу.

Їх види:

  • політичні

  • організаційні (рег. Віднос. З приводу створ.і ф-ціонування держ.органів і об‘єднань людей)

  • релігійні

  • норми культури поведінки

  • норми моралі (уявлення людей про добро і зло)

  • естетичні норми (уявл.про красу)

  • звичаї

  • юридичні норми.

10.Функції првава.

Функції права - це основні напрямки його впливу на суспільні відносини та поведінку людей.

Право виконує дві основні функції регулятивну і охоронну.

Регулятивна ф-ція - це напрямок правового впливу, що покликаний забезпечувати чітку організацію і розвиток суспільних відносин відповідно до умов суспільного прогресу.

Охоронна функція - це напрямок правового впливу, який покликаний здійснювати охорону позитивних і витіснення негативних для суспільства відносин.

11.Джерела права.

Джерело права - це державно офіційний спосіб закріплення і зовнішнього прояву правовиї норм, який засвідчує їх загальнообов‘язковість. Джерелами права є: звичаї, судові прецеденти, нормативно - правові акти (закони та підзаконні акти), нормативно - правові договори, релігійно - правові норми, міжнародно - правові акти.

12.Поняття та структура правовідносин.

Правовідносини - це вид суспільних відносин, які врегульовані нормами права, а учасники таких відносин пов‘язані між собою взаємними юридичними правами і обов‘язками що охороняються державою.

Структуру правовідносин становлять суб‘єкт, об‘єкт, суб‘єктивне право, обов‘язок.

Суб‘єкти правовідносин це окремі індивіди і організації які є носіями суб‘єктивних юридичних прав і обов‘язків.

Об‘єктом правовідносин є сукупність різноманітних матеріальних і нематеріальних благ, які знаходяться у сфері інтересів учасників правовідносин.

Суб‘єктивне право – це закріплена в юридичних нормах можливість певної поведінки особи щодо здійснення тих прав і задоволення тих інтересів, які передбачені нормами права.

Юридичний обов‘язок – це передбачена законом необхідність певної поведінки учасника правовідносин в інтересах уповноваженого суб‘єкта.

13.Поняття і елементи системи права .

Cистема права - це комплекс взаємопов‘язаних та взаємодіючих чинних правових норм певної держави, що характеризуються їх єднїстю і узгодженістю, а також поділом на галузі та інститути.

Елементами истеми права є правові норми. Вони поділяють систему права на галузі права та інститути права (частини галузі права).

14.Загальна характеристика основних галузай права України.

Систему галузей права в Україні складають такі основні галузі права:

  • державне право – сукупність правових норм , що регулюють відносини у сфері державного устррою країни, порядок і характер взаємовідносин між елементами політичної системи, та державного механізму.

  • Адміністративне право – сукупність правових норм які регулюють відносини у сфері виконавчо - розпорядчої діяльності держави.

  • Кримінальне право – сукупність правових норм які регулюють відносини, пов‘язані із встановленням видів злочинів та покарання що застосовуються до осіб винних у їх вчиненні.

  • Процесуальне право – сукупність юридичних норм що регулюють відносинини які складаються під час розгляду і розв‘язання справ та спорів судами України.

  • Бюджетно фінансове право - сукупність правових норм які регулюють відносини пов‘язані з накопиченням і розподілом коштів держави а також між учасниками різних фінансових відносин.

  • Цивільне право – сукупність правових норм які регулюють майнові і пов‘язані з ними немайнові відносини, а також особисті немайнові права.

  • Шлюбно-сімейне право – сукупність юридичних норм, що регулюють відносини, які виникають зі шлюбу, родинних зв‘язків та ін.

  • Трудове право – сукупність правових норм, що регулюють трудові відносини тобто відносини між працівником і власником підприємства установи, чи організації або уповноваженим ним органом.

  • Міжнародне право – сукупність правових норм, що регулюють відносини між державами, а також відносини які виникають між суб‘єктами що належать до різних державних утворень.

15.Норма права, її види.


Норма права - це об‘ктивно існуюче, загальнообов‘язкове правило поведінки, яке регулює поведінку між людьми і забазпечене силою державного примусу.

Норми права поділяються за органами що їх видають, на норми президента, парламенту, уряду, міністерств, місцевих рад.

За предметом регулювання вони поділяються на норми матеріального і норми процесуального права.

За характером правил поведінки вони поділяються на норми імперативного характеру і норми диспозитивного характеру, уповноважуючі зобов‘язуючі і забороняючі.

За межею дії поділяються на обмежені і локальні та ін.

16.Систематизація права .

Система права – це поняття, що охоплює сукупність діючих правових норм в рамках певної країни і одночасно виражає внутрішню структуру права, його поділ на галузі та правові інститути на основі властивих їм особливостей.

17.Поняття системи законодавства.


Система законодавства - це сукупність усіх чинних у державі нормативно правових актів.

Систему законодавства україни становлять: Конституція, закони Верховної Ради України, Акти Кабінету міністрів України, міністерств, міжнародні договори, акти місцевих рад народних депутатів.

18.Закони і підзаконні акти.


Закон – це нормативно правовий акт вищої юридичної сили, прийнятий за особливою процедурою вищим представницьким органом державної влади, або безпосередньо народом і який регулює найважливіші ділянки суспільних відносин.

Підзаконні акти - це такі правові акти, які видаються компетентними органами на підставі закону відповідно до його змісту і на його виконання.

19.Законність, її принципи і гарантії.

Під законністю розуміється точне і повсюдне виконання органами держави, посадовими особами та громадянами вимог закону .

Суть законності виражається у тауких принципах:

- принцип єдності і одинаковості розуміння і застосування закону;

- принцип рівності всіх суб‘єктів перед законом;

- принцип вищої юридичної сили закону перед іншими нормативними актами;

- нерозривний зв‘язок законності з загальною культурою населення країни.

20.Поняття і склад правопорушень.

Правопорушення - це протиправне винне діяння (дія чи бездіяльність) деліктоздатної особи, яке завдає шкоди суспільним відносинам, що охороняються законом і тягне за собою юридичну відповідальність.

Структура правопорушення складається з чотирьох елементів:

- об‘єкт правопорушення - це суспільні відносини, що регулюються і охороняються нормами права;

- суб‘єкт правопорушення - це фізичні чи юридичні особи, здатні нести юридичну відповідальність;

- обєктивна сторона складу правопорушення це і є саме протиправне діяння та його наслідок, який виражається в наявності шкоди;

- субєктивна сторона складу правопорушення виражається у психічному ставленні правопорушника до вчиненого ним протиправного діяння (передбачає наявність вини , яка може виражатися як у формі умислу, так і необережності), а також у мотивах і меті вчиненого правопорушення.

21.Види правопорушень.

Правопорушення поділяються на такі види як злочини і проступки.

Злочини - це передбачені кримінальним законодавством, суспільно небезпечні, протиправні, винні і каранні діяння, що посягають на суспільний лад України, її політичну і економічну системи, власність, особу, основні права і свободи громадян, чина правопорядок.

Проступки - це суспільно шкідливі протиправні діяння, що посягають лише на окремі сторони правопорядку, існуючого в суспільстві.

Проступки бувають:

- адміністративні (це протиправні винні діяння, які посягають на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління);

- дисциплінарні (це порушення у сфері трудових відносин);

- цивільні (це порушкння у сфері майнових та особистих немайнових відносин).

22. Поняття, види і цілі юридичної відповідальності.

За формою виразу юридична відповідальність це є ті наслідки які виникають у правопорушника у звязку з застосуванням до нього заходів суспільного примусу за вчинене правопорушення.

Юридична відповідальність - це вид соціальної відповідальності, суть якої полягає у застосуванні до правопорушників передбачених законодавством санкцій, що передбачаються у примусовому порядку державою.

Єдиною підставою для застосування юридичної відповідальності е вчинення даною особою правопорушення.

Юридична відповідальність накладається на винну особу від імені суспільства відповідні державні органи. Беручи до уваги вищенаведене, можна сказати, що юридична відповідальність - це ті наслідки, які виникають у правопорушника у звязку із застосуванням до нього заходів суспільного примусу за вчинене правопорушення.

Юридичну відповідальність прийнято поділяти на адміністративну, дисциплінарну, кримінальну, та цивільну.

- адміністративна відповідальність накладається судом і органами державного управління на осіб винних у вчиненні адміністративного проступку;

- дисциплінарна відповідальність полягає в накладенні на особу, яка вчинила правопорушення у сфері трудових правовідносин - дисциплінарного стягнення (догани або звільнення);

- кримінальна відповідальність може встановлюватися тюльки за вироком суду на фізичних осіб винних у вчиненні злочину (цей вид відповідальності є найсуворішим);

- цивільна відповідальність настеє за невиконання, або неналежне виконання зобовязань, що виникають із договору чи закону, а також у випадку вчинення шкоди здоровю чи майну особи.

Крім цього, виділяють ще відповідальність конституційну і відповідальність міжнародно-правову.

Існує також інша класифікація юридичної відповідальності на негативну і позитивну.

- Негативна відповідальність повязана із вчиненням правопорушення і супроводжується негативними наслідками для винної особи.

- Позитивна виникає з юридичного обовязку відповідних субєктів здійснювати позитивні, корисні для суспільства функції і реалізується у регулятивних правовідносинах.

Схожі:

ВІННИЦЬКЕ ВІДДІЛЕННЯ КИЇВСЬКОГО ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОГО КОЛЕДЖУ
Нагальною потребою є своєчасне й повне інформування структур державної влади, юридичних і фізичних осіб про чинні закони та підзаконні...
Тема: "Процеси застосування норм права (стадії, основні вимоги)"
Таким чином, термін "застосування правових норм", який закріпився в теорії права і правозастосувальній діяльності, можна вважати...
ТРУДОВИЙ ДОГОВІР-КОНТРАКТ
Народним депутатом (проходження в Парламент нашої партії) на виборах 28 жовтня 2012 року, ЗОБОВ’ЯЗУЄМОСЬ особисто позитивно голосувати...
РОЗ’ЯСНЕННЯ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МДПІ ЩОДО ЗЕМЕЛЬНОГО ПОДАТКУ
Основними документами, що регулюють земельні відносини в Україні є Земельний кодекс України, Податковий кодекс України, Закон України...
Законодавча влада в Українi
У системі розподілу влади обов‘язковою складовою є законодавчий орган, який з додержанням спеціальної процедури приймає найважливіші...
Реферат На тему: Порядок створення і припинення діяльності комерційного банку
Правовою базою для створення і функціонування ко­мерційних банків різних типів і форм власності є Закони України “Про банки і банківську...
Закони термохімії
Хімічна термодинаміка вивчає переходи хімічної енергії в інші форми – теплову, електричну і т п., встановлює кількісні закони для...
Закони сучасної загальної риторики
Більша увага буде приділена тому, як ці закони працюють при безпосередній взаємодії з тим (або з тими), кому ця мова адресована,...
Тема уроку: Газові закони. Комп ’ ютерні презентації. Мета уроку:...
Закон Бойля- Маріотта. Добуток тиску даної маси газу об’єм, що його займає газ за сталої температури, є величиною сталою
Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових...
У назві та тексті постанови слова "органи державної виконавчої влади" та "нормативні акти" в усіх відмінках замінено відповідно словами...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка