1. Cутність та способи здійснення податкового контролю


Скачати 104.29 Kb.
Назва 1. Cутність та способи здійснення податкового контролю
Дата 18.03.2013
Розмір 104.29 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи


ПОДАТКОВИЙ КОНТРОЛЬ

1. Cутність та способи здійснення податкового контролю.
2. Податкові перевірки, їх класифікація.


3. Планування податкових перевірок. Плани- графіки перевірок, порядок їх формування та затвердження.
4. Позапланові виїзні перевірки.
5. Алгоритм виїзної податкової перевірки.
6. Превентивний податковий контроль

1. Cутність та способи здійснення податкового контролю

Походження терміну: contre – протилежний, зустрічний; role – примірник документа, який належить співставити (порівняти) з оригіналом для встановлення відповідності.

4 підходи до визначення сутності:

  1. метод чи форма управлінської діяльності;

  2. функція управління;

  3. форма зворотнього зв”язку між суб”єктом та об”єктом управління;

  4. перевірка дотримання законодавства.

державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Податковий контроль - єдина система обліку платників податків, а також контроль за пра-вильністю нарахування, повнотою і своєчасністю сплати податків, нарахування фінансових санкцій, порядком ведення розрахунків, обліку товарів та коштів

Податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи: Органи Служби безпеки України, внутрішніх справ, податкової міліції, прокуратури та їх службові (посадові) особи не можуть брати безпосередньої участі у проведенні перевірок, що здійснюються контролюючими органами (ПКУ, ст. 61)

В Російській Федерації «податковий контроль» – діяльність уповноважених органів з контролю за дотриманням платниками податків, податковими агентами та платниками зборів законодавства про податки і збори у порядку, визначеному Податковим кодексом.

Сучасні теорії управління більш широко трактують сутність контролю, нерідко визначають його як невід”ємну сторону управління: контролювати сутуацію – значить не тільки встановити відхилення від заданого режиму функціонування підконтрольного об”єкта, але й тримати ситуацію під контролем, не допускати розвитку в небажаному напрямі .

Для забезпечення ефективного управління оподаткуванням потрібно не тільки фіксувати небажані ефекти, але й запобігти, недопустити їх. З огляду на це: податковий контроль – це система спотереження (моніторингу) за діяльністю платників податків та податкових агентів з метою недопущення податкових порушень, оперативного їх виявлення та усунення.

  1. Податковий контроль здійснюють не тільки податкові але й митні органи.

  2. Податкові органи контролюють не тільки податкове законодавство, але й інші ділянки діяльності суб’єктів господарювання (ревізії довірчих товариств, своєчасність розрахунків тощо)

Способи здійснення податкового контролю

Податковий контроль здійснюється шляхом:

- ведення обліку платників податків;

- інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби;

- перевірок та звірок, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому іншими спеціальними законами, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
2. Податкові перевірки, їх класифікація.

Найбільш поширеними серед методів податкового контролю є податкові перевірки. Такі перевірки можна класифікувати за рядом ознак.

Класифікація податкових перевірок
Органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених Податковим кодексом, а фактичні перевірки – Податковим кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні органу державної податкової служби виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків.

Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об'єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється органом державної податкової служби щодо дотримання порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі свідоцтв про державну реєстрацію, виробництва та обігу підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
3. Планування податкових перевірок. Плани- графіки перевірок, порядок їх формування та затвердження.

Принципи відбору:

  • Режим найбільшого сприяння для законослухняних платників.

  • Своєчасне реагування на ознаки можливих податкових порушень.

  • Невідворотність наказання за допущені порушення.

  • Обгрунтовансть вибору об»єктів контролю

До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на органи державної податкової служби.

Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.

Орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності.
З урахуванням значення прийнятного ризику для життєдіяльності всі суб'єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), відносяться до одного з трьох ступенів ризику: з високим, середнім та незначним.

Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю).

Структура планів-графіків виїзних податкових перевірок
Структура підрозділу А планів-графіків виїзних перевірок

Послідовність формування планів-графіків перевірок
1 етап

2 етап

3 етап

4. Позапланові виїзні перевірки.

Підстави для позапланових перевірок:

  • за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту;

  • платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію або розрахунки, якщо їх подання передбачено законом;

  • платником податків подано органу державної податкової служби уточнюючий розрахунок з відповідного податку за період, який перевірявся органом державної податкової служби;

  • виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;

  • платником податків подано в установленому порядку органу державної податкової служби заперечення до акта перевірки або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення, в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення у разі, коли платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об'єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження;

  • розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків;

  • платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V ПКУ, або з від'ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

  • щодо платника податку подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної у разі ненадання таким платником податків пояснень та документального підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня його отримання;

  • отримано постанову суду (ухвалу суду) про призначення перевірки або постанову органу дізнання, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні;

  • органом державної податкової служби вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб органу державної податкової служби нижчого рівня здійснено перевірку документів обов'язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з'ясування під час перевірки питань, що повинні бути з'ясовані під час перевірки для винесення об'єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби

  • у разі отримання інформації про ухилення податковим агентом від оподаткування виплаченої (нарахованої) найманим особам (у тому числі без документального оформлення) заробітної плати, пасивних доходів, додаткових благ, інших виплат та відшкодувань, що підлягають оподаткуванню, у тому числі внаслідок неукладення платником податків трудових договорів з найманими особами згідно із законом, а також здійснення особою господарської діяльності без державної реєстрації


5. Алгоритм виїзної податкової перевірки.

Алгоритм виїзної податкової перевірки
Підготовка до проведення перевірки

  • Інформування платника, контролюючих органів та структурних підрозділів податкового органу про перевірку;

  • вивчення особової справи платника та, іншої інформації про його діяльність;

  • формування групи фахівців, які проводитимуть перевірку;

  • підготовка програми та робочого плану проведення перевірки;

  • інструктаж членів ревізійної групи.

Здійснення перевірки за місцем знаходження платника

  • Представлення повноважень керівнику підприємства, ознайомлення із структурою під-приємства, організація роботи на об”єкті пе-ревірки;

  • організація оперативних перевірок;

  • підбір матеріалів та для проведення звірок та уточнень з використанням інформаційних масивів органів ДПС;

  • перевірка окремих питань згідно затвердженої програми та навчального плану.

Оформлення матеріалів перевірки

Оформлення окремих актів, довідок, додатків до актів, пояснень за фактами порушень, вилучення копій документів, які свідчать про значні податкові порушення;

оформлення протоколів про адміністративні правопорушення;

оформлення висновків на заперечення посадових осіб перевіреного платника.

Реалізація матеріалів податкових перевірок

  • Прийняття рішень про застосування штрафних санкцій;

  • Передача судам протоколів про адміністративні правопорушення для прийняття відповідних постанов;

  • при потребі, передача матеріалів податковій міліції, оформлення позовних заяв до господарських судів;

  • Передача матеріалів іншим контролюючим та правоохоронних органам для прийняття рішень в межах компетенції останніх.

Контроль за виконанням прийнятих рішень

  • Контроль за надходженням донарахова-них платежів та застосованих санкцій, адміністративних штрафів;

  • Контроль за виконанням інших рішень, прийнятих за результатами перевірки;

  • Контроль за своєчасністю реагування іншими державними органами на відповідні подання органу ДПС


6. Превентивний податковий контроль

"превентивний" від латинського "preventio", - "попереджую","запобігаю".

На відміну від наступного, який дозволяє виявити податкові порушення, превентивний податковий контроль покликаний їх попередити, відвернути. Якщо встановлені в результаті наступного податкового контролю порушення в ряді випадків неможливо виправити, то в результаті мір превентивного контролю досягається можливість попередити вірогідні втрати бюджету.

Заходи превентивного податкового контролю застосовуються переважно у сферах діяльності з високими ризиками ухилення від оподаткування

Найбільш поширені способи:

Схожі:

Визначення податкового контролю та компетенція органів державної влади щодо його здійснення
Організація та методи податкового контролю в системі справляння податків. Організаційно-правові засади податкового контролю в Україні....
План. Визначення податкового контролю та повноваження органів державної...
Тема Особливості організації податкового контролю над платниками податків – підприємствами в Україні
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ Стаття Сфера дії Податкового кодексу України
Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження...
Положення про порядок організації та здійснення контролю за виконанням...
Контролю підлягають розпорядження та доручення міського голови, які містять у тексті документа завдання, щодо здійснення заходів,...
C утність контролю, його принципи,мета та завдання
Принципи контролю як науки і принципи його здійснення практично адекватні. Всю систему принципів господарського контролю підрозділяють...
АНАЛІТИЧНА ІНФОРМАЦІЯ щодо організації та здійснення контролю в Головному...
Заходів Міністерства юстиції України щодо вдосконалення організації контролю за виконанням актів та доручень Президента України від...
ПОЛОЖЕННЯ про відділ внутрішнього контролю та взаємодії з правоохоронними...
Тернопільською міською радою для здійснення внутрішнього фінансового контролю за роботою структурних підрозділів Тернопільської міської...
До Порядку організації та здійснення державного нагляду (контролю)...
Порядку організації та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері експлуатації та технічного стану тракторів, самохідних шасі,...
До Порядку організації та здійснення державного нагляду (контролю)...
Порядку організації та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері експлуатації та технічного стану тракторів, самохідних шасі,...
ТУРИСТИЧНОГО ПРОДУКТУ
Для зниження собівартості туристичних послуг є необхідним здійснення контролю процесу її формування
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка