|
Скачати 199.05 Kb.
|
ЛЕКЦІЯ 2: КОНТРОЛЮЮЧІ ОРГАНИ (АДМІНІСТРАТОРИ ПОДАТКІВ) 1. Система контролюючих органів (фіскальних адміністраторів). 2. Організація Державної податкової служби в Україні. 3. Завдання та права органів податкової служби. 4. Податкова міліція: завдання, організація діяльності та напрями модернізації. 5. Державна митна служба. 6. Фіскальні повноваження Пенсійног фонду України. 7. Координація діяльності контролюючих органів. 1. Для забезпечення надходжень платежів до бюджету в кожній державі створюються спеціалізовані органи. Кількість та компетенція таких органів, їх підпорядкованість і структура залежить від ряду факторів: державного устрою, специфіки бачення проблеми впливовими політичними силами та їх лідерами, історичних традицій тощо. Провідне місце серед таких органів займає податкова служба. Організаційно податкова служба може мати статус самостійного державного органу (Польща, Китай, Російська Федерація, Україна), або перебувати у складі інших державних органів управління, як правило, Міністерства фінансів (США, Німеччина, Франція та інш.). В Україні такі спеціалізовані органи, які відають питаннями наповнення бюджетів та державних цільових фондів, підтримання податкової дисциплини серед платників, називають контролюючими органами. Контролюючі органи – це державні органи, які в межах визначеної законодавством компетенції здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування податків і зборів (обов”язкових платежів) та погашенням податкових зобов”язань чи податкового боргу. КОНТРОЛЮЮЧІ ОРГАНИ У СФЕРІ ОПОДАТКУВАННЯ Податкові органи Митні органи Органи Пенсійного фонду України Органи Фонду соц.страх. з тимчасової втрати працездатності Органи Фонду соціального страхуванняз безробіття Органи Фонду соц. Страх. від нещасного випадку на виробництві Внески на загальнообов"язкове державне соціальне страхування Податки і збори до бюджетів та державних цільових фондів ПДВ, акцизний збір та мито у сфері ЗЕД Органами стягнення є виключно органи державної податкової служби, які уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах їх повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень. 2. Організація Державної податкової служби в Україні. Державну податкову службу України створено рішенням Ради Міністрів УРСР вiд 12.04.90 р. N 70. У грудні того ж року Верховна Рада УРСР ухвалила Закон “Про державну податкову службу в Українській РСР”. Новостворена державна податкова служба підпорядковувалася Мiнфіну України та складалася з Головної податкової iнспекцiї України, державних податкових інспекцій в АР Крим, областях, районах і мiстах обласного підпорядкування. 22 серпня 1996 року Президент України видав Указ N 760/96 “Про утворення Державної податкової адмiнiстрацiї України та мiсцевих державних податкових адмiнiстрацiй”, а 30 жовтня 1996 року — Указ N 1013/96 “Питання державних податкових адмiнiстрацiй”. Указом N 760/96 передбачалося, що ДПА України є центральним органом виконавчої влади, а державнi податковi адмiнiстрацiї в областях, районах, мiстах i районах у мiстах — самостiйними одиницями, якi не можуть входити до складу мiсцевих державних адмiнiстрацiй. Одночасно в серпнi 1996 року, згiдно з Указом N 1013/96, у складi Державної податкової адмiнiстрацiї України було створено податкову полiцiю, (з лютого 1998 року - податкова мiлiцiя. Напрями реформування адміністрування податків в Україні у світлі вимог МВФ у 2010р.
3. Система самостійного нарахування платниками податкових зобов”язань, спрямована на створення умов для добровільної сплати ( з мінімізацією втручання податківців у справи законослухняних платників і зосередженням зусиль на мірах примусового впливу на ризикованих). 4. Оптимізація процедур стягнення, спрямована на забезпечення своєчасних надходжень без додаткових витрат на дотримання податкового законодавства та незручностей для приватно-підприємницького сектору. 5. Методи, орієнтовані на довірчі стосунки, надання консультаційних послуг та підтримку добровільної сплати податків. 6. Ризикоорієнтований аудит та інші програми контрольної діяльності, спрямовані на виявлення найбільш ризикованого кола платників. 7. Ширше використання інформаційних технологій з метою збирання та обробки інформації про платників, здійснення вибіркових перевірок на основі аналізу ризиків, автоматичного обміну інформацією між державними інституціями. Символіка ДПС України
3. Завдання та права податкових органів Винятково важливою проблемою при конструюванні систем оподаткування є визначення кола владних повноважень податкових органів. З однієї сторони, вони не повинні бути надто широкими та забезпечувати баланс інтересів і можливостей фіскального органу та платника податків, з іншої – податкова служба не має бути безпорадною при виконанні покладених на неї завдань. До основних завдань податкових органів законодавець відносить:
Для виконання покладених на завдань вона наділена такими основними правами: 1) здійснювати документальні невиїзні а також планові та позапланові виїзні перевірки дотримання податкового та валютного законодавства всіма платниками податків, крім Національного банку України та його установ; 2) здійснювати контроль за: додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) у встановленому законом порядку; наявністю свідоцтв про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, з наступною передачею матеріалів про виявлені порушення органам, які видали ці документи, торгових патентів; 3) одержувати у платників податків (посадових осіб платників податків) пояснення з питань, що виникають під час перевірок та стосуються реалізації повноважень органів державної податкової служби, встановлених цим та іншими законами України; перевіряти під час проведення перевірок у фізичних осіб документи, що посвідчують особу; 4) запрошувати платників податків або їх представників для перевірки правильності нарахування та своєчасності сплати податків та зборів (обов'язкових платежів) такими платниками податків. Письмові повідомлення про такі запрошення направляються не пізніше ніж за десять робочих днів до дня запрошення рекомендованими листами, в яких зазначаються підстави запрошення, дата і час, на які запрошується платник податків (посадова особа платника податків); 5) одержувати безоплатно від платників податків, а також від установ Національного банку України та комерційних банків у порядку, встановленому Законом України "Про банки і банківську діяльність" довідки та/або копії документів про наявність банківських рахунків, а на підставі рішення суду – про обсяг та обіг коштів на рахунках, у тому числі про ненадходження у встановлені терміни валютної виручки від суб'єктів підприємницької діяльності; 6) одержувати безоплатно необхідні відомості для формування інформаційного фонду Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та зборів (обов'язкових платежів) від платників податків, а також Національного банку України та його установ - про суми доходів, виплачених фізичним особам, і утриманих з них податків та зборів (обов'язкових платежів), від органів, уповноважених проводити державну реєстрацію суб'єктів, а також видавати ліцензії на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, - про видачу таких свідоцтв про державну реєстрацію та ліцензій суб'єктам господарської діяльності, від органів внутрішніх справ - про громадян, які прибули на проживання до відповідного населеного пункту чи вибули з нього, від органів реєстрації актів громадянського стану – про громадян, які померли; 7) одержувати безоплатно від митних органів щомісяця звітні дані про ввезення на митну територію України імпортних товарів і справляння при цьому податків та зборів (обов'язкових платежів) та інформацію про експортно-імпортні операції, що здійснюють резиденти і нерезиденти, за формою, погодженою з Державною податковою адміністрацією України, та від органів статистики - дані, необхідні для використання їх у проведенні аналізу фінансово-господарської діяльності підприємств, установ, організацій усіх форм власності; 8) вимагати від платників податків, діяльність яких перевіряється, усунення виявлених порушень податкового законодавства, контролювати виконання законних вимог посадових осіб органів державної податкової служби, а також припинення дій, які перешкоджають здійсненню повноважень посадовими особами органів державної податкової служби; 9) при проведенні перевірок вилучати у підприємств, установ та організацій копії фінансово-господарських та бухгалтерських документів, які свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків та зборів (обов'язкових платежів), а при проведенні арешту активів платника податків на підставі рішення суду - вилучати оригінали первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів із складенням опису, який скріплюється підписами представника органу державної податкової служби та платника податків, і залишенням копій таких документів платнику податків. Забороняється вилучення у суб'єктів господарської діяльності документів, що не підтверджують факти порушення законів України про оподаткування; 10) надавати відстрочення та розстрочення податкових зобов'язань, вирішувати питання щодо податкового компромісу, а також приймати рішення про списання безнадійного боргу в порядку, передбаченому законом; 11) застосовувати до платників податків фінансові (штрафні) санкції, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені у випадках, порядку та розмірах, встановлених законами України. 12) застосовувати до платників податків, які у встановлений законом строк не повідомили про відкриття або закриття рахунків у банках, а також до установ банків, що не подали відповідним органам державної податкової служби в установлений законом строк повідомлень про закриття рахунків платників податків або розпочали здійснення видаткових операцій за рахунком платника податків до отримання повідомлення відповідного органу державної податкової служби про взяття рахунку на облік в органах державної податкової служби, фінансові (штрафні) санкції у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; 13) за несвоєчасне виконання установами банків та іншими фінансово-кредитними установами рішень суду та доручень платників податків про сплату податків та зборів (обов'язкових платежів) стягувати з установ банків та інших фінансово-кредитних установ пеню за кожний день прострочення (включаючи день сплати) у порядку та розмірах, встановлених законами України щодо таких видів платежів; 14) користуватися у службових справах засобами зв'язку, які належать підприємствам, установам та організаціям, з дозволу їх керівників; 15) вимагати від керівників підприємств, установ і організацій, що перевіряються в ході планових та позапланових виїзних перевірок, проведення інвентаризацій основних фондів, товарно-матеріальних цінностей та коштів, у разі відмови у проведенні таких інвентаризацій або при проведенні адміністративного арешту активів - звернутися до суду щодо спонукання до проведення таких інвентаризацій, а до ухвалення відповідного рішення судом - у присутності понятих та представників підприємств, установ і організацій, щодо яких проводиться перевірка, опечатувати каси, касові приміщення, склади та архіви на термін не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі. Порядок опечатування кас, касових приміщень, складів та архівів встановлюється Кабінетом Міністрів України; 16) надавати інформацію з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів іншим органам державної влади відповідно до закону; 17) звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. Посадовi особи органiв державної податкової служби зобов'язанi:
Відповідальність посадових осіб органів ДПС За невиконання або неналежне виконання своїх обов’язків посадові особи контролюючих органів несуть відповідальність згідно із законом. Шкода, завдана неправомірними діями посадових осіб контролюючих органів, підлягає відшкодуванню за рахунок коштів державного бюджету. 4. Податкова міліція:завдання, організація діяльності та напрями модернізації. Для розслідування значних податкових правопорушень, оперативно-розшукової та кримінально-процесуальної роботи у сфері оподаткування, створюються спеціалізовані правоохоронні органи, які функціонують самостійно, або у складі податкових органів. В Україні така структура, яка дістала назву податкової міліції (на перших порах – податкової поліції) створена з 1996 року у складі податкової служби. В даний час підрозділи податкової міліції діють у складі Державної податкової адміністрації України, податкових адміністрацій в регіонах та місцевих податкових органів. За своїм службовим статусом керівники підрозділів податкової міліції одночасно є першими заступниками голів(начальників) відповідних інспекцій. ЗАВДАННЯ ПОДАТКОВОЇ МІЛІЦІЇ
В межах своєї компетенції податкова міліція:
На податкову міліцію покладаються також функції, пов’язані із забезпеченням загального правопорядку. В разі звернення громадян або посадових осіб із заявою чи повідомленням про загрозу особистій чи громадській безпеці або в разі безпосереднього виявлення такої загрози, посадова особа податкової міліції повинна вжити заходів щодо запобігання правопорушенню і його припинення, рятування людей, подання допомоги особам, які її потребують, встановлення і затримання осіб, які вчинили правопорушення, охорони місця події і повідомити про це в найближчий орган внутрішніх справ. 5. Державна митна служба. За часів СРСР митна служба функціонувала а центральному рівні і була підпорядкована Міністерству зовнішньої торгівлі. Після розпаду Союзу кожна із новостворених держав починає самостійно створювали митні органи. Першим нормативним документом на цьому шляху став Закон України "Про митну справу в Україні", в якому задекларовано намір України самостійно створити власну митну систему і здійснювати митну справу. 12 грудня 1991 року Верховна Рада України приймає постанову про створення Державного митного комітету, як центрального органу виконавчої влади. В 1996 році в державі здійснюється реформування ряду державних органів. Спочатку згідно Указу Президента від 24 серпня реорганізуються податкові органи, а 29 листопада видається Указ Президента про створення на базі державного митного комітету Державної митної служби України. Завдання ДМС: - Реалізація митної політики та участь у її розробці; - Забезпечення економічної безпеки держави; - Захист економічних інтересів України; - Організація митної справи; - Забезпечення дотримання законодавства з митної справи; - Забезпечення участі України у міжнародному співробітництві митних органів та в питаннях митної справи. Одна із найважливіших функцій митної служби – фіскальна. 6. Органи управління загальнообов’язковим соціальним страхування в системі контролюючих органів. Контроль за дотриманням встановленого порядку справляння внесків на державне пенсійне страхування в державі покладений на Пенсійний фонд України. Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади. Він здійснює свої повноваження через управління Пенсійного фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Цим управлінням на місцях підпорядковані районні, міські та районні в містах управління фонду. Керівництво діяльністю Пенсійного фонду України здійснюється правлінням, чисельність і персональний склад якого затверджуються Кабінетом Міністрів України. Голова правління Пенсійного фонду України та його заступники призначаються та звільняються з посади Президентом України. В межах своєї компетенції пенсійний фонд збирає та акумулює кошти, призначені для пенсійного забезпечення, бере участь у розробленні прогнозних показників економічного і соціального розвитку України та проекту Державного бюджету України, планує, прогнозує і моделює надходження коштів, розробляє і подає пропозиції щодо встановлення або зміни ставок збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. Значна увага в діяльності центрального апарату та органів пенсійного фонду на місцях приділяється контролю за повного та своєчасністю обліку платників зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування, мобілізації належних платежів та стягнення своєчасно не сплачених сум збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. Функції пенсійного фонду
Права пенсійного фонду
Обов’язки пенсійного фонду
7. Координація діяльності контролюючих органів Для недопущення дублювання та паралелізму в роботі та з метою підвищення ефективності функціонування, контролюючі органи координують свої дії. Між контролюючими органами практикуються такі форми співпраці:
Координація контрольної роботи здійснюється на стадії формування та узгодження щорічних планів-графіків планових виїзних перевірок, прийняття спільних рішень щодо доцільності проведення позапланових перевірок. Під час узгодження термінів проведення перевірок пріоритетними вважаються терміни, визначені податковим. |
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Відповідно до п. 52. 1 ст. 52 Кодексу за зверненням платників податків контролюючі органи безоплатно надають консультації (пп. 14... |
Виділення. Регуляція кількості води в організмі Ви́ділення Цю функцію виконують як спеціалізовані видільні органи, так і інші органи чи системи, для яких видільна функція може бути побічною,... |
Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, N 43, ст. 608 ) У тексті Закону слова "органи державної влади" в усіх відмінках замінено словами "державні органи" у відповідному відмінку згідно... |
Перелік питань до екзамену з дисципліни «Фінансове право» для студентів груп П-301, П-302, П-303 Система державних органів, що здійснюють фінансову діяльність, та їх правовий статус. Органи загальної компетенції. Органи спеціальної... |
Органи державної влади по керівництву ЗСУ поділяються на : а органи... Міністерство оборони України: оцінює військово-політичну обстановку та визначає рівень воєнної загрози; готує обґрунтування рішень... |
“ДЕРЖАВА І ПРАВО СТАРОДАВНЬОЇ ІНДІЇ” Деяка роль належить народним зборам які поступово трансформуються у збори знаті. Органи племенної організації перетворюються в державні... |
План Організація податкового контролю. 2 Органи державної податкової служби — щодо податків, як, справляються до бюджетів та Держаних цільових фондів, а також стосовно законодавства,... |
Вищі органи влади Київської Русі Київської Русі та окремих її князівств значно між собою відрізнялися, удільні князі формували власні органи влади, які здійснювали... |
Вищі органи влади Київської Русі Київської Русі та окремих її князівств значно між собою відрізнялися, удільні князі формували власні органи влади, які здійснювали... |
Лекція №2 Тема : Морфологія вегетативних та генеративних органів рослин Вегетативні органи в сукупності складають вегетативне тіло рослин. Вони утворюють дві функціонально та морфологічно відмінні системи... |