Літературно музична композиція до дня народження


Скачати 75.78 Kb.
Назва Літературно музична композиція до дня народження
Дата 07.02.2014
Розмір 75.78 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Музика > Документи
Переможниця ночі

(Літературно – музична композиція до дня народження

Лесі Українки)

(Зад святково прибраний, посередині – убраний рушниками портрет Лесі Українки, знизу напис: «Переможниця ночі» на сцені стоїть фортепіано, на ньому горить свічечка, з іншого боку – декорації для драми-феєрії «Лісова пісня», посередині – застелене ряднинкою лавка чи ослінчик – декорація для драми «Бояриня»)

( композиція супроводжується фортепіанною музикою)

(Звучать фанфари)

(Звучить мелодія сопілки)

На сцені з'являється Мавка

Мавка: Ох, як я довго спала!

Лісовик: Довго, дочко!

Вже й сон – трава перецвітати стала.

От-от зозулька маслечко сколотить,

В червоні черевички убереться

І людям одмірятиме літа.

Мавка: А хто мене збудив?

Лісовик: Либонь, весна

Мавка: Весна ще так ніколи не співала,

Як отепер. Чи то мені наснилось?

(Чується мелодія вже ближче)

Ні…стій…Ба! Чуєш?.. То весна співає?

Лісовик: Та ні, то хлопець на сопілці грає.

Мавка: Хотіла б я побачити його.

Лісовик: Та нащо він тобі?

Мавка: Він, певне, гарний!

Лісовик: Не задивляйся ти на хлопців людських.

Се лісовим дівчатам небезпечно.

Мавка: Який –бо ти, дідусю, став суворий

(Виходить Лукаш із сопілкою, Мавка і Лісовик ховаються. Лукаш іде до берези, хоче сточити сік, Мавка кидається і хапає його за руку)

Мавка: Не руш! Не руш! Не ріж! Не убивай!

Лукаш: Та що ти, дівчино? Чи я розбійник?

Я тільки хотів собі соку вточити з берези.

Мавка: Не точи! Це кров її!

Не пий же крові з сестроньки моєї!

Лукаш: Березу ти сестрою називаєш?

Хто ж ти така?

Мавка: Я – Мавка лісова.

Лукаш (не так здивовано як уважно придивляється до неї):

А, от ти хто? Я від старих людей про Мавок чув не раз,

але ще зроду не бачив сам

Мавка: А бачити хотів?

Лукаш: Чому ж би ні?.. Що ж, ти зовсім така,

Як дівчина… ба ні, хутчій як панна,

Бо й руки білі і сама тоненька,

І якось так убрана не по – наськи…

Мавка: (усміхаючись) Чи ж гарна я тобі?

Лукаш: (соромлячись) Хіба я знаю?

Мавка: А хто ж те знає?

Лукаш: Ет, таке питаєш!..

Мавка: Чому ж сього не можна запитати?

Он бачиш, там питає дика рожа:

"Чи я хороша?"

А ясень їй киває в верховітті: "Найкраща в світі!"

Лукаш: Я й не знав, що в них така розмова.

Я думав – дерево німе та й годі.

Мавка: Німого в лісі в нас нема нічого.

Лукаш: Чи то ти все сидиш отак у лісі?

Мавка: Я зроду не виходила ще з нього.

Лукаш: А ти давно живеш на світі?

Мавка: Справді, ніколи я не думала про це…

(задумується)

Мені здається, що жила я завжди…

Лукаш: І все така була, як отепер?

Мавка: Здається, все така…

Лукаш: А що ж ти робила цілу зиму?

Мавка: Нічого. Спала. Хто ж зимою робить?

Спить озеро, спить ліс і очерет.

Верба рипіла все: "Засни, засни…"

І снилися мені все білі сни:

На сріблі сяли ясні самоцвіти,

Стелилися незнані трави, квіти,

Блискучі, білі… Тихі, ніжні зорі

Спадали з неба – білі, непрозорі-

І клалися в намети… Біло, чисто

Попід наметами. Ясне намисто

З кришталю грає і ряхтить усюди…

Я спала. Дихали так вільно груди.

По білих снах рожевії гадки

Легенькі гаптували мережки,

І мрії ткались золото – блакитні,

Спокійні, тихі, не такі, як літні…

Лукаш: (заслухавшись) Як ти говориш…

Мавка: Чи тобі так добре?

(Лукаш потакує головою)

Твоя сопілка має кращу мову.

Заграй мені…

(Лукаш грає і обоє йдуть зі сцени)

Виходять ведучі

Ведучий: Переможницею ночі назвав Лесю Українку Віталій Коротич. Поетеса рано подорослішала. Ті, хто знав Лесю Українку змолоду, одностайно пишуть про те, а ми навіть на фото не помічаємо дитячого виразу на обличчі поетеси. Вона рано подорослішала: у недовгім житті належало поспішати, бо стільки праці було попереду, стільки слів, а скільки днів…

Ведуча : Невиліковно хвора, Леся Українка дарувала снагу іншим, жила обличчям до сонця і повертала до нього свій народ.

Ведучий: Передсмертними словами з недописаної книги були: "Навіть за одну хвилину перед навалом темряви не йметься віри в її неминучості…"

( Виходять)

Під звуки фортепіанної музики учениця сидячи біля фортепіано читає елегію "До мого фортеп'яно"

Ведуча: Не дивлячись на те, що сама була дуже хвора, Леся взяла на свої плечі страшний труд: доглядати вмираючого і надзвичайно дорогого для неї друга – Сергія Мержинського. Він поводився далеко не по - джентльменськи, змушував Лесю писати листи його коханим, часто нервувався, дорікав, що Леся, нібито, не відіслала його послання…

Ведуча: Платою за піклування і жертовну любов були безсердечні слова коханого: "І все одно, Ларисо, я тебе не любив". Про перебування поетеси в Мінську біля Мержинського існує багато легенд. Одна з них розповідає, що поему "Одержима" поетеса написала в ту ніч, коли помер Сергій і вона сама сиділа коло покійника до ранку.

Учениця читає твір "Твої листи…"

Ведуча: Леся Українка не могла подолати все зло на землі, хоч як прагнула того. Але вона дарувала стільки віри у приреченість несправедливості

Ведучий: Як вона сподівалась! До останку без надії – від першого слова до передсмертного. Як вірила у вічність свого народу!

(Уривок з драми "Бояриня")

Кімната гарно убрана, на ослінчику з вишиванням у руках дрімає Оксана. Степан підходить до Оксани і стиха цілує її. Вона прокидається.
О к с а н а
Се ти, Степане? Бач, мені приснилось,
що місяць ясно-ясно засвітив
у батьковім садочку...
С т е п а н (удавано веселим голосом)
Місяць, люба?
Се дивно, бо якраз на тебе сонце!
О к с а н а
Що ж, може, там ясніше світить місяць,
ніж тута сонце...
С т е п а н
Не журись, Оксано,
ось хутко знов побачим, як там світить
і сонечко, і місяць на Вкраїні.
О к с а н а
Се ж як? Хіба умру? Тоді запевне
душа полине...
С т е п а н
Бог з тобою, люба!
Чи я ж би про таке тобі казав?
Надумав я поїхати з тобою
в гостину до твоїх.
О к с а н а (іронічно)
Велике діло,
що ти надумав! Цар думки заверне.
С т е п а н
Цар пустить. Вже ж тепера на Вкраїні
утихомирилося.
О к с а н а (гостро)
Як ти кажеш?
Утихомирилось? Зломилась воля,
Україна лягла Москві під ноги,
се мир по-твоєму - ота руїна?
Отак і я утихомирюсь хутко
в труні.
С т е п а н
Ти одживешся на Вкраїні.
Москва ж не може заступити сонця,
зв'ялити гаю рідного, зсушити
річок веселих.
О к с а н а (понуро, уперто)
Годі, не кажи.
Нікуди я тепера не поїду.
С т е п а н
Чому ж?
О к с а н а
Не хочу!
С т е п а н
Що се ти, Оксано?
Мені аж дивно! Що се ти говориш?
О к с а н а (розпалившись, підводиться)
А я дивую, ти з яким лицем
збираєшся з'явитись на Вкраїні!
Сидів-сидів у запічку московськім,
поки лилася кров, поки змагання
велося за життя там, на Вкраїні, -
тепер, як "втихомирилось", ти їдеш
туди ясного сонця заживати,
що не дістали руки загребущі,
та гаєм недопаленим втішатись.
На пожарині хочеш подивитись,
чи там широко розлилися ріки
від сліз та крові?
С т е п а н
Ти тепер картаєш...
А як сама колись мені казала,
що ти прийняти можеш тільки руку,
від крові чисту?
О к с а н а
Правда, я казала...
Ми варті одне одного. Боялись
розливу крові, і татар, і диби,
і кривоприсяги, й шпигів московських,
а тільки не подумали, що буде,
як все утихомириться... Степане,
дай руку!
С т е п а н
Се навіщо?
О к с а н а
Ти не хочеш?
С т е п а н
Ні, чом же?
(Дає руку Оксані).
О к с а н а (дивиться на свою й Степанову руки)
От, здається, руки чисті,
проте, все мариться, що їх покрила
не кров, а так... немов якась іржа...
як на старих шаблях буває, знаєш?
(Пускає його руку і лягає знов Говорить повільніше,
млявіше, з перервами).
У батенька була така шаблюка...
вони її закинули... ми з братом
знайшли... в війну побавитись хотіли...
не витягли... до піхви прикипіла...
заржавіла. Отак і ми з тобою...
зрослись, мов шабля з піхвою... навіки...
обоє ржаві...
С т е п а н
Ти, Оксано, вмієш
зарізати словами без ножа.
О к с а н а
Та тільки ж се я вмію, більш нічого.
Що-небудь же і я повинна вміти...
(Мовчання).
Як я умру, то не бери вже вдруге
українки, візьми московку ліпше...
С т е п а н
Оксано!
О к с а н а
Всі ми ріжемо словами,
а тут жінки плохі, вони бояться...
С т е п а н (з мукою)
Та пожалій себе й мене хоч трохи!
О к с а н а
Занадто я жаліла... В тім і горе...
Якби я мала сили не жаліти,
то вирвались би геть з сії кормиги -
і ти б ослобонився від іржі...
А так, вже чисто: ні собі, ні людям!
С т е п а н
Оксаночко! Поїдем на Вкраїну!
Ну, я тебе прошу! Там батько-мати,
родина, приятелі, там ти з ними
розважишся.
О к с а н а (одвертається)
Я й в вічі не насмію
їм глянути...
С т е п а н
Ну, в Київ подамося,
помолимось, нехай нас бог простить,
нехай тобі здоров'я верне!
О к с а н а
Нащо?
Кому потрібне те моє здоров'я
та й я сама?
С т е п а н
Мені, моя єдина!
Я ж так тебе люблю!
О к с а н а
Т обі здається.
Ти жалуєш мене, але любити...
таки й нема за віщо... Я тепер
така недобра стала, вередлива...
С т е п а н
Ні, ні, моя хороша!
О к с а н а
Я - хороша?
Хоч би й була коли яка краса,
то вже давно вона з обличчя спала...
С т е п а н (гладить її руку, низько похиливши голову)
Ти шарпаєш себе речами тими.
Не треба стільки говорити...
О к с а н а
Правда...
С т е п а н
Та й що картатися словами, люба?
Нас доля так уже скарала тяжко,
що, певне, й бог простить усі гріхи.
Хто кров із ран теряв, а ми із серця.
Хто засланий, в тюрму замкнутий був,
а ми несли кайдани невидимі.
Хто мав хвилини щастя в боротьбі,
а нас важка, страшна душила змора,
і нам не вділено було снаги
ту змору подолати...
О к с а н а (спокійніше й лагідніша, ніж досі)
Так, се правда.
Але ніхто сього не зрозуміє,
поки ми живі. Отже, треба вмерти.
Ти, певне, довше проживеш, ніж я, -
до рук тобі свій заповіт віддам я,
а ти його передаси родині
і братчикам, хто ще живий лишився.
С т е п а н (з гострою тугою)
Ой, краще б я тобі таке казав!
О к с а н а (підводиться й прихиляє його до себе)
Ні, любий, ти на світі потрібніший,
тобі ще є про що й про кого дбати.
Борцем не вдався ти, та після бою
подоланим подати пільгу зможеш,
як ти не раз давав... На бойовиську
не всі ж померли, ранених багато...
поможеш їм одужати, то, може,
колись там... знов зібравшися до бою,
вони тебе згадають добрим словом...
а як і ні - не жалуй, що поміг.

Сидять якийсь час мовчки, обнявшись.

С т е п а н (підводиться і подає Оксані руку)
Ходім, я заведу тебе до хати.
Бач, сонце вже навзаході.
О к с а н а
Ходім
(Спираючись на руку Степанову, іде до будинку.
Не доходячи рундука, спиняється і обертається,
дивлячись на західне сонце, що вже зникає за обрієм).
Добраніч, сонечко! Ідеш на захід...
Ти бачиш Україну - привітай!

(Після уривку виходять учні)

І. Йти назустріч бурям і зливам,

Буть одній – як велика рать,

Жить в нещасті життям щасливим,

Муку творчістю пермагать,-

ІІ. Хвора дівчина, бідна Леся!

Де ще хворі такі були,

Щоб літали у піднебесся,

Що його не сягнуть і орли!

ІІІ. Справді дівчина, справді хвора, -

А душа – немов океан,

Де сувора душа командора

І привабливий Дон – Жуан,

ІV. Де в віки і в простори мандри,

Де Вкраїна – Еллада і Рим,

Де пророча журба Кассандри

Як високий гриміла грім,

V. Де слова обертались у крицю,

В кров живу – друкований знак,

Де підносив з мечем правицю

Вождь рабів – безстрашний Спартак.

VІ. Ти себе Українкою звала, -

І чи краще знайду ім'я

Тій, що радістю в муках сіяла,

Як отчизна - твоя і моя

Ведуча: Леся Українка не вдавала переможця, вона таки перемогла.

Ведучий: І світло її посмертної слави, засяявши з нашої землі, ще багато століть непоборно стоятиме над світом.

Схожі:

Літературно-музична композиція до 100-річчя з дня народження Андрія Малишка
Обладнання: портрет А. Малишка, виставка збірок та публікацій А. Малишка, кадри з кінофільму «Літа молодії», портрет поета-пісняра...
Літературно- музична композиція, присвячена Т. Г. Шевченку
Тарас: Я заночую тут. Мене й так ніхто не чекає. Мачуха ненавидить, щовечора битий
Веди мене, дорого правоти Літературно-музична композиція, присвячена Д. Павличку
Святково прибрана зала Портрет Д Павличка, виставка книжок, висловлювання про поета
Літературно – музична композиція
«Давно підмічено, що ми не звертаємо уваги на гідні подиву факти тільки тому, що вони занадто звичайні. Чи багатьом, справді, спадало...
Сценарій літературно-музичної композиції «Відродження» до річниці...

Літературно-музична композиція
Кобзаря; показати величезну роль Шевченка в українському національному відродженні; удосконалювати уміння самостійно опрацьовувати...
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І...
Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття їх творчості, познайомити з особливостями індивідуального стилю поетес, формувати...
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І...
Мета: ознайомити старшокласників з життєвим та творчим шляхом Л. Українки та Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття...
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І...
Мета: ознайомити старшокласників з життєвим та творчим шляхом Л. Українки та Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття...
До ювілею Тараса Шевченка
Літературно-музичне дійство, присвячене 199-ій річниці з дня народження Т. Г. Шевченка, запросило учнів нашої школи у царство мудрого...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка