|
Скачати 51.04 Kb.
|
Тема 1. Лінійні рівняння з однією змінною Урок № 3 Тема. Рівняння та його корені Мета: домогтися свідомого сприйняття змісту поняття «рівняння»; поглибити, розширити та узагальнити знання учнів про рівняння, здобуті в молодших класах. Тіш уроку: узагальнення та систематизація знань. Хід уроку I. Організаційний момент Інструктаж учителя щодо ходу проведення уроку. II. Перевірка домашнього завдання Перевірку виконання основної частини домашнього завдання (завдання на відтворення можна провести у формі заповнення анкети: № прикладу: ... відповідь: ... вид перетворення: ... — зібрати на перевірку (оцінка може бути вербальною) або зібрати зошити, перевірити ретельно домашнє завдання і оцінити як домашню самостійну роботу. Завдання № 2 є завданням випереджального характеру, тому на "його перевірку відводиться більше часу на уроці. III. Робота із випереджальним домашнім завданням На дошці записане завдання № 2 з домашнього завдання: Серед математичних записів один зайвий. Поясніть, який та чому? 1) 3х + 2 = 5; 2) 3 + 2 = 5х; 3) 3 + 2 = 5; 4) 3х + 2х = 5. Кожний з учнів отримує завдання здійснити порівняння за алгоритмом:
* Якщо діти не володіють термінологією, то варто попрацювати над тлумаченням слова «визначити» (додаток): скільки має лексичних значень; як адаптується на математичному розумінні; яке смислове порівняння, не пов'язане з математикою, могли б дати цьому поняттю (наприклад, «означення» — це як портрет поняття, що визначається). У будь-якому разі після проведеної роботи учні усвідомлюють, що рівністю з невідомим значенням букви називають рівняння з одним невідомим (або рівняння з однією змінною). IV. Поглиблення та систематизація знань Оскільки з рівняннями учні уже зустрічались у молодших класах, їм знайомі поняття «рівняння», «корінь рівняння», вони взагалі розуміють зміст завдання — розв'язати рівняння. На уроці ці відомості систематизуються, узагальнюються та поглиблюються, а саме: 1) звертаємо увагу на те, що традиційно після нестрогого означення рівняння з однією змінною формулюється означення кореня (розв'язку рівняння), у зв'язку з чим: 2) звертаємо увагу учнів на той факт, що рівняння з однією змінною може мати один або кілька, або безліч коренів, а може й не мати їх взагалі, а тому: 3) завдання щодо розв'язування рівняння вважатиметься відтепер виконаним, якщо знайдено всі корені або доведено, що їх взагалі не існує. Зауважимо, що сприйняття учнями 2-ї частини теоретичного матеріалу є найбільш проблемним, тому бажано в ході пояснення спиратись на конкретні текстові задачі. Наприклад: Задача 1. Якщо невідоме число збільшити у 3 рази, дістанемо 18. Знайдіть невідоме число. Розв'язання. Нехай х — невідоме; 3х = 18 — рівняння; 6 — корінь, єдиний. Задача 2. Добуток трьох послідовних цілих чисел дорівнює 0. Знайдіть ці числа. Розв'язання. Нехай х — менше число, тоді (х+1) та (х+2) наступні цілі числа, добуток яких х(х+1)(х+2) дорівнює 0. Маємо рівняння: х(х+1)(х+2)=0, його розв'язки знаходимо з умов: х = 0 або х + 1 = 0; або х + 2 = 0, х = -1 х = -2. Отже, або х = 0, х + 1 = 1; х + 2 = 2, тобто числа 0; 1; 2; або х = -1, х + 1 = 0; х + 2 = 1, тобто числа -1; 0; 1; або х = -2, х + 1 = -1; х + 2 = 0, тобто числа -2; -1; 0. Задача має три розв'язки!!! Задача 3. На одну шальку терезів поклали п'ять однакових гир, а на другу спочатку дві, а потім ще три таких самих гир, після чого терези врівноважилися. Яка маса гирі? Розв'язання. Нехай маса однієї гирі х кг, тоді маса двох - 2х кг, трьох - 3х кг, п'яти — 5х кг. Складемо рівняння: 5х = 2х + 3х. Знаходимо, що 5х = 5х, тобто х може бути будь-яким додатним числом (бо за змістом задачі х — маса — не може бути ані 0, ані від'ємним числом). Отже, задача має безліч розв'язків. Задача 4. Невідоме число збільшили на 3 і дістали те ж саме число. Яке число задумали? Розв'язання. Нехай х — невідоме число. За умовою задачі х + 3 = х, але такого числа, щоб було менше за самого себе, не існує, тобто рівняння не має коренів. V. Закріплення знань. Засвоєння вмінь Важливим видом завдань, які повинні навчитися розв'язувати учні, є такі: а) перевірка, чи є число коренем рівняння; б) складання рівнянь із заданими коренями; в) розв'язування рівнянь, що мають кілька коренів (за властивістю 0 при множенні), та рівнянь, що мають безліч коренів або не мають коренів. Виконання усних вправ 1. Чи є числа 2; -1; 0; 1; 2 коренем рівняння х2 – 1 = 0? 2. Скільки коренів мають рівняння? 2x = 1; 2x = 0; x = x + 3; 2 + x = x + 2; x(x – 5) = 0; (x – 2) = 0. 3. Чому не мають коренів рівняння? 1) х = х - 4; 2) х2 = -9; 3) 0у = 2; 4) |z + 1| = -l. 4. Розв'яжіть рівняння: |x| = 11; |x| = 0; |x| = -10. Виконання письмових вправ 1. Чи є число 3 коренем рівняння? 1) 5(2х – 1) = 8х + 1; 2) (х – 4)(х + 4) = 7; 3) x – 1 = |1 – x|. 2. Які з чисел -2; -1; 0; 2; 3 є коренями рівняння? 1) х2 = 10 – 3х; 2) х(х2 – 7) = 6. 3. Доведіть, що: 1) кожне з чисел 7; -3 та 0 є коренем рівняння х(х + 3)(х – 7) = 0; 2) коренем рівняння 1,4(y + 5) = 7 + 1,4y є будь-яке число; 3) рівняння у – 3 = у не має коренів. 4. Складіть яке-небудь рівняння, коренем якого є число: 1) 8; 2) -12. 5*. При яких значеннях коефіцієнта т рівняння тх = 5 має єдиний корінь? Чи існує таке значення т, при якому це рівняння не матиме коренів; буде мати безліч коренів? 6*. При яких значеннях коефіцієнта р рівняння рх = 10 має корінь, що дорівнює-5; 1; 20? VI. Рефлексія. Ігровий момент Учень 7 класу Петрик Тяпляпкін, розв'язавши завдання «Чи є число 2 коренем рівняння |х| = 2?» і отримавши ствердну відповідь, зробив висновок, що він розв'язав це рівняння. Чи правильний висновок зробив Петрик? Чому? VII. Домашнє завдання № 1. Чи є коренем рівняння х2 = 5х – 6 числа: 1) 2; 2) 0; 3) -1; 4) 4; 5) 3? № 2. Запишіть рівняння, що має: 1) єдиний корінь — число 4; 2) два корені 4 та -4. № 3. При яких значеннях а коренем рівняння 2х + а = -1 є число 1? № 4. Випереджальне домашнє завдання. Розгляньте розв'язання рівняння: 5(х – 2) + 11 = 3х + 9; 5х – 10 + 11 = 3х + 9; 5х + 1 = 3х + 9; 5х – 3х = 9 – 1; 2х = 8; х = 8 : 2; х = 4. Використовуючи текст підручника, поясніть, на підставі яких властивостей (тверджень) виконано кожний крок у розв'язанні цього рівняння. Додаток «Визначити» за тлумачним словником: 1) з точністю з'ясувати, встановити; 2) розкрити словами зміст будь-чого; 3) назначити з будь-якою метою; 4) намітити для виконання. Визначати завдання на майбутнє. Определять (рос.) БАБЕНКО С.П. Уроки алгебри. 7 клас Урок №3 |
З використанням тестових технологій. Алгебра 7-10 Розділ: Рівняння Розв’яжіть рівняння. Якщо рівняння має один корінь, запишіть його у відповіді, якщо два корені – запишіть їх суму |
Завдання для самостійної роботи І група Корені х1 і х2 рівняння х2-10х+b=0 задовольняють умову х1-3х2 Знайдіть ці корені та коефіцієнт b. (4б) |
Урок №54 Тема Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратні рівняння. Формула коренів квадратного рівняння. Теорема Вієта» |
Урок Тема уроку : Рівняння Мета уроку: узагальнити знання учнів про рівняння, продовжити формування навичок розв я |
Урок 1 Тема: Рівняння з двома змінними Завдання уроку: Навчитись розрізняти рівняння з двома змінними, вивчити означення лінійного рівняння з двома змінними, розв’язків... |
Лінійне рівняння з двома змінними та його графік Рівняння не має розв’язків тому, що і модулЬ, І квадрат будь-якого числа додатній, то їх сума не дорівнює нулю і не перетвориться... |
Тема: Квадратні рівняння. Теорема Вієта. НАВЧАЛЬНА МЕТА Вивчити теорему Віета та їй обернену, вміти застосовувати при знаходженні суми і добутку коренів зведеного квадратного рівняння,... |
Урок №21 Тема. Раціональні рівняння. Розв'язування раціональних рівнянь ОДЗ рівняння та схеми розв'язання дробового рівняння виду = 0, де А і В — деякі многочлени від однієї змінної; сформувати вміння... |
Урок №52 Тема. Теорема Вієта Вієта для зведеного квадратного рівняння та використати їх для формулювання і доведення теореми Вієта для квадратного рівняння... |
УРОК 58 Тема уроку: Розв'язування логарифмічних рівнянь Мета уроку: формування умінь учнів розв'язувати логарифмічні рівняння різними методами: зведення логарифмічного рівняння до алгебраїчного;... |