|
Скачати 114.42 Kb.
|
Урок 4 Тема. Середнє арифметичне і вибіркова дисперсія. Мета уроку. Ознайомити учнів з найважливішими числовими характеристиками випадкових вибірок: вибірковим середнім та вибірковою дисперсією — й основними прийомами їх обчислень. І. Перевірка домашнього завдання 1. Вибірково перевірити зошити з виконаним домашнім завданням. 2. Перевірити засвоєння теоретичного матеріалу можна такими усними вправами: 1) За даними вибірки 1; 5; 4; б; 3; 2; 6; 4; 5; 4: а) заповнити таблицю 1 точкового розподілу частот. Таблиця 1
б) заповнити таблицю 2 інтервального розподілу частот. Таблиця 2
2) Дано. вибірку 2; 2; 4; 5; 7. Знайти: а) її моду; б) її медіану. II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалуГрафічно зобразивши варіаційний ряд, дослідник отримує можливість наочного уявлення про характер поведінки генеральної сукупності і початкового її аналізу. На практиці цього буває недостатньо. Насамперед залишається неясним, як формально порівнювати два графічні зображення незалежно від індивідуальних уподобань і досвіду дослідника. Тому для подальшого вивчення характеру варіації (зміни) елементів у випадковій вибірці використовують їх числові характеристики. Оскільки числові характеристики стосуються вибірок, то їх називають вибірковими. Ми ознайомимося з основними з них: вибірковим середнім (арифметичним — це слово часто опускають) та вибірковою дисперсією. Вибіркове середнє арифметичне випадкової вибірки x1, x2, ..., хn позначають символом х і виражають формулою: . Розглянемо окремі випадки, коли обчислення вибіркового середнього можна спростити.
Якщо ж вибіркова сукупність задана послідовністю тих самих варіант і послідовністю відповідних їм абсолютних частот n1, n2, ..., nk, то вибіркове середнє можна обчислити за формулою .
х = (х1, х2, ..., хn) і у = (у1, у2, ..., уn). За ними утворюють третю послідовність х + у = (х1 + у1, x2 + у2, ..., хn + уn). Тоді вибіркове середнє для суми послідовностей дорівнює сумі вибіркових середніх, тобто .
Приклади обчислень вибіркового середнього можна взяти з підручника. Вибіркове середнє — дуже важлива характеристика для статистичного матеріалу найрізноманітнішої природи. Ми часто чуємо про середню температуру місяця в певному місці, середню зарплату працівників даної галузі, середню пенсію, середній рівень опадів у даній місцевості тощо. Проте для кожного прикладу відхилення значень вибіркової послідовності від вибіркового середнього може бути досить значним і завжди важливо знати міру цього відхилення. Хотілося б скористатися вибірковим середнім відхилення, але воно, як ми уже знаємо, завжди дорівнює нулю. Тому за міру цього відхилення прийнято використовувати середнє арифметичне величин (хi – )2 — це буде вибіркова дисперсія. Вибірковою дисперсією випадкової вибірки х = (х1, x2, ..., xn) називають величину . Ця формула не завжди зручна для обчислення вибіркової дисперсії. Можна довести, що дане обчислення можна вести за такою формулою: , або в розгорнутій формі . Якщо позначити всі попарно різні варіанти z = (z1, z2, ..., zk), а відповідні їм абсолютні частоти n1, n2, ..., nk, то для вибіркової дисперсії буде мати місце . III. Закріплення нового матеріалу 1. Знайти центральні тенденції вибірки: 1, 4, 5, 2, 3, 6, 1, 3, 5, 4, 5. Відповідь: мода — 5, медіана — 4, середнє значення — . 2. Знайти вибіркову дисперсію для вибірки, заданої статистичним рядом розподілу (табл. 3). Таблиця З
Розв'язання (див. табл. 4). Таблиця 4
Тепер легко провести подальші обчислення: = 32 + 60 + 56 + 40 = 188, звідки = = 4,7. = 64 + 300 + 392 + 400 = 1156, звідки = = 28,9. = 28,9 – (4,7)2 = 28,9 – 22,09 = 6,81. Отже, вибіркова дисперсія даного варіаційного ряду дорівнює 6,81. Після вивчення основних понять статистики бажано провести самостійну роботу. IV. Самостійна роботаІ рівень. Визначте моду і медіану, використовуючи дані про відсоток жирності молока 20 корів (у відсотках): 3,8; 3,9; 4,0; 4,1; 3,8; 3,7; 3,6; 3,7; 3,9; 3,7. Складіть варіативний ряд і статистичну таблицю. Знайдіть середнє значення жирності молока (3 бали). II рівень. Протягом березня середньодобова температура (в градусах) була такою: 6, 7, 5, 4, 3, 2, 5, 5, 6, 7, 6, 5, 8, 6, 5, 6, 6, 6, 6, 7, 5, 6, 4, 5, 5, 6, 4, 4, 5, 6, 7. Побудуйте полігон. Знайдіть моду, медіану, середнє значення сукупності значень температури (6 балів). III рівень. За контрольну роботу учні 11 класу отримали бали (табл. 5). Таблиця 5
Визначте центральні тенденції. Побудуйте полігон (9 балів). IV рівень. Учні 9 класу показали результати зі стрибків у висоту (табл. 6, 7). Таблиця 6
Таблиця 7
Складіть частотну таблицю і побудуйте відповідну гістограму. Визначте центральні тенденції (12 балів). У самостійній роботі учень сам обирає для себе відповідний рівень V. Домашнє завдання1. Знайти вибіркову дисперсію для вибірки, заданої таким статистичним рядом розподілу (табл. 8). Таблиця 8
Розв'язання. Складемо таку таблицю (табл. 9). Таблиця 9
Тепер легко провести подальші обчислення: = 2786, звідки = = 40,38. = = 1646,99. = 1646,99 – (40,38)2 = 16,4456. Отже, вибіркова дисперсія даного варіаційного ряду дорівнює 16,4456. 2. Провести дослідження статистики оцінок з математики в класі за останню чверть: знайти середнє арифметичне і вибіркову дисперсію. 3. Тема для дослідження. Проаналізувати частоту вживання службових слів на різних сторінках підручника з математики. Вирішити питання про близькість частот та існування певної характерної частоти вживання службових слів автором підручника. 4. Розділ 8, §§52, 53. “Математика в школі” 2`2004 Уроки статистики в школі |
УРОК 115 Тема: Середнє значення величин. Самостійна робота №24 ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ. ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ ТЕМА 10. МАСШТАБ. ВІДСОТКИ. СЕРЕДНЄ АРИФМЕТИЧНЕ КІЛЬКОХ ЧИСЕЛ. МІКРОКАЛЬКУЛЯТОР |
Урок 55 Тема уроку ... |
УРОК 114. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ВПРАВ. САМОСТІЙНА РОБОТА Мета Тема Ділення десяткових дробів. Дії з десятковими дробами. Середнє арифметичне |
УРОК 124 Тема: Тематична контрольна робота №11 ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ. ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ ТЕМА 10. МАСШТАБ. ВІДСОТКИ. СЕРЕДНЄ АРИФМЕТИЧНЕ КІЛЬКОХ ЧИСЕЛ. МІКРОКАЛЬКУЛЯТОР |
9-й клас. Алгебра Нерівність Коші для двох чисел та Ті застосування. Нерівності між середніми величинами двох додатних чисел (середнє гармонічне, середнє... |
УРОК 120 Тема: Розв'язування задач на відсоткові розрахунки. Самостійна робота №25 ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ. ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ ТЕМА 10. МАСШТАБ. ВІДСОТКИ. СЕРЕДНЄ АРИФМЕТИЧНЕ КІЛЬКОХ ЧИСЕЛ. МІКРОКАЛЬКУЛЯТОР |
УРОК 103. ДІЛЕННЯ ДЕСЯТКОВОГО ДРОБУ НА НАТУРАЛЬНЕ ЧИСЛО Мета Тема Ділення десяткових дробів. Дії з десятковими дробами. Середнє арифметичне |
УРОК 107. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ВПРАВ НА ВСІ ДІЇ З ДЕСЯТКОВИМИ ДРОБАМИ Мета Тема Ділення десяткових дробів. Дії з десятковими дробами. Середнє арифметичне |
Дата Клас Майстер функцій. Категорії функцій Зокрема, знаходити середнє арифметичне, максимальне й мінімальне значення, середньоквадратичне відхилення, найбільш імовірне значення,... |
УРОК 10 Тема. Контрольна робота Знайти моду, медіану і середнє значення вибірки: 13, 18, 12, 14, 15, 16, 16, 17, 14, 14 |