|
Скачати 61.53 Kb.
|
Т.Д. Коломієць, М.А. Тушинська ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ФОТОГРАФІЙ У СУЧАСНОМУ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ Тенденції розвитку сучасного суспільства характеризуються розширенням можливостей доступу молоді до інформації у різних її видах, а також можливостей для широкого розповсюдження власних інформаційних повідомлень. Світогляд сучасної молоді все частіше формується під впливом інформації, що розповсюджують однолітки. У цій ситуації суспільство та школа не можуть залишатися осторонь від формування інформаційної культури молоді. Сучасна молодь все більше ототожнює інформаційну культуру з умінням використовувати персональний комп’ютер та Інтернет для пошуку, обробки та зберігання інформації. Школярі активно застосовують інші комунікаційні засоби – мобільні телефони, аудіоплеєри і т. ін. Тенденції розвитку сучасної техніки такі, що ці пристрої все частіше об’єднуються з цифровими фотокамерами. Можна і потрібно застосовувати привабливість для молоді сучасних технічних засобів фіксації інформації для формування візуальної культури і через візуальну інформацію розв’язувати завдання виховання, розвитку творчих здібностей школярів. Для засвоєння сучасної інформаційної культури учні потребують не стільки інструкцій, скільки доступу до світу комунікацій. Учням потрібно дати можливість самостійно створювати цифрові об’єкти, обмінюватися такими об’єктами й обговорювати цю діяльність з іншими учнями та вчителями. З іншого боку доводиться константувати той факт, що в школярів формується споживацьке ставлення до життя. Вони хочуть отримати все відразу і у готовому вигляді. У зв’язку з цим доводиться шукати нові форми навчання і виховання школярів. Саме комп’ютерні мережі відкривають учням доступ до спілкування з великою кількістю ровесників, дають їм змогу спостерігати за науковими дискусіями, порівнювати різні погляди, брати участь в діяльності спільнот обміну знаннями. Саме ці нові можливості мережевого партнерства можуть підсилити інтерес учнів до знань. Широкі можливості для розв’язання цього завдання надає фотографія, завдання якої для розвитку особистості учнів важко переоцінити, адже фотографія пов’язана з історією, наукою, технікою та іншими сферами діяльності людини. Роль фотографії у культурі сучасного суспільства значна і багатогранна. Вона пов’язана майже з усіма галузями людської діяльності, є засобом сучасної комунікації. Художня фотографія розглядається у сучасному світі як один із видів мистецтва, прикладна фотографія є незамінимим інструментом пізнання навколишнього світу. Фотографія супроводжує сучасну людину на кожному кроці і здійснює суттєвий вплив на формування її бачення дійсності. Одночасно вона стимулює інтеграцію різних галузей суспільної діяльності і духовного життя - виробництва, науки, мистецтва і т.ін. Сучасна цифрова фототехніка в поєднанні з ком’ютером і мультимедіапроектором дозволяє проектувати процеси, що спостерігаються через окуляр мікроскопа, на великий екран для спостереження учнями класу, фіксувати цікаві спостереження і тиражувати їх у потрібній кількості. Подібне застосування фотографії може знайти місце на уроках фізики, хімії, біології. Цифрова фотографія і відеозйомка, за своєю суттю розраховані на зорове сприйняття, відкрили значні можливості у плані забезпечення наочності навчального процесу. Якщо за допомогою фотографії можна застосувати для навчання багатий документальний матеріал, то відео, крім цього, дозволяє відтворити у довільному темпі динаміку будь-якого реального або уявного процесу. Показ фотографій і відеофрагментів на екрані у процесі навчального заняття при самих скромних затратах засобів і праці дозволяє одержати значний методичний ефект. Може бути така форма засвоєння школярами прикладних аспектів фотографії, як виготовлення наочних посібників для різних навчальних дисциплін. Робота з виготовлення наочних посібників включає в себе зйомку об’єктів, що вивчаються, цифрову обробку зображень для виділення головних деталей і додавання необхідного тексту, а також друк готових транспарантів на кольоровому принтері. Учителі можуть організувати не лише розробку методичного матеріалу для посібників такого виду, а також і організацію роботи учнів із систематичного випуску таких посібників. Залучення учнів до пошуку і структурування необхідного наочного матеріалу, зокрема фотографії як синтетичного виду діяльності, сприяє розвитку особистості учнів і організації їх дозвілля, при цьому виконує такі функції:
Надзвичайно корисним буде ознайомлення учнів з цифровою фототехнікою, вироблення в них умінь правильно настроювати фотоапарат, вибирати фон, враховувати освітлення, обробляти фотознімки за допомогою комп’ютера у програмі AdobePhotoshop, ствроюючи фотоархіви. Юні фотографи люблять фотографувати пейзажі, шкільні заходи, змагання, допомагають в оформленні стендів, виготовляють наочність для навчальних предметів. Відеосюжети, створені учнями, можуть виконувати на уроці різні функції. Вони викликають підвищений інтерес в учнів, навчають їх не тільки споживати і обробляти інформацію, а й самостійно її готувати. Учитель може доповнити ними натурні демонстрації [1]. Школярі можуть освоювати фотографію і самостійно, вивчаючи чисельні самовчителі і посібники для початківців, але розширювати свої пізнання набагато краще якщо відбувається спілкування дітей різного віку і рівнів підготовки в мережі Інтернет за допомогою соціальних сервісів. Наприклад, Радикал-Фото http://radikal.ru – сервіс для оперативної публікації фотографій на Інтернет-форумах, блогах, дошках оголошень, чатах. Радикал-Фото одностайно позиціюється користувачами як найпростіший і зручніший спосіб публікації картинок в Інтернеті. Популярність сервісу стрімко зростає. Щоденна кількість відвідувачів складає більше 200 тис., у місяць – 3 млн., доданих картинок в день до 300 000. Сервіс у тій чи іншій мірі використовується на приблизно 10 000 найрізноманітніших форумах Інтернету. Аудиторія проекту нейтральна з погляду інтересів, не прив’язана до якого-небудь регіону і країни, в основному російсько- та україномовна. Включення в число користувачів сервісу нових форумів забезпечує постійне оновлення аудиторії. Якісна робота сервісу і шанобливе ставлення до користувачів сформували позитивний імідж проекту. Нині проект повністю займає ресурси 65 виділених серверів, що працюють у режимі веб-сервера, з трафіком приблизно 200 терабайт у місяць. Підтримка такого проекту складає складне організаційно-технічне завдання, що успішно вирішується командою проекту Радикал-фото. Крім того даний сервіс володіє безліччю переваг:
Програма Радикал-Фото ShellExtension дозволяє редагувати завантажені фотографії в інтернеті, з будь-якого веб-браузера в режимі on-line, без використання будь-яких графічних редакторів. Іншим прикладом є Флікр (http://flickr.com) – соціальний сервіс, призначений для зберігання й подальшого особистого або спільного використання цифрових фотографій. У сервісі Флікр використовуються мітки-категорії. Сервіс дає змогу всім своїм користувачам обмінюватися фотографіями й мітками на них. Розвішування наклейок-ярличків на свої фотографії приносить миттєві переваги – з ними фотографії легше шукати. Будь-який користувач мережі Інтернет може знайти на сервісі Флікр фотографії, використовуючи для пошуку ключові слова. Наприклад, пошук за ключовим словом «гори» видасть нам перелік посилань на всі фотографії гір, до яких їхні власники прикріпили цю мітку-категорію. Користувач сервісу Флікр може розміщати на сервер свої фотографії. До кожної фотографії варто додавати назву, короткий опис і ключові слова – мітки – для подальшого пошуку. Можна робити замітки й на самих фотографіях. Якщо на фотографії зображено кілька об’єктів (наприклад, кілька будинків), то можна виділити будь-який об’єкт і додати до нього опис. Для використання сервісу Флікр необхідний тільки доступ до мережі Інтернет і будь-який браузер. Хоча сервіс із самого початку орієнтований на розміщення фотографій, користувачі можуть розміщати тут будь-які графічні зображення – карти, схеми тощо [2, c.11]. Література:
Відображені напрями використання цифрових фотографій у навчально-виховному процесі. Ключові слова: цифрові фотографії, інформаційно комунікаційні технології. |
Національно-патріотичне виховання учнівської молоді в позашкільному... Національно-патріотичне виховання учнівської молоді в позашкільному закладі засобами краєзнавства Досвід роботи Коломієць Раїси Федорівни,... |
А. М. Коломієць, Н. Г. Хілько Не завжди в методичній літературі можна знайти готові до застосування тести. Тому вчителі мають бути підготовлені до структурування... |
Методичні матеріали Черкаського ОІПОПП для вчителів математики Коломієць О. М., Козлова О. М. Рекомендації до розв’язування олімпіад них задач з геометрії. Методичний посібник. Черкаси-2000 р.... |
А. М. Коломієць, Н. Г. Хілько Не завжди в методичній літературі можна знайти готові до застосування тести. Тому вчителі мають бути підготовлені до структурування... |
НАКАЗ 01 жовтня 2012 року №98-О Про проведення Відкритої Краєзнавчому відділу (Коломієць Р. Ф.) організувати проведення Відкритої першості МОЦТКЕ УМ з краєзнавства протягом 2012-2013 навчального... |
Тема. Хліб усьому голова. П. Тичина «Де не глянь колоски». Т. Коломієць Вам потрібно відгадати, який предмет знаходиться в коробці. Ви задавайте мені питання про цей предмет, а відповісти я вам зможу тільки... |
Тема. Як хліб на стіл прийшов Матеріал до уроку: П. Тичина „Де не... Вчити переказувати. Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, вміння складати вірші. Ознайомити дітей із тим, що хліб це цінний... |
Заступник Міністра — керівник апарату В. КОЛОМІЄЦЬ ПОГОДЖЕНО: Голова... Про затвердження Порядку надання роботодавцями територіальним органам Державної служби зайнятості інформації про зайнятість та працевлаштування... |