Мовна гра «Ерудит»


Скачати 71.58 Kb.
Назва Мовна гра «Ерудит»
Дата 11.04.2013
Розмір 71.58 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Мовна гра «Ерудит»
Мета: надати можливість учасникам в цікавій ігровій формі перевірити свої знання, позмагатися із суперниками; заохочувати школярів до розширення та поглиблення знань з рідної мови; пропагувати українське слово, виховувати до нього любов, повагу, бажання знати рідну мову і вміло користуватися нею, розвивати творчу активність дітей.
Ведучий. Дорогі друзі! Сьогодні ми з вами на мовному конкурсі-грі «Ерудит». Чому «Ерудит»? Тому що це слово в перекладі з латинської означає «освічений», презентує людину, яка має глибокі різносторонні знання. І сьогодні кожна з наших команд-учасниць матиме чудову можливість показати свою ерудицію, знання з рідної української мови.

Представлення команд.

Команда «Мовознавці».

Девіз «Мужай, прекрасна наша мово, живи, народу віще слово».

Презентація. Коли ти плекаєш слово,

Мов струна воно бринить.

Калиново, барвінково

Рідна мова пломенить.

Коли мовиш, як належить –

Слово чисте, як роса…

І від тебе теж залежить

Мови рідної краса.

Команда «Лінгвісти».

Девіз «Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись рідною мовою».

Презентація. Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!

Несеш барвінь гарячу, яру

В небесну синь пташиним граєм

І, спивши там від сонця жару,

Зеленим дихаєш розмаєм…

Ведучий. Перший конкурс – «Розумова розминка».

Кожна команда відповідає на десять запитань. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Запитання команді «Мовознавці»

1.Що стоїть у словах між коренем і закінченням? (Суфікс).

2.Як називаються слова із однаковим коренем? (Спільнокореневі).

3.Продовжіть: «Мудрим ніхто не вродився…».(а навчився).

4.Слова з протилежним значенням. (Антоніми).

5.Головні члени речення. (Підмет і присудок).

6.Стиль художньої літератури. (Художній).

7. Перша буква у власній назві. (Велика).

8.Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник).

9.Державна мова України. (Українська).

10.Чим починається діалог? (Тире).

Запитання команді «Лінгвісти»

1.Частина слова, що стоїть перед коренем. (Префікс).

2.Скільки голосних звуків в українському алфавіті? (6).

3.Скільки граматичних основ у простому реченні? (Одна).

4.Продовжіть: «Нема України без верби і…». (калини).

5.Слова з близьким значенням. (Синоніми).

6.Стиль у науці. ( Науковий).

7.У що береться пряма мова? (У лапки).

8.Без якої святині зникає народ? (Без мови).

9.Частина мови про назву предметів. (Іменник).

10.Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний).
Ведучий. Ми живемо в суспільстві людей. Часто потрапляємо в найрізноманітніші ситуації, інколи не завжди приємні. Але як би там не було, повинні пам’ятати про загальновизнані моральні норми і культуру нашої поведінки і спілкування. Завжди залишаймося ввічливими людьми. Отже, увага! За одну хвилину командам необхідно згадати і записати якнайбільше ввічливих «чарівних» слів. Оцінювання в межах 5 балів.

Ведучий. Наступне завдання – практичне. Шановні члени команди, зараз побачимо, як ви зумієте використати цей чудовий арсенал щойно згаданих слів у конкретній ситуації. Оцінювання в межах 5 балів.

Ситуація для команди «Мовознавці». Ви їдете в переповненому автобусі. Поряд з вами стоїть незнайома дівчина. Автобус хитнуло, і ви ненароком наступаєте їй на ногу. Ваші дії.

Ситуація для команди «Лінгвісти». Ви прийшли на день народження до своєї подруги, але в останній момент, коли вже йшли до кімнати, несподівано виявили, що взяли інший пакет, а не той, що з подарунком. Ваші дії.

Ведучий. Кожен із нас не раз писав, а також отримував листи. Зараз ви більше користуєтеся sms-повідомленнями. Але й тут є адресат і адресант, адрес і адреса. Шановні команди. Чекаю від вас пояснення лексичних значень слів. За пояснення кожного слова по одному балу.

Для команди «Мовознавці»:адрес (письмове привітання, переважно ювілейне); адреса (місце проживання особи).

Для команди «Лінгвісти»:адресант (той, хто посилає кому-небудь лист); адресат (одержувач листа).

Ведучий. А зараз давайте уявою перенесемося в далеке минуле, у ті часи, коли ще не було алфавіту, але життя вимагало створити щось таке, що б дало можливість спілкуватися на відстані і в часі. Тобто залишати свої знання наступним поколінням. І предками алфавіту стають різноманітні знаки письма. Серед них відомі різні комбінації вузликів на довгому ланцюзі, зарубки на палицях. Ваше завдання: за одну хвилину написати команді листа, використовуючи придумані вами знаки письма, бажано якесь побажання. Оцінка в межах 5 балів.

Ведучий. А тепер за одну хвилину команди повинні прочитати лист суперника і продемонструвати своє вміння у розшифровуванні знакового письма. Оцінка в межах 5 балів.

Ведучий. Наступне завдання теж певною мірою має зв'язок з історією. Ще в стародавні часи у давній Спарті, в області Лаконіка, робило людині честь вміння точно, а головне коротко і ясно висловлювати свої думки.

Завдання: пояснити фразеологізми, замінивши їх одним словом. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Для команди «Мовознавці».

Водити за носа. (Обманювати).

Накивати п’ятами. (Втікати).

Зробити з мухи слона. (Перебільшити).

Для команди «Лінгвісти».

Зарубати на носі. (Запам’ятати).

Бити байдики. (Ледарювати).

Брати ноги на плечі. (Втікати).

Ведучий. Ви, мабуть, чули такий вислів: «Народ скаже, як зав’яже». Наш народ багатий на мудрі думки. Наступний конкурс: «Продовж думку». За кожну правильну відповідь - 1 бал.

Для команди «Мовознавці»

Не родись красивим, (а родись щасливим).

Не кажи «гоп», (доки не перескочиш).

Краще погано їхати, (ніж гарно йти).

З ким поведешся ,(того й наберещся).

Для команди «Лінгвісти»

Не одяг красить людину, (а добрі діла).

Більше діла, (менше слів).

Не той друг, хто медом маже, (а той, хто правду каже).

Без охоти (нема роботи).

Ведучий. Продовжуємо вправлятися у кмітливості та швидкості. На швидкість із поданих слів скласти скоромовку та прочитати її. Оцінка в межах 5 балів.

Для команди «Мовознавці»

Якось Яків сіяв мак: сяк-так, аби як.

Визрів ярий Яків мак, та щось коле, як їжак.

Для команди «Лінгвісти»

Євген горіхи роздає: « Оце твоє, оце моє».

«А це чиє?» - «Це теж моє, бо вже горіхів не стає».

Ведучий. Перевіримо ще кмітливість і глибину вашого мислення. Я даю тлумачення понять, а ви називаєте їх одним словом. По одному балу за кожну правильну відповідь.

Для команди «Мовознавці»

1.Мати батька або матері. (Бабуся).

2.Народнообрядова хорова пісня, в якій оспівується пробудження природи, надії на хороший врожай. (Веснянка).

3.Головний чоловічий убір з широкими полями. (Бриль).

4.Прикраса з перлів, коралів, яку жінка носить на шиї. (Намисто).

Для команди «Лінгвісти»

1.Чоловік стосовно своїх дітей. (Батько).

2.Дерево з гнучким гіллям, продовгуватими листками і зібраними в сережки квітами. (Верба).

Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, якими зазвичай прикрашають голову дівчата. (Вінок).

4.Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 1 січня за старим стилем. (Щедрівка).

Ведучий. І останнє наше завдання: мовні загадки-жарти. Відгадайте й усміхніться! За кожну правильну відповідь – один бал.

Для команди «Мовознавці»

1.Що має болото, озеро, море, а не має річка? (Звука [о]).

2.Що знаходиться всередині школи? (Звук [о]).

3.Чим закінчується зима і весна? (Звуком [а]).

4.Як написати слово робота чотирма літерами? (Труд).

5.Який молочний продукт можна перетворити на злакову рослину, прочитавши його справа наліво? (Сир – рис).

Для команди «Лінгвісти»

1.Що стоїть між підлогою і стелею? (Звук[ і]).

2.Що мають дуб, бук, бузок, груша, яблуня, а не мають вишня, слива, клен, ясен? (Звука [у]).

3.Чим закінчується вечір і ніч? (Приголосними).

4.Як написати слово робота п’ятьма літерами? (Праця).

5.Що треба зробити, щоб майка полетіла? (Звук [м] змінити на звук [ч]).
Слово журі. Загальні підсумки. Команда-переможець нагороджується почесною грамотою за кмітливість та ерудицію у мовній грі.


Список використаної літератури

Яковлева А. М., Афонська Т. М. Сучасний тлумачний словник української мови. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006.

Шкільний словник української мови: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми, фразеологізми / Уклад. Т. К. Співак – Х.: Весна, 2007.

Схожі:

Цікаві завдання до уроків української мови Мовна гра «Анаграми»
Купити кота в мішку –придбати що – не будь, не бачачи і не зазнаючи його якостей
Інтелектуальний Клуб "ЕРУДИТ"
Громадська організація Інтелектуальний Клуб "ЕРУДИТ" ім. В. Я. Мороховського (далі "Клуб") є самостійною добровільною громадською...
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА З ІНФОРМАТИКИ
У грі беруть участь 7 учні 10-х класів, виз­начені попередньо за їх бажанням чи призна­чені вчителем. На заході присутні вболіваль­ники...
Позакласний захід «Ерудит» Мета
Згадайте назви відомих вам приладів, які використовуються для проведення метеорологічних спостережень
Гімназія «Ерудит» Солом’янського району м. Києва
Визначити мораль кожного уривку. Аргументувати відповіді. Кому належать наведені вислови?
Гімназія «Ерудит», м. Київ
В. Сьогодні в нас традиційне щорічне Свято знань. Свято вічне, юне, світле, радісне й … ( пауза ) особливе
ПИТАННЯ ДО ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ З КУРСУ
Державна мова – мова професійного спілкування. Мовне законодавство та мовна політика в Україні
Мовна політика в Україні: аналіз та впровадження (Етнополітологічний аспект)
Рецензенти: доктор філософських наук, професор кафедри політології Харківського національного університету ім. Г. С. Сковороди Денисенко...
Сіверська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №3 ОРГАНІЗАЦІЯ І ЗМІСТ...
Завдання, які я підбираю до кожного уроку, пов’язують і розумову, і фізичну активність, сприяють вихованню гармонійної особистості....
УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка