Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №4


Скачати 54.31 Kb.
Назва Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №4
Дата 10.04.2013
Розмір 54.31 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 4

«Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу.
Значення літописання для нащадків.

Літописні оповіді «Про заснування Києва»,

«Про князя Олега».
Урок української літератури в 5 класі.

З досвіду роботи учителя

української мови та літератури

Герасимчук Надії Миколаївни


Тернопіль 2008

Тема. « Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу. Літописні оповіді «Про заснування Києва», «Про князя Олега».

Мета. Ознайомити учнів з історичною і літературною пам’яткою «Повість минулих літ» та її автором – Нестором Літописцем; навчити розрізняти казкові та історичні мотиви літературних сюжетів; розвивати вміння виразно читати літописні твори; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до рідної землі, шанобливе ставлення до історичних пам’яток, формувати ключові компетентності учнів

Обладнання. Підручник української літератури Р. Мовчан «Українська література», К. «Генеза»,2005; літопис «Повість минулих літ» у перекладі В. Близнеця, DVD програвач, відеосюжет про архітектурні пам’ятки у Києві.

Перебіг уроку
І. Організаційна частина.

ІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

  • Вступне слово учителя. Гра «Асоціації».

Які асоціації у вас виникають, коли ви промовляєте слово Київ. Запишіть їх на ягідках - листочках, що у вас на партах, і ми спільно складемо китичку калини. Давайте подивимось, які ж асоціації у вас пов’язані зі словом Київ? (столиця, Дніпро, майдан Незалежності, Хрещатик, каштани, Леся Українка, Тарас Шевченко, цукерки «Київ вечірній», торт «Київський»). Так, дійсно, Київ – столиця України, місто, оспіване багатьма поетами, композиторами, художниками. Кожен, хто побував у Києві, був зачарований схилами правого берега Дніпра, банями Києво-Печерської лаври, Софійського собору, церкви Андрія Первозванного.

  • Який же Київ сьогодні? Давайте подивимось відеосюжет і переконаємось, чи вірні ваші асоціації . (Перегляд відеосюжету)


ІІІ. Сприймання і засвоєння нових знань.

Хто ж заснував це прекрасне місто, яке стало столицею нашої держави, серцем України? Про це нам розповість древній літопис «Повість минулих літ». Зараз ми здійснимо мандрівку у минуле України, у часи Київської Русі. Уявіть собі, що у темній келії Києво-Печерської лаври сидить монах, він замислився, щось пригадує, а потім гусячим пером пише на пергаменті, дуже красиво виводить літери. Це Нестор Літописець, який створив рукописну книгу «Повість минулих літ». У ній Нестор описав важливі історичні події в хронологічному порядку, за роками, тому й книга називається літопис.

Укладання літопису на ті часи було важкою працею. Нестор вивчав письмові джерела: біблійні оповіді, «військові повісті», «повчання», переклади з грецької та болгарської літератур, усні перекази, збирав свідчення очевидців, робив особисті спостереження. Саме у цій книзі з любов’ю описано героїчне минуле Київської держави з 852 р. до 1110 р., подано докладні відомості про територію, заселену слов’янськими племенами, звичаї, мову та вірування наших предків. З її сторінок дізнаємося про славних київських князів – Олега, Володимира Великого, Ярослава Мудрого, княгиню Ольгу, князя Святослава, «який, ніколи не відступав перед ворогом, а завжди відкрито попереджував: «Іду на ви!» Тут тісно переплелися правда і вигадка, історія і казка. Отож, розгорнемо цю книгу і помандруємо в минуле.


  • Рольова гра. Підготовлений учень під час показу відео фрагменту

пам’ятника та церкви Андрія Первозванного переказує уривок з «Повісті минулих літ», де Святий Андрій промовляє пророчі слова.

«Апостол Андрій захотів відвідати Рим і приплив у гирло дніпровське, а звідти вирушив угору Дніпром. І сталося так, що він прийшов і став під горами на березі. А вранці прокинувся і сказав учням, які були з ним:

  • Бачите гори оці? На цих горах возсіяє благодать Божа, буде город великий, і воздвигне Бог багато церков.

І зійшов на гори, благословив їх, і поставив хрест, і помолився Богу.

І зліз з гори цієї, де опісля виник Київ, і подався Дніпром у верхів’я ріки. Зараз на цьому місці споруджений пам’ятник і церква Андрія Первозванного».
Учитель. Що ви знаєте про засновників міста з історії?

  • Робота з підручником.

Виразне читання учнями легенди «Про заснування Києва».


  • Бесіда за питаннями.

- Хто ж за легендою заснував місто Київ?

- Чому воно отримало таку назву?

- Якими ви собі уявляєте Кия, Щека, Хорива, Либідь?


  • Перегляд відеофрагменту із зображенням пам’ятника засновникам Києва на набережній Дніпра.

  • Чи вдалося скульптору відтворити образи Кия, Щека, Хорива, Либіді?

  • Чи такими ви собі їх уявляли?

  • Хто ж князював у Києві після смерті старшого брата?


Учитель. Київ ніби самою природою був створений для того, щоб стати «матір’ю городів руських». Високі кручі Дніпра, порізані глибокими ярами, захищали його від ворогів. М’який клімат і родюча земля сприяли розвиткові землеробства. Навколо тяглися ліси, де водилося безліч звірів і птиці. Тут сходилися торгові шляхи зі сходу на захід і з півночі на південь. Ось чому багато князів з різних слов’янських племен хотіли князювати саме у Києві. Одним із них був Олег.



  • Робота з підручником.

Ознайомлення зі змістом оповіді «Про князя Олега».

Виразне читання тексту учнями.


  • Бесіда за питаннями.

  • Що віщував волхв Олегові?

  • Як поставився князь до тих віщувань? Чому?

  • Чи здійснилися вони? Як саме?

  • У літописі князя Олега названо віщим. Що означає це слово?

  • А що ви знаєте про життя князя Олега з історії?


ІV. Рефлексія.

Рольова гра. Озвучення відеофрагменту.

Переказ підготовленим учнем легенди «Про заснування Києва».

  • Що нового ви дізнались про історію нашої батьківщини?

  • Чим сподобались вам літописи про наш край?



V. Підведення підсумків. Мотивація оцінювання.

VІ. Домашнє завдання. Підготувати переказ легенди на вибір, щоб озвучити відеосюжет. Відповідати на запитання у підручнику. Підготувати 6 тестових запитань за змістом легенд для командної гри.

Схожі:

Верхняцький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ...
Схвалено методичною радою Верхняцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-ліцей», протокол №3...
Верхняцький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ...
Схвалено методичною радою Верхняцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-ліцей», протокол №3...
ЗАТВЕРДЖЕНО
«дошкільний навчальний заклад, середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, школа мистецтв»
СТАТУТ
...
Головне управління Дніпропетровської обласної адміністрації Дніпропетровський...
Братської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, педагог-тренер за програмою «Профілактика ризикової поведінки за проектом «Школа...
Спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 з поглибленим вивченням основ економіки

Підготувала
Комунальний заклад «Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №19»
МОРИНСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС „ Дошкільний навчальний заклад...
Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня спеціалізована сільськогосподарська школа
Комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 гімназія»
Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа) підкреслює, що освіта ХХІ століття це освіта для людини, її стрижень розвиваюча...
СОНЕЧКО “ М Е Т А
Уманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 ім. М. П. Бажана Уманської міської ради Черкаської області
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка