Роман Уласа Самчука «Марія» - один з найдовершеніших творів про трагічну долю України, про Голодомор. Образ матері Марії
Конспект уроку української літератури в 11 класі
Ррозробила:
Терзі Любов Григорівна, учитель української мови та літератури КЗ «Гуляйпільський колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної ради
2012-2013 н.р.
Тема. Роман Уласа Самчука «Марія» - один з найдовершеніших творів про трагічну долю України, про Голодомор. Образ матері Марії
Мета. Відкрити перед учнями ще одну сторінку правди в літературі на прикладі роману Уласа Самчука «Марія»; удосконалювати вміння аналізувати роман, образи твору; поглибити вивчене про індивідуальне і типове, національне і загальнолюдське у творі; працювати з текстом вибірково, зіставляти, робити висновки; розвивати творчі здібності, уяву; виховувати кращі риси характеру, споконвіків притаманні українцям.
Тип уроку. Урок позакласного читання.
Обладнання: портрет письменника, запис пісні О.Білозір «Свіча», «Мелодії» Скорика; ілюстрації до твору, вишиванки, колоски пшениці.
Проблемне питання: Життя матері Марії – це доля України?
ХІД УРОКУ
Не дайте, люди, Україні вмерти
Ні в правнуках, ні в дітях, ні в собі.
В. Симоненко
І. Організація класу.
Сподіваюся, що на уроці ви будете організованими, уважними. Проявите працездатність, самореалізуєтеся й самовдосконаитеся.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя (учениці. Запалює свічку).
Не звільняється пам'ять,
Відлунює знову роками.
Я зітхну. Запалюю обгорілу свічу.
Помічаю: не замки – твердині,
Не храми – кам’яний чорнозем,
Потріскані стіни плачу
Піднялись, озиваються в десятиліттях
З далини, аж немов з кам’яної гори
Надійшли. Придивляюсь.
Вкраїна. ХХ століття.
І не рік, а криваве клеймо – тридцять три.
Слово вчителя. Питання до учнів:
Із якими подіями в Україні пов’язана ця поезія?
Які асоціації вона у вас викликала?
Ви самостійно ознайомилися з романом «Марія». Я хочу, щоб сьогодні на уроці ви уявили ті непрості для нашого народу роки і відродили в своїх душах генетичну пам'ять. А епіграфом до нашого уроку є слова В.Симоненка (учні записують тему уроку, епіграф.
Визначення мети уроку (учні визначають самостійно).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Діти об’єдналися в групи: історики, біографи, літературознавці.
Слово про Уласа Самчука надається біографам.
Учень. У.Самчук народився 20 лютого 1905 року на Волині. Письменник-емігрант став літописцем українського народу, такої тяжкої й трагічної її доби – масового винищення: і фізичного, і духовного. Творча спадщина письменника – це роман «Волинь», який номінувався на Нобелівську премію в 30-х рр., а також трилогію «Ост», «Чого не гоїть вогонь?». Найсенсаційнішим з усіх творів Уласа Самчука став роман-спалах «Марія». Це перший твір в українській літературі про Голодомор 1933 р., спрямований проти укр. нації, про страшний геноцид проти українознавства.
Питання до учнів: Яке визначення слова «геноцид»?
Слово надається літературознавцям.
Учень (від істориків) розповідає про причини і наслідки Голодомору:
ІУ. Робота з текстом.
Слово вчителя.
Довгі роки ця тема замовчувалася, факт Голодомору заперечувався, хоча 60 років уже існували твори очевидців, які підтверджували геноцид українського народу. Серед них – перший – Улас Самчук, який написав роман «Марія» - твір неординарний, твір-спалах.
Щоб довести сказане, хочу, щоб ви з’ясували:
Запитання за твором
Кому присвячений роман? Зачитайте.
Скільки книг у романі? Назвіть їх.
Визначте тему твору.
Які історичні події охоплено у романі?
Яка книга найповніше розкриває образ Марії, її стражденне життя.
Події, покладені в основі твору, є типовими?
Опрацювання ідейно-художнього змісту твору. Характеристика образу Марії
Слово вчителя. Послухайте пісню О.Білозір і нехай вона допоможе вирішити проблему уроку; осмислити минуле нашого народу, усвідомити свою роль на сучасному етап. (звучить пісня)
Отже, роман «Марія» - твір, що змушує наші серця швидше битися…
Завдання. Об’єднаймося в групи.
А) Охарактеризуйте ставлення Марії до праці. Зачитайте рядки
Що Марії праця? Жне, в’яже за косарями і, мов дзвінок, гомонить. Працювати вміла і не цуралася праці. Вміла варити, пекти хліб, порати худобу. (с. 20)
Б) Що означає для Марії земля?
- Марія ще в полі «посіває». Глянула на недосіяне поле. Боже, та де ще там межа? А недосіяне не можна кидати. М’яка земля просить зерна. Земля не буде чекати, гріх заставляти чекати її. Ось досіємо – й тоді на вечірню. (с. 24)
А) Чи здатна Марія глибоко сприймати красу, чи душевна й поетична ця особистість?
Дзвенить, дзвенить її моторна, запашна пісня, носиться над полями, чайкою в’ється, розсипається лунами дзввонотонними. (с. 20)
Слухає товсту книгу, плаче, втирає мокрі очі і просить ще. Цікаво ще. Далі хай книга говорить.
Б) У чому смисл життя матері Марії?
Корній, Марія і стара мати сидять коло столу і їдять Святу вечерю. Їм весело і радісно. На обличчях спокій, видно сяєво щастя – короткого і про ходячого, але все-таки щастя. «Ми, - кажуть Маріїні очі, - не вимагаємо багато щастя. Щастя наше в повноті існування…» (с. 83)
Завдання для ІІІ групи. Скласти сенкан.
Завдання для ІУ групи. Випереджальне завдання. Учениця простежує життєвий шлях Марії (комп. презентація).
Слово вчителя. Дорогі діти! Давайте трішки відпочинемо і проведемо вікторину-розминку «Впізнай героя»
А тепер знову запрошую вас до спілкування.
Завдання У. Літературний діалог. (2 команди – по 3 питання від кожної)
Що спільного й відмінного в образі Марі порівняно з образами жінок у творчості Т.Шевченка, Панаса Мирного.
Як уявляла долю своїх дітей Марія? Чи справдилися її мрії?
Чи стала родина Марії моральним взірцем для всіх її дітей?
Чому Марія називає «татарами» вершників з червоним прапором.
Які риси національного характеру властиві Марії?
Чому працьовиті жінка, донька, внучка гинуть від голоду?
Як ви розумієте слова Гната: «Цілую руку матері. Цілую святість велику. Цілую працю!»?
Слово вчителя. Думаю, що на основі вже сказано, опрацьованого, можемо визначити ідею твору. (учні визначають ідею твору)
Отже, «Книга про хліб» - трагедія матері, яка жила мріями про щасливе мирне життя. Але «Україна корчиться з голоду і вимирають цілі родини», - пише Улас Самчук. Найстрашніша смерть – це смерть від голоду. Не дай Бог навіть ворогові вмирати такою смертю.
Питання до учнів:
Чи можемо ми тепер з’ясувати на основі твору «Марія», що доля героїні – це доля України?
Які питання ви вважаєте ще важливими і хотіли б їх порушити?
(Мова твору. Багата лексика, пересипана тропами, прислів’ями, приказками)
У. Підведення підсумків уроку. Рефлексія й оцінювання
Слово вчителя. Хочу звернути вашу увагу на останні сторінки твору. Розв’язка його трагічна: у той час, коли невисушене зерно, зсипане в велику купу пріє в монастирі – село вимирає з голоду. Гине не тільки родина Марії, гине нація: чоловіки – господарі землі, жінки – берегині роду, діти – майбутнє народу. Зникли носії народних традицій, порвалася виплекана предками основа життя. І тому роман «Марія» звучить як набат, застереження (зачитати епіграф).
Питання до учнів:
Кому адресований твір?
Яку громадянську позицію він виховує? (не бути сліпим знаряддям чужої волі, мати високу національну свідомість, щоб не повторилися ті страшні події).
Слово вчителя. Шановні друзі! Ми торкнулися сьогодні душею до трагічних сторінок роману, пройшли життєвим шляхом матері Марії. Скажіть, які риси характеру Марії вам найбільше сподобалися і ви хотіли б їх реалізувати в самостійному житті?(відповіді учнів)
Указом Президента України кожна остання субота листопада відзначається як День пам’яті жертв Голодомору.
Разом з цими словами зробіть останній сніп пшениці для Марії і тисячі таких жінок – берегинь роду українського і ніколи не забувайте про ці страшні сторінки нашої історії.
Чи задоволені ви результатами спільної діяльності?
Чи реалізували ми на уроці всі поставлені завдання?
УІ. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум «Над якими проблемами змушує замислитися роман Уласа Самчука «Марія»?»
|