ЖУРАВСЬКА Лілія Іванівна 
           
          Урок зарубіжної літератури в 8 класі 
          Романтизм Дон Кіхота 
           
          і твереза розсудливість Санчо Панси 
           
          ( за романом Мігеля Сервантеса де Сааведра 
           
          «Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський») 
           
          Мета: 
           
          1) Допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художню цінність твору; дати літературний портрет Дон Кіхота і Санчо Панси; з ясувати ідейну спрямованість кожного з образів; дати відповідь на проблемне питання за темою уроку. 
           
          2) Розвивати навички характеристики героїв, порівняльного аналізу, визначення ролі деталей у художній тканині роману; вдосконалювати навички роботи з текстом, навички парної і групової роботи, навички монологічного усного мовлення; розвивати вміння узагальнювати і систематизувати вивчений матеріал, складати опорний конспект. 
           
          3) Виховувати потяг до благородства, гідності і справедливості, формувати всебічно розвинену особистість, уважного читача і цікавого співбесідника. 
          Тип уроку: комбінований 
          Наочність: портрет письменника, ілюстрації до твору, картки - «ілюстрації » для опорного конспекту. 
          Міжпредметні зв’язки: література, образотворче мистецтво 
          Словник: 
           
          художній образ 
           
          порівняльна характеристика 
           
          художня деталь 
           
          філософський сенс образу 
          ... разом вони ( Дон Кіхот і Сачо Панса ) утворюють справжнього героя роману, ... вони свідчать в рівній мірі про художнє чуття і глибину розуму поета 
          Видатний німецький письменник 
           
          Генріх Гейне 
          Актуалізація опорних знань 
           
          1) Літературний диктант. 
           
          Продовжіть речення: 
          
             
            «Я доблесний Дон Кіхот Ламанчський,...»
  
             
            « Мій образ полягає в тому, що ...»
  
             
            « Я ... дав клятву захищати скривджених і обороняти слабосильних від ... »
  
             
            «... обачність велить нам діяти добром там, де ... »
  
             
            « Сміливість - се чеснота, рівновіддалена від двох крайніх пороків - ... »
  
             
            « Пізнай себе самого, то є ... »
  
             
            « будь краще смиренним праведником, аніж ...»
  
             
            « .. .той мудрець і піддав ... думку наректи мене ...»
  
            
          9. « Щоб се ім’я мені краще пристало, я велю ...» 
          
             
            « Чорнокнижники можуть відібрати в мене щастя, але ...»
  
             
            «... зваж, Санчо, й на те, що невсипущість - то мати ...»
  
             
            «... моє заслання і зачин триватиме лише рік, а потім ...»
  
            
           
          (взаємоперевірка ) 
          2)Перевірка домашнього завдання. 
           
          Усний твір за романом Сервантеса « Мрії і реальність у творі » 
           
          3)Методом «5:3» визначте ключові поняття минулого уроку: 
           
          індивідуально - визначте поняття в парах - порівняйте і залишіть лише п ять в групах по 4 учні - порівняйте і визначте лише 3 найголовніші 
           
          Думку аргументуйте. 
          Мотивація навчальної діяльності 
           
          « Мозковий штурм » 
           
          ? Чи завжди людина спроможна самостійно оцінити ситуацію реально? Що їй для цього необхідно? 
           
          Слово вчителя: серед запропонованих вами варіантів прозвучала думка про те, що допомогти може інша людина, яка дивиться на світ інакше. Для Дон Кіхота таким « янголом охоронцем » став Санчо Панса. 
           
          Саме про цих героїв піде мова на сьогоднішньому уроці. 
           
          Оголошення теми та навчальної мети уроку 
          Робота над темою Робота в групах 
           
          1 - Скласти анкету Дон Кіхота 
          
             
            Ім я
  
             
            місце проживання
  
             
            соціальний стан
  
             
            вік
  
             
            зовнішність
  
             
            основний вид діяльності
  
             
            захоплення
  
            
          2 - Методом « Гронування » скласти розповідь про Санчо Пансу Дивись доданок 1 
           
          3 - ? З ясувати, що смусило Санчо Пансу стати зброєносцем Дон Кіхота і вирушити з ним на пошуки пригод. 
           
          Методом «Пресу» спробуйте дати оцінку запропонованій ситуації і поясніть ставлення до неї кожного з героїв. 
          По групах 
           
          1 - Бій з вітряками 
          
             
            - Губернаторство Санчо
  
             
            - Битва Дон Кіхота з Рицарем Місяця-Білозора
  
            
          Робимо висновки: колективно під керівництвом вчителя. 
           
          Виразне читання і коментування уривку з твору. Монолог Санчо Панси біля Дон Кіхота, коли той думав, що господар його загинув. 
           
          « О квіте лицарства! Поліг єси під києм і скінчив єси дні свої, що з таким великим провадив пожитком! О похвало свого роду, честе і славо цілої Ламанчі та й цілого світу! Як тебе не стало, опанують усю землю злороби лукавії, не боячись жодної за своє злоробство покари! 
           
          О пане мій добрий, понад усіх Олександрів щедротний- за вісім місяців джурування дав єси мені найкращий острів, який будь-коли опливало і омивало море! О смиренний супроти пихатих і гордовитий супроти смиренних, небою небезпек і терпію наруг, закоханий без причини, сподвижниче благих, споборниче лукавих, противниче мерзенних, одне слово, о, мандрований лицарю, - тим уже все сказано, що дається сказати! » 
           
          Можливий коментар: Санчо Панса змінився з моменту, коли розпочав свою подорож разом з Дон Кіхотом. Він починає розуміти завдання лицарства і щиро сумує за минулим. Таким чином, Санчо відкривається з іншого боку. 
          «Мозковий штурм» 
           
          Як ставляться герої роману до Дон Кіхота та його вірного зброєносця? 
           
          Як сам автор ставиться до них? 
           
          В чому, на вашу думку, полягає філософський зміст образів Дон Кіхота і Санчо Панси? 
          Висновки: 
          
            
            
            
               
              Дон Кіхот 
               
              Вічні ідеали гуманізму 
              Співчуття до всіх, хто страждає 
              Бажання допомагати людям 
               
              Боротьба проти недосконалості світу 
              Служіння високій меті 
              Невиправний мрійник і фантазер 
              Слабкість високих ідей у боротьбі з всесвітнім злом
  | 
               
              Санчо Панса 
               
              « Друга половина » головного героя 
              Народ 
              Здоровий глузд 
              Реальна дійсність 
              Народна мудрість 
              Віра у справедливість
  | 
             
            
           
          Колективна робота над опорним конспектом Порівняльна характеристика Дон Кіхота і Санчо Панси Кожна група отримує набір карток для створення опорного конспекту, необхідно розподілити їх за значенням: спільне, відмінне, характерне для певного героя 
           
          1- лицар, зброєносець, щедрий, безкорисливість, скупість, прагнення до збагачення, байдужість до практичних потреб, любить поїсти, пошуки кращого. 
           
          2- худий і високий, товстий і малий, книжкова освіченість, природна мудрість, доброта, вірність високим ідеалам. 
           
          З - серйозний, смішливий, здоровий народний глузд, людяність, простодушність, наївність. 
           
          Дивись доданок 2 
          « Відкритий мікрофон » 
           
          ? 1. Чи дійсно Дон Кіхот і Санчо Панса протиставлені в романі? Чи вони є двома невід ємними частинами одного цілого? 2. Чи згодні ви з висловлюванням, яке стало епіграфом нашого уроку? 
           
          Думку аргументуйте. 
          Заключне слово вчителя: 
           
          незважаючи на усю несхожість героїв, вони вдало доповнюють один одного, мають спільні ідеали, співзвучні епосі гуманізму, добі Відродження. 
          Рефлексія, підведення підсумків. 
           
          Методом «3:2:1» визначте 
           
          - З речі, які були цікавими для вас на сьогоднішньому уроці 
           
          - 2 речі, які ви колись використаєте в житті 
           
          - 1 річ, яка може знадобитися вам вже зараз 
          Оцінювання, коментар вчителя 
          Домашнє завдання 
           
          Творчі завдання за вибором учнів: 
          
             
            Складіть діалог героїв, які опинились у сучасному світі.
  
             
            Напишіть листа до героїв роману, висловіть свої враження щодо їхніх вчинків.
  
            
          Індивідуальні завдання пошукового характеру: 
          
             
            Образ Дон Кіхота в світовій критиці.
  
             
            Дослідження « Дон Кіхоти різних часів »
  
             
            
  
            
          Доданок 1 
           
          Метод « Гронування » 
           
            
           
          Доданок 2 
           
          Порівняльна характеристика Дон Кіхота і Санчо Панси 
           
         |