ЖУРАВСЬКА Лілія Іванівна
Урок зарубіжної літератури в 8 класі
Романтизм Дон Кіхота
і твереза розсудливість Санчо Панси
( за романом Мігеля Сервантеса де Сааведра
«Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський»)
Мета:
1) Допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художню цінність твору; дати літературний портрет Дон Кіхота і Санчо Панси; з ясувати ідейну спрямованість кожного з образів; дати відповідь на проблемне питання за темою уроку.
2) Розвивати навички характеристики героїв, порівняльного аналізу, визначення ролі деталей у художній тканині роману; вдосконалювати навички роботи з текстом, навички парної і групової роботи, навички монологічного усного мовлення; розвивати вміння узагальнювати і систематизувати вивчений матеріал, складати опорний конспект.
3) Виховувати потяг до благородства, гідності і справедливості, формувати всебічно розвинену особистість, уважного читача і цікавого співбесідника.
Тип уроку: комбінований
Наочність: портрет письменника, ілюстрації до твору, картки - «ілюстрації » для опорного конспекту.
Міжпредметні зв’язки: література, образотворче мистецтво
Словник:
художній образ
порівняльна характеристика
художня деталь
філософський сенс образу
... разом вони ( Дон Кіхот і Сачо Панса ) утворюють справжнього героя роману, ... вони свідчать в рівній мірі про художнє чуття і глибину розуму поета
Видатний німецький письменник
Генріх Гейне
Актуалізація опорних знань
1) Літературний диктант.
Продовжіть речення:
«Я доблесний Дон Кіхот Ламанчський,...»
« Мій образ полягає в тому, що ...»
« Я ... дав клятву захищати скривджених і обороняти слабосильних від ... »
«... обачність велить нам діяти добром там, де ... »
« Сміливість - се чеснота, рівновіддалена від двох крайніх пороків - ... »
« Пізнай себе самого, то є ... »
« будь краще смиренним праведником, аніж ...»
« .. .той мудрець і піддав ... думку наректи мене ...»
9. « Щоб се ім’я мені краще пристало, я велю ...»
« Чорнокнижники можуть відібрати в мене щастя, але ...»
«... зваж, Санчо, й на те, що невсипущість - то мати ...»
«... моє заслання і зачин триватиме лише рік, а потім ...»
(взаємоперевірка )
2)Перевірка домашнього завдання.
Усний твір за романом Сервантеса « Мрії і реальність у творі »
3)Методом «5:3» визначте ключові поняття минулого уроку:
індивідуально - визначте поняття в парах - порівняйте і залишіть лише п ять в групах по 4 учні - порівняйте і визначте лише 3 найголовніші
Думку аргументуйте.
Мотивація навчальної діяльності
« Мозковий штурм »
? Чи завжди людина спроможна самостійно оцінити ситуацію реально? Що їй для цього необхідно?
Слово вчителя: серед запропонованих вами варіантів прозвучала думка про те, що допомогти може інша людина, яка дивиться на світ інакше. Для Дон Кіхота таким « янголом охоронцем » став Санчо Панса.
Саме про цих героїв піде мова на сьогоднішньому уроці.
Оголошення теми та навчальної мети уроку
Робота над темою Робота в групах
1 - Скласти анкету Дон Кіхота
Ім я
місце проживання
соціальний стан
вік
зовнішність
основний вид діяльності
захоплення
2 - Методом « Гронування » скласти розповідь про Санчо Пансу Дивись доданок 1
3 - ? З ясувати, що смусило Санчо Пансу стати зброєносцем Дон Кіхота і вирушити з ним на пошуки пригод.
Методом «Пресу» спробуйте дати оцінку запропонованій ситуації і поясніть ставлення до неї кожного з героїв.
По групах
1 - Бій з вітряками
- Губернаторство Санчо
- Битва Дон Кіхота з Рицарем Місяця-Білозора
Робимо висновки: колективно під керівництвом вчителя.
Виразне читання і коментування уривку з твору. Монолог Санчо Панси біля Дон Кіхота, коли той думав, що господар його загинув.
« О квіте лицарства! Поліг єси під києм і скінчив єси дні свої, що з таким великим провадив пожитком! О похвало свого роду, честе і славо цілої Ламанчі та й цілого світу! Як тебе не стало, опанують усю землю злороби лукавії, не боячись жодної за своє злоробство покари!
О пане мій добрий, понад усіх Олександрів щедротний- за вісім місяців джурування дав єси мені найкращий острів, який будь-коли опливало і омивало море! О смиренний супроти пихатих і гордовитий супроти смиренних, небою небезпек і терпію наруг, закоханий без причини, сподвижниче благих, споборниче лукавих, противниче мерзенних, одне слово, о, мандрований лицарю, - тим уже все сказано, що дається сказати! »
Можливий коментар: Санчо Панса змінився з моменту, коли розпочав свою подорож разом з Дон Кіхотом. Він починає розуміти завдання лицарства і щиро сумує за минулим. Таким чином, Санчо відкривається з іншого боку.
«Мозковий штурм»
Як ставляться герої роману до Дон Кіхота та його вірного зброєносця?
Як сам автор ставиться до них?
В чому, на вашу думку, полягає філософський зміст образів Дон Кіхота і Санчо Панси?
Висновки:
Дон Кіхот
Вічні ідеали гуманізму
Співчуття до всіх, хто страждає
Бажання допомагати людям
Боротьба проти недосконалості світу
Служіння високій меті
Невиправний мрійник і фантазер
Слабкість високих ідей у боротьбі з всесвітнім злом
|
Санчо Панса
« Друга половина » головного героя
Народ
Здоровий глузд
Реальна дійсність
Народна мудрість
Віра у справедливість
|
Колективна робота над опорним конспектом Порівняльна характеристика Дон Кіхота і Санчо Панси Кожна група отримує набір карток для створення опорного конспекту, необхідно розподілити їх за значенням: спільне, відмінне, характерне для певного героя
1- лицар, зброєносець, щедрий, безкорисливість, скупість, прагнення до збагачення, байдужість до практичних потреб, любить поїсти, пошуки кращого.
2- худий і високий, товстий і малий, книжкова освіченість, природна мудрість, доброта, вірність високим ідеалам.
З - серйозний, смішливий, здоровий народний глузд, людяність, простодушність, наївність.
Дивись доданок 2
« Відкритий мікрофон »
? 1. Чи дійсно Дон Кіхот і Санчо Панса протиставлені в романі? Чи вони є двома невід ємними частинами одного цілого? 2. Чи згодні ви з висловлюванням, яке стало епіграфом нашого уроку?
Думку аргументуйте.
Заключне слово вчителя:
незважаючи на усю несхожість героїв, вони вдало доповнюють один одного, мають спільні ідеали, співзвучні епосі гуманізму, добі Відродження.
Рефлексія, підведення підсумків.
Методом «3:2:1» визначте
- З речі, які були цікавими для вас на сьогоднішньому уроці
- 2 речі, які ви колись використаєте в житті
- 1 річ, яка може знадобитися вам вже зараз
Оцінювання, коментар вчителя
Домашнє завдання
Творчі завдання за вибором учнів:
Складіть діалог героїв, які опинились у сучасному світі.
Напишіть листа до героїв роману, висловіть свої враження щодо їхніх вчинків.
Індивідуальні завдання пошукового характеру:
Образ Дон Кіхота в світовій критиці.
Дослідження « Дон Кіхоти різних часів »
Доданок 1
Метод « Гронування »
Доданок 2
Порівняльна характеристика Дон Кіхота і Санчо Панси
|