Тема: Постмодернізм. Запашне мистецтво бути людиною Патрік Зюскінд. «Запахи. Історія одного вбивці»


Скачати 58.4 Kb.
Назва Тема: Постмодернізм. Запашне мистецтво бути людиною Патрік Зюскінд. «Запахи. Історія одного вбивці»
Дата 07.01.2014
Розмір 58.4 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Миколаївська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

Розробка уроку зі світової літератури

Тема: Постмодернізм. Запашне мистецтво бути людиною

(Патрік Зюскінд. «Запахи. Історія одного вбивці».


11 клас

Могильна Л.В.

вчитель

світової літератури

Миколаїв 2013

Тема: Постмодернізм. Запашне мистецтво бути людиною

(Патрік Зюскінд. «Запахи. Історія одного вбивці».

Мета: Організувати аналіз роману Патріка Зюскінда «Запахи» за принципом

заперечення; сприяти створенню умов для особистісного підходу до аналізу

твору; формувати в учнів вміння формулювати власну позицію ;розширювати

кругозір учнів; виховувати прагнення до самопізнання , самовдоскосконалення

та естетичні смаки.

Тип уроку: урок – бесіда з елементами дискусії.

Епіграфи:

1…..Ми опиняємося в обіймах одне одного , наші тіла переплітаються , блаженство, найвище щастя, світ летить у тартари.Амінь.(П.Зюскінд. «Контрабас»).

2. Він дарує нам аромат літератури.(Diogenas Autoren Album)

Випереджувальне завдання: Прочитати декілька розділів (1, 5, 8, 15, 18, 24, 27, 29, 32, 35,48 – 51) з роману П. Зюскінда «Запахи», повторити вивчене щодо змісту «Червоне і чорне»Стендаля, «Портрет Доріана Грея» О.Вайльда, «Злочин і кара»Ф.Достоєвського,

Ф.Кафка «Перевтілення».

Хід уроку:

Доля роману Патріка Зюскінда «Запахи» унікальна, адже твір перекладено на 33 мови і протягом 439 тижнів цей роман тримався у списку бестселерів.

А якщо б автор дізнався про те, що його запахи включено до шкільної програми однієї з європейських країн, то письменник був би здивований ще більше, ніж від комерційного успіху свого роману!

І, нарешті, якщо додати до цього те, що цей роман репрезентує таке глобальне явище у сучасному мистецтві взагалі і літературі зокрема, як постмодернізм, то загальному здивуванню вже просто не буде меж. Щодо останнього, то варто лише згадати особливості і засади постмодернізму, аби позбутися будь-яких сумнівів з цього приводу.
ІІ. Актуалізація знань учнів.

  • Згадаймо, у чому полягають особливості та засади постмодернізму?

Ці особливості та засади можна було б звести до кількох тез, які сформулював Б.Бігун у своїй статті з промовистою назвою «Постмодерністський образ світу»:

по – перше «постмодерністська думка виявляє себе як система уявлень, що критично настроєна сама до себе і не припускає або, у крайньому випадку, прагне не припустити остаточності та безсумнівності власних потрактувань. Так, один із розділів своєї знаменитої книжки «Стан постмодернізму» Ж.-Ф.Ліотар назвав «Постмодерністська наука як пошук нестабільності». І по – друге, щодо художніх творів постмодернізму, то «головний герой і центральний комплекс ідей поставлені тут під перехресний вогонь взаємо заперечливих потрактувань»
ІІІ. Опрацювання теми уроку

Критика визначила, що Зюскінд, передусім, подарував «нам аромат літератури», від назви роману багато у чому залежить його розуміння.

  • Яка назва, на вашу думку, точніше відповідає змісту твору «Запахи»(укр.) чи «Парфумер»(рос.)?

Якщо зважити на підзаголовок роману – «Історія одного вбивці», - а також на той факт, що головним героєм твору є парфумер Жан – Батист Гренуй , то, нібито перевагу треба віддати «Парфумеру».

Натомість якщо виходити з того , що у романі йдеться, зокрема, про час, коли «у

містах … царював сморід, який важко уявити нам, сучасним людям», а пошук і врешті – решт, створення досконалого аромату складає сюжет і зовнішню інтригу роману, то звичайно, більш відповідною назвою здаються «Запахи».

Дилема щодо визначення назви є доволі симптоматичною з погляду ідейного змісту твору. Варто звернутися до глибинного аналізу роману Зюскінда , аби відповісти і на це питання , що стосується цього пахучого витвору літератури.

Отже, наступне питання :

  • Чому, на ваш погляд, письменник звертається до образу людини, яка, за висловом Зюскінда, «належала до найгеніальніших і найвідразливіших постатей» тієї епохи, що породила такі «геніальні чудовиська», як де Сад, Сен – Жуст, Фуше, Бонапарт та ін.?

Думається, що не буде великим перебільшенням твердження щодо певного парадоксу, відповідно до якого історії злочинців і скоєних ними злочинів, що покладені в основу художніх творів , завжди викликають зацікавленість, а коли до таких тем вдаються письменники безперечно талановиті, то цілком і виправданий захват.

Пригадайте твори, які могли б слугувати доказу останньої тези.

Так, це звичайно, «Червоне і чорне» Стендаля, «Портрет Доріана Грея»Уайльда, «Злочин і кара» Ф.Достоєвського.

А дивний парадокс, згаданий вище, стосується того, що мета таких творів полягає не в оспівуванні злочинців , а у запереченні зла.

- А чи винний Гренуй у тому, що він є таким , яким він є?

Відповідь очевидна, адже його неперевершений нюх дістався йому від народження так само , як і його , м’яко кажучи, не дуже приваблива зовнішність.

-А чи винний Гренуй у тому, що він позбавлений будь- яких моральних ,а зрештою, і аморальних переконань?

Відповідь очевидна: він зростав і формувався майже самостійно, оскільки жодна людина , включно з його власною матір’ю , жодного разу не перейнялися цим дивним хлопчиськом, який з незрозумілих причин викликав лише страх, огиду та відразу.

-То чи винний Гренуй у скоєних ним двадцяти шести вбивствах гарних та квітучих дівчат?

Час на дискусію….

-Штучний чи принаймні зовнішній запах символізує мистецтво, то що тоді символізує внутрішній сморід, який піднімається з глибин душі Гренуя?

- Чому Гренуй перетворюється на вбивцю, опинившись у жаданому ним тепер світі?

Власне кажучи,це питання варто було б сформулювати дещо інакше, а саме: «Чому повернення Гренуя до людського світу перетворилося на трагедію і суцільний жах для мешканців Граса?»

  • Чому ж тріумф Гренуя перетворюється на його поразку?

Відповідь на це запитання також складається ніби з кількох «поверхів».На поверхні ми маємо справу з цілковитою очевидністю: не можна змусити кохати, а тим більше будувати любов на основі злочину.Крім цього, аромат, створений Гренуєм призвів до не менш вражаючих наслідків і щодо десятків тисяч людей , які опинилися у полі дії цього запаху. І, врешті – решт , сам творець досконалого перетворює своє найвище і вимріяне досягнення на спосіб звести остаточні рахунки з життям.

Прикметним у цьому плані є і спосіб , у який Гренуй іде з життя: завдяки створеному ним аромату він викликає до себе таку шалену любов паризьких покидьків, що від Жана – Батіста не залишається навіть найдрібнішої кісточки!

Отже, це все дає пістави вважати , що вказані наслідки - не результат дії злих сил, а внутрішня (онтологічна, іманентна) властивість любові :мрії про неї, прагнення досягти її несуть смерть іншим, а досягнення її перетворюється на вакханалію і здатне спричинити власну смерть.

Чи згодні ви з цим висновком?

Час на дискусію.


Згадайте «Перевтілення» Кафки і порівняйте героя цього твору з маленьким «кліщем» Гренуєм. У Григора Замзи , який перетворився на велетенську комаху, не було жодних шансів на любов, і ,можливо, саме через це з ним і сталося таке лихо.

А щодо Гренуя , то «народжений без запаху у найсмердючішому місці світу, вийшовши зі сміття , бруду і гнилизни, вирісши без любові , виживши без душевного людського тепла з однієї лише впертості і завдяки відразі , маленький, кульгавий, виродливий - фізичний і моральний каліка – він досяг того , що сподобався світу. Мало того!Його люблять! Шанують!Обожнюють!» Проте саме у цю мить «він зрозумів, що ніколи не знайде задоволення у любові , а лише у ненависті своїй до людей і людей - до себе!»

-То невже цей роман є чи не найпесимістичнішим, навіть порівняно з творами Ф.Кафки чи Йонеско , бо ж , здається, і справді не залишає жодної надії на краще?!
ІV. Підведення підсумків роботи.

Слово вчителя.

Історія Жана – Батіста Гренуя , яку надзвичайно талановито розповів Патрік Зюскінд , як, зрештою, й історія , яку пережило все людство у ХХ сторіччі, змушують упевнитися у зовсім невибагливій істині : повсякчасне і наполегливе поз буття ненависті – ось, певно, чи не єдиний шлях до життя! І для того щоб його духмяний запах не зникав ані на хвилю , зовсім не обов’язково бути парфумером, - для цього цілком достатньо бути людиною, яка абсолютно позбавлена здатності ненавидіти.
V. Домашнє завдання .

Написати (на вибір):

  • роздум – есе на тему: «Сморід натхнення чи аромат життя?»

  • твір – мініатюру на тему: «…Чи з неба ти, чи з темної безодні?...»

(Ш.Бодлер «Гімн красі»).

Схожі:

Що значить бути Людиною на землі ?
Що значить бути Людиною на землі ? Чи справді «Людиною бути найважче?»(М. Чернявський)
Як називається головний герой роману «Запахи»?
У монастирі Сен-Меррі на вулиці Сен-Мартен Гренуй став людиною міцної статури та рідкої витривалості
Тема уроку
Міжпредметні зв’язки: українська література, музичне мистецтво, історія, інформатика
Українська художня культура ХХ століття. Образотворче мистецтво
«постмодернізм», «плюралізм», «полікультурність», «толерантність», «авангард»; розвивати комунікативні якості в процесі спільної...
Теми контрольних робіт та орієнтовні екзаменаційні питання з курсу...
Музичне мистецтво давніх цивілізацій. Особливості музичного мислення. Загальні проблеми
Запахи, особливо запахи таких речовин, які по своїй структурі близькі...
Новонароджені починають відрізняти звук материнського голосу від голосів інших жінок на третій день після народження, впізнають лице...
Біля школи позивні повільна мелодія
Знайти себе, сноє мiсце в життi, вирости й вижити, бути завжди людиною що є святiшого i дорожчого? Де б не були ви, куди б не закинула...
ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ
Дописемні комунікації: звичаї, традиції, фольклор, мистецтво, їхня роль та призначення
ПРОГРАМА ВСТУПНОГО ВИПРОБУВАННЯ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
Вивчення нормативного курсу «Історія України» в інституті проводиться протягом одного семестру. Для успішного вивчення дисципліни,...
Завдання для перевірки знань, умінь, навичок учнів до вивченої теми: «Добро і зло»
З’днай колонки сонечка та місяця, отримаєш поради про те, як бути доброю людиною
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка