|
Скачати 58.4 Kb.
|
Миколаївська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Розробка уроку зі світової літератури Тема: Постмодернізм. Запашне мистецтво бути людиною (Патрік Зюскінд. «Запахи. Історія одного вбивці». 11 клас Могильна Л.В. вчитель світової літератури Миколаїв 2013 Тема: Постмодернізм. Запашне мистецтво бути людиною (Патрік Зюскінд. «Запахи. Історія одного вбивці». Мета: Організувати аналіз роману Патріка Зюскінда «Запахи» за принципом заперечення; сприяти створенню умов для особистісного підходу до аналізу твору; формувати в учнів вміння формулювати власну позицію ;розширювати кругозір учнів; виховувати прагнення до самопізнання , самовдоскосконалення та естетичні смаки. Тип уроку: урок – бесіда з елементами дискусії. Епіграфи: 1…..Ми опиняємося в обіймах одне одного , наші тіла переплітаються , блаженство, найвище щастя, світ летить у тартари.Амінь.(П.Зюскінд. «Контрабас»). 2. Він дарує нам аромат літератури.(Diogenas Autoren Album) Випереджувальне завдання: Прочитати декілька розділів (1, 5, 8, 15, 18, 24, 27, 29, 32, 35,48 – 51) з роману П. Зюскінда «Запахи», повторити вивчене щодо змісту «Червоне і чорне»Стендаля, «Портрет Доріана Грея» О.Вайльда, «Злочин і кара»Ф.Достоєвського, Ф.Кафка «Перевтілення». Хід уроку: Доля роману Патріка Зюскінда «Запахи» унікальна, адже твір перекладено на 33 мови і протягом 439 тижнів цей роман тримався у списку бестселерів. А якщо б автор дізнався про те, що його запахи включено до шкільної програми однієї з європейських країн, то письменник був би здивований ще більше, ніж від комерційного успіху свого роману! І, нарешті, якщо додати до цього те, що цей роман репрезентує таке глобальне явище у сучасному мистецтві взагалі і літературі зокрема, як постмодернізм, то загальному здивуванню вже просто не буде меж. Щодо останнього, то варто лише згадати особливості і засади постмодернізму, аби позбутися будь-яких сумнівів з цього приводу. ІІ. Актуалізація знань учнів.
Ці особливості та засади можна було б звести до кількох тез, які сформулював Б.Бігун у своїй статті з промовистою назвою «Постмодерністський образ світу»: по – перше «постмодерністська думка виявляє себе як система уявлень, що критично настроєна сама до себе і не припускає або, у крайньому випадку, прагне не припустити остаточності та безсумнівності власних потрактувань. Так, один із розділів своєї знаменитої книжки «Стан постмодернізму» Ж.-Ф.Ліотар назвав «Постмодерністська наука як пошук нестабільності». І по – друге, щодо художніх творів постмодернізму, то «головний герой і центральний комплекс ідей поставлені тут під перехресний вогонь взаємо заперечливих потрактувань» ІІІ. Опрацювання теми уроку Критика визначила, що Зюскінд, передусім, подарував «нам аромат літератури», від назви роману багато у чому залежить його розуміння.
Якщо зважити на підзаголовок роману – «Історія одного вбивці», - а також на той факт, що головним героєм твору є парфумер Жан – Батист Гренуй , то, нібито перевагу треба віддати «Парфумеру». Натомість якщо виходити з того , що у романі йдеться, зокрема, про час, коли «у містах … царював сморід, який важко уявити нам, сучасним людям», а пошук і врешті – решт, створення досконалого аромату складає сюжет і зовнішню інтригу роману, то звичайно, більш відповідною назвою здаються «Запахи». Дилема щодо визначення назви є доволі симптоматичною з погляду ідейного змісту твору. Варто звернутися до глибинного аналізу роману Зюскінда , аби відповісти і на це питання , що стосується цього пахучого витвору літератури. Отже, наступне питання :
Думається, що не буде великим перебільшенням твердження щодо певного парадоксу, відповідно до якого історії злочинців і скоєних ними злочинів, що покладені в основу художніх творів , завжди викликають зацікавленість, а коли до таких тем вдаються письменники безперечно талановиті, то цілком і виправданий захват. Пригадайте твори, які могли б слугувати доказу останньої тези. Так, це звичайно, «Червоне і чорне» Стендаля, «Портрет Доріана Грея»Уайльда, «Злочин і кара» Ф.Достоєвського. А дивний парадокс, згаданий вище, стосується того, що мета таких творів полягає не в оспівуванні злочинців , а у запереченні зла. - А чи винний Гренуй у тому, що він є таким , яким він є? Відповідь очевидна, адже його неперевершений нюх дістався йому від народження так само , як і його , м’яко кажучи, не дуже приваблива зовнішність. -А чи винний Гренуй у тому, що він позбавлений будь- яких моральних ,а зрештою, і аморальних переконань? Відповідь очевидна: він зростав і формувався майже самостійно, оскільки жодна людина , включно з його власною матір’ю , жодного разу не перейнялися цим дивним хлопчиськом, який з незрозумілих причин викликав лише страх, огиду та відразу. -То чи винний Гренуй у скоєних ним двадцяти шести вбивствах гарних та квітучих дівчат? Час на дискусію…. -Штучний чи принаймні зовнішній запах символізує мистецтво, то що тоді символізує внутрішній сморід, який піднімається з глибин душі Гренуя? - Чому Гренуй перетворюється на вбивцю, опинившись у жаданому ним тепер світі? Власне кажучи,це питання варто було б сформулювати дещо інакше, а саме: «Чому повернення Гренуя до людського світу перетворилося на трагедію і суцільний жах для мешканців Граса?»
Відповідь на це запитання також складається ніби з кількох «поверхів».На поверхні ми маємо справу з цілковитою очевидністю: не можна змусити кохати, а тим більше будувати любов на основі злочину.Крім цього, аромат, створений Гренуєм призвів до не менш вражаючих наслідків і щодо десятків тисяч людей , які опинилися у полі дії цього запаху. І, врешті – решт , сам творець досконалого перетворює своє найвище і вимріяне досягнення на спосіб звести остаточні рахунки з життям. Прикметним у цьому плані є і спосіб , у який Гренуй іде з життя: завдяки створеному ним аромату він викликає до себе таку шалену любов паризьких покидьків, що від Жана – Батіста не залишається навіть найдрібнішої кісточки! Отже, це все дає пістави вважати , що вказані наслідки - не результат дії злих сил, а внутрішня (онтологічна, іманентна) властивість любові :мрії про неї, прагнення досягти її несуть смерть іншим, а досягнення її перетворюється на вакханалію і здатне спричинити власну смерть. Чи згодні ви з цим висновком? Час на дискусію. Згадайте «Перевтілення» Кафки і порівняйте героя цього твору з маленьким «кліщем» Гренуєм. У Григора Замзи , який перетворився на велетенську комаху, не було жодних шансів на любов, і ,можливо, саме через це з ним і сталося таке лихо. А щодо Гренуя , то «народжений без запаху у найсмердючішому місці світу, вийшовши зі сміття , бруду і гнилизни, вирісши без любові , виживши без душевного людського тепла з однієї лише впертості і завдяки відразі , маленький, кульгавий, виродливий - фізичний і моральний каліка – він досяг того , що сподобався світу. Мало того!Його люблять! Шанують!Обожнюють!» Проте саме у цю мить «він зрозумів, що ніколи не знайде задоволення у любові , а лише у ненависті своїй до людей і людей - до себе!» -То невже цей роман є чи не найпесимістичнішим, навіть порівняно з творами Ф.Кафки чи Йонеско , бо ж , здається, і справді не залишає жодної надії на краще?! ІV. Підведення підсумків роботи. Слово вчителя. Історія Жана – Батіста Гренуя , яку надзвичайно талановито розповів Патрік Зюскінд , як, зрештою, й історія , яку пережило все людство у ХХ сторіччі, змушують упевнитися у зовсім невибагливій істині : повсякчасне і наполегливе поз буття ненависті – ось, певно, чи не єдиний шлях до життя! І для того щоб його духмяний запах не зникав ані на хвилю , зовсім не обов’язково бути парфумером, - для цього цілком достатньо бути людиною, яка абсолютно позбавлена здатності ненавидіти. V. Домашнє завдання . Написати (на вибір):
(Ш.Бодлер «Гімн красі»). |
Що значить бути Людиною на землі ? Що значить бути Людиною на землі ? Чи справді «Людиною бути найважче?»(М. Чернявський) |
Як називається головний герой роману «Запахи»? У монастирі Сен-Меррі на вулиці Сен-Мартен Гренуй став людиною міцної статури та рідкої витривалості |
Тема уроку Міжпредметні зв’язки: українська література, музичне мистецтво, історія, інформатика |
Українська художня культура ХХ століття. Образотворче мистецтво «постмодернізм», «плюралізм», «полікультурність», «толерантність», «авангард»; розвивати комунікативні якості в процесі спільної... |
Теми контрольних робіт та орієнтовні екзаменаційні питання з курсу... Музичне мистецтво давніх цивілізацій. Особливості музичного мислення. Загальні проблеми |
Запахи, особливо запахи таких речовин, які по своїй структурі близькі... Новонароджені починають відрізняти звук материнського голосу від голосів інших жінок на третій день після народження, впізнають лице... |
Біля школи позивні повільна мелодія Знайти себе, сноє мiсце в життi, вирости й вижити, бути завжди людиною що є святiшого i дорожчого? Де б не були ви, куди б не закинула... |
ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ Дописемні комунікації: звичаї, традиції, фольклор, мистецтво, їхня роль та призначення |
ПРОГРАМА ВСТУПНОГО ВИПРОБУВАННЯ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ Вивчення нормативного курсу «Історія України» в інституті проводиться протягом одного семестру. Для успішного вивчення дисципліни,... |
Завдання для перевірки знань, умінь, навичок учнів до вивченої теми: «Добро і зло» З’днай колонки сонечка та місяця, отримаєш поради про те, як бути доброю людиною |