|
Скачати 132.62 Kb.
|
Тема. Особистість і влада у романі «Майстер і Маргарита» Мета: допомогти учням усвідомити майстерність письменника в художньо-психологічному осмисленні сучасної йому дійсності; розвивати навички аналізу художнього твору, його образів і явищ, зіставлення із сучасністю, висловлення своїх думок; виховувати прагнення до самопізнання та самовдосконалення. Хід уроку І. Опитування домашнього завдання 1. Робота з роздатковим матеріалом На попередніх уроках ми обговорювали образи Майстра і Маргарити. Зараз ми дещо узагальнимо інформацію про головних героїв роману, заповнивши їх анкети. Якщо ви не знаєте відповіді чи інформація не подана у тексті, ставте прочерк Анкета Майстра
Анкета Маргарити
Зачитайте, будь ласка, заповнені анкети. Чи у всіх так само заповнено? Під час зачитування – аналіз:
2. Робота з дошкою На дошці два портрети: хто це? Як ці люди пов’язані з образами Майстра і Маргарити. Це – Михайло Булгаков та його дружина. Дружина – прототип Маргарити, саме з неї писав образ жінки автор, а Булгакова також можна назвати прототипом Майстра, тому що Майстер – узагальнений образ радянського письменника, який не погоджувався з ідеологією партії та не працював у стилі соціалістичного реалізму. ІІ. Оголошення теми уроку На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо продовжувати вивчення твору і розглянемо одну з основних проблем, порушених у творі – проблему особистості і влади. Отже, запишіть дату та тему уроку : «Особистість і влада у романі «Майстер і Маргарита». Нам уже відомо, що роман пройшов дуже довгий шлях, перш ніж прийшов до читача. Спочатку друкувався самвидавом, а коли його й було видано офіційно, то він зазнав чимало змін. Що ж лякало ідеологів радянської системи у романі Булгакова? Спробуємо з’ясувати і дати відповідь на це питання в кінці уроку. ІІІ. Сприйняття і засвоєння нових знань
Для того, щоб краще зрозуміти події, про які йдеться у творі, нам треба знати де і коли відбуваються події (СРСР, 1930-ті роки). Що ж насправді відбувається у Радянському Союзі у даний період історії? Про це нам розповість ваша однокласниця. Дякуємо за повідомлення і давайте усі разом згадаємо, що в цей час відбувається в українській літературі, адже Україна була частиною СРСР. («Розстріляне Відродження»)
Кожен з вас отримав уривок з твору. Ви маєте з’ясувати про кого, чи про що йдеться в поданому уривку та на що хоче звернути нашу увагу автор.
Люди робили і думали те, що вимагав час, забувши , що вони виконують головні ролі в добі. Вони пристосовуються, руйнуючи людську особистість Одночасно з аналізом будемо складати схему-конспект. Отже, як назвемо перший пункт плану? (Пристосуванство) 2 Массоліт. Бездарність. - Яку організацію очолював Берліоз ? - Чим займалися письменники у цій установі? - Що треба було зробити, щоб потрапити до цієї організації? - Отже, що є характерною рисою всіх літераторів? (Бездарність, продажність) 3 Квартира №50 Страх, політичні репресії. - Чи справді зникнення людей пов’язане з нечистою силою? - Чим можна пояснити зникнення людей з цієї квартири? (Страх) 4 Сеанс чорної магії. Жадібність. - Як проявили себе городяни в театрі під час шоу Воланда і його компанії? - Які людські вади зображені в цьому епізоді ? (Жадібність) 5. Останні пригоди Коровєва і Бегемота в Торгсіні - Про що йдеться у даному уривку? Де знаходяться герої? - Чи у всіх магазинах СРСР було так само? - Для кого були ці магазини? - Чому їх було створено? - Про яке явище у суспільстві це свідчить? Тотальна несправедливість. Партійні очільники запевняли простий народ, що вони живуть у найкращій та найвеличнішій державі, проте самі не хотіли жити їх життям, для себе та своїх дітей вони хотіли кращого. Давайте ж з’ясуємо:
Це все про радянське суспільство, а суспільство – це люди, тобто в центрі цього опису – радянська людина. Нажаль, ми маємо визнати, що, судячи з роману Булгакова, радянська людина – це бездарний, жадібний, пристосуванець, боягуз та хабарник.
(Ні, адже люди думали, що вони робили - правильно, зміни у їх характерах відбувалися повільно, непомітно для них самих справжні людські цінності змінювалися на нав’язані ідеологією. ) Звісно, що не можна таким чином оцінити усе суспільство, адже були люди, які не хотіли пристосовуватися до ситуації, що склалася, які не хотіли зраджувати свої цінності та втратити свою особистість. У даному романі є опис долі і такої людини
Майстер не протистоїть владі, він нічого не робить, щоб підірвати її авторитет чи розвінчати її велич, він просто не хоче уподібнюватися до 5 тисяч членів Массоліту і оспівувати партію. І за це він поплатився найдорожчим … чим? Своєю мрією, ціллю свого життя – романом. Після фіаско він втрачає розум від усвідомлення того, що справжня високохудожня література нікому не потрібна. Поміркуйте, проблема особистості і влади порушується Булгаковим лише в «Московських статтях» чи і в «єршалаїмських»? Звісно, що ця проблема проходить червоною ниткою через увесь твір. Герой, котрий протистоїть владі – Єшуа. Він відкрито висловлює невдоволення владою кесаря і одразу отримує покарання – повне фізичне знищення. Отже, і в першому, і в другому, і в третьому випадку на людину чекає одне і те ж – знищення особистості.
IV. Підсумок уроку Отже, на початку уроку перед нами постало питання: « Що ж лякало ідеологів радянської системи у романі Булгакова?» Давайте тепер спробуємо дати відповідь на нього. Влада не допускала твір до друку, тому що «Майстер і Маргарита» - це викривальний твір, у ньому розвінчується культ комуністичної партії. У романі описано усі пороки радянського суспільства, причиною появи яких і є сама влада. Твір мав відкрити очі читачам, тим же радянським людям, на самих себе та на їх владу. Автор хоче, щоб люди подивилися на себе зі сторони і усвідомили, що це – неправильно, що вони втрачають людські цінності, а іноді і взагалі людську подобу. Суть роману в тому, що Воланд прийшов на землю, щоб здійснити благо : показати, що зло існує, а значить є і Бог, який йому протистоїть. І він всепрощаючий і всемогутній, бо кожен може, нехай і в останню хвилину, відвернувшись від зла, вибрати Божий шлях.
Судячи з дій героїв, вони не поспішають діяти згідно біблійних істин. Тому Воланд чудово вписується в сучасність і звершує свій кривавий, а іноді і безкровний, але непідкупний суд. Ієшуа не приходить до Москви, бо небеса не спускаються до людей, людині самій треба піднестися до них. А в пеклі, в тому числі і земному, нажаль, споконвіку править бал саме Сатана. V. Оцінювання VІ. Домашнє завдання Написати контрольний домашній твір на тему: «Люди – господарі своєї долі?» Картка №4 - Якщо мене не підвів слух, ви зводили казати, що Ісуса не було на світі? - запитав чужоземець, спрямовуючи на […] своє ліве зелене око. - Ні, слух вас не підвів, - чемно відповів […], - саме це я й казав. - Ой, як цікаво! - вигукнув чужоземець. - То ви були згодні з вашим співрозмовником? - На всі сто! - підтвердив той. - Диво дивне! - вигукнув непроханий співрозмовник - Даруйте мою нав’язливість, але я так зрозумів, що ви, до всього іншого, ще й не вірите в Бога? - Він витворив перелякані очі й докинув: - Присягаюсь, я нікому не скажу! - Так, ми не віримо в Бога, - ледь посміхнувшись на переляк інтуриста, відповів […], - але про це можна говорити цілком вільно. Чужоземець відкинувся на спинку лави і спитав, аж верескнувши від цікавості: - Ви - атеїсти?! - Так, ми - атеїсти, - з посмішкою відповів […] - Ой, яка розкіш! - вигукнув вражений чужоземець і замотав головою, зиркаючи то на одного, то на другого літератора. - У нашій країні атеїзм нікого не дивує, - з дипломатичною чемністю сказав […], - більшість нашого населення свідомо й давно перестало вірити в казки про Бога. Цю мить чужоземець утнув дивацьку штуку: встав і потис спантеличеному редакторові руку, промовивши при цьому такі слова: - Дозвольте подякувати вам від щирого серця! - За що це ви йому дякуєте? - закліпавши очима, поцікавився Бездомний. - За дуже важливе повідомлення, котре для мене, як мандрівника, надзвичайно цікаве, - багатозначно піднісши пальця, пояснив закордонний дивак. Картка №1 Кожен, хто входив сюди, насамперед мимохіть знайомився з оголошеннями різних спортивних гуртків. На дверях першої ж кімнати на цьому горішньому поверсі яснів великий напис “Рибно-дачна секція”, і тут же було зображено карася, що потрапив на вудку. На дверях кімнати № 2 було написане щось не зовсім зрозуміле: “Одноденна творча путівка. Звертатися до М. В. Підложної”. Наступні двері мали на собі короткий, але вже цілком незбагненний напис: “Перелигіно”. Далі у випадкового відвідувача […] починали розбігатися очі від написів, що ними рябіли горіхові тітчині двері: “Запис у чергу на папір у Покльовкіної”, “Каса”, “Особисті розрахунки скетчистів”... Перетявши довжелезну чергу, яка починалась уже внизу коло швейцара, можна було бачити напис на дверях, що до них щосекунди вдиралися люди: “Квартирне питання”. Напис: “Повно-об’ємні творчі відпустки від двох тижнів (оповідання-новела) до одного року (роман, трилогія). Ялта, Борове, Цихідзирі, Махінджаурі, Ленінград (Зимовий палац)”. Коло цих дверей також була черга, але не надмірна, людей на півтораста. Далі йшли - “Правління”, “Каси № 2, 3, 4, 5”, “Редакційна колегія”, “Голова”, “Більярдна”, різні допоміжні установи. Картка №2 Ще два роки тому власницею її була вдова ювеліра де Фужере. Анна Францівна де Фужере, п’ятдесятилітня поважна і дуже промітна дама, три кімнати з п’яти винаймала квартирантам: одному, прізвище якого, здається, було Бєломут, і другому - з утраченим прізвищем. І ось два роки тому почало діятись тут щось незбагненне: з цього помешкання люди почали безслідно зникати. Набожна, а відвертіше сказати - забобонна, Анфіса так напрямки і сказала прикро враженій Анні Францівні, що це чаклунство і що вона чудово знає, хто поцупив і пожильця і міліціонера, тільки на ніч не хоче говорити. Ну, а чаклунству, звісна річ, варт лише початися, а там уже його нічим не зупиниш. Два дні проминули сяк-так. На третій же день Анна Францівна, яку весь цей час мучило безсоння, знову-таки спішно поїхала на дачу... Чи то ж треба казати, що вона не повернулася! Анфіса, залишившись сама, наплакалася досхочу і лягла спати о другій годині ночі. Що з нею було далі, невідомо, але розказували мешканці інших квартир, що буцімто в № 50-му всеньку ніч чутно було якісь стуки і буцім у вікнах до ранку горіло електричне світло. Вранці з’ясувалося, що й Анфіси не стало! Хоч там як, а квартира простояла опломбованою і порожньою лише тиждень, а потім в неї вселились - покійний […] із дружиною і цей самий Стьопа, також із дружиною. Цілком природно, що тільки-но вони опинилися в проклятущій квартирі, як і в них почалося казна-що! А саме: протягом одного місяця зникли обидві дружини. Картка №3 Спочатку веселощі, а згодом подив охопив увесь театр. Усюди гучало слово “червінці, червінці”, лунали вигуки “ах, ах!” і веселий сміх. Дехто вже повзав у проході, нишпорячи під кріслами. Багато хто стояв на сидіннях, ловлячи верткі, примхливі папірці. У бельетажі почувся голос: “Ти чого хапаєш? Це мій! До мене летів!” - та інший голос: “А ти не штовхайся, я тебе сам як штовхану!” І раптом почувся ляпас. І ось тепер прорвало загату, звідусіль на сцену посунуло жіноцтво. Жінки ховалися за штору, залишали там свої сукні й виходили в нових. На табуретках із золоченими ніжками сиділи цілою лавою дами, які енергійно тупали в килим щойно взутими ногами. Загальний подив викликав чоловік, що затесався на сцену. Він оголосив, що в його дружини грип і що тому він просить передати їй що-небудь через нього. На доказ того, що він справді одружений, громадянин ладен був показати паспорт. Заяву турботливого мужа зустріли реготом. Фагот же прогорлав, що вірить, як самому собі, й без паспорта, та дав громадянинові дві пари шовкових панчіх, а кіт від себе - футлярчик з помадою. Жінки, що загаялися, поривалися на сцену, а зі сцени пливли щасливиці в бальних сукнях, у піжамах з драконами, у строгих візитних костюмах, у капелюшках, насунутих на одну брову. Тоді Фагот оголосив, що через пізню пору крамниця зачиняється до завтрашнього вечора рівно за одну хвилину, і неймовірна метушня зчинилася на сцені, жінки наскоро, не приміряючи, хапали туфлі. Одна, як буря, увірвалася за ширму, скинула там свій костюм і заволоділа першим, що підвернулося, - шовковим, у величезних букетах, халатом і, окрім того, встигла підчепити два футляри парфумів. Картка №5 - Громадяни! - тремким високим голосом прокричав він. - Що ж це діється? Га? Дозвольте вас про це попитати! Бідна людина, - Коров’єв показав на Бегемота, який негайно скорчив плаксиву фізіономію, - бідна людина весь день лагодить примуси, він зголоднів... а звідки ж йому взяти валюти? - Звідки? - ставлю до всіх питання! Він змучений голодом та спрагою! Йому жарко. Ну, взяв на пробу кілька мандарин. І вся то ціна тому мандаринові три копійки. І ось вони вже витьохкують, як солов’ї навесні в лісі, тривожать міліцію, відривають її від справ. А йому можна? Га? - і тут Коров’єв показав на бузкового товстуна, від чого на обличчі останнього виобразилася велика тривога. - Хто він такий? Га? Звідки він приїхав? Для чого? Потрібний він нам, чи що? Запрошували ми його, чи що? Певно, - саркастично кривлячи рот, на повен голос волав колишній регент, - він, бачите, в парадному бузковому костюмі, від лососини весь розбух, він весь набитий валютою, а нашому, рідному?! Гірко мені! Гірко! Гірко! - завив Коров’єв, як боярин на старосвітському весіллі. Бегемот, притуливши брудний драний рукав до ока, вигукнув трагічно: - Спасибі, вірний друже, заступився за скривдженого! |
Орієнтовна схема аналізу діяльності майстра виробничого навчання... Мета: вивчення роботи майстра з керівництва виробничою практикою, здійснення навчальної роботи і надання йому практичної допомоги... |
Урок 1 Тема: Шаблон документа, створення документа за допомогою майстра. Друк документів Навчальна мета: Познайомити учнів з основами роботи із текстовим редактором, поняттями шаблон документа, створення документа за допомогою... |
Анкета для учнів «Мої життєві та професійні плани» ОДАНІ-2 (орієнтаційно-діагностична анкета інтересів створена С. Я. Карпіловською і Б. О. Федоришиним на основі модифікації анкети... |
Тема. Створення звичайних, підпорядкованих та пов'язаних форм за... Формування вмінь та навичок створення форм за допомогою майстра для коригування та аналізу даних. Закріплення вмінь використання... |
З досвіду роботи майстра виробничого навчання ДНЗ «Ніжинський професійний... |
Лідер нової поетичної Херсонщини (А. Кичинський) Мета Познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поета-земляка, визначного Майстра слова, розуміти зміст віршів |
День у квітні довше сонцем квітне. Сніг розтав на вигрітій землі П’єтро Гварнері [відомого ще як Pietro da Venezia (1695–1762)], італійського скрипкового майстра |
Тема по програмі Мета уроку: Ознайомити учнів із принципом побудови та налагодження параметрів діаграм, діаграми з областями та точкової діаграми... |
Тема: Використання майстра шаблонів Підготовка до виконання роботи (попереднє ознайомлення з методичними вказівками до лабораторної роботи та опрацювання теоретичного... |
Анкета учасника |