Анкета Майстра


Скачати 132.62 Kb.
Назва Анкета Майстра
Дата 06.01.2014
Розмір 132.62 Kb.
Тип Анкета
bibl.com.ua > Література > Анкета
Тема. Особистість і влада у романі «Майстер і Маргарита»

Мета: допомогти учням усвідомити майстерність письменника в художньо-психологічному осмисленні сучасної йому дійсності; розвивати навички аналізу художнього твору, його образів і явищ, зіставлення із сучасністю, висловлення своїх думок; виховувати прагнення до самопізнання та самовдосконалення.

Хід уроку

І. Опитування домашнього завдання

1. Робота з роздатковим матеріалом

На попередніх уроках ми обговорювали образи Майстра і Маргарити. Зараз ми дещо узагальнимо інформацію про головних героїв роману, заповнивши їх анкети. Якщо ви не знаєте відповіді чи інформація не подана у тексті, ставте прочерк

Анкета Майстра

  1. Ім’я

  2. Прізвище

  3. Вік

  4. Місце проживання

  5. Сімейний стан

  6. Освіта

  7. Останнє місце роботи

  8. Рід занять

  9. Політичні погляди

  10. Релігійні погляди

Анкета Маргарити

  1. Ім’я

  2. Прізвище

  3. Вік

  4. Місце проживання

  5. Сімейний стан

  6. Освіта

  7. Останнє місце роботи

  8. Рід занять

  9. Політичні погляди

  10. Релігійні погляди


Зачитайте, будь ласка, заповнені анкети.

Чи у всіх так само заповнено?

Під час зачитування – аналіз:

  • Чому не подано ні імені, ні прізвища Майстра?

  • Чому у Маргарити не було ні професії, ні роботи?

  • Завдяки чому вона могла жити не працюючи?

  • Чи була вона щасливою у шлюбі?

  • Чому вона зрадила чоловікові?

  • Чому і Майстер не працював?

  • Завдяки чому він міг собі це дозволити?

  • Чим завершилося їх життя?

  • Чому вони не потрапили до раю?

2. Робота з дошкою

На дошці два портрети: хто це? Як ці люди пов’язані з образами Майстра і Маргарити.

Це – Михайло Булгаков та його дружина. Дружина – прототип Маргарити, саме з неї писав образ жінки автор, а Булгакова також можна назвати прототипом Майстра, тому що Майстер – узагальнений образ радянського письменника, який не погоджувався з ідеологією партії та не працював у стилі соціалістичного реалізму.

ІІ. Оголошення теми уроку

На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо продовжувати вивчення твору і розглянемо одну з основних проблем, порушених у творі – проблему особистості і влади.

Отже, запишіть дату та тему уроку : «Особистість і влада у романі «Майстер і Маргарита».

Нам уже відомо, що роман пройшов дуже довгий шлях, перш ніж прийшов до читача. Спочатку друкувався самвидавом, а коли його й було видано офіційно, то він зазнав чимало змін.

Що ж лякало ідеологів радянської системи у романі Булгакова?

Спробуємо з’ясувати і дати відповідь на це питання в кінці уроку.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нових знань

  1. Повідомлення учня

Для того, щоб краще зрозуміти події, про які йдеться у творі, нам треба знати де і коли відбуваються події (СРСР, 1930-ті роки). Що ж насправді відбувається у Радянському Союзі у даний період історії? Про це нам розповість ваша однокласниця.

Дякуємо за повідомлення і давайте усі разом згадаємо, що в цей час відбувається в українській літературі, адже Україна була частиною СРСР. («Розстріляне Відродження»)

  1. Робота з роздатковим матеріалом та одночасне складання схеми

Кожен з вас отримав уривок з твору. Ви маєте з’ясувати про кого, чи про що йдеться в поданому уривку та на що хоче звернути нашу увагу автор.

  1. Берліоз . Атеїзм

  • Скільки років було Берліозу?

  • Він народився у Радянському Союзі?

  • То він свідомо дійшов висновку про відсутність Бога?

  • Чого він досягає завдяки такому рішенню, завдяки пристосуванню до вимог влади?

Люди робили і думали те, що вимагав час, забувши , що вони виконують головні ролі в добі. Вони пристосовуються, руйнуючи людську особистість

Одночасно з аналізом будемо складати схему-конспект. Отже, як назвемо перший пункт плану? (Пристосуванство)

2 Массоліт. Бездарність.

- Яку організацію очолював Берліоз ?

- Чим займалися письменники у цій установі?

- Що треба було зробити, щоб потрапити до цієї організації?

- Отже, що є характерною рисою всіх літераторів?

(Бездарність, продажність)
3 Квартира №50 Страх, політичні репресії.

- Чи справді зникнення людей пов’язане з нечистою силою?

- Чим можна пояснити зникнення людей з цієї квартири?

(Страх)

4 Сеанс чорної магії. Жадібність.

- Як проявили себе городяни в театрі під час шоу Воланда і його компанії?

- Які людські вади зображені в цьому епізоді ?

(Жадібність)

5. Останні пригоди Коровєва і Бегемота в Торгсіні

- Про що йдеться у даному уривку? Де знаходяться герої?

- Чи у всіх магазинах СРСР було так само?

- Для кого були ці магазини?

- Чому їх було створено?

- Про яке явище у суспільстві це свідчить?

Тотальна несправедливість. Партійні очільники запевняли простий народ, що вони живуть у найкращій та найвеличнішій державі, проте самі не хотіли жити їх життям, для себе та своїх дітей вони хотіли кращого.

Давайте ж з’ясуємо:

  • Хто стоїть в центрі цих подій?

  • Чия це характеристика?

Це все про радянське суспільство, а суспільство – це люди, тобто в центрі цього опису – радянська людина. Нажаль, ми маємо визнати, що, судячи з роману Булгакова, радянська людина – це бездарний, жадібний, пристосуванець, боягуз та хабарник.

  • Подумайте, чи свідомо люди обирали таку долю?

(Ні, адже люди думали, що вони робили - правильно, зміни у їх характерах відбувалися повільно, непомітно для них самих справжні людські цінності змінювалися на нав’язані ідеологією. )

Звісно, що не можна таким чином оцінити усе суспільство, адже були люди, які не хотіли пристосовуватися до ситуації, що склалася, які не хотіли зраджувати свої цінності та втратити свою особистість.

У даному романі є опис долі і такої людини

  • Хто це?

  • Яка доля чекає на цього героя?

  • Що чекало на того, хто не пристосувався до влади?

Майстер не протистоїть владі, він нічого не робить, щоб підірвати її авторитет чи розвінчати її велич, він просто не хоче уподібнюватися до 5 тисяч членів Массоліту і оспівувати партію. І за це він поплатився найдорожчим … чим? Своєю мрією, ціллю свого життя – романом. Після фіаско він втрачає розум від усвідомлення того, що справжня високохудожня література нікому не потрібна.

Поміркуйте, проблема особистості і влади порушується Булгаковим лише в «Московських статтях» чи і в «єршалаїмських»?

Звісно, що ця проблема проходить червоною ниткою через увесь твір. Герой, котрий протистоїть владі – Єшуа.

Він відкрито висловлює невдоволення владою кесаря і одразу отримує покарання – повне фізичне знищення.

Отже, і в першому, і в другому, і в третьому випадку на людину чекає одне і те ж – знищення особистості.

  • Згадайте, для чого Воланд прибув до Москви? (подивитися, як змінилися люди за 300 років і відновити справедливість)

  • Яких висновків дійшов Воланд? (Люди не змінилися, їх ще більше зіпсувало «квартирне питання»)

  • Якщо сам всюдисущий Воланд вважає, що люди не змінюються століттями, якщо проблеми між владою і простим народом існували і у радянську добу і навіть за майже 2 тисячі років до неї, то чи можна сказати, що проблема ця існувала лише в СРСР? (Звісно, ні. Проблема особистості і влади – одна з вічних проблем людства. Булгаков сам дав нам відповідь на це питання устами Єшуа, котрий говорить, що будь-яка влада – хороша вона чи погана – є насильством над людьми. І що лише в царстві істини та справедливості не потрібна жодна влада. Тобто, нажаль на землі марно цього очікувати. )


IV. Підсумок уроку

Отже, на початку уроку перед нами постало питання: « Що ж лякало ідеологів радянської системи у романі Булгакова?» Давайте тепер спробуємо дати відповідь на нього.

Влада не допускала твір до друку, тому що «Майстер і Маргарита» - це викривальний твір, у ньому розвінчується культ комуністичної партії. У романі описано усі пороки радянського суспільства, причиною появи яких і є сама влада.

Твір мав відкрити очі читачам, тим же радянським людям, на самих себе та на їх владу. Автор хоче, щоб люди подивилися на себе зі сторони і усвідомили, що це – неправильно, що вони втрачають людські цінності, а іноді і взагалі людську подобу.

Суть роману в тому, що Воланд прийшов на землю, щоб здійснити благо : показати, що зло існує, а значить є і Бог, який йому протистоїть. І він всепрощаючий і всемогутній, бо кожен може, нехай і в останню хвилину, відвернувшись від зла, вибрати Божий шлях.

  • Давайте спробуємо дати відповідь на головне питання цього твору: який же сьомий доказ існування Бога? (існування зла. Бо вони невід’ємні, вони настільки взаємопов’язані, та нерозривні, що якщо зникне одне, то зникне й інше. )

Судячи з дій героїв, вони не поспішають діяти згідно біблійних істин. Тому Воланд чудово вписується в сучасність і звершує свій кривавий, а іноді і безкровний, але непідкупний суд.

Ієшуа не приходить до Москви, бо небеса не спускаються до людей, людині самій треба піднестися до них.

А в пеклі, в тому числі і земному, нажаль, споконвіку править бал саме Сатана.

V. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання

Написати контрольний домашній твір на тему: «Люди – господарі своєї долі?»

Картка №4

- Якщо мене не підвів слух, ви зводили казати, що Ісуса не було на світі? -

запитав чужоземець, спрямовуючи на […] своє ліве зелене око.

- Ні, слух вас не підвів, - чемно відповів […], - саме це я й казав.

- Ой, як цікаво! - вигукнув чужоземець.

- То ви були згодні з вашим співрозмовником?

- На всі сто! - підтвердив той.

- Диво дивне! - вигукнув непроханий співрозмовник - Даруйте мою нав’язливість, але я так зрозумів, що ви, до всього іншого, ще й не вірите в Бога?

- Він витворив перелякані очі й докинув: - Присягаюсь, я нікому не скажу!

- Так, ми не віримо в Бога, - ледь посміхнувшись на переляк інтуриста, відповів […], - але про це можна говорити цілком вільно.

Чужоземець відкинувся на спинку лави і спитав, аж верескнувши від цікавості:

- Ви - атеїсти?!

- Так, ми - атеїсти, - з посмішкою відповів […]

- Ой, яка розкіш! - вигукнув вражений чужоземець і замотав головою, зиркаючи то на одного, то на другого літератора.

- У нашій країні атеїзм нікого не дивує, - з дипломатичною чемністю сказав

[…], - більшість нашого населення свідомо й давно перестало вірити в казки

про Бога.

Цю мить чужоземець утнув дивацьку штуку: встав і потис спантеличеному

редакторові руку, промовивши при цьому такі слова:

- Дозвольте подякувати вам від щирого серця!

- За що це ви йому дякуєте? - закліпавши очима, поцікавився Бездомний.

- За дуже важливе повідомлення, котре для мене, як мандрівника, надзвичайно цікаве, - багатозначно піднісши пальця, пояснив закордонний дивак.

Картка №1

Кожен, хто входив сюди, насамперед мимохіть знайомився з оголошеннями

різних спортивних гуртків.

На дверях першої ж кімнати на цьому горішньому поверсі яснів великий напис

“Рибно-дачна секція”, і тут же було зображено карася, що потрапив на вудку.

На дверях кімнати № 2 було написане щось не зовсім зрозуміле: “Одноденна творча путівка. Звертатися до М. В. Підложної”.

Наступні двері мали на собі короткий, але вже цілком незбагненний напис:

“Перелигіно”. Далі у випадкового відвідувача […] починали розбігатися

очі від написів, що ними рябіли горіхові тітчині двері: “Запис у чергу на папір

у Покльовкіної”, “Каса”, “Особисті розрахунки скетчистів”...

Перетявши довжелезну чергу, яка починалась уже внизу коло швейцара, можна було бачити напис на дверях, що до них щосекунди вдиралися люди: “Квартирне

питання”.

Напис: “Повно-об’ємні творчі відпустки від двох тижнів (оповідання-новела) до одного року (роман, трилогія). Ялта, Борове, Цихідзирі, Махінджаурі, Ленінград

(Зимовий палац)”. Коло цих дверей також була черга, але не надмірна, людей на

півтораста.

Далі йшли - “Правління”, “Каси № 2, 3, 4, 5”, “Редакційна колегія”,

“Голова”, “Більярдна”, різні допоміжні установи.

Картка №2

Ще два роки тому власницею її була вдова ювеліра де Фужере.

Анна Францівна де Фужере, п’ятдесятилітня поважна і дуже промітна дама, три кімнати з п’яти винаймала квартирантам: одному, прізвище якого, здається, було Бєломут, і другому - з утраченим прізвищем.

І ось два роки тому почало діятись тут щось незбагненне: з цього

помешкання люди почали безслідно зникати.

Набожна, а відвертіше сказати - забобонна, Анфіса так напрямки і сказала прикро враженій Анні Францівні, що це чаклунство і що вона чудово знає, хто поцупив і пожильця і міліціонера, тільки на ніч не хоче говорити. Ну, а чаклунству, звісна річ, варт лише початися, а там уже його нічим не зупиниш.

Два дні проминули сяк-так. На третій же день Анна Францівна, яку весь цей час мучило безсоння, знову-таки спішно поїхала на дачу... Чи то ж треба казати, що вона не повернулася!

Анфіса, залишившись сама, наплакалася досхочу і лягла спати о другій годині ночі. Що з нею було далі, невідомо, але розказували мешканці інших квартир, що буцімто в № 50-му всеньку ніч чутно було якісь стуки і буцім у вікнах до ранку горіло електричне світло. Вранці з’ясувалося, що й Анфіси не стало!

Хоч там як, а квартира простояла опломбованою і порожньою лише тиждень, а потім в неї вселились - покійний […] із дружиною і цей самий Стьопа, також із дружиною. Цілком природно, що тільки-но вони опинилися в проклятущій квартирі, як і в них почалося казна-що! А саме: протягом одного місяця зникли обидві дружини.

Картка №3

Спочатку веселощі, а згодом подив охопив увесь театр. Усюди гучало

слово “червінці, червінці”, лунали вигуки “ах, ах!” і веселий сміх. Дехто вже

повзав у проході, нишпорячи під кріслами. Багато хто стояв на сидіннях, ловлячи верткі, примхливі папірці.

У бельетажі почувся голос: “Ти чого хапаєш? Це мій! До мене летів!” - та інший голос: “А ти не штовхайся, я тебе сам як штовхану!” І раптом почувся ляпас.

І ось тепер прорвало загату, звідусіль на сцену посунуло жіноцтво.

Жінки ховалися за штору, залишали там свої сукні й виходили в нових. На табуретках із золоченими ніжками сиділи цілою лавою дами, які енергійно тупали в килим щойно взутими ногами.

Загальний подив викликав чоловік, що затесався на сцену. Він оголосив, що в

його дружини грип і що тому він просить передати їй що-небудь через нього. На доказ того, що він справді одружений, громадянин ладен був показати паспорт.

Заяву турботливого мужа зустріли реготом. Фагот же прогорлав, що вірить, як самому собі, й без паспорта, та дав громадянинові дві пари шовкових панчіх, а кіт від себе - футлярчик з помадою.

Жінки, що загаялися, поривалися на сцену, а зі сцени пливли щасливиці в бальних сукнях, у піжамах з драконами, у строгих візитних костюмах, у капелюшках, насунутих на одну брову.

Тоді Фагот оголосив, що через пізню пору крамниця зачиняється до завтрашнього вечора рівно за одну хвилину, і неймовірна метушня зчинилася на сцені, жінки наскоро, не приміряючи, хапали туфлі. Одна, як буря, увірвалася за ширму, скинула там свій костюм і заволоділа першим, що підвернулося, - шовковим, у величезних букетах, халатом і, окрім того, встигла підчепити два футляри парфумів.

Картка №5

- Громадяни! - тремким високим голосом прокричав він. - Що ж це діється? Га? Дозвольте вас про це попитати! Бідна людина, - Коров’єв показав на Бегемота, який негайно скорчив плаксиву фізіономію, - бідна людина весь день лагодить примуси, він зголоднів... а звідки ж йому взяти валюти?

- Звідки? - ставлю до всіх питання! Він змучений голодом та спрагою! Йому

жарко. Ну, взяв на пробу кілька мандарин. І вся то ціна тому мандаринові три

копійки. І ось вони вже витьохкують, як солов’ї навесні в лісі, тривожать міліцію, відривають її від справ. А йому можна? Га? - і тут Коров’єв показав на бузкового товстуна, від чого на обличчі останнього виобразилася

велика тривога. - Хто він такий? Га? Звідки він приїхав? Для чого? Потрібний

він нам, чи що? Запрошували ми його, чи що? Певно, - саркастично кривлячи рот, на повен голос волав колишній регент, - він, бачите, в парадному бузковому костюмі, від лососини весь розбух, він весь набитий валютою, а нашому, рідному?! Гірко мені! Гірко! Гірко! - завив Коров’єв, як боярин на старосвітському весіллі.

Бегемот, притуливши брудний драний рукав до ока, вигукнув трагічно: - Спасибі, вірний друже, заступився за скривдженого!

c:\users\seven\desktop\bułhakow.jpg

c:\users\seven\desktop\елена_булгакова.jpg

Схожі:

Орієнтовна схема аналізу діяльності майстра виробничого навчання...
Мета: вивчення роботи майстра з керівництва виробничою практикою, здійснення навчальної роботи і надання йому практичної допомоги...
Урок 1 Тема: Шаблон документа, створення документа за допомогою майстра. Друк документів
Навчальна мета: Познайомити учнів з основами роботи із текстовим редактором, поняттями шаблон документа, створення документа за допомогою...
Анкета для учнів «Мої життєві та професійні плани»
ОДАНІ-2 (орієнтаційно-діагностична анкета інтересів створена С. Я. Карпіловською і Б. О. Федоришиним на основі модифікації анкети...
Тема. Створення звичайних, підпорядкованих та пов'язаних форм за...
Формування вмінь та навичок створення форм за допомогою майстра для коригування та аналізу даних. Закріплення вмінь використання...
З досвіду роботи майстра виробничого навчання ДНЗ «Ніжинський професійний...

Лідер нової поетичної Херсонщини (А. Кичинський) Мета
Познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поета-земляка, визначного Майстра слова, розуміти зміст віршів
День у квітні довше сонцем квітне. Сніг розтав на вигрітій землі
П’єтро Гварнері [відомого ще як Pietro da Venezia (1695–1762)], італійського скрипкового майстра
Тема по програмі
Мета уроку: Ознайомити учнів із принципом побудови та налагодження параметрів діаграм, діаграми з областями та точкової діаграми...
Тема: Використання майстра шаблонів
Підготовка до виконання роботи (попереднє ознайомлення з методичними вказівками до лабораторної роботи та опрацювання теоретичного...
Анкета учасника

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка