Літературні диктанти з теорії літератури


Скачати 74.9 Kb.
Назва Літературні диктанти з теорії літератури
Дата 04.01.2014
Розмір 74.9 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Літературні диктанти з теорії літератури
1 варіант
1.Невеликий алегоричний твір повчального характеру (байка).
2. Літературні твори, написані розмовною мовою ( проза).
3. Великий розміром, складний за побудовою епічний твір, в якому широко охоплені життєві події та багатогранно змальовано персонажів ( роман).
4. Жанр японської поезії, трирядковий вірш (хайку (хокку)).
5. Невеликий ліричний вірш, що співається ( пісня).
6. Особа. яка написала твір художньої літератури ( автор).
7. Почуття особливого піднесення, великого захоплення ( пафос).
8. Один з основних родів художньої літератури, призначений для сценічного втілення ( драма).
9. Трискладова стопа з наголосом на першому складі ( дактиль).
10. Промова вголос чи подумки однієї дійової особи ( монолог).
11. Розділ літературознавства, який дає оцінку і аналіз творів художньої літератури ( критика).
12. Популярний жанр фольклору, який виявляє кмітливих і спостережливих

( загадка).

Літературні диктанти з теорії літератури

2 варіант
1. Метод літератури, що передбачає правдиве відображення дійсності

( реалізм).
2. Невелика весела п’єса, в основу якої покладено анекдотичну подію і в якій розмови чергуються з жартівливими піснями, танцями ( водевіль).
3. Драматичний твір. В основі якого лежить гострий конфлікт, а герой потрапляє в безвихідне становище і часто гине ( трагедія).
4. Художній засіб, оснований на перенесенні рис одного предмета на інший на основі подібності ( метафора).
5. Конкретна особа, що стала прообразом літературного персонажа

( прототип).
6. Стислий крилатий народний вислів, коротший за прислів’я ( приказка).
7.Збірник (неперіодичний) літературних творів, написаних різними авторами-сучасниками ( альманах).
8.Богиня світанку в давньоримській міфології (Аврора).
9. Коротко висловлена думка з приводу якогось явища літератури чи мистецтва ( відгук).
10. Дослівний уривок з чийогось твору ( цитата).
11.Літературна гра, учасники якої змагаються в написанні віршів відповідно до наперед визначених рим ( буриме).
12. Великий ліро-епічний віршований твір ( поема).

Літературні диктанти з теорії літератури
3 варіант
1.Повторювана частина віршованого рядка, яка складається з одного наголошеного і одного або двох ненаголошених складів ( стопа).
2.Невеликий поетичний твір ( вірш).
3.Співзвучність прикінцевих складів у рядку (рима).
4.Вид літературного твору ( жанр).
5. Фольклорний твір героїчного характеру про історичні події в Україні

( дума).
6. Поет, композитор і водночас виконавець своїх творів ( бард).
7.Основна проблема, яку висвітлює письменник у своєму творі на певному життєвому матеріалі ( тема).
8 Опис зовнішності персонажа (портрет).
9. Авторське пояснення в тексті драматичного твору ( ремарка).
10. Трискладова стопа з наголосом на другому складі ( амфібрахій).
11.Коротке судження, яке в стислій формі містить глибоку думку ( афоризм).
12. Інша редакція того самого твору ( варіант).

Літературні диктанти з теорії літератури

4 варіант
1.Двоскладова стопа з наголосом на першому складі ( хорей).
2. Жанр фольклору: коротка жартівлива розповідь з несподіваним і дотепним закінченням ( анекдот).
3. Група віршованих рядків, об’єднаних однією думкою та сталим для даного твору римуванням ( строфа).
4. Літературознавець, який розглядає твори письменників, їх значення, достоїнства та недоліки ( критик).
5. Заключна частина твору, в якій розповідається про долю героїв після того, як основна розповідь про них завершилась ( епілог).
6.Художнє означення, яке надає зображенню предмета чи явища більшої виразності, поетичності ( епітет).
7. Змалювання людей в образах тварин, предметів, явищ ( алегорія).
8. Єдинопочаток у віршах ( анафора).
9. Незвичайний порядок слів у реченні ( інверсія).
10 Художні твори, в яких передаються почуття, настрої, думки людини в певних життєвих обставинах ( лірика).
11. Невеликий віршований твір, у якому зображено героїчні або фантастичні події переважно трагічного характеру, з гострими переживаннями дійових осіб ( балада).
12. Побудова художнього твору, розташування у певній послідовності всіх його частин, групування персонажів ( композиція).


Самостійна робота з теорії літератури 8 – 11 клас
Визначити віршовані розміри уривків віршів:


  1. Село неначе погоріло,

Неначе люди подуріли,

Німі на панщину ідуть

І діточок своїх ведуть!..

(Т.Шевченко).
2. Хай важка дорога,

Хай похмурі днини,

Все зроби, що мога,

На користь країни.

(П. Грабовський).
3. Рученьки терпнуть, злипаються віченьки…

Боже, чи довго тягти?

З раннього ранку до пізньої ніченьки

Голкою денно верти.

(П. Грабовський).
4. Не раз ми ходили в дорогу,

Не раз ми вертались до хати

І знову брели від порогу –

Правдивої цілі шукати.

( П. Грабовський).
5. Обриваються звільна всі пута,

Що в’язали нас з давнім життєм:

З давніх брудів і думка розкути,-

Ожиємо, брати, ожиєм!

(І. Франко).
6. Ви знаєте, як липа шелестить

У місячні весняні ночі?

Кохана спить, кохана спить,

Піди збуди, цілуй їй очі…

(П. Тичина).


7. Коли ж відцвіту я у цьому терновому світі,

Коли ж відгорю у колючих тернових словах –

Із лугу хай прийде калина з похиленим віттям,

Хай прийде калина і стане мені в головах.

(Є.Гуцало).
8. Не зірвуться слова, гартовані, як криця,

І у руці перо не зміниться на спис.

Бо ми лише жінки. У нас душа криниця,

З якої ви п’єте: змагайся і кріпись!

(О. Теліга).
9. Давно в труні Тарас і костомаха,

Грабовський чемний, лагідний Плетньов…

Сивіє розум і холоне кров;

Літа минулі – мов бліда примара.

(М. Зеров).
10. Співало літо рясно на покосах,

Петрівка жар із горна вимітала,

Блакить прозора в променистих росах

Початок літа в чебрецях купала.

(В. Беля).
11. Я на вбогім сумнім перелозі

Буду сіять барвисті квітки,

Буду сіять квітки на морозі,

Буду лить на них сльози гіркі.

(Леся Українка).
12. Мене ізмалку люблять всі дерева,

І розуміє бузиновий Пан,

Чому верба, від крапель кришталева,

Мені сказала: «Здрастуй!»- крізь туман.

(Л. Костенко).
Ключ: 1-ямб, 2-хорей, 3-дактиль, 4-амфібрахій, 5-анапест, 6-ямб,

7- амфібрахій, 8-ямб, 9-ямб,10-ямб,11-анапест, 12-ямб.

Самостійна робота з теорії літератури 9 клас
Т.Г.Шевченко «Кавказ»

Визначити художні засоби, які використав поет для розкриття

ідейного змісту поеми:

1.Змалювання тяжкого становища пригноблених народів Кавказу та їх нескореності в образі Прометея.

За горами гори, хмарою повиті,

Засіяні горем, кровію политі.

***

Розбиває, та не вип’є

Живущої крові…

2. Викриття загарбницької політики царизму.

А сліз, а крові? Напоїть

Всіх імператорів би стало…

3.Сатиричне змалювання царя.

Слава! слава!

Хортам, і гончим, і псарям,

І нашим батюшкам-царям

Слава!

4. Росія – тюрма народів.

Од молдованина до фінна

На всіх язиках все мовчить,

Бо благоденствує!...

5. Релігія – опора царизму в загарбницькій політиці.

І перед образом твоїм

Неутомленниє поклони

За кражу, за войну, за кров,

Щоб братню кров пролити, просять…

6. Засудження панів-лібералів як «друзів» народу.

Ви любите на братові

Шкуру, а не душу!

7. Прославлення декабристів як перших борців проти царизму.

І вам слава, сині гори,

Кригою окуті.

І вам, лицарі великі,

Богом не забуті.
Ключ: 1- метафора, алітерація, асонанс; алегорія; 2 - гіпербола, полісиндетон;

3 – сарказм; 4 – іронія; 5 - епітети, повтори, алітерація, асонанс; 6 – іронія;

7 - епітет.

Самостійна робота з теорії літератури 8 - 11 клас

Визначити художні засоби в поданих уривках:


  1. Все тобі, медова земле,

Все тобі, моя країно,

Де смуглява ходить праця

По оновлених полях!

(М. Рильський)

2. Десь там осінь за горами

І, немов громи,

Б’є об землю копитами

Білий кінь зими.

(В.Сосюра)

3. Люблю весну, та хто її не любить,

Коли життя цвіте, як пишний сад.

І мов у сні шепочуть листя губи,

І квіти шлють солодкий аромат.

(В, Сосюра)

4.Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово.

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!

(Д.Білоус)

5. Снігу, снігу сиплеться довкола.

І садів травнева білизна.

Тільки плаче на морозі гола

Під холодним вітром бузина.

(В. Симоненко)

6. Послухай, як струмок дзвенить,

Як гомонить ліщина.

З тобою всюди кожну мить

Говорить Україна.

( П, Осадчук).

7. На колимськім морозі калина

Зацвітає рудими слізьми.

Неосяжна, осонцена днина

І собором дзвінким Україна

Написалась на мурах тюрми.

( В. Стус)

Схожі:

«З доров’я наше найбільше багатство» Попереджувальні, пояснювальні, коментовані, міні диктанти
Попереджувальні, пояснювальні, коментовані, міні – диктанти, диктанти по пам'яті, «Перевір себе», контрольні диктанти, самодиктанти...
Укладач: Сторожук А. В. · Самостійні роботи · Літературні диктанти...
...
«Числівник» ( «У світі цікавого»)
Тематичні попереджувальні, пояснювальні, коментовані, міні – диктанти, контрольні диктанти, самодиктанти в 5 – 9 класах на тему
«Розстріляного відродження» Головань Н. М
Літературні ігри на уроках української літератури під час вивчення творчості письменників
ЗВІТ про діяльність ради молодих учених філологічного факультету...
Дмитрів І.І., канд філол наук, доцент кафедри української літератури і теорії літератури (голова)
Вивчення теорії літератури у школі Сковорода Наталія
Теорія досліджує літературний процес, зміну напрямів і течій, особливості стилю окремого письменника й літературної доби, наприклад,...
1. Розділ І. Диктанти по формуванню здорового способу життя учнів
До посібника ввійшли дидактичні завдання, диктанти по формуванню здорового способу життя для учнів 8-9 класів. Всі завдання апробовані...
Виходять 3 команди, кожна з яких мала завдання придумати назву і...
Обладнання: плакат «Знавці рідного слова», літературні газети, мовні газети, шаради, кросворди, ребуси, картки із завданнями, листки...
«Проблеми сучасного підручника» Свідоцтво про державну реєстрацію
Тематика: актуальні питання теорії підручникотворення; особливості створення сучасної навчальної і науково-методичної літератури
Асоціативні диктанти

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка