|
Скачати 84.51 Kb.
|
Урок третій Тема. Ліна Костенко”Чайка на крижині”,”Крила” Мета: ознайомити семикласників із життєвим шляхом Л.Костенко, зацікавити дітей її творчістю, дати поняття значення терміна диптих, розвивати вміння визначати провідну думку твору, розшифровувати й коментувати метафоричний підтекст образів; удосконалювати навички виразного читання та аналізу ліричних творів; виховувати прагнення до духовного багатства, самовдосконалення. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Методи, прийоми й форми роботи: розповідь учителя, виразне читання, випереджувальні завдання, гронування, метод «Мікрофона», робота в групах. Обладнання: портрет Л.Костенко, збірки творів, ілюстрації до по- вісті М.Трублаїні ”Крила рожевої чайки”. Випереджувальні завдання:
Хід уроку І. Актуалізація опорних знань учнів. Учитель. Діти, сьогодні ми помандруємо в чарівний світ творчості Ліни Костенко. Спробуємо пригадати відоме нам про письменницю. -Які асоціації виникають у вас після прослуховування поетичних рядків? Був сірий день. І сірий був сусід. І сірий стіл. І сірі були двері. (Тавтологія підкреслює одноманітність повсякденного життя) -З якого твору ці рядки? Хто з персонажів уособлює індивідуаль- ність і неповторність, душевну красу? -З якою метою використовує письменниця образ кольорового кота? -Прослухайте пісню ,,Доля”. Якою ви уявляєте людину, що написала слова до музичного твору? (Відповіді учнів) ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів Учитель. Перед вами вродлива жінка з хмаркою кучерявого волосся, проникливим поглядом. Чарівна й неповторна. Вона наша сучасниця. М.Слабошпицький писав: ,,Ліна Костенко -це боротьба за право бути собою, це, зрештою, перемога в тій довгій і виснажливій боротьбі.” Ці слова будуть епіграфом до уроку. Вони стануть і темою нашої розмови. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Її старшокласники називають поетом-класиком. Вона має особливу потребу перебувати тілом і душею в зоні боротьби, ризику. Щорічні народознавчі експедиції в 10-кілометрову чорнобильську зону, зустрічі з людьми, що повернулися в мертві поселення, фікса- ція на кіноплівці, документальні записи. І як результат - фільм ,,Тризна” за сценарієм Ліни Костенко. Словникова робота Тризна-у давніх слов’ян до 10 ст. заключна частина поховального обряду. Складалася з жертвопринесення, військових ігор і бенкету на честь померлого. Із запровадженням християнства перетворилася на поминки. Ліну Костенко комуністична влада намагалися ізолювати від народу, але 19-річне мовчання тільки загартовувало письменницю. А згодом прийшло й визнання в Україні. 1987 р.- Державна премія ім. Т.Г.Шевченка (роман у віршах ,,Маруся Чурай”; збірка ,,Неповторність”) 1994 р.- премія ім. Франческо Петрарки за перекладені італій- ською мовою ,,Інкрустації”. У дипломі зазначалося ,,Спеціальна премія світовій поетесі Ліні Костенко». 2000 р.- перший лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії імені Олени Теліги. Словникова робота Інкрустація-техніка виконання творів декоративно-ужиткового мистецтва, оздоблення виробів, фасадів будівель різнобарвними шматочками твердих матеріалів (дерева, металу, слонової кістки, перламутру). А якою ж була життєва доля письменниці? Про це ми дізнаємося, перегорнувши сторінки біографії поетеси. Створення на основі інформаційної картки розповіді групи біографів про шляхи становлення Л.Костенко ◊ Славний історією Ржищів. ◊ Доля батька. ◊ Найкраща пора-дитинство. ◊ Гірка біженська доля. ◊ Середня школа-Київський педагогічний інститут-Літературний інститут ім. М.Горького. ◊ Українське шістдесятництво. ◊ Дев`ятнадцять років замовчування. ◊ Заслужені нагороди. Виступ групи літературознавців Спогади про Ліну Костенко Оксана Пахльовська, дочка, так описує етапи десятиліть: ,,Шістдесяті. Я у Ржищеві в дідуся. Ходжу навколо грядочки полуниць ,,Вікторія”, заклавши руки за спину, і граю в тюрму. Ось я у в`язниці, ось до мене підходять ,,вони”, але я їм нічого не скажу. А мама у Львові-на судах. Кидає квіти політв`язням, їй крутять руки, вона б`є кулаками… . Я жду її. Сімдесяті. У цей час на руках у мами-маленьке дитя, мій молод- ший брат Василько, який зіпнеться на ніжки і почне ходити і говори- ти в роки маминого літературного небуття. Це мужність мами як жінки-народити дитину в розгул чуми. 1980: після всіх кіл видавничого пекла вихід ,,Неповторності” все одно під загрозою. Останній спосіб: мама оголошує голодовку-це вже друга”. Складання грона Ліна Костенко мужність людська гідність надійність самовдосконалення здатність до самопожертви відданість покликанню Учитель. Професор Микола Ільницький окреслив життя і творчість поетеси містким визначенням - ,,вірність поезії, як долі”. Доля прозирає крізь вірші, поезія є долею, тут уже важко щось одне відокремити. Вкрай малослівна щодо себе самої, Ліна Костенко залишає нам право побачити у віршах відблиск свого життя, високих почуттів, тяжкої письменницької праці. Інсценізація вірша ,,Чайка на крижині” Евристична бесіда
Робота в групах І група Використовує усне малювання і створює образ зими. ІІ група Дослідження про чайку. III група Образ чайки у вірші Виступ представника другої групи Ніхто з нас не уявляє землю без птахів. Вони зачаровують нас різноманітністю барв, непередбачуваністю поведінки, а особливо чарівним співом. Птахи надають природі неповторного колориту. А скільки високих поривань пов`язано в нашого народу із птахами, скільки дивовижних легенд, казок, пісень про них передають із уст в уста, із покоління в покоління. Голуб здавна уособлював вірність, ласку й любов, а нині є символом миру. Лелека-сімейний затишок і добробут. Лебідь-гор- дість, чистоту і кохання. Мабуть, ніхто не знає, чому з такою любов`ю та ніжністю ставляться моряки до чайок?! Ось що про це говорить легенда. Колись дуже давно на узбережжі Чорного моря жили сміливі та дужі люди. Не побоялися вони якось кинути виклик царю морських глибин. Дуже на те розгнівався Нептун і одного разу, коли юнаки вийшли в море, підняв бурю, щоб потопити. Зібралися на березі їхні молоді та гарні матері і стали закликати повелителя морів та океанів повернути їм синів. Почули це потворні доньки морського володаря, підпливши до берега: ,,Ми допоможемо вашим синам, урятуємо від батьківського гніву. Але за це ви мусите віддати нам свою вроду та молодість”. Ні хвилини не вагалися матері, віддали заради дітей і красу, і молодість. Виконали обіцянку морські царівни, допомогли юнакам, та розгніваний батько відторгнув їх із моря й перетворив на чайок. Інша легенда розповідає, що чайки-це душі загиблих моряків. Ось послухайте вірш: Хмарки в небі колихаються, Тиша та блакить без краю. Тільки чайки стогнуть, маються, Тиші цій не довіряють. Терпко трави пахнуть прілі; Лиже море руки суші. Люди кажуть – чайки білі – Моряків загиблі душі. Горе крила відбілило їм І жене їх над водою. І тому аж до загину Їм не бачити спокою. Отже, чайка є символом доброти, туги, материнства, ласки. Лексична скринька (Запис у зошит визначення персоніфікація за літературознавчим словником) Захист учнем малюнка «Безстрашна чайка» Виразне читання вчителем вірша «Крила» Евристична бесіда за змістом поезії
(Тема повнокровного життя людини) - Який прийом використовує поетеса? (Прийом паралелелізму – паралельне зображення явищ природи та людського життя) - Чим друга частина не схожа на першу? (Протиставленням «правди пташиної» та «правди людської», прямим значенням висловлювань) Гра ,,Ланцюжок” (Учитель називає художній засіб, а діти повинні по черзі навести приклади з твору)
те? - З якою метою Ліна Костенко порушує проблему крилатості людини?
▲ Утвердження ідеї про те, що духовне багатство-найбільший скарб у житті (запис у зошит). Складання сенкану до поняття духовність Крилатість. Надзвичайний, цілеспрямований. Прагне, діє, вдосконалюється. Політ думки неосяжний. Одухотвореність. Проблемне запитання - Чи можна поставити знак рівності між поняттями диптих-дилогія? Аргументуйте відповідь, використовуючи матеріал підруч- ника на с.217-218. ІV. Закріплення знань, умінь, навичок.
Метод прогнозування - Як би ви закінчили висловлювання Ганни Сагач: ,,Л.В.Костенко- щира і правдива совість українського народу, його берегиня, талісман” V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання Підготуватися до тематичної контрольної роботи (с.190-218) |
З чого, на думку, поетеси, зроблені крила у людини? За що з повагою ставиться героїня твору до країни, де вона гостює (Л. Костенко «Чайка на крижині»)? |
УРОК №44 ТЕМА. Ліна Костенко МЕТА: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко, допомогти учням осмислити її поезію; розвивати вміння висловлювати... |
В якому віці Ліна Костенко оселяється в Києві? Навчальний заклад, по закінченні якого Ліна Василівна отримала вищу освіту |
Мотиви пам ’ яті, любові, природи у творчості Ліни Костенко Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми... |
«Я вибрала долю собі сама…» (Життєвими шляхами Ліни Костенко) Звучить вірш «Доля» В. 1 Вкрай малослівна щодо себе самої, Ліна Костенко залишає нам право побачити у віршах відблиск свого життя, високих почуттів, тяжкої... |
Тема: Моя улюблена казка. Українські народні казки Вступне слово вчителя: Відома українська поетеса Ліна Костенко про казку сказала так: «Затишно дітям в пазусі казок» |
Сарказм статечної жінки: замітки щодо «Записок …» ... |
Тема. Пробудження душі (творчість Л. Костенко) Мета Мета. Ознайомити дітей з біографією та творчістю української поетеси Ліною Костенко |
Про ліквідацію комунального підприємства сфери послуг „Чайка” Чайка”, керуючись Законом України „Про місцеве самоврядування в Україні”, враховуючи висновки постійної комісії міської ради з питань... |
До 140 – річчя від Дня народження Лесі Українки І читець Легендарна поетеса Маруся Чурай, Марко Вовчок, Олена Пчілка, Ольга Кобилянська, Ліна Костенко та ін. У цьому сузір’ї незгасною зорею... |