УРОК №44 ТЕМА. Ліна Костенко


Скачати 46.9 Kb.
Назва УРОК №44 ТЕМА. Ліна Костенко
Дата 05.11.2013
Розмір 46.9 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Філософія > Урок

24.02.12

УРОК № 44

ТЕМА. Ліна Костенко.Творчий шлях. Особливості індивідуального стилю (філософічність, історизм мислення, традиційність, інтелектуалізм, публіцистичність). “Страшні слова, коли вони мовчать” – ліричний роздум про значення слова в житті людини, суть мистецтва. “Вічні” українські фольклорні типи, новітнє переосмислення традиційної ситуації, образи-архетипи як атрибути української свідомості (“Українське альфреско”). Інтимна лірика як спонука до роздумів про суть кохання. Її сповідальність. Пейзажна і філософська лірика. “Хай буде легко. Дотиком пера…”, «Я вранці голос горлиці люблю…»,, “Недумано, негадано…”


МЕТА: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко, допомогти учням осмислити її поезію; розвивати вміння висловлювати особисту точку зору з приводу проблем, які порушує письменниця; розвивати вміння аналізувати поезії, виховувати чуйність і повагу до почуттів інших.




Перебіг уроку

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться —

у мене жодних претензій нема

до Долі — моєї обранці.

Доля»)
I. Актуалізація опорних знань учнів

1. Вступне слово вчителя.(відеосюжет)

2. Відтворення почутого та побаченого. Закінчи речення

(Кожна правильна відповідь оцінюється по 0,5 балів, решту – 8 учні добирають при роботі в групах)

  1. Рік народження Ліни Костенко (1930)

  2. Місце народження поетеси (Ржищев Київщина)

  3. Рік переїзу до Києва (1936)

  4. 1956 року закінчила вищий навчальний заклад (Московський літературний інститут ім. Горького)

  5. Ліна Костенко належить до напрямку (шістдесятників)

  6. 1968 року написала листи на захист (Чорновола)

  7. У 1961 році вийшла збірка, яка закріпила її ім’я на теренах поезії («Мандрівки серця»)

  8. У 1987році уостоїна премії за цей твір (роман у віршах «Маруся Чурай»


ІII. Основний зміст роботи. Виразне читання віршів та творча робота.

1. Читання поезіїі учителем «Світий сонет»

Світлий сонет 

Як пощастило дівчині в сімнадцять,
в сімнадцять гарних, неповторних літ!
Ти не дивись, що дівчинка сумна ця.
Вона ридає, але все як слід.


Вона росте ще, завтра буде вищенька.
Але печаль приходить завчасу.
Це ще не сльози – це квітуча вишенька,
що на світанку струшує росу.


Вона в житті зіткнулась з неприємістю:
хлопчина їй не відповів взаємністю.
І то чому: бо любить іншу дівчину,
а вірність має душу неподільчиву.


Ти не дивись, що дівчинка сумна ця.
Як пощастило дівчинці в сімнадцять!


 

- Вискажіть свої думки з приводу щойно прочитаної поезії

- Багато поезій стали піснями. Послухайте одну з них. «Моя любове» (віеосюжет)

2. Робота в малих групах.

(4 групи учнів отримують для аналізу план роботи та поезію)

План роботи груп: спочатку розподіліть обов’язки, хто над чим працює, щоб негаяти час

  1. Виразне читання поезії

  2. Визначення жанру поезії

  3. Визначення теми поезії (Ми вважаємо, що темою поезії «…..» є ………., тому що……)

  4. Визначення основної думки (Поетеса стверджує, що………)

  5. Поетеса використовує такі художні засоби…..(називайте, наводьте приклади, висловлюйте свою позицію, що той чи інший художній засіб означає)

  6. Віршовий розмір, римування

  7. Загальне враження від поезії

3. Захист робіт

1. «Страшні слова, коли вони мовчать…»

2. «Українське альфреско»

3. «Хай буде легко. Дотиком пера…».

4.«Я вранці голос горлиці люблю..»

Додатковий матеріал для учнів

Альфреско — настінний живопис водяними фарбами по сирій штукатурці.

(Слід звернути увагу на античні мотиви, творчо домислити кінцівку.)

Старі нагадують Філемона і Бавкіду — старе гостинне подружжя з давньогрецької міфології, які жили довго та дружно й захотіли померти в один день. Боги перетворили їх на дуба й липу. Поетеса в цій поезії виводить «вічні» українські фольклорні типи, по-новому переосмислює традиційну ситуацію. Її образи — архетипи (праобрази) самотніх діда з бабою, що сумують без дітей, мисляться як атрибути української свідомості (без дітей і світ немилий). Елегійну і разом із тим зворушливу картину малює Ліна Костенко у своїй поезії «Українське альфреско», навіяну, очевидно, казкою, а також роздумами про людську долю. Одних вона щедро обдарувала дітьми та онуками, іншим — не дала їх. Тільки сусідським дітям можуть дід та баба подарувати свою ласку, дати гостинця. А потім — бути один для одного як «остання в світі казка», що на неї, ставши навшпиньки, задивляються жоржини.
4. Просуховування романсу у виконанні О. Богомолець на вірші Ліни Костенко «Недумано, негадано…»

5.Самостіний аналіз поезії.

ІV. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Займи й обґрунтуй позицію».

— Поезія Ліни Костенко здатна вплинути на мою душу, зачепила її за живе.

Підсумкове слово вчителя

Між іншим

Коли я буду навіть сивою,
і життя моє піде мрякою,
а для тебе буду красивою,
а для когось, може, й ніякою.
А для когось лихою, впертою,
ще для когось відьмою, коброю.
А між іншим, якщо відверто,
то була я дурною і доброю.
Безборонною, несинхронною
ні з теоріями, ні з практиками.
і боліла в мене іронія
всіма ліктиками й галактиками.
І не знало міщанське кодло,
коли я захлиналась лихом,
що душа між люди виходила
забинтована білим сміхом.
І в житті, як на полі мінному,
я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
— Люди, будьте взаємно ввічливі! —
і якби на те моя воля,
написала б я скрізь курсивами:
— Так багато на світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!

V. Домашнє завдання

Вміти виразно читати, аналізувати поезії Ліни Костенко; зробити письмовий аналіз однієї з поезій, одну вивчити напам’ять; прочитати роман у віршах «Маруся Чурай

Схожі:

Урок третій Тема. Ліна Костенко”Чайка на крижині”,”Крила”
...
В якому віці Ліна Костенко оселяється в Києві?
Навчальний заклад, по закінченні якого Ліна Василівна отримала вищу освіту      
Мотиви пам ’ яті, любові, природи у творчості Ліни Костенко
Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми...
«Я вибрала долю собі сама…» (Життєвими шляхами Ліни Костенко) Звучить вірш «Доля» В. 1
Вкрай малослівна щодо себе самої, Ліна Костенко залишає нам право побачити у віршах відблиск свого життя, високих почуттів, тяжкої...
Тема: Моя улюблена казка. Українські народні казки
Вступне слово вчителя: Відома українська поетеса Ліна Костенко про казку сказала так: «Затишно дітям в пазусі казок»
Сарказм статечної жінки: замітки щодо «Записок …»
...
Тема. Пробудження душі (творчість Л. Костенко) Мета
Мета. Ознайомити дітей з біографією та творчістю української поетеси Ліною Костенко
До 140 – річчя від Дня народження Лесі Українки І читець
Легендарна поетеса Маруся Чурай, Марко Вовчок, Олена Пчілка, Ольга Кобилянська, Ліна Костенко та ін. У цьому сузір’ї незгасною зорею...
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І...
Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття їх творчості, познайомити з особливостями індивідуального стилю поетес, формувати...
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І...
Мета: ознайомити старшокласників з життєвим та творчим шляхом Л. Українки та Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка