|
Скачати 47.85 Kb.
|
Урок-знайомство з інтимною лірикою Ліни Костенко «Тихе сяйво над моєю долею» Урок української літератури в 11 класі Учитель Ладижинської СЗШ№2 Осьмирко О.В. І.Тема,мета,мотивація. Цей світлий сон – пішов без вороття. Це тихе сяйво над моєю долею- Воно лишилось на усе життя… Л.Костенко Почуття любові,можливо,як жодне інше,прагне висловлення.Ось чому саме воно дає поштовх до творчості,самовираження. Скільки вже створено пісень,написано творів про кохання!Здається,усі нюанси любовних почуттів уже зафіксовані в поетичному слові. Але в поезії Ліни Костенко ми відкриємо нові,неповторні грані цієї теми. Нині ви молоді люди на порозі нового етапу життя.До когось у сердечко вже постукало кохання,чиєсь ще у дорозі,але обов`язково воно досягне вас.Нехай ваше кохання буде щирим,очікуваним та вічним. Отож,сьогодні на уроці,звертаючись до перлин інтимної лірики Ліни Костенко, нагадаємо ідейно-художній аналіз поетичного твору,художні засоби творення ліричних образів,адже незабаром ви будете здавати ЗНО.Але ,насамперед,я хотіла б,щоб ви прислухалися до власного серця,створили в класі атмосферу довіри,тепла,затишку. Адже всі ми,рано, чи пізно,переживаємо це прекрасне почуття,і потрібно бути готовим,щоб не втратити,не прогавити свого кохання,зберегти його,або ж,навпаки,не згоріти в ньому. ІІ.Рефлексія. Ліна Костенко народилася навесні,чудової пори,коли природа починає новий виток життя.Ця пора асоціюється з новими емоціями,коханням,квітами.Так,саме з квітами… Поява перших весняних квітів:підсніжників,пролісків,тюльпанів,-свідчать про початок відліку нового етапу життя.Психологи довели,що за допомогою квітів можна багато чого сказати про настрій,характер людини.Я пропоную невеликий тест-настрій до уроку. Проведення тесту.Діти вибирають для себе одну із запропонованих квіток і слухають результати. Троянда.Це улюблені квіти творчих натур;сильні,вольові люди,що заради кохання готові на будь-які вчинки.Невпевнені в собі люди недолюблюють троянди. Айстри.Їх любять люди,що обожнюють свою роботу,мають цікаві хобі;досить часто схильні до песимізму,меланхолії,паніки.У коханні дуже віддані. Гвоздики.Улюблені квіти життєлюбів,реалістів.Ці люди завжди йдуть у ногу з часом,люблять бути в центрі уваги;може,трохи далекі від романтизму,але постійні в своїх почуттях. Нарциси.Подобаються людям,що готові принести себе в жертву заради коханої людини.Дуже турботливі,віддані,часто живуть інтересами близьких. Ромашка.Люди з тендітною,роматичною душею;досить часто з неврівноваженою психікою,настроєм;вірять у прикмети,і це частенько збурює їх почуття. Бузок.Пристрасні,життєрадісні люди,що постійно шукають задоволень та розваг.Завжди бажані в компаніях.Але не постійні як у настроях,так і в почуттях. ІІІ.Робоча частина уроку. На сьогоднішньому уроці ви почуєте багато поезії,пісень про кохання,познайомитеся з шедеврами вітчизняних та зарубіжних художників,а також презентуємо ваш міні-проект «Поезія Ліни Костенко у моєму житті». Отож, розпочнемо. Серед імен сучасних українських літераторів ім`я Ліни Костенко сприймається по-особливому.Її життя стало синонімом унікальної творчої біографії,прикладом боротьби з тоталітарною системою,вивищенням над сірістю,примітивністю,пристосуванством. Опитування: -Які найвідоміші збірки? -Яка доля окремих збірок?Що вам відомо? -Які основні жанри творів? -Основні мотиви поезії? -Які нагороди,відзнаки має Ліна Костенко? -Над чим зараз працює? Як уже сьогодні зазначалося,що весна-це пора відродження,початок нового витка життя, молодості,кохання. У світових шедеврах мистецтва весну зображали молодою,гарною дівчиною,готовою покохати.Ось уже пів тисячоліття вражає красою картина відомого італійського художника Сандро Боттічеллі «Весна».(див.додатки) На картині ви бачите молоду дівчину вашого віку,яка несе в собі нове життя,надію,і,звичайно,кохання. Ви прочитали досить багато поезій Ліни Костенко.Чи можете віднайти серед них асоціативний аналог цій картині? Так,це поезія «Світлий сонет». -Читання сонета -Що називається сонетом? -Для чого в поезії використане обрамлення? -Чого боїться героїня? -Як ставиться поетеса до дівчини?Чи дорікає хлопцю? -Чому вірш,маючи сумний зміст,є оптимістичним? -Сонет побудований на парадоксі.Пощастило дівчині-вона несе нерозділене кохання.Це, по суті,драма душі.То в чому щастя? Проблема нерозділеного кохання була озвучена в багатьох творах українських письменників,шедеврах музики,живопису.Нагадайте,у яких саме творах звучав цей мотив? Тема кохання невичерпна,бо незглибимим є духовний світ людини.Лірична героїня Ліни Костенко-не емансипатка ХХІ ст.,вона нече з минулого,для неї любов-це явище духовно піднесене,що ще раз підтверджує святість цього почуття. Вершинним гімном справжній силі кохання є поезія «Моя любове!Я перед тобою…» -Читання поезії. -Які настрої переважають? -Чого боїться героїня? -Про що думали,коли слухали поезію?Які картини уявляли? -Якими засобами поетеса досягла глибини змісту? Щоб краще зрозуміти зміст,вдамося до добре вам відомого прийому «подвійних нотаток» у зошиті (зліва-рядки поезії,що вразили,а справа-ваші думки).А допоможе вам у роботі пісня Таісії Повалій «Сіла птаха..» та слайди репродукцій картин відомих українських художників. (див.додатки) ІV.Презентація проекту. Так,сила справжньої любові освячує душу назавжди,і глибоке почуття кохання відлунює не в одній поезії Ліни Костенко.Це велика мудрість життя,цілісна історія кохання. Настав час презентувати ваш міні-проект «Поезія Ліни Костенко у моєму житті».Ви,познайомившись із багатогранністю поезії Ліни Костенко,вибрали для себе ті рядки,що могли б стати вашим життєвим кредо.І,звичайно, вивчили напам`ять зразок інтимної лірики поетеси,що найбільше вразив вашу душу. (див.додатки) V.Підсумки уроку. І як підсумок уроку я вам пропоную своєрідну вправу «Серце».Прослухавши так багато поезій про кохання, спробуйте узагальнити: які образи,символи цього прекрасного почуття у Ліни Костенко.Зобразити все це ви можете на серцях,у яких одна половина-це сумні сторони,а друга-усе те світле,що несе людям це прекрасне почуття.Діти на паперових заготовках синім маркером вписують:сльози,печаль,розлука,..,а червоним- радість,зустрічі,діти,…Уся ця робота проходить під супровід пісні Наталії Могилевської «А вона..» та підготовлене слайд-шоу. (див.додатки) VІ.Домашнє завдання. |
Мотиви пам ’ яті, любові, природи у творчості Ліни Костенко Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми... |
«Я вибрала долю собі сама…» (Життєвими шляхами Ліни Костенко) Звучить вірш «Доля» В. 1 Вкрай малослівна щодо себе самої, Ліна Костенко залишає нам право побачити у віршах відблиск свого життя, високих почуттів, тяжкої... |
УРОК №44 ТЕМА. Ліна Костенко МЕТА: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко, допомогти учням осмислити її поезію; розвивати вміння висловлювати... |
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ( СИНТАКСИ C ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ)... ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ( СИНТАКСИC ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ) ДЛЯ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ ЛІНИ КОСТЕНКО «ЗАПИСКИ... |
Яку назву має збірка віршів Ліни Костенко для дітей? Хто автор статті «Мова і майстерність», в якій детально розглянуті вірші поетеси? |
«Доба козацької слави в творах Т. Г. Шевченка» У своїх віршах, баладах, поемах Великий Кобзар оповідає про історію козацтва, розмірковує над сенсом буття людини, над долею Батьківщини,... |
Тема: Філософські роздуми над історичним минулим народу, художнє... Рчо осмислювати прочитане; розуміти красу поетичного слова; розвивати навички роботи в групі, самостійної роботи з підручником, вміння... |
Творчість Анни Ахматової – яскраве явище жіночої поезії ХХ століття Ліни Костенко як яскравою зіркою української поезії ХХ ст., виховувати почуття опори злу, несправедливості, а також відчуття прекрасного... |
Релігія і наука про походження людини Населення землі нараховує 6 млрд жителів. Розмірковуючи над долею людства й планети,замислюєшся над питанням походження людини,виникнення... |
Тема. П оетичн і картиниосен і Завдання для розвитку естетичного сприймання текстів Прочитай уважно вірш Ліни Костенко «Вже брами літа замикає осінь». Які картини постають у твоїй уяві, коли читаєш вірш? |