Ліни Костенко «Тихе сяйво над моєю долею»


Скачати 47.85 Kb.
Назва Ліни Костенко «Тихе сяйво над моєю долею»
Дата 29.10.2013
Розмір 47.85 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок-знайомство з інтимною лірикою Ліни Костенко


«Тихе сяйво над моєю долею»

Урок української літератури в 11 класі

Учитель Ладижинської СЗШ№2

Осьмирко О.В.

І.Тема,мета,мотивація.

Цей світлий сон – пішов без вороття.

Це тихе сяйво над моєю долею-

Воно лишилось на усе життя…

Л.Костенко

Почуття любові,можливо,як жодне інше,прагне висловлення.Ось чому саме воно дає поштовх до творчості,самовираження.

Скільки вже створено пісень,написано творів про кохання!Здається,усі нюанси любовних почуттів уже зафіксовані в поетичному слові.

Але в поезії Ліни Костенко ми відкриємо нові,неповторні грані цієї теми.

Нині ви молоді люди на порозі нового етапу життя.До когось у сердечко вже постукало кохання,чиєсь ще у дорозі,але обов`язково воно досягне вас.Нехай ваше кохання буде щирим,очікуваним та вічним.

Отож,сьогодні на уроці,звертаючись до перлин інтимної лірики Ліни Костенко, нагадаємо ідейно-художній аналіз поетичного твору,художні засоби творення ліричних образів,адже незабаром ви будете здавати ЗНО.Але ,насамперед,я хотіла б,щоб ви прислухалися до власного серця,створили в класі атмосферу довіри,тепла,затишку. Адже всі ми,рано, чи пізно,переживаємо це прекрасне почуття,і потрібно бути готовим,щоб не втратити,не прогавити свого кохання,зберегти його,або ж,навпаки,не згоріти в ньому.
ІІ.Рефлексія.


Ліна Костенко народилася навесні,чудової пори,коли природа починає новий виток життя.Ця пора асоціюється з новими емоціями,коханням,квітами.Так,саме з квітами… Поява перших весняних квітів:підсніжників,пролісків,тюльпанів,-свідчать про початок відліку нового етапу життя.Психологи довели,що за допомогою квітів можна багато чого сказати про настрій,характер людини.Я пропоную невеликий тест-настрій до уроку.

Проведення тесту.Діти вибирають для себе одну із запропонованих квіток і слухають результати.

Троянда.Це улюблені квіти творчих натур;сильні,вольові люди,що заради кохання готові на будь-які вчинки.Невпевнені в собі люди недолюблюють троянди.

Айстри.Їх любять люди,що обожнюють свою роботу,мають цікаві хобі;досить часто схильні до песимізму,меланхолії,паніки.У коханні дуже віддані.

Гвоздики.Улюблені квіти життєлюбів,реалістів.Ці люди завжди йдуть у ногу з часом,люблять бути в центрі уваги;може,трохи далекі від романтизму,але постійні в своїх почуттях.

Нарциси.Подобаються людям,що готові принести себе в жертву заради коханої людини.Дуже турботливі,віддані,часто живуть інтересами близьких.

Ромашка.Люди з тендітною,роматичною душею;досить часто з неврівноваженою психікою,настроєм;вірять у прикмети,і це частенько збурює їх почуття.

Бузок.Пристрасні,життєрадісні люди,що постійно шукають задоволень та розваг.Завжди бажані в компаніях.Але не постійні як у настроях,так і в почуттях.

ІІІ.Робоча частина уроку.
На сьогоднішньому уроці ви почуєте багато поезії,пісень про кохання,познайомитеся з шедеврами вітчизняних та зарубіжних художників,а також презентуємо ваш міні-проект «Поезія Ліни Костенко у моєму житті».

Отож, розпочнемо.
Серед імен сучасних українських літераторів ім`я Ліни Костенко сприймається по-особливому.Її життя стало синонімом унікальної творчої біографії,прикладом боротьби з тоталітарною системою,вивищенням над сірістю,примітивністю,пристосуванством.

Опитування:

-Які найвідоміші збірки?

-Яка доля окремих збірок?Що вам відомо?

-Які основні жанри творів?

-Основні мотиви поезії?

-Які нагороди,відзнаки має Ліна Костенко?

-Над чим зараз працює?
Як уже сьогодні зазначалося,що весна-це пора відродження,початок нового витка життя, молодості,кохання.

У світових шедеврах мистецтва весну зображали молодою,гарною дівчиною,готовою покохати.Ось уже пів тисячоліття вражає красою картина відомого італійського художника Сандро Боттічеллі «Весна».(див.додатки)

На картині ви бачите молоду дівчину вашого віку,яка несе в собі нове життя,надію,і,звичайно,кохання.

Ви прочитали досить багато поезій Ліни Костенко.Чи можете віднайти серед них асоціативний аналог цій картині?

Так,це поезія «Світлий сонет».

-Читання сонета

-Що називається сонетом?

-Для чого в поезії використане обрамлення?

-Чого боїться героїня?

-Як ставиться поетеса до дівчини?Чи дорікає хлопцю?

-Чому вірш,маючи сумний зміст,є оптимістичним?

-Сонет побудований на парадоксі.Пощастило дівчині-вона несе нерозділене кохання.Це, по суті,драма душі.То в чому щастя?
Проблема нерозділеного кохання була озвучена в багатьох творах українських письменників,шедеврах музики,живопису.Нагадайте,у яких саме творах звучав цей мотив?

Тема кохання невичерпна,бо незглибимим є духовний світ людини.Лірична героїня Ліни Костенко-не емансипатка ХХІ ст.,вона нече з минулого,для неї любов-це явище духовно піднесене,що ще раз підтверджує святість цього почуття.

Вершинним гімном справжній силі кохання є поезія «Моя любове!Я перед тобою…»

-Читання поезії.

-Які настрої переважають?

-Чого боїться героїня?

-Про що думали,коли слухали поезію?Які картини уявляли?

-Якими засобами поетеса досягла глибини змісту?

Щоб краще зрозуміти зміст,вдамося до добре вам відомого прийому «подвійних нотаток» у зошиті (зліва-рядки поезії,що вразили,а справа-ваші думки).А допоможе вам у роботі пісня Таісії Повалій «Сіла птаха..» та слайди репродукцій картин відомих українських художників. (див.додатки)
ІV.Презентація проекту.
Так,сила справжньої любові освячує душу назавжди,і глибоке почуття кохання відлунює не в одній поезії Ліни Костенко.Це велика мудрість життя,цілісна історія кохання.

Настав час презентувати ваш міні-проект «Поезія Ліни Костенко у моєму житті».Ви,познайомившись із багатогранністю поезії Ліни Костенко,вибрали для себе ті рядки,що могли б стати вашим життєвим кредо.І,звичайно, вивчили напам`ять зразок інтимної лірики поетеси,що найбільше вразив вашу душу. (див.додатки)
V.Підсумки уроку.

І як підсумок уроку я вам пропоную своєрідну вправу «Серце».Прослухавши так багато поезій про кохання, спробуйте узагальнити: які образи,символи цього прекрасного почуття у Ліни Костенко.Зобразити все це ви можете на серцях,у яких одна половина-це сумні сторони,а друга-усе те світле,що несе людям це прекрасне почуття.Діти на паперових заготовках синім маркером вписують:сльози,печаль,розлука,..,а червоним- радість,зустрічі,діти,…Уся ця робота проходить під супровід пісні Наталії Могилевської «А вона..» та підготовлене слайд-шоу. (див.додатки)
VІ.Домашнє завдання.

Схожі:

Мотиви пам ’ яті, любові, природи у творчості Ліни Костенко
Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми...
«Я вибрала долю собі сама…» (Життєвими шляхами Ліни Костенко) Звучить вірш «Доля» В. 1
Вкрай малослівна щодо себе самої, Ліна Костенко залишає нам право побачити у віршах відблиск свого життя, високих почуттів, тяжкої...
УРОК №44 ТЕМА. Ліна Костенко
МЕТА: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко, допомогти учням осмислити її поезію; розвивати вміння висловлювати...
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ( СИНТАКСИ C ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ)...
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ( СИНТАКСИC ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ) ДЛЯ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ ЛІНИ КОСТЕНКО «ЗАПИСКИ...
Яку назву має збірка віршів Ліни Костенко для дітей?
Хто автор статті «Мова і майстерність», в якій детально розгля­нуті вірші поетеси?
«Доба козацької слави в творах Т. Г. Шевченка»
У своїх віршах, баладах, поемах Великий Кобзар оповідає про історію козацтва, розмірковує над сенсом буття людини, над долею Батьківщини,...
Тема: Філософські роздуми над історичним минулим народу, художнє...
Рчо осмислювати прочитане; розуміти красу поетичного слова; розвивати навички роботи в групі, самостійної роботи з підручником, вміння...
Творчість Анни Ахматової – яскраве явище жіночої поезії ХХ століття
Ліни Костенко як яскравою зіркою української поезії ХХ ст., виховувати почуття опори злу, несправедливості, а також відчуття прекрасного...
Релігія і наука про походження людини
Населення землі нараховує 6 млрд жителів. Розмірковуючи над долею людства й планети,замислюєшся над питанням походження людини,виникнення...
Тема. П оетичн і картиниосен і Завдання для розвитку естетичного сприймання текстів
Прочитай уважно вірш Ліни Костенко «Вже брами літа замикає осінь». Які картини постають у твоїй уяві, коли читаєш вірш?
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка