Валерій Шевчук «Панна квітів»


Скачати 93.19 Kb.
Назва Валерій Шевчук «Панна квітів»
Дата 15.07.2013
Розмір 93.19 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок позакласного читання з української літератури у 5 класі

Валерій Шевчук «Панна квітів»



Крук Тетяна Валентинівна

учитель української мови

та літератури

Цибулівської ЗОШ І-ІІІ ст.

Урок позакласного читання в 5 класі.

Тема:В.Шевчук"Панна квітів"

Мета:Ознайомити учнів з життям і творчістю письменника;розвивати навички виразного читання,переказування прозових творів,висловлювання власних міркувань про прочитане;формувати розуміння того що кожна людина вибирає свій шлях сама і не потрібно вирішувати за когось.

Обладнання:презентація до уроку

Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку:

Сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю письменника Валерія Шевчука.Поговоримо про казку «Панна квітів»,яку автор створив на прохання своїх дочок.

ІІ.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.Слово вчителя:Валерій Шевчук почав свій творчий шлях як дорослий письменник,та згодом почав писати і твори для дітей.А яким же було його дитинство?

Із автобіографії В.Шевчука: Було в мене досить багате подіями і враженнями дитинство, та й не дивно; пам'ять моя почала фіксуватись з чотирирічного віку — був це 1943 рік. Малим я мав здатність весь час кудись забредати і постійно губився. Вперше це сталося якраз 1943 року, коли, розсердившись на брата, я рушив у білий світ шукати матір, яка пішла в той час на базар, і забрів на житомирську Смолянку. А одного разу я причепився до тягача, мене там прищемило, я не міг відчепитися; коли ж зіскочив, мене протягло по бруківці, зчесавши на нозі шкіру. Бували й інші випадки. Загалом же це цікавий калейдоскоп: війна й післявоєнні роки, черги за хлібом, харчова нестача, ігри у війну, часом криваві, патрони, солдатські каски, які ми носили, зброя, лазіння по скелях і по підземних ходах, що їх вирила вода на протилежному боці річки, по післявоєнних руїнах,школа, перші класи, де були переростки, замерзле чорнило — носили ми його з собою в чорнильницях, які ховалися в мішечки з ворочком; холодні класи, відсутність підручників, перші книжки, які вдалося прочитати, перша вчителька Марія Яківна (дивись «Дім на горі», де вона описана), 12-та чоловіча початкова школа, де я провчився три роки, а тоді перейшов у 32-гу мішану, також українську школу. Я пішов у перший клас у 1946 році, до того в школі вчився на два роки старший за мене брат Анатолій (нас у родині було тільки двоє); отож біля нього я вивчив напам'ять у п'ятирічному віці букваря і потрясав сусідів, що вмію у п'ять років читати. Мені показували місце, де треба прочитати, а зорова пам'ять у мене вельми сильна, і я шпарив без заминочки, ніби читаючи, а насправді проказуючи напам'ять. Ходив я тоді по вулиці в штанах, пошитих із ковдри, на одній шлейці, у зробленій батьком взувачці із висмикнутою з-під шлейки сорочкою і займався, де тільки випадало, декламацією віршів.

Вчитель:Як бачите,Валерій Шевчук був кмітливою дитиною. Згодом розвинувся і його літературний хист. Спочатку Валерій пробує писати вірші,згодом оповідання. Найвідоміші його книги: «На полі смиренному», «Дім на горі».А за роман «Три листки за вікном» письменник удостоєний Шевченківської премії. Про те ,як саме виник у письменника задум написати казку,він розказує у передмові до збірки «Панна квітів»

Історія виникнення задуму написати казку: Ця книжка, що лежить перед тобою, читачу, писалася давненько, коли мої дочки були ще малі. Історія складання її цікава, і я хочу її розповісти, щоб і тобі був зрозумілий підзаголовок: «Казки моїх дочок».

Якось підійшла до мене тоді шестирічна дочка Юліана і каже:

— Тату, ось ти письменник, а ми не знаємо який!

— Звісно, не знаєте,— відповів я,— Бо я дорослий письменник, тобто пишу для дорослих. Виростеш і прочитаєш, мої книги.

— А чому б тобі не написати книги для нас,— сказала й старша моя дочка Мирослава,— А то всі знають, який ти письменник, а ми, твої діти, й не знаємо.

Я задумався: а може, й справді узяти й написати книгу казок, адже ми, дорослі й діти, потайки тягнемося до казки: мріємо — і це казка, сподіваємося — і це також казка. Але щось мене й стримувало.

— Боюся,— сказав своїм дочкам,— Дорослим писати легше, як дітям. Дітям треба писати по-особливому.

— Хочеш, ми тобі допоможемо? — сказала Юліана,— Он у мене в зошиті вже написано кілька казок, але так — по-дитячому. Візьми й перепиши, як це письменники роблять, по-дорослому.

— І я тобі хочу допомагати,— сказала Мирослава. Юліанин зошит зберігається в мене й досі. Його не можу перегортати без зворушення. Вона писала великими друкованими літерами, бо інакше не вміла, а ще малювала малюнки. Я уважно перечитав оті плоди дитячої фантазії, передивився малюнки, й мені подумалося: щось тут є. Отак разом вигадувати з дітьми, — може, й справді напишеться книжка?

І ми почали. Разом вигадували героїв (імена придумували дівчатка, і всі мої спроби щось і собі тут докинути відміталися категорично), разом обмірковували, як героям поводитись у тій чи іншій історії.

Поступово в моїй уяві почали вимальовуватися Бігунець та Котило, Панна квітів (до речі, цей персонаж близький до міфологічної Жінки з цвіту) із жовтим тюльпановим полем, Чотири сестри, дивне Місто, де не ростуть квіти, Дівчинка, яка шукала маму. Я захопився, і за літо, бо пишу передусім улітку в маленькій батьківській хаті в Житомирі, на околиці, де річка Кам'янка впадає в річку Тетерів, написав оцю

книгу, яку дівчатка вирішили назвати «Панна квітів» (бо це так урочисто звучить!) і до якої я додав підзаголовок: «Казки моїх дочок». Потім ми читали ті казки: дещо дівчаткам подобалося, а дещо ні, адже я таки справді не дитячий, а дорослий письменник, дечим вони захоплювалися, а дещо критикували. І я подумав: все-таки страшенно важко бути дитячим письменником, значно важче, аніж дорослим... Згодом і дочки мої повиростали, в них інтереси стали інші, та й книжки інакші почали читати, і я про свої казки забув; зрештою, зайнявся іншими справами і, звісна річ, справами дорослими.

І ось тепер, переглядаючи свої рукописи, я перечитав цю книгу. Мені здалося, що все-таки вона могла б бути цікава дітям, саме тим, котрі люблять фантазувати, вигадувати, котрі бачать перед собою зелений світ не просто так, а населений найдивовижнішими істотами і найнезвичайнішими людьми. Ще тоді, коли писав оці казки, не хотів складати їх надто просто, щоб усе було розжоване і розкладене по однакових, гладко витесаних поличках. Завжди вважав і тепер уважаю: діти мудрі і часом сприймають твори глибше і тонше за дорослих. Вони мудрі, бо перед їхніми очима просторіше лягає широкий світ, вони йдуть у нього з широко розплющеними очима і з відкритими серцями. Отож, може, мені вдасться увійти в ті розкриті серця і зі своїм словом, може, вони послухають дорослого чоловіка, який захотів оповісти ще нерозказані казки, витворені далекого літа, здається, не тільки для своїх дочок, але й для Тебе, мій читачу.

2.Короткий переказ казки учнями за планом:

1.Знайомство з Зеленоочкою.

2.Зустріч дівчинки зі старим Кріносом.

3.Про що Зеленоочка довідалась від Димка.

4.Таємниця тюльпанового поля.

5.Підслухана розмова.

6."Я повинна їх врятувати".

3.Пошуково-дослідницька робота в групах

1 група:знайти в оповіданні різні види описів, їх художні особливості й роль у творі.

2 група:з'ясувати, як побудоване оповідання,визначити тему,основну думку.

3 група:характеризувати образи оповідання(Зеленоочки,Кріноса)

4 група:прогнозують,як складеться доля врятованих людей в подальшому.

4. Словникова робота:

-Як ви розумієте слово «панна»?

-Що означає слово «химерний»?

-Дослідити, що можуть означати імена героїв(Крінос,Зеленоочка,Димко)

-Дібрати синоніми до слів:чудний,химерний,моторошно,сподівання

5. Питання найуважнішим:

-Хто помітив, що квіти дивляться з тугою та сподіванням,начебто чогось чекають чи просять?(Зеленоочка)

-Хто сказав такі слова: «Мене послала до вас моя господиня,панна всього живого й зеленого»(Сон Зеленоочки)

-Чиї це слова: «Іди геть з цього поля щасливих та гарних!» (вужа)

-Хто сказав: «А я таки добрий,бо допомагаю бідним і нещасним»(Крінос)

-Хто попросив: «Дайте мені зрозуміти мову тюльпанів»(Зеленоочка)

-Чиї це слова: «Здається,нова фея на землі народилася»(Димко)

-Хто сказав: «Коли добрий, то й хвалити його не треба,діло його хвалить…»(Зеленоочка)

6. Складання характеристики образів Зеленоочки та Кріноса

Доберіть із цих слів ті,якими можна характеризувати Зеленоочку:

Дивна,звичайна,завжди радісна,смілива,розумна,заздрісна,мала,тендітна,розуміла мову квітів,байдужа до чужої біди,сердита,облеслива.

Доберіть із цих слів ті,якими можна характеризувати Кріноса:

Щирий,приємний у розмові,облесливий,сердитий,хитрий,розумний,поважає думку інших,веселий,підступний,співчуває знедоленим,дивний,самотній

6. Філософська хвилина

-Як ви гадаєте, чи мав право Крінос розпоряджатися чужими долями?Чому?

-Чому Зеленоочка хотіла врятувати людей?

7. Робота з текстом:

1.Знайдіть у тексті опис природи у той момент,коли дівчинка Зеленоочка перетворилася на Панну квітів.

Довідка для вчителя: «На те спалахнула блискавиця і голосно проїхався по небі грім.Відтак зашуміли дерева і тихо відгукнулася трава.І диво дивне відчула Зеленоочка:здалося їй,що вона сама перетворюється в дерево,квітку чи траву.Що ноги її корою вбираються,зведені руки-гіллям, а тіло-стеблом.Що в неї потік раптом сік, як тече в зіллі,і суконька її ще зеленіша зробилася від трави,що нею була залатана.Зрештою,і ця трава теж наповнилася соком і проросла.Голуба її хустина синім челюстям стала.І жайворон,ударивши крильми об сухий синій простір,закричав раптом на весь світ: «Квітка,квітка нова утворилася!»

2.А як реагувала природа на знищення чарів Кріноса?

Довідка для вчителя: «Саме в цей момент зійшлися над полем хмари,і від того,що вони зіштовхнулись поміж себе,спалахнув величезний круглий вогонь.Цей вогонь прокотився через поле,як величезне світило і розсипав навдокіл тисячі іскор.На заході з-за хмар визирнуло сонце,я іскри застрибали навколо,підстрибуючи і згоряючи.Водночас линув з усіх хмар що зібралися над поле,дощ, і цей дощ,просвічений сонцем,раптом зазвучав,витворюючи нечувано,дивовижно гарну музику…»

3.Який висновок ми можемо зробити про зв’язок людини і природи?Доведіть свою думку.

8. Складання кольористики твору

(запропонувати учням кольоровими олівцями зобразити народження Панни квітів)

-Які кольори ви вибрали для свого малюнку?Чому? ІІІ. Узагальнення, підсумок уроку

Дібрати із поданих приказок і прислів’їв ті,що,на вашу думку,розкривають зміст казки «Панна квітів»:

  • Від добра добра не шукають.

  • Все добре, що добре кінчається.

  • Добре чути далеко, а зле ще далі.

  • Добре роби - добре й буде.

  • Добре треба шукати, а зло саме прийде.

  • Добрий, хоч до рани прикладай.

  • Доброму всюди добре.

  • Зі всіма добрий - собі лихий.

  • Як не було добра змалку, то не буде до останку.

  • Світ не без добрих людей.

  • Там добре, де нас нема.

  • Добрій людині слово допомагає, лихій палиця не поможе

  • Злість — зброя слабких.

  • Добро будує, зло руйнує.

  • Добро пам'ятається довго, зло — ще довше.

  • Хорошими словами теж можна у людини душу вийняти.

  • Як не можна поганого хвалити, так не можна доброго ганьбити.

  • На заздрості і ненависті далеко не заїдеш.

  • Красиве обличчя з часом змінюється, добре серце — ніколи.

  • Добре слово не коштує грошей

  • Коли початок добрий, усе добре.

  • До доброго звикаєш швидко.

  • Одна добра справа тягне за собою іншу.

  • Добрі справи — від добрих людей.

  • Щоб тобі робили добро, роби добро іншим.

  • Робити добро людині можеш іноді запізнитися, робити зло — завжди знайдеш час.

Літературний диктант «Так-ні»

1.У Зеленоочки були батьки.(ні)

2.Дівчинка стала на службу до Кріноса(так)

3.Димко одразу сподобався дівчинці(так)

4.Хвали-не-перехвали-більше – це прізвище Кріноса(ні)

5.Мурах звали Сонько і Лінько(ні)

6.Жовте тюльпанове поле виростив Димко(ні)

7.Про народження нової квітки сповістив жайворон(так)

8.Старий Крінос перетворився у камінь(так)

9.Сон вийшов з грудей Зеленоочки й пішов на довгих і тонких ногах(так)

10.Зеленоочка просила допомоги у хмар,щоб вони лили воду на поле(так)

11.Жовті тюльпани залишились квітами назавжди(ні)

12.Твір навчає нас бути добрими,допомагати іншим(так)

Заключне слово вчителя:Сьогодні ми познайомилися з твором Валерія Шевчука «Панна квітів». Ця казка навчає нас бути добрими,не стояти осторонь чужого лиха,і,найголовніше-не вирішувати за когось.Я думаю,що твір вам сподобався і ви захочете прочитати інші казки з цієї збірки.Адже усі твори Валерія Шевчука відзначаються певною філософічністю,прагненням знайти відповіді на питання про добро і зло,про сенс життя.Будьте ж і ви добрими,чесними та справедливими в усьому.

IV. Домашнє завдання:

1.Написати твір-мініатюру на тему: «Добрі справи — від добрих людей».

2.Намалювати ілюстрацію до казки.

3.Прочитати будь-яку іншу казку цієї збірки(за бажанням)

Використана література:

1.Шевчук В.О. Панна квітів: Казки моїх дочок.-К.:Веселка,1990.-183 с.

2. Шевчук В. Дерево пам’яті

3.Українські народні приказки та прислів’я-К.:Веселка,1985.-151с.

4.http://uk.wikipedia.org

Схожі:

Урок позакласного читання в 5 класі Не одежа красить людину, а добрі...
Підготувала: вчитель української мови та літератури ІІ категорії Сатанівського НВК І-ІІІ ст. Монастирищенського району Назарець Аліса...
"Я вражений красою. Дивний цвіт…" На столах – композиції з квітів....
К. Білокур та інших художників, дитячими малюнками, витинанками, вишивками, аплікаціями на тему "Я вражений красою. Дивний цвіт…"...
Година народознавства «Віночок вити – життя любити» Бібліотекар
Цей звичай був запозичений у арабів, де вінок з квітів апельсину /оранж/ символізував родючість. У греко-римській традиції вінок...
Урок №37 Тема. В. Шевчук. Життя і творчість митця. Особливості світобачення,...
...
Тема : “Живопис на пленері із застосуванням мольберта. Передача форми...
Мета : ознайомити з живописом на пленері із застосуванням мольберта, навчити передавати форму і колір при зображенні квітів, закріпити...
Які тенденції наявні у творчості О. Олеся?
Зробіть короткий ідейно-художній аналіз поезії М. Вороного «Блакитна панна» (або напишіть про власні враження від неї)
25 кв і тня 2 013 р. Початок о 11: 00
Биков Валерій Юхимович, д т н., професор, директор Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
Биков Валерій Юхимович
СЕКЦІЯ Інформаційно-комунікаційні технології в управлінні та інформаційно-ресурсному забезпеченні освіти і науки
ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Новосвітній В. Науковий фестиваль з Британською Радою [у Києві] / Валерій Новосвітній // Хрещатик. — 2007. — 17 трав. (№72). — С....
БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ
Авт кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Гавриш Н. В., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М.,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка