|
Скачати 93.19 Kb.
|
Урок позакласного читання з української літератури у 5 класі Валерій Шевчук «Панна квітів» Крук Тетяна Валентинівна учитель української мови та літератури Цибулівської ЗОШ І-ІІІ ст. Урок позакласного читання в 5 класі. Тема:В.Шевчук"Панна квітів" Мета:Ознайомити учнів з життям і творчістю письменника;розвивати навички виразного читання,переказування прозових творів,висловлювання власних міркувань про прочитане;формувати розуміння того що кожна людина вибирає свій шлях сама і не потрібно вирішувати за когось. Обладнання:презентація до уроку Хід уроку І.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку: Сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю письменника Валерія Шевчука.Поговоримо про казку «Панна квітів»,яку автор створив на прохання своїх дочок. ІІ.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу 1.Слово вчителя:Валерій Шевчук почав свій творчий шлях як дорослий письменник,та згодом почав писати і твори для дітей.А яким же було його дитинство? Із автобіографії В.Шевчука: Було в мене досить багате подіями і враженнями дитинство, та й не дивно; пам'ять моя почала фіксуватись з чотирирічного віку — був це 1943 рік. Малим я мав здатність весь час кудись забредати і постійно губився. Вперше це сталося якраз 1943 року, коли, розсердившись на брата, я рушив у білий світ шукати матір, яка пішла в той час на базар, і забрів на житомирську Смолянку. А одного разу я причепився до тягача, мене там прищемило, я не міг відчепитися; коли ж зіскочив, мене протягло по бруківці, зчесавши на нозі шкіру. Бували й інші випадки. Загалом же це цікавий калейдоскоп: війна й післявоєнні роки, черги за хлібом, харчова нестача, ігри у війну, часом криваві, патрони, солдатські каски, які ми носили, зброя, лазіння по скелях і по підземних ходах, що їх вирила вода на протилежному боці річки, по післявоєнних руїнах,школа, перші класи, де були переростки, замерзле чорнило — носили ми його з собою в чорнильницях, які ховалися в мішечки з ворочком; холодні класи, відсутність підручників, перші книжки, які вдалося прочитати, перша вчителька Марія Яківна (дивись «Дім на горі», де вона описана), 12-та чоловіча початкова школа, де я провчився три роки, а тоді перейшов у 32-гу мішану, також українську школу. Я пішов у перший клас у 1946 році, до того в школі вчився на два роки старший за мене брат Анатолій (нас у родині було тільки двоє); отож біля нього я вивчив напам'ять у п'ятирічному віці букваря і потрясав сусідів, що вмію у п'ять років читати. Мені показували місце, де треба прочитати, а зорова пам'ять у мене вельми сильна, і я шпарив без заминочки, ніби читаючи, а насправді проказуючи напам'ять. Ходив я тоді по вулиці в штанах, пошитих із ковдри, на одній шлейці, у зробленій батьком взувачці із висмикнутою з-під шлейки сорочкою і займався, де тільки випадало, декламацією віршів. Вчитель:Як бачите,Валерій Шевчук був кмітливою дитиною. Згодом розвинувся і його літературний хист. Спочатку Валерій пробує писати вірші,згодом оповідання. Найвідоміші його книги: «На полі смиренному», «Дім на горі».А за роман «Три листки за вікном» письменник удостоєний Шевченківської премії. Про те ,як саме виник у письменника задум написати казку,він розказує у передмові до збірки «Панна квітів» Історія виникнення задуму написати казку: Ця книжка, що лежить перед тобою, читачу, писалася давненько, коли мої дочки були ще малі. Історія складання її цікава, і я хочу її розповісти, щоб і тобі був зрозумілий підзаголовок: «Казки моїх дочок». Якось підійшла до мене тоді шестирічна дочка Юліана і каже: — Тату, ось ти письменник, а ми не знаємо який! — Звісно, не знаєте,— відповів я,— Бо я дорослий письменник, тобто пишу для дорослих. Виростеш і прочитаєш, мої книги. — А чому б тобі не написати книги для нас,— сказала й старша моя дочка Мирослава,— А то всі знають, який ти письменник, а ми, твої діти, й не знаємо. Я задумався: а може, й справді узяти й написати книгу казок, адже ми, дорослі й діти, потайки тягнемося до казки: мріємо — і це казка, сподіваємося — і це також казка. Але щось мене й стримувало. — Боюся,— сказав своїм дочкам,— Дорослим писати легше, як дітям. Дітям треба писати по-особливому. — Хочеш, ми тобі допоможемо? — сказала Юліана,— Он у мене в зошиті вже написано кілька казок, але так — по-дитячому. Візьми й перепиши, як це письменники роблять, по-дорослому. — І я тобі хочу допомагати,— сказала Мирослава. Юліанин зошит зберігається в мене й досі. Його не можу перегортати без зворушення. Вона писала великими друкованими літерами, бо інакше не вміла, а ще малювала малюнки. Я уважно перечитав оті плоди дитячої фантазії, передивився малюнки, й мені подумалося: щось тут є. Отак разом вигадувати з дітьми, — може, й справді напишеться книжка? І ми почали. Разом вигадували героїв (імена придумували дівчатка, і всі мої спроби щось і собі тут докинути відміталися категорично), разом обмірковували, як героям поводитись у тій чи іншій історії. Поступово в моїй уяві почали вимальовуватися Бігунець та Котило, Панна квітів (до речі, цей персонаж близький до міфологічної Жінки з цвіту) із жовтим тюльпановим полем, Чотири сестри, дивне Місто, де не ростуть квіти, Дівчинка, яка шукала маму. Я захопився, і за літо, бо пишу передусім улітку в маленькій батьківській хаті в Житомирі, на околиці, де річка Кам'янка впадає в річку Тетерів, написав оцю книгу, яку дівчатка вирішили назвати «Панна квітів» (бо це так урочисто звучить!) і до якої я додав підзаголовок: «Казки моїх дочок». Потім ми читали ті казки: дещо дівчаткам подобалося, а дещо ні, адже я таки справді не дитячий, а дорослий письменник, дечим вони захоплювалися, а дещо критикували. І я подумав: все-таки страшенно важко бути дитячим письменником, значно важче, аніж дорослим... Згодом і дочки мої повиростали, в них інтереси стали інші, та й книжки інакші почали читати, і я про свої казки забув; зрештою, зайнявся іншими справами і, звісна річ, справами дорослими. І ось тепер, переглядаючи свої рукописи, я перечитав цю книгу. Мені здалося, що все-таки вона могла б бути цікава дітям, саме тим, котрі люблять фантазувати, вигадувати, котрі бачать перед собою зелений світ не просто так, а населений найдивовижнішими істотами і найнезвичайнішими людьми. Ще тоді, коли писав оці казки, не хотів складати їх надто просто, щоб усе було розжоване і розкладене по однакових, гладко витесаних поличках. Завжди вважав і тепер уважаю: діти мудрі і часом сприймають твори глибше і тонше за дорослих. Вони мудрі, бо перед їхніми очима просторіше лягає широкий світ, вони йдуть у нього з широко розплющеними очима і з відкритими серцями. Отож, може, мені вдасться увійти в ті розкриті серця і зі своїм словом, може, вони послухають дорослого чоловіка, який захотів оповісти ще нерозказані казки, витворені далекого літа, здається, не тільки для своїх дочок, але й для Тебе, мій читачу. 2.Короткий переказ казки учнями за планом: 1.Знайомство з Зеленоочкою. 2.Зустріч дівчинки зі старим Кріносом. 3.Про що Зеленоочка довідалась від Димка. 4.Таємниця тюльпанового поля. 5.Підслухана розмова. 6."Я повинна їх врятувати". 3.Пошуково-дослідницька робота в групах 1 група:знайти в оповіданні різні види описів, їх художні особливості й роль у творі. 2 група:з'ясувати, як побудоване оповідання,визначити тему,основну думку. 3 група:характеризувати образи оповідання(Зеленоочки,Кріноса) 4 група:прогнозують,як складеться доля врятованих людей в подальшому. 4. Словникова робота: -Як ви розумієте слово «панна»? -Що означає слово «химерний»? -Дослідити, що можуть означати імена героїв(Крінос,Зеленоочка,Димко) -Дібрати синоніми до слів:чудний,химерний,моторошно,сподівання 5. Питання найуважнішим: -Хто помітив, що квіти дивляться з тугою та сподіванням,начебто чогось чекають чи просять?(Зеленоочка) -Хто сказав такі слова: «Мене послала до вас моя господиня,панна всього живого й зеленого»(Сон Зеленоочки) -Чиї це слова: «Іди геть з цього поля щасливих та гарних!» (вужа) -Хто сказав: «А я таки добрий,бо допомагаю бідним і нещасним»(Крінос) -Хто попросив: «Дайте мені зрозуміти мову тюльпанів»(Зеленоочка) -Чиї це слова: «Здається,нова фея на землі народилася»(Димко) -Хто сказав: «Коли добрий, то й хвалити його не треба,діло його хвалить…»(Зеленоочка) 6. Складання характеристики образів Зеленоочки та Кріноса Доберіть із цих слів ті,якими можна характеризувати Зеленоочку: Дивна,звичайна,завжди радісна,смілива,розумна,заздрісна,мала,тендітна,розуміла мову квітів,байдужа до чужої біди,сердита,облеслива. Доберіть із цих слів ті,якими можна характеризувати Кріноса: Щирий,приємний у розмові,облесливий,сердитий,хитрий,розумний,поважає думку інших,веселий,підступний,співчуває знедоленим,дивний,самотній 6. Філософська хвилина -Як ви гадаєте, чи мав право Крінос розпоряджатися чужими долями?Чому? -Чому Зеленоочка хотіла врятувати людей? 7. Робота з текстом: 1.Знайдіть у тексті опис природи у той момент,коли дівчинка Зеленоочка перетворилася на Панну квітів. Довідка для вчителя: «На те спалахнула блискавиця і голосно проїхався по небі грім.Відтак зашуміли дерева і тихо відгукнулася трава.І диво дивне відчула Зеленоочка:здалося їй,що вона сама перетворюється в дерево,квітку чи траву.Що ноги її корою вбираються,зведені руки-гіллям, а тіло-стеблом.Що в неї потік раптом сік, як тече в зіллі,і суконька її ще зеленіша зробилася від трави,що нею була залатана.Зрештою,і ця трава теж наповнилася соком і проросла.Голуба її хустина синім челюстям стала.І жайворон,ударивши крильми об сухий синій простір,закричав раптом на весь світ: «Квітка,квітка нова утворилася!» 2.А як реагувала природа на знищення чарів Кріноса? Довідка для вчителя: «Саме в цей момент зійшлися над полем хмари,і від того,що вони зіштовхнулись поміж себе,спалахнув величезний круглий вогонь.Цей вогонь прокотився через поле,як величезне світило і розсипав навдокіл тисячі іскор.На заході з-за хмар визирнуло сонце,я іскри застрибали навколо,підстрибуючи і згоряючи.Водночас линув з усіх хмар що зібралися над поле,дощ, і цей дощ,просвічений сонцем,раптом зазвучав,витворюючи нечувано,дивовижно гарну музику…» 3.Який висновок ми можемо зробити про зв’язок людини і природи?Доведіть свою думку. 8. Складання кольористики твору (запропонувати учням кольоровими олівцями зобразити народження Панни квітів) -Які кольори ви вибрали для свого малюнку?Чому? ІІІ. Узагальнення, підсумок уроку Дібрати із поданих приказок і прислів’їв ті,що,на вашу думку,розкривають зміст казки «Панна квітів»:
Літературний диктант «Так-ні» 1.У Зеленоочки були батьки.(ні) 2.Дівчинка стала на службу до Кріноса(так) 3.Димко одразу сподобався дівчинці(так) 4.Хвали-не-перехвали-більше – це прізвище Кріноса(ні) 5.Мурах звали Сонько і Лінько(ні) 6.Жовте тюльпанове поле виростив Димко(ні) 7.Про народження нової квітки сповістив жайворон(так) 8.Старий Крінос перетворився у камінь(так) 9.Сон вийшов з грудей Зеленоочки й пішов на довгих і тонких ногах(так) 10.Зеленоочка просила допомоги у хмар,щоб вони лили воду на поле(так) 11.Жовті тюльпани залишились квітами назавжди(ні) 12.Твір навчає нас бути добрими,допомагати іншим(так) Заключне слово вчителя:Сьогодні ми познайомилися з твором Валерія Шевчука «Панна квітів». Ця казка навчає нас бути добрими,не стояти осторонь чужого лиха,і,найголовніше-не вирішувати за когось.Я думаю,що твір вам сподобався і ви захочете прочитати інші казки з цієї збірки.Адже усі твори Валерія Шевчука відзначаються певною філософічністю,прагненням знайти відповіді на питання про добро і зло,про сенс життя.Будьте ж і ви добрими,чесними та справедливими в усьому. IV. Домашнє завдання: 1.Написати твір-мініатюру на тему: «Добрі справи — від добрих людей». 2.Намалювати ілюстрацію до казки. 3.Прочитати будь-яку іншу казку цієї збірки(за бажанням) Використана література: 1.Шевчук В.О. Панна квітів: Казки моїх дочок.-К.:Веселка,1990.-183 с. 2. Шевчук В. Дерево пам’яті 3.Українські народні приказки та прислів’я-К.:Веселка,1985.-151с. 4.http://uk.wikipedia.org |
Урок позакласного читання в 5 класі Не одежа красить людину, а добрі... Підготувала: вчитель української мови та літератури ІІ категорії Сатанівського НВК І-ІІІ ст. Монастирищенського району Назарець Аліса... |
"Я вражений красою. Дивний цвіт…" На столах – композиції з квітів.... К. Білокур та інших художників, дитячими малюнками, витинанками, вишивками, аплікаціями на тему "Я вражений красою. Дивний цвіт…"... |
Година народознавства «Віночок вити – життя любити» Бібліотекар Цей звичай був запозичений у арабів, де вінок з квітів апельсину /оранж/ символізував родючість. У греко-римській традиції вінок... |
Урок №37 Тема. В. Шевчук. Життя і творчість митця. Особливості світобачення,... ... |
Тема : “Живопис на пленері із застосуванням мольберта. Передача форми... Мета : ознайомити з живописом на пленері із застосуванням мольберта, навчити передавати форму і колір при зображенні квітів, закріпити... |
Які тенденції наявні у творчості О. Олеся? Зробіть короткий ідейно-художній аналіз поезії М. Вороного «Блакитна панна» (або напишіть про власні враження від неї) |
25 кв і тня 2 013 р. Початок о 11: 00 Биков Валерій Юхимович, д т н., професор, директор Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України |
Биков Валерій Юхимович СЕКЦІЯ Інформаційно-комунікаційні технології в управлінні та інформаційно-ресурсному забезпеченні освіти і науки |
ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА Новосвітній В. Науковий фестиваль з Британською Радою [у Києві] / Валерій Новосвітній // Хрещатик. — 2007. — 17 трав. (№72). — С.... |
БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ Авт кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Гавриш Н. В., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М.,... |