|
Скачати 69.09 Kb.
|
8-15 грудня 2006 Юрій ВИННИЧУК, Львів ГРАФОМАНІЯ НЕ ЛІКУЄТЬСЯ Графоманія одвічна _ вона народилася разом із літературою і помре разом із нею. Основна риса графомана - борзописання. Однак це зовсім не означає, що графоман пише багато. Він пише швидко, але не багато. Жоден графоман не зміг похвалитися своїм десятитомни-ком. Однак є письменники, які через своє-борзописання починають продукувати типово графоманські твори і саме в такому випадку, коли в одній особі криються два єства - письменник і графоман, - томів і справді може назбиратися більше. Хвороба графоманії зачепила колись і франка, коли він став віршами переповідати історію Риму, та Сосюру з його „Розстріляним безсмертям" - типово графоманською поемою: Хай про Сашка про Копиленка Співає Києва бетон! А я Бандуру і Дяченка Введу в Безсмертя Пантеон! Або: Тоді безславно так побили Божко й Масенко в п яний час Мене удвох... О юні крила! То все дрібниці, бачить Бог Була на їхнім боці сила, І я не міг побить обох. Власне поезія й стала найбільшою жертвою графоманії. Фактично половина членів Спілки письменників - це професійні графомани. Перша ознака графомана полягає в тому, що він абсолютно сліпий на свої недоліки. Переконати його в тому, що вірш його порушує елементарні приписи віршування, не кажучи про те, що фактично це недбало заримована проза, неможливо. А тим більше неможливо пояснити графоманові, що його вправно заримоване тирликання нічого спільного, крім форми, із поезією не має. Грань між слабенькою поезією і грамотною графоманією дуже тонка. Графоман сьогодні достатньо начитаний і легко осягає елементарну поетику. Недавно у Львові такий собі Іван Пазин побив світовий рекорд читання напам'ять власних віршів. Усі газети із захватом розписали оте цілодобове читання. Але жодна не написала про те, що маємо справу не з читанням поезії, а з читанням найгіршого штибу графоманських витворів. Окрему секту графоманів становлять чиновники та депутати різного рівня. Тут слід наголосити, що всі теоретики таємниць твор-чости вважають, що поети мають розвинуту уяву, але не здатні мислити практично. Тобто поет-дер-жавотворець, поет-господарник, поет-банкір - явище таке ж рідкісне, як і снігова людина. Теоретично вона є, і навіть її бачили, а практично - нема. Поети - люди екстазу, осяяння, їхня уява ширяє у велетенських просторах, дрібні побутові незручності вони навіть не помічають. Відсутність води? Опалення? Проблеми з транспортом? Що за дурниця? Життя ж таке прекрасне! Невикональна обіцянка для поета - звичайна річ. Завтра, завтра - усе буде завтра. Бо поет живе миттю, хвилиною, власне цією, а що буде потім, завтра - не так важливо. Але чиновники пишуть, видають книги і з легкістю стають членами НСПУ. І тут нема чого дивуватися. Усі вони - графомани. Штовхнувши душу в лабіринт Самодостатності повторень. Ти глузд закручував як гвинт, Себе підвісивши за бинт Для остаточних перетворень, - писав колишній міський голова Львова, член НСПУ Василь Куйбі-да. У вірші "Мій болю" він переходить на розпачливий крик, який ледве чи пасує державному діячеві такого рангу: "Пали моє серце, печи мені душу, В пожежу невгасну мене оберни". Від великого болю можна й запити: "Скривившись, п'ю гіркі напої, - І не тверезий вже й не п'яний Я від оказії такої". Але якщо ви думаєте, що міський голова розмінювався на коньяки., то помиляєтеся: "Я п'ю цикуту". Довідка з альбому 'Отруйні рослини": "У малих дозах цикута спри- чиняєзатьма- рення, інколи знепритом- нення, тим часово втра- чається пам'ять і здатність висловлювати думки.Убіль-ших дозах цикута може спричинити смерть". До більших доз, як бачимо, не дійшло. А проте з людиною, котра займає таку відповідальну посаду, цикута може робити страшні речі. В одному з віршів Куйбіда нарікає: "Прилипла примарність до зору і слуху". Тобто він уже не в стані бачити дійсність. Усе так, як книжка про отруйні рослини пише. Дай Боже, аби контролював те, що до рук прилипає. Але бувають і хвилі прозріння. Тоді наш поет падає на коліна і б'є поклони: "Це я, мій Господи, це я, Перед тобою на колінах", "І я тебе благаю на колінах - Вернись, любове", "Я впав навколішки у пил" , "Молюся покрадьки хапливо, Щоб відвелись від мене руки І хоч гріхом позбувся пива Невідворотної принуки" і т. д. А як вже входить в екстазу самобичування, а по науковому - мазохізму , то нема стриму: 'Коли я погасну, зчорнівши від тебе, Мене хробачня хай зітре в порохву". Отаке часами на поетів нападає. Інколи ж йому ввижаються і зовсім страшні речі, й тоді він волає: "Зшкреби лайно із голосу, зшкреби!" Чиновник ще вищого рівня Василь Базів колись очолював газету „За Вільну Україну", з якої пішов із грандіозним скандалом. Кримінальну справу з приводу фінансових зловживань вдалося притлумити. І ось кілька років тому пана Базіва приймають до НСПУ з двотомником газетних статейок, який видано було жалюгідним тиражем. На обговоренні один із професорів університету проголосив автора „Стефаником в економіці". Після цього свята душі наш „письменник" не видав більше нічого. Стрийське видавництво „Щедрик" потішило нас книжкою під промовистою назвою „Жиди". Звучить вражаюче. Цікаво тільки, чому видавництво колишнього нардепа Віктора Романюка, назвавши своє видання так твердолобо і виклично, усі прізвища причетних до цього осіб заховало під псевда? Соромно стало, чи як? Автор „Степан Острозький", редактори „Іван Повстанець і Мирон Стрий-ків". Наскільки мені вдалося з'ясувати, автором книжки є той таки екс-нардеп. А тепер щодо самої книги. Колись я писав, що, скільки б євреї не нарікали на український антисемітизм, у нас таки, на відміну від росіян, не вийшло жодної антисемітської книги. Тепер с и ту а -ція змі-нила* ся. Така книга завдяки славному нар-депові є. Тіш-м о с я . П рав-да,оригінал ь -н і с т ю вона не грі-шить.= . Половина книги - це ви -писки якраз із російських антисемітських книг, включно з „Протоколами сіонських мудреців". Такий собі конспек-тик на одну й ту ж тему. Решта - це примітивна віршомазія самого автора. Як цей, із дозволу сказати, піїта володіє українською мовою, можна судити з цитат, які він старанно повиписував та переклав із російських видань: „Вельми прескорбно, що ні одна держава, більш старіша, чим ця не приборкала їх..." Ці слова належать „основателю Америки Жоржу Вашингтону". Із книги можна дізнатися чимало цікавого про єврей ські народні звичаї: „Перед Пасхою жиди ловлять кіль- канадцятирічного христи- янського хлопчика і з нього виціджують кров. Для цього мають спеціальний посуд, срібний ніж, круглувате долото надтинати тіло жертви, яка в жахливих умовах гине. Закривавлену сорочку спалюють, а кров зберігають у пляшках і потім використовують для релігійних ритуалів". То є цитата із середньовічного проповідника Лютера. Дивно, що наш нардеп ще й „Молоту відьом" не зацитував. Там є й про те, як євреї з чортами паруються і як із відьмами на Лису гору літають. Після кожного такого прозового вступу іде римований переказ з обов'язковими громами' і блискавицями на голови бідних „жидів". Позиція, на якій стоїть автор, близька і зрозуміла всім адептам мітот-ворця Канигіна: З одного кореня іде всесвітня мова - Ми, українці, солідарні нині з тим, Що вже ріднішого нема на світі слова, ЯкРуса-лель, Руса-селем, Єрусалим. Наводячи твердження про те, що газових камер не існувало і що євреїв у концтаборах ніхто не нищив, автор разом із тим подає цифри чисельності євреїв в українських містечках, де вони становили від ЗО до 90% мешканців. Куди ж та вся маса поділася? Виявляється, більшість їх, а саме 80%, рвонула вже у вересні 1939-го з теренів Польщі, України, Білорусі та Прибалтики на схід, і „німці їх навіть в очі не бачили". От тільки чомусь після війни не побачили вже їх в очі ані поляки, ані українці. Зі сходу повернулися додому одиниці. На цю загадку автор відповіді не дає. Бо й нащо? Книжка ж розрахована на дебілів Дісталося не тільки євреям, але й Америці. Другу половину книги зайняв розділ „Прокляття Америки". Тут уже автор.не на жарт розійшовся у своїх ан-тиамериканських настроях. Таке враження, що писалося це у період "холодної війни". Згадав і бідолашних ЛЗгадав і бідолашних „індійців", поневолених американськими „жидами". Шкода, що він не відрізняє індійців від індіанців, але не в цьому біда. Біда в тому, що аж два редактори під такими патріотичними псевдами не годні були цієї друкованої почвари до пуття довести. Графоманія не лікується. Боротися з нею безглуздо - це боротьба з вітряками. Кожен має право видати свої опуси власним коштом і тішити ними свою родину та близьких. Але графомани на цьому не-спиня-ються. Вони йдуть далі, їх уже саме тільки членство у Спілці не задовольняє. Вони табунами рвуться до премій та наукових відзнак, .переписують свої колишні радянські вірші на славу партії і Леніна й видають їх уже в такому вигляді, мовби і справді писали вони про Україну, Мазепу, Петлюру та Бандеру ще до перебудови. Вони голосно кричать про те, що Стус там, у тюрмі, боровся за свободу, а вони - тут сіяли добре й розумне і теж у душі боролися. Конради Валленроди нашого часу, таємні агенти неньки України. Коли я читаю про одного такого графомана „поет-академік", то це вже не смішно. Які такі наукові праці лишив для нащадків „поет-академік", окрім римованої доповіді про черешню на маминім городі, залишилося таємницею. Правда, й академія не та, що з великої літери, а одна з кількох десятків нашвидкуруч склепаних академій, котрі ще недавно називалися інститутами. Але все-таки, чорт забирай, звучить - ПОЕТ-АКАДЕМІК! Авжеж, це краще, аніж просто ГРАФОМАН. |
Ціннності демократичного громадянського суспільства. Дидактичні набори... Зібратись разом це початок, триматись разом – це процес, працювати разом – успіх |
Актуальні питання організації соціально-педагогічної роботи в навчальних... Зібратись разом це початок. Залишитись разом це прогрес. Працювати разом це успіх |
3 Забезпеченість населення, робітників та службовців, разом Побутові дозиметри (за окремим списком, типу “Прип`ять”, “Белла”, ДРГ та інші), разом |
Я и вы Анною Ахматовою і разом вони відправляються до Парижа. Та Африка постійно притягує поета. Ще двічі він побував в Африці, звідки привіз... |
Урок читання у 3 класі Ми багато говорили про Шевченка, як про народного поета. Але він був не тільки поетом. А й талановитим художником. Хто такий художник?... |
«ПЛАНЕТА ДОБРО» Доброта – це квітка, яка розпускається у душі кожного з нас. Вона росте разом з нашими добрими справами |
У книгарню заходить невисока симпатична дівчина в окулярах із чорною... А якщо пише, то які саме. Нажаль, їй ще невідомо ні про бурхливе життя студентів-філологів Могилянки, ні про конкурси видавництва... |
Хлопець блукає столичними вулицями і раптом зустрічає красиву незнайомку.... Фінал з інтригою розставляє усі крапки над «і» в фільмі. Кіно про те, що у місті, де багато людей, машин і шуму, людина може почуватися... |
Технологічно – інструкційна карта Найменування страви: Суп-крем з різних овочів Моркву, ріпу і картоплю очищають і нарізають великими часточками. Ріпу ошпарюють для видалення з неї гіркоти, а потім разом з морквою... |
Чи знаємо ми, яке буде життя через 20 років? А дитині треба, щоб її бачили і розуміли у цю хвилину, щоб вчитель дихав разом з нею, підтримував, вселяв віру, дарував світло. Щоб... |