Міністерство освіти і науки України
Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова
Кафедра етики та естетики
“Затверджено”
на засіданні Вченої ради
НПУ імені М.П.Драгоманова
“____”_________20___ р.
Протокол № ______
Голова Вченої ради, ректор
академік В.П.Андрущенко
__________________________
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
з дисципліни ____________Етика________________________________
напрям підготовки ____для політології та права _______________
(шифр, назва)
Спеціальність ________політологія, право _______
(шифр, назва)
Київ – 2012
Укладачі програми:
Магеря О.П., кандидат філософських наук, доцент кафедри етики та естетики НПУ імені М.П.Драгоманова;
Савранська Н.О., кандидат філософських наук, ст. викладач кафедри етики та естетики НПУ імені М.П.Драгоманова.
І. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА:
На курс етики відводиться 2 кредити: 72 години, з них 18 годин лекційні, 10 годин семінарські заняття, 12 годин індивідуальна робота, 32 години самостійна робота студентів. Навчальна програма побудована з урахуванням вимог кредитно-модульної системи та державного стандарту вищої освіти.
Метою викладання курсу є ознайомлення з основними категоріями моральної свідомості, формування уявлень про сутність та історичні види моралі, залучення до проблематики морального вибору, ознайомлення з особливостями професійної етики педагога, політолога та юриста.
Завданням даної дисципліни є методологічне забезпечення розуміння етики, зорієнтованого на моральну рефлексію.
Вивчаючи етику, студент повинен знати: основні поняття класичної етики, вчення видатних представників етичної думки; теорії виникнення та розвитку моральної культури; зміст основних категорій етики та моральної свідомості; специфіку етичної думки в Україні; систему основних моральних цінностей сучасної культури; особливості професійної етики педагога, юриста та політолога.
Після проходження курсу студент повинен уміти: аналізувати зміст феноменів моральної культури людства; практично застосовувати категорії моралі; працювати з теоретичними джерелами з етики; реалізувати потреби у моральному вихованні та самовихованні; підвищувати свій професійно-етичний рівень; використовувати набуті знання у фаховій діяльності.
Форма підсумкового контролю – іспит.
ІІ. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН.
Розподіл навчального часу за розділами та видами занять
№ п/п
|
Назва модулів і тем
|
Кількість годин
|
Всього годин
|
Аудиторні години
|
Самостійна робота
|
Всього аудиторних
|
Лекції
|
Семінарські
|
Практичні
|
Індивідуальні
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
10
|
1.
|
Модуль І. Етика як філософська наука
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.
|
Тема 1. Предмет і завдання етики
|
6
|
|
2
|
|
|
|
4
|
1.2.
|
Тема 2. Історія зарубіжних етичних вчень
|
6
|
|
2
|
|
|
|
4
|
1.3.
|
Тема 3. Українська етична думка та своєрідність и шкіл
|
10
|
|
2
|
2
|
|
2
|
4
|
1.4
|
Тема 4. Основні етичні категорії
|
10
|
|
2
|
2
|
|
2
|
4
|
2.
|
Модуль ІІ. Специфіка моральної діяльності
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1.
|
Тема 5. Походження і сутність моралі, її соціальні функції
|
6
|
|
2
|
|
|
2
|
2
|
2.2.
|
Тема 6. Моральний вибір і ціннісні орієнтації особи
|
10
|
|
2
|
2
|
|
2
|
4
|
2.3.
|
Тема 7. Моральна культура спілкування
|
6
|
|
2
|
2
|
|
|
2
|
2.4.
|
Тема 8. Професійна етика
|
10
|
|
2
|
2
|
|
2
|
4
|
2.5.
|
Тема 9. Моральні перспективи людства
|
8
|
|
2
|
|
|
2
|
4
|
|
Всього годин за навчальний рік:
|
72
|
|
18
|
10
|
|
12
|
32
|
ІІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ.
Модуль І. СПЕЦИФІКА ПРЕДМЕТУ ЕТИКИ
Тема 1. Предмет і завдання етики
Зміст теми:
Поняття етики, моралі та моральності.
Етика як "практична філософія", наука про закономірності розвитку і функціонування моралі.
Сучасні проблеми етики.
Терміни та поняття: мораль, моральність, етика, аксіологія, метаетика, нормативна етика, практична етика.
Питання, що виносяться на самостійне опрацювання
Етика і сучасна політична культура.
Етика і сучасна правова культура.
Етичний вимір інформаційних технологій.
Взаємозв’язок етики з іншими науками.
Рекомендована література: 13,14,24,52,66,67,68,70,71,77,82,90.
Тема 2. Історія зарубіжних етичних вчень
Зміст теми:
Етичні вчення стародавнього Сходу.
Етика античності.
Етична свідомість епохи Середньовіччя та Відродження.
Етична думка Нового часу.
Ірраціоналістичні етико-філософські системи.
Етична думка початку ХХІ ст.: нові ідеї.
Терміни та поняття: конфуціанська етика, сансара, карма, нірвана, де (доброчесність), жень (людинолюбство), лі (ритуал), моральний релятивізм, чеснота як «золота середина», релігійна етика, макіавеллізм, категоричний імператив, добра воля, розумний егоїзм, етика ніцшеанства, надлюдина, екзистенційна етика, етика «благоговіння перед життям», конформізм, нонконформізм.
Питання, що виносяться на самостійне опрацювання
Науково-раціоналістичний напрямок в етиці ХХ ст..
Релігійний напрямок в етиці ХХ ст..
Етика прагматизму.
Етика психоаналізу.
Рекомендована література: 1, 2, 3, 5, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 22, 24, 26, 27, 28, 40, 44, 56, 57, 68, 75, 90, 91.
Тема 3. Українська етична думка та своєрідність її шкіл
Зміст теми:
Етичні погляди мислителів Київської Русі.
Етичні погляди вчених Києво-Могилянської академії.
Гуманістична концепція Г.С.Сковороди.
Етична думка України ХХ-ХХІ ст.
Терміни та поняття: кордоцентризм, ідеал «справедливого та доброго» князя, «козацька звитяга», «споріднена праця», «національство», «космополітизм», конкордизм, чесність з собою, софійність, духовність.
План семінарського заняття
Етична спадщина мислителів Київської Русі.
Етичне вчення Г.Сковороди і сучасність.
М.Драгоманов про місце морального фактору в соціальному та культурному поступові людства.
Питання, що виносяться на самостійне опрацювання
Світоглядні засади побудови етичної думки києворуської доби.
Етико-політична спадщина Володимира Мономаха.
Внесок учених Києво-Могилянської академії у розвиток вітчизняної етичної думки.
І.Копинський про феномен добра та засоби його пізнання.
Сутність концепції „спорідненої праці" й інтерпретації людського щастя Г.Сковородою.
Рекомендована література: 16, 17, 18, 20, 20, 31, 33, 35, 39, 47, 54, 63, 69, 81.
Тема 4. Основні етичні категорії
Зміст теми:
Добро і зло - центральні поняття етики; їх діалектичний взаємозв’язок.
Обов’язок і совість - контрольно-імперативні механізми моральної свідомості.
Сенс і мета життя, щастя людини.
Компліментарність честі та гідності як відображення цінності і значущості особи.
Терміни та поняття: добро, зло, обов’язок, совість, честь, гідність, щастя.
План семінарського заняття:
Діалектика взаємодії добра і зла.
Моральний обов’язок, совість, честь і гідність як засоби морального контролю.
Сенс життя і щастя як найвищі моральні цінності людини.
Справедливість як соціально-етичний принцип та особиста чеснота.
Питання, що виносяться на самостійне опрацювання:
Сутність морального добра.
Концепція походження зла у світі та засоби протидії йому.
Діалектика взаємодії добра і зла.
Ставлення до понять „чистої" та „нечистої" совісті.
Сутність щастя і сенсу людського буття.
Проблема добра і зла у поемі І.Котляревського «Енеїда».
Рекомендована література: 4, 13, 14, 25, 27, 30, 32, 37, 59, 60, 64, 74, 76, 77, 82, 89, 90.
Модуль ІІ. СПЕЦИФІКА МОРАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Тема 5. Походження і сутність моралі, її соціальні функції
Зміст теми:
Концепції походження моралі.
Мораль як форма суспільної свідомості та регулятор людської поведінки.
Соціальні функції моралі.
Мораль та інші регулятори людської поведінки.
Терміни та поняття: альтруїзм, табу, норма, моральна вимога, гедонізм, евдемонізм, ригоризм, лицарська мораль, джентльмен, золоте правило моральності, таліон, звичай, право, етикет.
Питання, що виносяться на самостійне опрацювання:
Мораль і право.
Мораль і звичай.
Мораль і релігія.
Золоте правило моральності: історія і перспективи.
Рекомендована література: 13, 14, 19, 24, 52, 66, 67, 68, 70, 71, 77, 82, 90.
Тема 6. Моральний вибір і ціннісні орієнтації особи
Зміст теми:
Поняття моральної свободи.
Моральний вибір та відповідальність.
Моральна оцінка вчинку і ціннісні орієнтації особи.
Проблема співвідношення цілей і засобів людської діяльності.
Терміни та поняття: моральний вибір, моральна свобода, моральна відповідальність, цінності, моральна оцінка вчинку, макіавеллізм, політичний єзуїтизм, конформізм, етичний волюнтаризм, моральний компроміс.
План семінарського заняття
Сутність моральної свободи.
Проблема моральної відповідальності в глобалізованому світі.
Людина у ситуації морального вибору.
Проблема співвідношення моральної мети та засобів її досягнення.
Питання, що виносяться на самостійне опрацювання
Моральна оцінка вчинку, її зміст і основні складові.
Проблеми морального становлення особистості.
Сутність і види моральних конфліктів.
Рекомендована література: 6,13,21, 30, 36,50,66,77,90.
Тема 7. Моральна культура спілкування
Зміст теми:
Поняття спілкування, його місце у формуванні та розвитку моральної особи.
Толерантність, повага та співчуття.
Товаришування, дружба, любов як феномени людського спілкування.
Етика сімейно-шлюбних відносин.
Етикет - практична естетика людської поведінки.
Терміни та поняття: спілкування, толерантність, повага, співчуття, кохання, любов, дружба, приятелювання, товаришування, товариськість, комунікабельність.
План семінарського заняття
Роль спілкування у формуванні й розвитку моральної особи.
Моральні засади товаришування, дружби, любові.
Проблеми стабільності шлюбу.
Специфіка етикету політика та юриста.
Питання, що виносяться на самостійне опрацювання
Сутність та особливості морального спілкування.
Ввічливість та її основні риси.
Взаємозв’язок співчуття і милосердя.
Сутність любові як моральної передумови людського спілкування.
Місце етикетної культури у сучасному суспільстві.
Рекомендована література: 8, 14, 23, 33, 34, 41, 45, 46, 48, 53, 58, 61, 62, 68, 70, 77, 79, 80, 84, 86, 87, 90.
Тема 8. Професійна етика
Зміст теми:
Поняття професійної моралі і етики.
Сучасна корпоративна етика.
Педагогічна етика. Етичний кодекс вчителя.
Професійна етика юриста.
Етика сучасного політолога.
Терміни та поняття: професійна етика, корпоративна етика, професійний етичний кодекс, педагогічна справедливість, педагогічна відповідальність, юридична етика, судова етика, .
План семінарського заняття:
Морально-етичні проблеми у навчальному процесі.
Гуманність як основа стосунків вчителя та учня.
Моральний аспект взаємовідносин вчителя з батьками учня.
Етичні проблеми педагогічної творчості (диференційований підхід).
Питання, які виносяться на самостійне опрацювання:
Морально-психологічні проблеми навчального процесу.
Специфіка відносин „вчитель-учень", „вчитель-учнівський колектив".
Взаємовідносини вчителя і педагогічного колективу.
Сучасні етичні проблеми педагогічної творчості.
Моральна кодифікація педагогічної творчості.
Рекомендована література: 33,42,51,55,63,67,71,72,78,81,83, 90.
Тема 9. Моральні перспективи людства
Зміст теми:
Сутність, історія та концепції морального прогресу.
Основні риси прогресу.
Критерії морального прогресу.
Подальший моральний поступ людства у контексті соціокультурних прогнозів.
Терміни та поняття: моральний прогрес, моральний регрес, етичний універсам, соціокультурне прогнозування.
Питання, які виносяться на самостійне опрацювання:
Сутність і концепції морального прогресу.
Моральні виклики сучасного світу.
Моральні перспективи майбутнього.
Рекомендована література: 93; 94; 12; 24; 28; 95; 96; 97.
IV. ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ
Розрахунок рейтингових балів за видами поточного
(модульного) контролю
№п/п
|
Вид діяльності
|
Коефіцієнт (вартість) виду
|
Кількість робіт
|
Результат
|
1
|
Практичні заняття
|
5
|
10
|
50
|
2
|
Тести
|
10
|
2
|
20
|
3
|
Контрольна робота
|
20
|
1
|
20
|
4
|
Реферат
|
5
|
2
|
10
|
|
Підсумковий рейтинговий бал
|
|
|
100
|
Порядок переведення рейтингових показників в європейські оцінки EСTS
За шкалою ESTS
|
За шкалою університету
|
За національною шкалою
|
екзамен
|
залік
|
А
|
90-100 відмінно
|
5 (відмінно)
|
зараховано
|
В
|
80-89 дуже добре
|
4 (добре)
|
С
|
70-79 добре
|
D
|
65-69 задовільно
|
3 (задовільно)
|
Е
|
60-64 достатньо
|
FX
|
35-59 незадовільно з можливістю повторного складання
|
2 (незадовільно)
|
не зараховано
|
F
|
1-34 незадовільно з обов´язковим повторним курсом
|
V. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Основна література:
Абеляр П. История моих бедствий. - М., 1992.
Августин А. Исповедь. - М., 1991.
Аквинский Фома. О сущем и сущности. // Историко-философский ежегодник. - М., 1998.
Альтруїзм; Благо; Гедонізм. // Філософський словник соціальних термінів. / Під ред. Проф..Андрущенка В.П. - Київ-Харків, 2002. - Сс. 35,93-95,177-179.
Аристотель. Этика к Никомаху. Сочинения. В 4 т. - М., 1983. - Т.4.
Бердяев Н.А.Философия свободы. Смысл творчества. - М., 1989.
Біблія: Книги Святого письма Старого й Нового Заповіту. Вих. 31:18; 32:15; 16:34. Матв. 5;1-3,38-48; 6:1-8.
Бодалев А.В. Личность и общение. - М., 1995.
Вольтер Ф. Философские сочинения. - М., 1998.
Гельвеций К.А. - М., 1987.
Гусейнов А.А. Великие моралисты. - М., 1995.
Гусейнов А.А. Иррлитц Г. Краткая история этики. - М., 1987.
Гусейнов А.А., Дубко Е.Л. Этика- М., 2002.
Гусейнов А.А. Золотое правило наравственности. - М., 1988.
Диоген Лаэртский. О жизни, учениях и изречениях знаменитих философов. - М., 1986.
Драгоманов М.П. Борьба за духовную власть и свободу совести в ХУІ-ХУІІ столетии. // Вибране. - К., 1991.
Драгоманов М.П. Чудацькі думки про українську національну справу. // Вибране. - К., 1991.
Драгоманов М.П. Два учителі. // Вибране. - К., 1991.
Закон України „Про захист суспільної моралі" // Газ. „Голос України", 13 січня 2004 р.
Історія філософії України: Хрестоматія. - К., 1993.
Миф о Сизифе: эссе об абсурде // Сумерки богов. - М., 1989.
Кант И. Из лекций по этике. // Этическая мысль. - М., 1990.
Карнеги Д. Как завоевывать друзей и оказывать влияние на людей. - Минск, 1990.
Кропоткин П.А. Этика. Избранные труды. - М., 1991 .
Мень А.В. Тайна жизни и смерти. - М., 1992.
Монтень М. Опыты. - Кн.. 1-3. -М. 1979-1981.
Ницше Ф. По ту сторону добра и зла. - Избр. Произв.: В 2 т. - М., 1990. - Т.1.
Оссовская М. Рыцарь и буржуа. Исследования по истории морали. - М., 1987.
Пам'ятники этической мысли на Украине XVII-XVIII ст. - К., 1987.
Сартр Ж.П. Экзистенциализм - это гуманизм. // Сумерки богов. - М., 1989.
Сковорода Г.С. Повне зібрання творів: У 2 т. - К., 1973.
Соловьев В. Оправдание добра. Нравственная философия. // Соч. В 2 т. - Т.1. - М., 1992.
Сухомлинский В.А. Хрестоматия по этике. - М., 1990.
Татаркевич В. О счастье и совершенстве человека. - М., 1982.
Українські гуманісти епохи Відродження: Антологія: У 2 т. - К., 1995.
Фромм Э. Бегство от свободы. - М., 1990.
Фромм Э. Душа человека. Ее способность к добру и злу. // Душа человека. - М., 1992.
Філософський словник соціальних термінів. / За заг.ред.Андрущенка В.П. - Київ-Харків, 2002.
Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. - К., 1992.
Швейцер А. Благоговение перед жизнью. - М., 1994.
Шостром Э. Антикарнеги. - М., 1992.
Додаткова література:
Басова Н.В. Педагогическая этика // Педагогическая и практическая психология. Ростов-на-Дону, 1999. - с.312-340.
Бодак В.А. Християнський моральний імператив - культуротворчі можливості. // Українське релігієзнавство. Бюлетень УАР. - К., 2003. - №№27-28.- С. 22-23.
Бондаренко Ю.Я. У истоков совркеменной морали. (Очерки этико-философских воззрений Эпиктета, Марка Аврелия и Конфуция). - М., 1991.
Бугай Н. Український етикет. - У 2-х частинах. - К., 2001.
Глозман Ж.М. Общение и здоровье личности. - М., 2002.
Горський В.С. Історія української філософії: Навч.посібник -4 ;-е доп. видання. - К., 2001.
Горянина В.А. Психология общения. Учебн. Пособие. - М., 2002.
Гудінг Д, Леннокс Ч. Світогляд: Для чого ми живемо і яке наше місце у світі. - Том 1. - К., 2003.
Давыдов Ю.Н. Этика любви и метафизика своеволия. - М., 1989.
Драган Л. Професійна етика та культура педагогічних стосунків у сучасній школі // Директор школи. - 2001. - № 20.
Етика: Навч.посібн. / В.О.Лозовий, М.І.Панов, О.А.Стасевська та ін.; За ред. проф. В.О.Лозового. - К., 2005.
Єрмоленко А.М. Комунікативна практична філософія. Підручник. - К., 1999.
Замалеев А.Ф., Зоц В.А. Мыслители Киевской Руси. - К., 1988.
Зязюн І А, Сагач Г.М. Краса педагогычної праці: Навч.посібник. - К., 1997.
Іванов В.Г. История этики Древнего мира. - СПб., 1998.
Іванов В.Г. История этики Средних веков. - М., 1984.
Каган М.С. Мир общения. - М., 1988.
Карпов М.М. Смысл жизни человека. - Ростов-на-Дону, 1994.
Коган Л.Н. Зло. - Екатеринбург, 1992.
Кон И.С. Дружба. Этико-психологический почерк. - М., 1989.
Корніяка О.М. Мистецтво ґречності. Чи вміємо ми себе поводити? - К., 1995.
Кримський С.Б. Заклики духовності ХХІ століття. - К., 2003.
Кримський С.Б. Запити філософських смислів. - К., 2003.
Лахно А.І., Варенко В.М. Християнська етика (в поняттях і категоріях). Навч. Посібник. - К., 2002.
Малахов В.А. Етика. Курс лекцій. 3-е видання. - К., 2001.
Мишаткина Т.В. Этика: Практикум. Пособие для студентов вузов. - Минск, 2003.
Мишаткина Т.С., Яскевич Я.С. Феномен общения в философии и культуре ХХ века. - Минск, 2000.
Нападиста В.Г. Історія етики в України (друга половина ХІХ - початок ХХ ст..) Навч.посібник. - К., 2004.
Некрасов А.И. Этика: Учебное пособие. - Харьков, 2003.
Основы этических знаний. Под ред. М.Н.Росенко. - 2-е изд., испр и доп. - СПб., 2002.
Пенькова О. Проблема іміджу: соціокультурний і психолого-педагогічний аспекти. // Рідна школа. - 2002. - №6.
Роль православних духовних цінностей у формуванні національної свідомості та громадянської позиції сучасної молоді: Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. - Київ, 25 березня 2005 року. - К., 2006.
Роменец В.А. Жизнь и смерть: постижение разумом и верой. - К., 2002.
Скрыпник А.П. Категорический імператив Иммануила Канта. - М., 1978.
Скрипник А.П. Моральное зло в истории и культуре. - М., 1992.
Словарь по этике. // Под ред. А.А.Гусейнова и И.С.Кона. - 6-е изд. - М., 1989.
Соколова В.Н., Юзефович Г.А. Отцы и дети в меняющемся мире. - М., 1991.
Сосновский А.В. Лики любви. Очерки истории половой морали. - М., 1992.
Спілкування // Філософський словник соціальних термінів. Під заг.ред проф.Андрущенка В.П. - Київ-Харків, 2002.
Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. - Навч.метод.посібник для студентів пед.навч.закладів. - К., 1997.
Тофтул М.Г. Етика: Навч.посібник. - К., 2005.
Федоренко Е.Г. Профессиональная этика. - К., 1983.
Формановская Н.И. Культура общения и деловой етикет. - М., 2002.
Формування основ християнської моралі у процесі духовного відродження України. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Книги перша і друга. - Острог, 1995.
Хамитов Н.В. Пределы мужского и женского. - К., 1997.
Хороший тон: Сборник правил и советов на все случаи жизни. - М., 1990.
Шердаков В.Н. Моральне ценности и религиозная вера. - М., 1982.
Шердаков В.Н. Добро и зло. - М., 1992.
Этика: Учебн.пособие / Под ред. Т.В.Мишаткиной, Я.С.Яскевич. - 2-е изд. - Минск, 2002.
Этические теории Древнего Востока. — М., 1991.
Янушкявичус Р, Янушкявичене О. Основы нравственности: Учебн.пособие для школьников и студентов. - 4-е изд. - М., 2002.
Гаврилишин Б. Дороговкази у майбутнє. – К., 1993.
Генон Р. Кризис современного мира. – Москва, 1991.
Рассел Б. Історія західної філософії. – К., 1995.
Саух П.Ю. ХХ століття: підсумки. – Рівне, 2001.
Тойнбі А. Дослідження історії., Т. 1, 2. – К.: Основи, 1995.
Програми розглянута і затверджена на засіданні кафедри етики та естетики
“15” вересня 2010 р. Протокол № 2
Завідувач кафедри_______________ ____Андрущенко Т.І.___
(підпис) (прізвище та ініціали)
|