Урок №22 Тема: Значення творчості С. Гулака-Артемовського, М. Калачевського, М. Вербицького в розвитку національної музики


Скачати 63.39 Kb.
Назва Урок №22 Тема: Значення творчості С. Гулака-Артемовського, М. Калачевського, М. Вербицького в розвитку національної музики
Дата 11.04.2013
Розмір 63.39 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Урок № 22

Тема: Значення творчості С. Гулака-Артемовського, М. Калачевського, М. Вербицького в розвитку національної музики. Історія створення твору “Ще не вмерла Україна”.

Мета: дати знання про роль українського народного мистецтва в розвитку національної культури, про види та жанри українського мистецтва;

розвивати вміння порівнювати українську художню культуру минулого й сучасності, уміння обґрунтовувати оцінні судження щодо зразків українського мистецтва;

виховувати інтерес до музичної культурної спадщини.

Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: Презентації «Творчість С. Гулака-Артемовського», «Історія створення опери «Запорожець за Дунаєм»», «Творчість Вербицького», «Історія гімну «Ще не вмерла Україна»», «Творчість Калачевського».
Музичний матеріал для уроку: С. Гулак-Артемовський «Запорожець за Дунаєм»(фрагменти), Калачевський «Українська симфонія», М. Вербицький «Ще не вмерла Україна».
Терміни і поняття: арія, симфонія, опера, сонатне алегро.


ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань учнів

  • Яке значення у розвитку музичного мистецтва ХІХ ст. мала творчість М. Лисенка.

  • Чому М. Лисенка називають основоположником національної композиторської школи в Україні.



  1. Мотивація учбової діяльності школярів.

Слово вчителя

Розвиток літератури та театру в другій половині XIX ст. надав потужного імпульсу процесу творення національної музики. У діяльності найвидатніших композиторів України ХІХ ст. знаходять виявлення передові ідеї. Основною темою їхньої творчості є відображення життя закріпаченого й знедоленого українського народу, його кращих мрій і сподівань, прагнення до волі. У цей період розгортається творча діяльність таких талановитих композиторів, як С. Гулак-Артемовського, М. Вербицького , П. Ніщинського,

І. Воробкевича, М. Калачевського та ін.


  1. Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку.

Запис в зошити : «Значення творчості С. Гулака - Артемовського, М. Калачевського,

М. Вербицького в розвитку національної музики. Історія створення твору “Ще не вмерла Україна”».

Мета та завдання уроку: визначити роль українського народного мистецтва в розвитку національної культури;

Визначити особливості видів та жанрів українського музичного мистецтва 19ст.;

Розвивати вміння порівнювати українську художню культуру минулого й сучасності;

Виховувати інтерес до національної музичної культурної спадщини.
Робота зі словником.

Перед тим, як розглянути творчість видатних діячів мистецтва, давайте пригадаємо матеріал 9 класу , попрацюємо зі словничком, який знаходиться в кожного на парті і дамо визначення таких понять, як:

Арія (італ. aria — повітря), закінчений за побудовою епізод опери, оперети, ораторії або кантати, який виконується співаком-солістом у супроводі оркестру. В драматургічному розвитку опери арія є важливим засобом музичної характеристики героя, передаючи його душевний стан, настрій.

Симфо́нія (від грец. συμφονία — «співзвуччя») — великий циклічний твір для симфонічного оркестру, що складається з 4 частин. Симфонія — найбільша музична форма серед концертної оркестрової музики.

Опера (італ. opera — дія, праця, твір) — музично-драматичний жанр, що ґрунтується на синтезі музики, слова, дії. В опері сценічна дія органічно поєднується з вокальною (солісти, ансамблі, хор), та інструментальною (оркестр) музикою, досить часто — з балетом і пантомімою, образотворчим мистецтвом (гримом, костюмами, декораціями, світловими ефектами, піротехнікою тощо). Як правило оперу поділяють на сцени, акти, дії. Елементами опери є арія, ансамбль, хор, балетна сцена, увертюра, симфонічний антракт.

Сонатне алегро позначає першу частину класичного сонатного циклу, яка пишеться, як правило, в сонатній формі та в темпі алегро (швидкому темпі).


  1. Вивчення нового матеріалу

До сьогоднішнього уроку ви підготували творчі проекти, які допоможуть нам дізнатися більше про життя та творчість цих видатних діячів мистецтва.

Практична робота для учнів: Під час представлення творчих проектів, уважно слухаючи матеріал, який підготували ваші однокласники, ви повинні заповнити таблицю, згідно якої ми будемо підводити підсумки уроку.


  • Представлення творчих проектів за темами:

  1. Творчість Семена Гулака-Артемовського

  2. Історія створення опери «Запорожець за Дунаєм»

  3. Творчість Михайла Вербицького

  4. Історія Державного Гімну України

  5. Михайло Калачевський та «Українська симфонія»




  • Слово вчителя

Отже, XIX ст. в історії музики відзначається виходом на світову арену багатьох національних шкіл, що пов’язано з ростом національної свідомості європейських народів, які перебували під владою імперій. За польською та російською постає і українська національна композиторська школа.

Услід за українськими письменниками і поетами професійні музиканти ХІХ ст. почали звертатися до народної тематики, обробляти народні пісні, що виконувалися талановитими аматорами в супроводі народних інструментів — кобзи, бандури, цимбал, скрипки, ліри та ін.

На початку XIX ст. в українській музиці з’являються перші симфонічні та камерно-інструментальні твори.

Діяльність аматорських і відкриття перших професійних театрів (Київ, 1803, Одеса, 1810), у яких ставилися музично-сценічні твори на національні сюжети, сприяла становленню української опери, першою з яких уважається «Запорожець за Дунаєм» Гулака-Артемовського.

У Західній Україні в різних жанрах хорової та інструментальної (у т. ч. симфонічної) музики працювали композитори М. Вербицький, М. Калачевський та ін.


  1. Закріплення вивченого матеріалу

Порівняльний аналіз життєвого та творчого шляху композиторів за таблицею:




С.Гулак-Артемовський

М. Вербицький

М. Калачевський

Походження композитора, вплив сім’ї і оточення











Навчання та його роль у формуванні майбутньої професійної діяльності.











Вплив відомих особистостей на формування особистісних і професійних якостей.











Жанри, в яких працював композитор










Значення діяльності композитора для світової музичної культури











Внесок в національну культуру










Дайте характеристику музичним творам:







«Запорожець за Дунаєм»

«Ще не вмерла Україна..»

«Українська симфонія»

До якого виду музичного мистецтва він належить? (інструментальна

вокальна

театральна музика) та форма твору .










Визнач жанр музичного фрагменту?

(Народна Класична Естрадна)










Назви склад виконавців (Оркестр, Ансамбль, Тріо, Соло)










Яка музика за характером? (Спокійна, весела, сумна, тривожна, швидка, динамічна, енергійна, повільна, ..)












  1. Підсумок уроку.

Інтерактивний метод «Сніговий ком» - кожен учень говорить фразу, що відповідає ключовій темі, наступний учень доповнює фразою попереднє твердження. У вправі приймають участь всі учні класу.

Ключова тема: «Значення творчості композиторів Семена Гулака-Артемовського, М. Калачевського, Михайла Вербицького для розвитку національної музичної культури».

Приблизна відповідь: «кожен композитор використовував у творчості теми народної музики» - «у всіх в творчості використані сюжети з життя українців» - «…» - «Лисенко і Вербицький займались педагогічною діяльністю» - «чим сприяли поширенню і популяризації української музики серед населення» - «…»


  1. Домашнє завдання. Робота в групах над творчими проектами на теми театрального мистецтва 19 ст.

Схожі:

Запис в зошити : «Значення творчості С. Гулака Артемовського, М....
Запис в зошити : «Значення творчості С. Гулака Артемовського, М. Калачевського, М. Вербицького в розвитку національної музики. Історія...
Історія перекладу Біблії українською мовою
Україномовні переспіви Псалмів П. Гулака-Артемовського, М. Максимовича, Т. Шевченка
28 ВАРІАНТ
До виявів українського передромантизму зараховують також виданий у Москві 1827 збірник «Малороссийские песни» М. Максимовича і балади П....
ПОЛОЖЕННЯ ПРО ФЕСТИВАЛЬ СТУДЕНТСЬКОЇ ТВОРЧОСТІ ”ВЕСНА ПОЛІТЕХНІКИ”
Завданням фестивалю є широке залучення студентів, викладачів та співробітників до розвитку художньої самодіяльності у “Львівській...
Урок формування знань, умінь, навичок. Обладнання: трагікомедія І....
Тема. Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі. Значення творчості І. Карпенка-Карого
Урок №6 Тема: Музика вокальна, інструментальна, театральна. Жанри і форми вокальної музики
Ого мистецтва; систематизувати загальні відомості про вокальну музику; визначити її жанри і форми; виховувати естетичний смак, здібності...
Урок-дослідження. Хід уроку І етап створення відповідного емоційного...
...
Виконав
Своєю творчістю він вперше спробував підсумувати величезний період розвитку вітчизняної музики на основі глибокого і всебічного вивчення...
Урок музики з ігровими елементами в 1 класі Тема семестру
П.І. Чайковського, закріплювати знання про довгі та короткі тривалості музичних звуків, напрямки мелодії
Урок № Тема
Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Дихання», повторимо органи дихання і з’ясуємо будову та значення гортані. Але урок проведемо...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка