|
Скачати 199.34 Kb.
|
Міністерство освіти і науки України Н а в ч а л ь н а п р о г р а м а для загальноосвітніх навчальних закладів (12-річна школа) ЕТИКА5 КЛАСКиїв - 2004 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА У розвитку людства питання моралі мають людинотворче значення. Моральність визначає індивідуальну життєдіяльність людини й формує ціннісний простір суспільства. Споконвіку, скільки існує людство, кожне покоління людей шукало і знаходило свої відповіді на одвічні питання: як жити? для чого жити? що таке щастя? як бути щасливим? Мудрість народу, віддзеркалена в міфології та фольклорі, завжди наголошувала на важливості в житті людини цінностей товаришування, дружби, любові. Тисячолітній досвід народу виробив ідеал людини моральної, на сторожі якої завжди стояли сором і совість. Період з 11 до 16 років – дуже важливий для духовного розвитку людини. У цьому віці відбуваються глибокі, багатосторонні процеси, які впливають на інтелектуальну, моральну та вольову сфери психіки. У дитини цього віку формуються ідеали, що стають усвідомленими мотивами діяльності, відбувається активний процес самоідентифікації, вона шукає приклад для наслідування, знайдений взірець залишається з нею на все життя. Прочитане, вивчене пов’язується з навколишньою дійсністю, наявним життєвим досвідом. Підлітки проявляють інтерес до моральних почуттів, гостріше реагують на несправедливість, тонко відчувають ставлення до себе. Розв’язувати саме ці проблеми допоможе предмет “Етика”. Мета і завдання вивчення етики в школіЕтика – одна з дисциплін, яка впливає на формування світогляду. Її часто ще називають практичною філософією і вивчають не тільки для того, щоб дізнатися, що таке, наприклад, доброчинство, а насамперед для того, щоб бути доброчинними. Мета етики – це знання, реалізовані у відносинах до інших людей, суспільства і природи. Вивчення дисципліни “Етика” передбачає формування моральних цінностей і орієнтирів, культури поведінки. Складові цієї загальної мети реалізуються такими завданнями: – стимулювати пізнавальний інтерес до етичного знання, до основ моральної культури; – розвивати й синтезувати наявні та отримувані учнями знання про людину та моральні взаємини в суспільстві, про норми моральності, правила культури поведінки;
вчителями, знайомими і незнайомими людьми; – удосконалювати уміння моральної самооцінки учнів; – формувати емоційно-чуттєву сферу особистості школяра; – привчати до дружелюбності та ввічливості, поваги і чуйності до інших, толерантності та милосердя; – закласти основи уміння контролювати, оцінювати та регулювати свої взаємини з етичного погляду. У результаті опанування курсу учні мають засвоїти категорії і поняття етики: добро, зло, честь, гідність, совість, обов’язок, відповідальність, милосердя, співчуття, а також правила культури спілкування; вміння робити належний вибір у складних життєвих ситуаціях. Особливості структури і змісту програмиПрограмою передбачено вивчення курсу “Етика” в 5-6 класах загальноосвітніх навчальних закладів. Основною ідеєю концепції побудови програми є відтворення самовизначення особистісного “Я” дитини в розмаїтті стосунків зі світом. Логіка навчального матеріалу структурована так, щоб зберегти наступність і послідовність не тільки вивчення тем від 5-го до 6-го класу, а й врахування міжпредметних зв’язків, дотримання принципу наступності між початковою, основною та старшою школою. Це визначається тим, що за Державним стандартом предмет “Етика” є складовою освітньої галузі “Суспільствознавство”, звідси – логічний зв’язок всіх ступенів загальної середньої освіти. Вивчення етичних проблем знайде широке вираження в змісті освіти з історії, мови, літератури та в старшій школі в межах освітньої галузі “Людина і світ”, в зосередженні на моральних аспектах цих навчальних предметів. Курс етики структурований за такими загальними тематичними блоками: 5 клас І. Вступ. Запрошуємо у світ етики ІІ. Людина є те, що вона робить ІІІ. Світ починається з мене ІV. Я серед людей V. У людини все має бути гарним 6 клас І. Вступ. Сторінками пройдених уроків ІІ. У світі моральних цінностей. ІІІ. Жити в суспільстві ІV. Бути культурною людиною означає... У межах кожної навчальної теми дотримано відповідну логіку подачі матеріалу:
– самостійне узагальнення та відкриття моральних правил, етикетних принципів; – закріплення набутих знань у практичній діяльності (розв’язання ситуативних завдань, участь у діагностичних методиках, виконання творчих завдань тощо). Відповідно до Державного стандарту загальної середньої освіти зміст освіти узгоджується з аксіологічною, соціокультурною, культурологічною та діяльнісною лініями Стандарту. Аксіологічна змістова лінія передбачає заглиблення учнів у зміст основних етичних понять та моральних цінностей. З допомогою інтерактивних методів навчання та з урахуванням життєвого досвіду учнів учитель створює умови для розуміння учнями таких основних понять як добро і зло, доброчинство, сором і совість, товаришування і дружба. Програмою передбачено ознайомлення учнів з етикетними нормами, що конкретизують та унаочнюють ці моральні цінності. Усвідомлення учнями моральних цінностей закладає основи для формування морального ідеалу, наповнення його суспільнозначущим змістом. Соціокультурна змістова лінія передбачає усвідомлення учнями моралі як одного із соціальних регуляторів систем “Індивід-індивід”, “Індивід-суспільство”, а також засвоєння норм суспільного життя, визнання цінностей взаємоповаги та взаємодопомоги, безкорисливості. Серед важливих тем, що розкривають складні взаємозв’язки людини і суспільства, особливе місце займає проблема моральних засад громадянства. Учні набувають уміння оцінювати власні вчинки та вчинки інших з погляду їх суспільної значущості. Засвоюючи зміст “Золотого правила” моральності, вони розглядають повагу до гідності і прав людини як необхідну умову життя в суспільстві. Культурологічна змістова лінія передбачає вивчення складових моральної культури особистості і поглиблення та збагачення знань про моральний зміст звичаїв і традицій українського народу та різних національностей, які живуть в Україні, а також ознайомлення з елементами моральної культури народів світу. Оскільки курс “Етика” має на меті формування в учнів діяльних чеснот, практичних умінь та навичок (моральної культури), то діяльнісній змістовій лінії надається переважне значення. Насамперед учителеві слід пам’ятати, що проблеми моралі є предметом бесід, а не лекцій, і свою роль вбачати в тому, щоб допомогти учням сформувати своє правдиве розуміння добра і зла, звільнившись від недостовірних знань. Основним в етиці вважається не вміння гарно говорити про добро та зло, а намагання робити добро, стверджувати його своїми вчинками, своїм життям, бути добродієм. Програмою наскрізно передбачено формування ключових компетентностей, які сприяють розвитку особистості та її повноцінній реалізації в сучасному житті; в її здатності та умінні: – робити вибір з позицій доброчинства; – давати моральну оцінку вчинкам, співвідносити їх із моральними нормами; – успішно взаємодіяти з іншими; – адекватно оцінювати себе; – складати особисті проекти і здійснювати їх; – управляти собою, своїми вчинками, здійснювати самоконтроль; – захищати інтереси та піклуватися потребами родини; – бути гнучким і мобільним у спілкуванні, упереджувати та вирішувати конфлікти, вміти досягати компромісу; – розвивати комунікативні здібності. Особливості організації навчально-виховного процесуЕтика як шкільний предмет передбачає певні особливості організації навчально-виховного процесу. На уроках етики вчитель використовує інтерактивні форми навчання; актуальними є такі методичні прийоми, як бесіда, тестування, рольові ігри, моделювання та розв’язування ситуацій, виконання творчих завдань, аналіз художніх текстів, цікавих фактів з історії та сьогодення культури. Викладання цього предмета передбачає використання міжпредметних зв’язків (українська та зарубіжна літератури, образотворче мистецтво, історія, природознавство, естетика) Для кожного класу вказується загальна кількість годин, резервний час та години для тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів. Запропонована кількість годин на вивчення кожного розділу є орієнтовною, учитель її може змінювати в межах 35-ти годин річних. Резервний час учитель може використовувати на власний розсуд: за необхідністю розподілу годин на ту чи іншу тему, на організацію екскурсій, ділових ігор, зустрічей та ін. – на вибір учителя. “Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів” містять перелік основних знань, умінь і навичок, передбачених кожною темою. Особливий наголос зроблено на вмінні учня моделювати ситуації та розв’язувати їх, проводити аналогії з власним досвідом. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з етики
5 клас Усього – 35 годин, 1 година на тиждень. Із них 3 години – резервних, 3 години – на тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів
|
2. Етику почали розглядати як науку що вивчає мораль Метою етики Емпірична, або описова етика. Нормативна етика як зведення вимог, теорія морального виховання, або педагогічна етика, Професійна... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення занять з особовим складом СДПЧ-1 по... ТЕМА Етика,як вчення про мораль. Категорії етики. Службова етика та культура поведінки працівників МНС |
Про вивчення курсів духовно-морального спрямування у 2008-2009 навчальному році України надає батькам право вибору вивчення дітьми курсів духовно-морального спрямування. Серед них: „Етика”, “Християнська етика”,... |
(грец oikos оселя, середовище і logos слово, вчення) галузь міждисциплінарних... Екоетика як універсальна етика людської життєдіяльності і засада екологічної культури |
Методичні рекомендації щодо ведення журналу Журнали класів на одній паралелі позначаються цифрами і відповідними літерами українського алфавіту, наприклад: 5-А клас, 5-Б клас,... |
Конспекти до курсу «Професійна етика» Тема Професійна етика як навчальна... Тема Професійна етика як навчальна дисципліна і як засіб регулювання професійної діяльності |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... України викладатиметься навчальний предмет «Етика», що спрямований на формування моральних цінностей і орієнтирів особистості, моральної... |
Християнська етика” і “Етика” у школі: pro i contra Андрій Васьків, кандидат історичних наук, доцент філософського факультету Львівського національного університету імені Івана Франка,... |
10-й (11-й) клас ЕТИКА ДІЛОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ Г. Р. Уперенко, методист методичного кабінету відділу освіти виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області; С.... |
Урок №9 Тема: Історичні пісні Обладнання: музичний інструмент, посібник-зошит 4 клас, фонохрестоматія 4 клас, ППЗ «Музичне мистецтво 4 клас», ноутбук, мультимедійний... |