Питання
Для підготовки до іспиту з навчальної дисципліни « Історія української культури »
( для студентів денної і заочної форм навчання )
Культура, її сутність і зміст. Матеріальна і духовна культура.
Категорії культури та методи дослідження історії культури.
Функції культури, їх зміст та значення в життєдіяльності особистості й суспільства.
Цінності, їх походження, зміст і типологія.
Основні закономірності розвитку культури.
Українська культура як частина світової культури, її характерні риси.
Основні концепції походження стародавніх слов’ян.
Кам’яний вік на території України. Трипільська культура.
Кочові племена та їх роль у формуванні української культури.
Античні колонії Північного Причорномор’я, їх вплив на формування культури корінного населення.
Культура антів та її особливості.
Світоглядні уявлення слов’ян: міфологічний простір та релігійні вірування.
Християнство як чинник нових культурних процесів у Київській державі.
Особливості архітектури Київської Русі.
Християнство і розвиток літератури у Київській Русі.
Літопис як винятковий жанр давньоруської літератури.
Специфіка художньої культури Київської Русі.
Соціально-політична та культурна ситуація на українських землях ХІІІ - XIV ст. Культура Галицько-Волинського князівства.
Особливості української культури в литовсько-польську добу.
Берестейська унія та її історико- культурні наслідки.
Початок книгодрукування на Україні.
Братський рух та його роль у розвитку української культури.
Острозький культурно-освітній центр – осередок нових культурних процесів.
Гуманістичний характер творчості Ю.Дрогобича, П. Русина, С.Оріховського – Роксолана, І.Туробинського-Рутинця, Г.Чуй-Русина.
Українське козацтво як носій особливих форм культури.
Специфіка національного варіанту бароко.
Києво-Могилянська академія, її роль у становленні національної культури.
Культурно-просвітницька діяльність П.Могили.
Г.С.Сковорода – видатний філософ, поет, просвітник.
Іконопис та монументальний живопис в Україні XVII –XVIII ст.
Усна народна творчість другої половини XVII ст.
Вертеп і вертепна драма в українській культурі.
Творчість А.Веделя і Д.Бортнянського в контексті культурного життя України XVIII ст..
Нові явища в освіті Гетьманщини та Слобожанщини. Харківський колегіум.
Кирило-Мефодіївське товариство. Перші кроки політизації культурного відродження.
« Руська трійця» та її діяльність на ниві української культури.
Романтизм у літературі та мистецтві. Роль Харківського університету в його розвиткові.
Т.Г.Шевченко – геніальний український мислитель і митець.
М.В.Лисенко і С.С.Гулак-Артемовський – класики української музики.
Проблема національної роздвоєності української інтелігенції ( М.В.Гоголь, Є.Гребінка, М.Максимович).
Університети України в національно-культурному відродженні.
Розвиток української історичної науки ( М.Костомаров. В.Антонович, М.Грушевський ).
Митці українського театру ( М.Старицький, М.Кропивницький, П.Саксаганський, М.Садовський, І.Карпенко- Карий).
І.Франко як митець і дослідник української культури.
Роль П.Куліша у національно-культурному розвитку України.
Наукові товариства та їх роль у розвитку науки початку ХХ ст.
Українська культура на зламі ХІХ –ХХ ст. Гуманізм українського неоромантизму та специфіка авангарду.
Агітаційне мистецтво періоду громадянської війни.
Розвиток науки та освіти у перші пожовтневі роки.
Український театр 20-30 х років ХХ ст.. Лесь Курбас.
М.Хвильовий в українській культурі 20 – х років.
«Літературна дискусія» 1925-1928 рр. та ї наслідки для розвитку української культури.
Досягнення і втрати української культури 30-х років Х Хст.
Православна церква України у 1917-1921 рр.
« Українізація » 20-х років як соціокультурний процес.
Внесок О.Довженка у розвиток української художньої культури.
Українська культура періоду «хрущовської» відлиги. Рух «шістдесятників».
Стан і проблеми народного мистецтва на сучасному етапі.
Співучасть України у міжнародному культурному житті.
Проблеми культурного відродження в умовах державної незалежності.
Традиції і новаторство в українській художній культурі ХХ ст.
Культурний доробок української діаспори ХІХ – ХХ ст.
«Велесова книга» - видатна пам’ятка культури стародавніх слов’ян.
Реформи Володимира Великого, їх соціально-політичне, військове і культурне значення.
Освіта в Київській Русі: здобутки, проблеми.
« Руська правда» - видатний документ правової культури часів Київської Русі.
Основні проблеми моральної культури в творі В.Мономаха 2 Повчання дітям…», та їх сучасна актуальність.
Культура сільськогосподарського виробництва в Київській Русі, її основні здобутки.
Основні ідеї твору « Слово о полку Ігоревім » та їх сучасне культурологічне значення.
Люблінська унія як чинник посилення соціально-економічного та духовного гніту населення українських земель.
Освіта в Україні XVI –XVII ст. Українські полемісти XVI – XVII ст.. вплив їхніх ідей на розбудову духовного життя суспільства.
Соціально-філософські погляди Ф.Прокоповича і С.Яворського.
Основні риси культурної творчості Г.С.Сковороди.
Кордоцентризм і його місце в історії духовності українського етносу.
Вчення Г.Кониського і його вплив на розвиток вітчизняної духовної культури.
Портретне малярство часів козаччини.
Типологія культур, основні критерії її класифікації.
Культура і цивілізація.
Архітектура часів козачини і Гетьманщини.
Літературна спадщина Т.Г.Шевченка, її сьогоденна актуальність.
М.С.Грушевський – перший президент України, культурний діяч, історик.
Конституційний процес в Україні. Основні положення Конституції України та їх значення для утвердження правової культури в суспільстві.
Шляхи формування культури аграрного виробництва в Україні.
Культура фахівця аграрного сектору економіки, шляхи її формування.
Навчальна дисципліна « Історія української культури» і проблеми формування громадянської позиції майбутніх фахівців.
Шляхи і засоби формування політичної культури у студентів.
Національне відродження України: основні напрями. Акт проголошення незалежності України ( 1991) та його історичне значення.
Внесок українських митців у перемогу в Великій Вітчизняній війні ( 1941-1945р.р.).
Внесок української науки в перемогу в Великій Вітчизняній війні ( 1941-1945 р. р.).
Сучасне вітчизняне суспільствознавство і його внесок у формування духовної культури.
|