Інтегрований підхід в організації мистецької діяльності дошкільників Консультативний матеріал для вихователів Вихователь: Литвиненко О. В. КДНЗ №119, м. Макіївка


Скачати 93.07 Kb.
Назва Інтегрований підхід в організації мистецької діяльності дошкільників Консультативний матеріал для вихователів Вихователь: Литвиненко О. В. КДНЗ №119, м. Макіївка
Дата 11.12.2013
Розмір 93.07 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи


Інтегрований підхід в організації мистецької діяльності дошкільників
Консультативний матеріал для вихователів

Вихователь: Литвиненко О.В.

КДНЗ № 119, м. Макіївка



ПЛАН.

  1. Характеристика методу та принципів інтеграції художньої діяльності.

  2. Форми організації інтеграційної художньої діяльності у дошкільному закладі.

У нової концепції художньо - естетичного виховання дітей в освітніх закладах України обґрунтовується цілісна духовно - світоглядна модель навчання, виховання та розвитку особистості засобами мистецтва та основні напрями її практичної реалізації, формується мета, завдання, принципи побудови художнього розвитку та основи педагогічних технологій, виділена роль середи в цьому процесі, визначені наукові підходи до оцінювання результатів з урахуванням національних та культурних традицій, сучасних світових тенденцій в області педагогіки мистецтва.

Трактування мети художньо - естетичного виховання відрізняються від винятково освітянських установ минулого та вміщує в себе антропоцентричні орієнтації гуманістичної педагогіки: "в процесі сприйняття творів мистецтва та практичної художньої діяльності формувати у дітей особисте відношення до мистецтва, розвивати загальні та спеціальні здібності, стимулювати творчий потенціал особистості..."

Група українських вчених та практиків провела роботу по формуванню змісту загальної та художньої освіти. Було затверджено ряд документів, націлених на реформування школи, розробку нових програм. За основу структуріровання змісту освіти в державних стандартах України було обрано галузевий, а не предметний принцип, що дозволило виділити галузь "Мистецтво" (естетична культура).

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні визначає освітню лінію «Дитина у світі культури» та підрозділ «Світ мистецтва». Ця лінія забезпечує діючисть дидактичних принципів: цілісності, безперервності, наступності. Об'єднуючим фактором є спільність мети та єдність завдань кожної ступені предметно - інтегративної системи, послідовність етапів, тобто "наскрізного розвитку".

Генералізація змісту освіти в державному освітньому стандарті України здійснюється по змістовим лініям, зокрема, в «Світі мистецтва» вони подані музичним, образотворчим мистецтвом, літературним, а також синтетичними видами мистецтва (театральне, хореографічне).

Тенденція до педагогічної інтеграції може проявлятися на різних рівнях взаємопроникнення знань:

  • предметному (внутрішня, або горизонтальна інтеграція окремих компонентів у середині окремого предмету, наприклад, музики та зображувального мистецтва);

  • межпредметному (вертикальна інтеграція груп предметів , які об'єднані в один курс).

На основі принципу поліхудожнього розвитку та освіти, висунутим уперше Б. П. Юсовим та спрямованого на розширення змісту художньої освіти за рахунок взаємозв'язку, різних видів мистецтва, передбачається побудова сучасної модальної системи організації навчання.

Подальший розвиток ідеї поліхудожньої освіти передбачає багато варіантів її існування. Спільним до усіх видів мистецтва є універсальність естетичного відображення світу, відображення в художніх образах закономірностей людського існування. Духовно - світова та естетична спорідненість видів мистецтва дозволяє роздивитись кожну з тих панорам в контексті різної художньо - образної мови: звукоінтонаційної, візуальної, кінетичної (рухової) і т. д.

Одним із напрямів методичного збагачення занять є проведення їх на основі інтеграції.

Слово інтеграція походить від латинського слова "Інтер", означає повний, цільний. В цій галузі працювали такі дослідники: Гончаренко С. У., Мальований Ю. І, Ільченко В. Ф., Савченко О. Я., Тевлін Б. Л., Фоменко В. Г. та ін.; розрізняють комплексні заняття та інтегровані заняття.

Інтегровані заняття - це своєрідні твори мистецтва, де відбувається спільна діяльність педагога, дітей та автора, чи образу використаного твору.

В основі таких занять такі засади:

  1. Розвиток сенсорного апарату кожної дитини, "витончення" її почуттів, збагачення емоційного світу.

  2. Взаємозв'язок різних видів мистецтва, використаних на основі як ідейно - тематичної спільності, аналогії, так і на асоціативному рівні.

  3. Робота над розумінням "мови" різних видів мистецтва: у музиці - звуку, у живопису - кольору, у танці - руху, в архітектурі - форми, розміру, обсягу, у літературі - слова тощо.

  4. Розвиток образного, асоціативного мислення дітей, їхньої фантазії, уяви, творчих спроможностей.

  5. Художньо - творча діяльність дітей: театральна, музична, образотворча, декоративно - прикладне, літературна.

Синтез знань дозволяє досягти рівнобічного розгляду об'єкта, показати взаємозв'язок явищ, інтенсивно формувати у дитини розумові операції аналізу, порівняння, узагальнення.

Інтегровані заняття найбільш поширені у практиці дошкільного закладу. Проте непорозумінь і плутанини щодо визначення цього виду заняття забагато.

Термін "інтеграція" в первісному значенні був пов'язаний із відновленням повноти, з об'єднанням у цілісність розрізнених елементів. Саме у значенні певної строки процесу розвитку, як підвищення рівня організованості і цілісності системи дошкільної освіти, ми й будемо вживати термін "інтеграція". Звернемо увагу саме на той процесуальний характер інтеграції, яку не можна зводити лише до певного результату (інтегрованості), до стану упорядкованого функціонування частин цілого. Отже, всі елементи, зокрема, можуть нормально функціонувати, навіть забезпечувати цілісність системи, але забезпечують якість.

Отже , під інтеграцією ми розуміємо процес та результат поєднання окремих елементів навчання та виховання в єдину цілісну систему з метою одержання якісно нового результату дошкільної освіти.

Інтегрований освітній процес повинен конструюватися за принципами:

  • доступності;

  • науковості;

  • послідовності;

  • системності;

  • цілісності;

  • логічності;

  • вертикального тематизму;

  • горизонтального тематизму.

Природньо, що можна виділити і "принцип інтеграції", який використовується науковцями як для побудови змісту, так і для розробки методики та технологій навчання і виховання. Цей принцип тісно пов'язаний із принципом розвивального навчання. Зазначимо, що однією з необхідних умов розвивального навчання є його зміст, який будується шляхом сходження від абстрактного до конкретного. Але, щоб узагальнити зміст, дати його у цілісному вигляді, потрібно зінтегрувати матеріал навколо якоїсь основної ідеї, проблеми. Це допоможе дати дітям дошкільного віку спочатку загальне, цілісне уявлення про проблему, а потім її конкретизувати, уточнити, поглибити. Такий підхід відповідає і віковим особливостям дошкільників.

Саме знаходження психологічних і методичних засад інтеграції різних видів діяльності дитини, які збагачують її пізнавальний розвиток у взаємозв'язку з емоційним - є стержневою проблемою сучасної дошкільної дидактики, яка намагається реалізувати принцип від загального до конкретного. В межах цього підходу досить важливою виступає "циклічність" пропонованого дитині змісту.

Досвід роботи доводить, що передусім інтегративно - тематичний підхід забезпечує як змістовий, методичний, так і організований бік процесу навчання дітей дошкільного віку.

Якщо за одиницю навчання береться не саме заняття ("інтегроване"), а навчальна тема, цикл, розділ, блок (можлива інша назва, це не суттєво) освітньої програми, тоді головним буде - ідея навчального компонента, тобто такі положення (поняття, закономірності, причинне - наслідкові зв'язки тощо), які відбивають сутність запропонованого матеріалу, формують у дитини розуміння внутрішньої єдності та органічної цілісності довкілля.

Тобто, врахування у практиці роботи принципу інтеграції дозволить здійснювати гуманно - особистий підхід до розуміння цілісної природи психіки дитини і те, що дитина сприймає світ цілісно, і відповідно до цього повинні будуватися ( і плануватися) види діяльності.

Провідні ідеї освітнього компонента виконують функцію зв'язку щодо змісту запропонованого дитині матеріалу, тобто виступають "стержнем", "віссю" цього змісту, навкруги якого і відбувається концентрація навчального матеріалу. Завдяки використанню принципу інтеграції провідні ідеї мовби "зшивають" вузли знань (освітній компонент) у єдину цілісну систему розуміння дитинного довкілля.

Отже, інтегрованим є таке заняття, яке має за мету синтез змісту (способів пізнання) з декількох тем, розділів програми або видів діяльності навколо однієї теми, тобто правильніше визначити, що це серія (цикл, система) занять, проведення яких зумовлено пошуками шляхів формування дитини цілісного світогляду, який можна розвивати в умовах предметної системи навчання.

Проте в інтегрованих курсах є небезпека, коли їх перетворюють у мозаїку орденально об'єднаних за зовнішніми ознаками різнорідних знань. Краще за все можуть інтегруватися такі розділи програми, як- от: ручна праця, ознайомлення з довкіллям, музичне виховання, художня праця, література, ознайомлення з природою, образотворче мистецтво.

У доборі змісту слід керуватися не критерієм максимум (що може засвоїти дитина), а тим, наскільки цей зміст сенситивний даному віковому періоду, які базові потреби він задовольняє, що дає для подальшого розвитку, які відкриває можливості для економічного використання навчального часу і розумових сил дітей.

Сучасні завдання, які ставлять перед педагогами, потребують переосмислення форм та методів роботи.

Великі можливості підвищення ефективності та якості роботи несе в собі інтегрований підхід до виховання.

Цей підхід дозволяє побачити необхідні зв'язки між цілями та формами, методами виховання. З практичної точки зору інтегрований підхід до виховання дозволяє запобігти однобокої підготовки людини до життя.

Принцип інтеграції дає можливість роздивитися усі види мистецтва, не розподіляє їх на зображувальні та виразні, як точки зору самовираження автора через цей об'єкт.

Інтеграційна система - це вивчення, знайомство з однією і тією ж темою у ряді спеціальних занять. (На відміну від комплексних, де одне заняття об'єднує тему, яка розкривається різними видами діяльності).

Інтеграція передбачає об'єднання музики, художньої літератури, зображального мистецтва, тому що вони мають виразно - зображувальні засоби. В заняттях знаходяться не тільки образно - емоційна спільність в творах мистецтва: живопису, музиці, лірики, а ще й принципово інший підхід у методах роботи з художнім матеріалом.

Задача інтегрованих занять - створення художнього образу. Ліпше це проходить через "театр казки", повз художню драматургію (але не ігровий прийом). Зміст теми розкривається у трьох вимірах: вербальному, живописному, музичному.

  1. Наприклад, казка, яка буде розказуватись про вечір, або надвечір'є, відразу підкріплюється музикою (класичною та не обов'язково за темою), а також малюється на папері. Такий жанр дозволяє візуалізовати те, що педагог розказує дитині та наочно надати інформацію.

  2. В середині кожного інтегрованого заняття іде рух. Зав'язка з виходом на діяльність дітей.

3. Це може бути серія ігор, пов'язаних єдиним сюжетом, потім завданнями у ігровій формі. Ігри можуть бути пластичні, робота з фарбами, папером, грою на музичних інструментах; на увагу (візуальні, слухові, тактичні).

Таким чином, заняття - це варіативна діяльність на задану тему. Зміна діяльності дає можливість засвоїти великий об'єм інформації.

Види інтегрованих занять естетичного циклу бувають такі:

  • музика, живопис, лірика;

  • музика, живопис;

  • музика та пластика;

  • музика та архітектура.

Музика ближче усіх стоїть до дитини. Між усіма видами мистецтва є спільність:

  • мелодія - це лінія, силует, штрих;

  • музичний лад - це колорит:

  • ритм, темп, рух - в кожному виді мистецтва.

Інтеграція мистецтв формує найбільш глибокий духовний світ дитини, його естетичний смак. Вона заснована на взаємодоповненні, в взаємопроникненні різних мистецтв.

Дитина, мабуть, мандрує у світ чудового, цікавого: у процесі мандрівки проходить знайомство з різними видами мистецтв та специфічною мовою кожного виду мистецтв в цілому. Тому за основу треба брати поняття: "внутрішній зір", "внутрішній слух", "внутрішня творчість".

ЛІТЕРАТУРА.

1.Масол Л. М. Концепція художньо - естетичного виховання учнів в учбових закладах /"Педагогічна газета", № 12/2001.

2.Бруннер Хосе Хоакін. Глобалізація, освіта і революція в

технології /Перспективи, № 3/2001 - с.9-26.

3.Кононко О. Коментар до Базового компоненту дошкільної освіти в Україні., К. ред. Дошкільне виховання, 2003 р.

4.Комарова Т. "О взаимосвязи исскуств в зстетическом воспитании

детей № 5, 1995 г.

5.Гумичева Р. "К вопросу о синтезе исскуств в педагогическом процессе дошкольного учреждения //Дошкольное воспитание № 4, 1995 г.

Схожі:

План роботи ЛОІППО на грудень 2007 р. №
Провести засідання творчої групи вихователів та методистів дошкільних навчальних закладів “Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного...
Опитувальник для вихователів Виявлення обдарованих дітей
Нижче наведені рейтингові шкали, які можна використовувати для збору інформації про обдарованих дітей і для організації розвивальної...
ФОРМУВАННЯ СЕНСОРНОГО СПРИЙНЯТТЯ ДОШКІЛЬНИКІВ З ВАДАМИ ЗОРУ
У статті подається матеріал щодо формування сенсорного сприйняття дошкільників, що мають вади зору
Практикум для інструкторів з фізкультури та вихователів «Спортивні...
Ведучий вітається з усіма учасниками семінару-практикуму й пропонує кожному з них привітатися з іншими, використавши ті форми вітання,...
ЗАВДАННЯ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПРИРОДОЮ
Сучасна методика ознайомлення дошкільників з природою вва­жає природу важливим фактором всебічного розвитку, а тому про­цес ознайомлення...
НОЗЕМНА ФІЛОЛОГІЯ INOZEMNA PHILOLOGIA 2007. Вип. 119(2). С. 3-9 2007. Issue 119(2). Р. 3-9
У статті зроблено спробу дослідити своєрідності перекладної дитячої літератури, розглянути стислу історію українського художнього...
О. В. Варецька КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД – КОНЦЕПТУАЛЬНА ОСНОВА СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова: компетентнісний підхід, компетентнісна освіта, освітня компетентність, компетентність, компетенція, діяльнісний підхід,...
Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ІНТЕРАКТИВНІ...
...
«ФІНАНСОВО-КРЕДИТНИЙ МЕХАНІЗМ В СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОМУ РОЗВИТКУ КРАЇНИ» Макіївка – 2012
Збірка тез доповідей II Міжнародної науково-практичної конференції «Фінансово-кредитний механізм в соціально-економічному розвитку...
«МЕЛОДІЯ ДВОХ СЕРДЕЦЬ» для учнів 8 класів Людмила Шипелюк, вихователь...
Мета: формування у ліцеїстів добрих, теплих стосунків, взаєморозуміння та взаємоповаги. Виховувати почуття прекрасного
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка