Прийоми розмічання на листовому металі. Підготовка до розмічання


Скачати 127.93 Kb.
Назва Прийоми розмічання на листовому металі. Підготовка до розмічання
Дата 05.11.2013
Розмір 127.93 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Тема: Прийоми розмічання на листовому металі. Підготовка до розмічання

Мета уроку: Формування та засвоєння знань про прийоми розмічання заготовки виробу на листовому. Розвивати акуратність, точність під час виконання графічних зображень. Виховувати основи культури праці та бережне ставлення до матеріалу.

Об’єкт навчальної праці: підкладка для різців токарного гвинторізного верстата.

Обладнання та матеріали: масштабна лінійка, кутник, рисувалка, кернер, циркуль, молоток ножиці, лещата, наждачний папір, правильна плита, напилок, ескіз (креслення) виробу, заготовка з розміткою підкладки для різців токарно-гвинторізного верстата.

Матеріали: жерсть (1 мм) або листовий метал.

Тип уроку: комбінований
Орієнтовний план проведення уроку

І.Організаційна частина ……………………………………………2 хв

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів …….3 хв.

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності …………………...2 хв.

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку …………………….2 хв.

V. Вивчення нового матеріалу …………………………………...15 хв.

  1. Підготовка заготовки до розмічання.

  2. Прийоми розмічання на листовому металі.

  3. Побудови розгортки об’ємних виробів.

  4. Поняття про інструменти для різання листового металу.

  5. Різання листового металу слюсарними ножицями.

VI. Інструктаж щодо виконання практичної роботи……………...1хв.

VII. Практична робота ………………………………………........15 хв.

VIII. Підсумок уроку ……………………………………………….5 хв.
Хід уроку

І.Організаційна частина.

  • Перевірка присутніх;

  • Призначення чергових.


ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (методом бесіди з’ясовують відповіді на запитання):

1) Який принцип закладено в основу різання матеріалів?

2) Які види та способи різання вам відомі?

3) Що спільного та в чому відмінність між різними способами різання?

4) Назвіть інструменти, призначені для різання.
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності

Учитель нагадує учням, що для якісного виконання виробу однією з найважливіших умов є коректне перенесення зображення майбутньої деталі з графічної роботи на заготовку. Яким чином важливість цієї операції відображена у народній творчості.
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Учитель записує на дошці та оголошує тему уроку: «Прийоми розмічання на листовому металі. Підготовка до розмічання», оголошує мету уроку: «Формування та засвоєння знань про прийоми розмічання заготовки виробу на листовому. Розвивати акуратність, точність під час виконання графічних зображень. Виховувати основи культури праці та бережне ставлення до матеріалу.» навчальні завдання: - з формувати знання про прийоми розмічання; - знати прийоми розмічання заготовки;

V. Вивчення нового матеріалу

1) На виробництві переважна більшість матеріалу надходить на обробку у вигляді заготовок. Підбираючи заготовку для розмічання розгортки, необхідно:

  • Встановити придатність заготовки для виготовлення з неї виробу (перевірити розміри з урахуванням припусків на обробку);

  • Перевірити, цілісність заготовки ( тріщин, надломів,... )

  • Підготовити заготовку до розмітки:

а) очистити від бруду та іржі металевою щіткою або наждачним папером;

б) покрити (за необхідністю) поверхню заготовки крейдовим розчином або розчином мідного купоросу

2) Заготовку треба спочатку розмітити, тобто накреслити на ній у натуральну величину осьові і контурні лінії, чітко позначити центри отворів майбутнього виробу. Розмічати треба точно й акуратно, бо від цього залежить якість виготовленого виробу.

Ви вже вивчали такі інструменти для розмічання металів як лінійки, кутники, рисувалки. Рисувалки виготовляють з твердої сталі і добре загострюють. Діаметр їх З—5 мм.

Розглянемо тепер такі інструменти для розмічання металів, як слюсарний циркуль і кернер. При розмічанні за допомогою розмічального циркуля креслять різні кола і дуги. Кернер — це стальний стержень діаметром 8—13 мм із загостреним кінцем. Він призначений для нанесення на заготовці невеликих заглиблень - лунок в центрі намічених отворів і на лініях розмітки.

Для прискорення розмічання і тоді, коли треба нанести контури деталей, використовують шаблони

Для розмічання треба приготувати інструменти та заготовки для виготовлення деталі. Уважно вивчити креслення визначити за товстими лініями контури деталі і перевірити, чи проставлені всі потрібні розміри. Прочитати розміри довжини і ширини деталі.

Оглянувши і вимірявши заготовку, визначити, чи придатна вона для виготовлення деталі, чи ні. Розміри заготовки повинні бути з припуском на обробку. Іноді, щоб краще були помітні лінії розмітки, поверхню металу покривають лаком або фарбою.

Розмічати треба економно, щоб як найменше витрачалось металу на виготовлення виробів тому що, це в свою чергу зменшує вартість собівартість виробу і є одним з найважливіших аспектів підчас обґрунтування вибору об’єкта праці.

Розмічаючи той чи інший виріб, на заготовці вибирають місце для базової лінії, від якої будують контури виробу. Якщо заготовка має рівні кромки, то одну з них беруть за базову лінію і тоді розмічають від цієї кромки. Нехай, наприклад, треба розмітити прямокутник для побудови коробки або совка. Розглянемо три можливі випадки розмічання залежно від форми даної заготовки.

Перший випадок. Заготовка має дві рівні кромки, розміщені під прямим кутом одна до одної. Взявши за базові лінії кромки, відкладають ширину розгортки прямокутника і її довжину. Потім будують дві протилежні сторони прямокутника.

Другий випадок. На заготовці є одна рівна кромка, яку беруть за базову лінію. На цій кромці відкладають розмір однієї із сторін прямокутника і до неї добудовують весь прямокутник.

Третій випадок. Усі кромки заготовки нерівні. Проводять посередині заготовки лінію, яка буде базовою. На цій лінії відкладають довжину прямокутника. За допомогою кутника проводять лінії під прямим кутом до базової лінії. На цих лініях відкладають розміри сторін прямокутника та замикають контур.

Під час розмічання деталі масштабною лінійкою відкладають усі розміри. Найменша помилка при цьому зіпсує всю роботу, бо деталь, виготовлена за неправильною розміткою, матиме спотворений вигляд і буде забракована.

Розглянемо на прикладі, як правильно відкладати розміри масштабною лінійкою. Нехай на жерстяній заготовці треба провести лінію завдовжки 50 мм на відстані 17 мм від кромки заготовки. Для цього прикладають лінійку так, як показано на малюнку, а) і проводять рисувалкою коротеньку риску біля кінцевої кромки лінійки. Переміщають лінійку в інше положення б) і проводять ще одну коротеньку риску. Потім прикладають лінійку до двох, нанесених рисок і сполучають їх, провівши рисувалкою лінію. Після цього прикладають лінійку до проведеної лінії і рисувалкою роблять позначки

Щоб не допустити браку в роботі, після закінчення розмічання ще раз перевіряють відповідність і правильність усіх розмірів.




Коли треба виконати розмітку кола або його частини, спочатку розмічають його центр. Розглянемо це на прикладі розмічання кришки циліндра, ескіз якої зображено на малюнку. Вимірюють лінійкою довжину і ширину заготовки і визначають, чи придатна вона за розмірами для виготовлення кришки. За допомогою лінійки і рисувалки відкладають половину розміру довжини заготовки і наносять лінію 1. Відкладають половину ширини заготовки і наносить лінію 2. У місці перетину цих ліній кернером намічають центр кола кришки.

Кернування виконують так: ліву руку беруть кернер, а в праву - молоток. Підносять кернер до місця перетину, ліній і боком опускають його вістря на перетин. Спираючись вістрям на точку перетину ліній, надають кернеру вертикального положення і молотком ударяють по ньому. Після першого удару оглядають утворену лунку. Якщо вона збігається з точкою перетину ліній, розмітку центра виконано правильно, якщо не збігається - кернування повторюють спочатку.

Рис. 2. Розмічання отворів


Коли треба поглибити лунку, в неї встановлюють віст­рям кернер і один раз ударяють молотком. Ударяти по кернеру два чи більше разів не можна, бо після кожного удару кернер підскакує і вістря його утворює нову лунку. А для точного розмічання потрібна тільки одна лунка.

Недодержання цього положення може призвести до зайвих лунок (центрів розмічуваних кіл), а отже, і до невірного розмічання заготовки.

Після розмічання центра кола беруть розмічальний циркуль і розводять його ніжки так, щоб відстань між ними дорівнювала радіусу кола. Цю відстань вимірюють лінійкою. Впевнившись в тому, що циркуль встановлено правильно, одну його ніжку опускають у лунку центра кола. Правою рукою тримають циркуль за головку, а лівою беруть за вільну ніжку і описують нею лінію. Рукою, що тримає головку циркуля, натискують на ніжку, встановлену в лунку центра кола. Якщо цього не зробити, циркуль зіскакуватиме з місця і якість розмітки погіршиться.

Часто розмітку на металі виконують за шаблоном, який можна вирізати з цупкого паперу або картону. Перевага такого методу полягає у швидкості розмітки великої кількості однакових деталей, що в свою чергу підвищує продуктивність праці за рахунок високої ефективності трудової діяльності та зменшує собівартість виготовленої продукції.

Шаблон виготовляють так: на картоні або на цупкому папері креслять виріб або окремі його деталі і акуратно їх вирізують. Готовий шаблон накладають на метал і обводять його контури рисувалкою. На металі залишиться розмітка виробу.

3) В слюсарній справі часто доводиться виготовляти об’ємні вироби із листового металу. При розмічанні таких заготовок потрібно вміти вірно обирати розміри, щоб після вирізання і згинання виріб прийняв необхідну форму та розміри. Для знаходження дійсних розмірів заготовок потрібно виконати розгортку виробу, тобто зобразити його контури на площині (на листі жерсті).

Наприклад, розгортка циліндра на площині – це прямокутник висота якого дорівнює висоті циліндра, а довжина – довжині окружності основи циліндра.

При виконанні повної розгортки потрібно враховувати припуск, потрібний на утворення шва. Більшість виробів із жерсті мають декілька згинів. Розгортку такого виробу виконувати складніше, ніж розгортку циліндра. Знайомлячись із будовою куба, бачимо, що він має 6 однакових граней. В розгортці куба до розмірів граней додають припуск на шов (для з’єднання). Лінії розгортки, по яким проводять згинання, називаються лініями згину.

Виконання розмітки на листовому металі виконують як інструментами для розмітки так і по шаблону.

Послідовність розмічання

  1. вивчити креслення деталі (виробу);

  2. визначити базову лінію, від якої будуть відкладатися всі розміри;

  3. за допомогою лінійки, рисувалки чи циркуля перенести розміри на заготовку.

Проводять спочатку всі горизонтальні лінії, а потім вертикальні.

Далі проводять похилі лінії, окружності та заокруглення;

  1. накереняють центри отворів в розгортках;

  2. перевіряють правильність розмітки по кресленню;

  3. на заготовках із білої жерсті, оцинкованого заліза, а також із м’яких металів (алюмінію, міді) лінії розмічають олівцем;

  4. при розмічанні за шаблоном необхідно: а) наложити шаблон на заготовку та обвести його зовнішній контур рисувалкою; б) розмітити лінії згину та місця отворів по кресленню інструментами.

4) Існує два способи поділу листового металу на частини це рубання та різання

Рубанням називається операція, при якій за допомогою зубила і слюсарного молотка із заготовки видаляють шар металу або розрубують її. Фізична основа рубання - це дія клиновидну форму якого має робоча (різальна) частина зубила. Рубання застосовують у тих випадках, коли обробляти заготовки на верстаті важко або нераціонально. Рубанням видаляють (зрубують) із заготовки нерівності металу, знімають тверду кірку, окалину, гострі кромки деталі, вирубують пази і канавки, розрубують листовий метал на частини. Рубання виконується, як правило, в лещатах. Розрубувати листовий метал можна на плиті. Основний робочий (різальний) інструмент при рубанні - зубило, а ударний - молоток.

Кут загострення її вибирають залежно від твердості матеріалу, що обробляється. Рекомендуються такі кути загострення: для твердих матеріалів (тверда сталь, чавун) 70°; матеріалів серед­ньої твердості (сталь) 60°; м'яких матеріалів (мідь, латунь) 45°; алюмінієвих сплавів 35°.

Робоча й ударна частини піддаються термічній обробці (загартуванню й відпусканню). Ступінь загартування зубила можна визначити, провівши напилком по його загартованій частині: якщо напилок не знімає стружку, а ковзає по поверхні, то зубило загартоване добре.

Для вирубування вузьких пазів і канавок користуються зубилом з вузькою різальною кромкою - крейцмейселем. Таким зубилом можна знімати і широкі шари металу: прорубують канавки вузьким зубилом, а виступи, що залишилися, зрубують широким. Для вирубування профільних канавок (півкруглих, двогранних тощо) застосовують спеціальні крейцмейселі - канавочники, що відрізняються від звичайних тільки формою ріжучої кромки.

Слюсарні молотки, що застосовуються при рубанні металів, бувають двох типів: з круглим і квадратним бойком. Основною характеристикою молотка є його маса. Для рубання металів застосовують молотки масою від 400 до 600 г.

Рубання металів - операція дуже трудомістка. Щоб полегшити працю і підвищити її продуктивність, використовують механізовані інструменти. Серед них найпоширеніший пневматичний рубальний молоток. Він приводиться в дію стиснутим повітрям, що подається шлангом від постійної пневматичної мережі або пересувного компресора

5) Тонколистовий метал найчастіше ріжуть слюсарними ручними і важільними ножицями. Різання ножицями полягає в поділі листового матеріалу на частини.

Під час різання металу за допомогою ножиць бічні поверхні щік ножиць слід весь час щільно притискувати одну до одної, а ножиці відкривати так, щоб вони добре захвачували метал і різали середньою частиною лез. Натискувати на ручки треба плавно, без ривків і різких рухів. Щоб лінії розрізу були рівні, лист металу тримають перпендикулярно до поверхні щік ножиць. Рухаючи ножиці, треба уважно стежити за лініями розмітки.

Слюсарні ручні ножиці мають короткі ріжучі леза і подовжені ручки. Під тиском двох лез, що рухаються назустріч одне одному, метал розтинається в місці стиснення. Для зручності нижню ручку кладуть на край верстака або ж кріплять у слюсарних лещатах Правою рукою натискують на верхню ручку ножиць, а лівою подають заготовку на себе, трохи піднімаючи її. Лезо спрямовують точно по лінії розмічання. При вирізуванні по криволінійному контуру не варто зразу різати по лінії розмітки. Спочатку вирізають частину листа металу, залишаючи припуск для остаточного вирізання по контуру.

Важільними ножицями розрізати листовий метал можна швидше і з меншими зусиллями. Ці ножиці складаються з корпусу 1, приєднаного до стола або масивної підставки. До корпусу кріпиться нерухомо лезо 5. Рухоме лезо 4 приводиться в рух ручкою 3. Лист металу кладуть між лезами, закріплюють упором 2 під прямим кутом до лез і натискують на рукоятку 3. При цьому лист розрізується.

Працюючи з слюсарними ножицями, треба додержувати правил безпечної роботи:

  • Не тримати ліву руку близько до лез ножиць;

  • Не тримати пальців на лінії розрізу;

  • Ручні ножиці надійно закріплювати в лещатах;

  • Не можна перевіряти якість розрізу рукою тому що в місці розрізу краї листа дуже гострі, тому треба уважно стежити, щоб не поранити ними рук і не порвати одяг;


VI. Інструктаж щодо виконання практичної роботи

Виготовлення з листового металу підкладки для різців токарного гвинторізного верстата. Креслення виробу можна зобразити на класній дошці.

Послідовність виконання роботи:

Підготуйте до роботи ножиці та правильну плиту.

1. Отримайте в учителя заготовку і перевірте відповідність її роз­мітки кресленню. Товщина металу від 1 до 2 мм

2. Розмітьте заготовку по кресленню.

3. Виріжте по лінії розмітки виріб.

4. Виконайте правлення підкладки.

5. Зніміть задирки.

6. Перевірте отримані розміри виробів із кресленням, виконайте аналіз допущених помилок.


VII. Практична робота

Виготовлення з листового металу підкладки для різців токарного-гвинторізного верстата
VIII. Підсумок уроку.

8.1 Рефлексія (усвідомлення набутих знань, виконаної роботи)

ДОДАТОК 1

8.2 Заключна частина:

  • виставлення оцінок за роботу на уроці;

  • домашнє завдання: повторити правила розмічання, правила безпечної роботи з листовим металом.


ДОДАТОК 1
Дата заповнення: ____________ 6 __ клас
Прізвище та ім’я учня ___________________________________________

Тема. Різання листового металу ножицями
Дай відповідь:

1. Які з цих ножиць доцільно використовувати для різання жерсті по кривій?

____________________________________________________________________________________________________________________________________


2. Чому при роботі важільними ножицями витрачається менше зусиль?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

3. Для чого під час різання листового металу ножицями одну з рукояток закріплюють у лещата?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

4. Метал якої товщини ріжуть ручними слюсарними ножницями?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Як називається процес відокремлення частин (заготовок) листового металу?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Схожі:

ТЕХНОЛОГІЧН А КАРТ А НА ВИКОНАННЯ І РОЗМІЧАННЯ ОРНАМЕНТУ РОЗЕТКИ
Викреслити велике та мале кола. Тепер почати проведення ділення великого кола на 16 частин. Провести через центр осьові лінії горизонтальну...
ТЕМА : Розмічання виробів із деревних матеріалів
Мета: Ознайомити учнів із призначенням і правилами користування розмічальними інструментами. Ознайомити з правилами безпечної праці...
Тема: Основні прийоми роботи в програмі Microsoft FrontPage
Мета: Ознайомитися з інтерфейсом програми та засвоїти основні прийоми роботи в програмі
В. В. Ніколайчук "07" квітня 2010 р
Тема №1 “Кровотеча. Види кровотеч. Прийоми та способи зупинки кровотечі. Правила та прийоми накладання повязок. Матеріали для накладання...
Теоретичні і методичні засади організації системи професійної комп’ютерної...
Ключові|джерельні| слова: студент з|із| обмеженими можливостями|спроможностями|, професійна підготовка, професійна реабілітація,...
Тема: Правила техніки безпеки при роботі в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з
Мета: Ознайомитись з правилами техніки безпеки при роботі в хімічному кабінеті, вивчити прийоми поводження з лабораторним штативом...
І. Організаційний момент (підготовка класного приміщення, перевірка...
Актуалізація опорних знань (відтворюються знання, уміння, життєвий досвід учнів, необхідний для опанування нового матеріалу; перевірка...
Урок рольової гри. Обладнання : портрет письменника, виставка його...
Методи, прийоми й форми роботи: розповідь учителя, виразне читання (вчителем і учнями), рольова гра, аналіз поезій, укладання таблиці...
Cемінар-практикум «Підготовка до місцевих виборів: сценарії та рішення»,...
Запрошуємо вас до участі у семінарі-практикумі «Підготовка до місцевих виборів: сценарії та рішення», що відбудеться у Києві 29 травня...
Правила та прийоми роботи в ізолюючих протигазах на чистому повітрі...
Тема: Правила та прийоми роботи в ізолюючих протигазах на чистому повітрі та в задимленому приміщенні. Розрахунок повітря. Відпрацювання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка