|
Скачати 349.56 Kb.
|
Були у Матері-Природи Дві доньки неземної вроди. Обидві світ живий любили, Вони його боготворили. То ж вирішила мудра мати У спадок їм дарунки дати: Мрійливій Флорі - світ рослинний, А жвавій Фауні - тваринний, Щоб берегли і доглядали, Від всього злого захищали. Живуть в легендах і донині Живого світу дві богині. Збірка вміщує матеріали на допомогу вчителю біології стосовно елементів національної культури у формі прислів`їв, приказок, легенд, загадок, а також дає змогу перевірити і доповнити знання учнів за допомогою чайнвордів та кросвордів-головоломок. Склала – учитель вищої категорії Щербина С.І. Комп`ютерна верстка – учитель інформатики Костенко О.А. СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ ЗНАНЬ ІЗ ЗООЛОГІЇ (на допомогу вчителю, доповнення шкільного матеріалу елементами національної культури, чайнворди, кросворди - головоломки) ЗМІСТ 1. Вступ 2. Елементи національної культури в зоології 3. Чайнворди 4. Кросворди – головоломки 5. Відповіді 6. Література I. ВСТУП В сучасних умовах школа відіграє важливу роль у залученні учнів до національної культури і традицій. У школі прищеплюється повага до свого народу, національної самосвідомості, народного світогляду. Важливе місце у формуванні особистості посідають народні казки, легенди, прислів`я, приказки, прикмети про тваринний світ. Позитивний вплив народних знань сприятиме у вихованні школярів найкращих якостей, духовних цінностей. Пізнання довкілля допоможе змінити погляди учнів, щоб у майбутньому вони не перетворилися на руйнівників біосфери, частиною якої є самі. Обов`язок кожного бачити красу навколишнього світу, проявляти милосердя, співчуття до всього живого, виховувати в собі готовність будь-якої миті надати допомогу. Доповнення уроків елементами національної культури (переказами, легендами, прислів`ями, приказками, загадками) спрятиме формуванню позитивних якостей в учнів, уроки будуть більш цікавими і змістовними. А також превірити і доповнити свої знання допоможуть чайнворди, кросворди-головоломки, загадки. Розгадувати їх можна у формі індивідуальної або групової роботи, користуючись науково-популярною літературою. Такий пошук відповіді сприяє розвитку мислення. пам`яті, уваги, розвитку мови, залучення учнів до комунікації. II. Елементи національної культури в зоології Тип Кишковопорожнинні Прикмети • Вухо людини не сприймає інфразвуку, а медузи вловлюють своїм тілом хвилі з частотою коливань від 8 до 13 Гц. І оскільки хвилі добре поширюються у воді та з'являються на 10-15 годин раніше шторму, то медузи заздалегідь дізнаються про наближення бурі. • Моряки давно помітили: якщо за теплої погоди і при спокійному морі медузи зникли, сховались у глибинах, то через деякий час посилиться вітер і почнеться шторм. • Актинія еквіна розпускається під час припливу і стуляється,опинившись на повітрі в години відпливу. Цей ритм зберігається у неї протягом З - 8 днів після того, як її помістять в акваріум, де вона увесь час перебуває під водою. Час настання припливу і відпливу актинії визначають з точністю до кількох хвилин. Аурелія Тип Кільчасті Черви Клас П`явки Прикмети • Якщо п'явки спокійно повзають на дні водойми чи по стеблах підводних рослин або просто лежать на дні - буде гарна сонячна погода. Якщо спливають нагору і навіть виповзають з води - ознака того, що будЕ дощ чи гроза. • Дощові черв'яки реагують на зміну погоди. У літню посуху вони опускаються вниз, де грунт не дуже сухий. На зиму заходять у нижню частину своїх ходів і зимують нижче від межі замерзання грунту. • Якщо дощові черв'яки вилазять із землі - чекайте негоди, дощу. П`явка Легенда про скойок річкових ...Це було в ті далекі часи, коли Спаситель перебував на землі. Приходить якось раз Господь до одного чоловіка під виглядом жебрака немовби просити милостиню в нього. Чоловік подав йому хліба й каже: "Дав би дідусеві поїсти, та нема нічого сьогодні ". А в самого на полиці стояла ціла макітра вареників. Господь і питає: "А то що ж у вас у макітрі?" "То ? Нічого! Це, - каже, - жінка скойки намочила". "Нехай будуть і скойки ", - промовив Господь і пішов з хати. Коли той чоловік заглянув до макітри з варениками, а там і насправді мокнуть скойки. Відтоді люди споживають і молюсків, зокрема перлових скойок. Тип Членистоногі Клас Ракоподібні Легенда про рака річкового Рак увесь час просив Бога, аби йому дав такі величезні очі, як у вола. Господь дав йому маленькі очка. - Їх можна причепити хіба позаду, - сказав ображений рак. Господь залишив ракові маленькі очі, але примусив рухатись уперед хвостом. І вийшло, що ніби очі в рака позаду. Прикмети • Раки вилазять на берег і закопуються в пісок – перед дощем. Прислів'я • Змилувався Бог над раком, та дав йому очі не там, де треба. Загадки • Швець - не швець, кравець - не кравець, держить у роті щетинку, а в руках - ножиці. • Живе - то чорне, погане, а умре - то червоне, рум'яне. • Що після смерті червоніє? • Кого горе красить? • Не коваль, а з клешнями. • У кого вуса довші від ніг? • Лізе в горщик - чорне, а з горщика - червоне. • Щоб не пропасти у біді, тримає ножиці в воді. • Іде в лазню чорний, а виходить — червоний. Рак Клас Павукоподібні Легенда Був собі сірий павук. Зранку до вечора він майстерно робив сітку і ловив нею мух, що дуже докучали людям і звірятам. Але павука ніхто не любив, ніхто не хотів навіть дивитися на нього. - Чому мною так усі гидують? - запитував він не раз сусідів. - Бо не маєш гарних крилець, таких, як у мене, - відповів метелик. - Бо не бриниш так голосно, як я, - загудів джміль. - Бо не метушишся ти так, як ми, - загомоніли бджілки. "І справді, - подумав павук, - де мені зрівнятися з метеликом чи бджолою". Заплакав бідолаха, що він такий гидкий, та й сховався в темному куточку стайні. Тут узявся за свою роботу, сплітав далі свої сітки і ловив у них мух. А воли, осел та біла овечка, які мешкали у тій стайні, раділи, що багато мух потрапляло в павутину. Якось опівночі розбудив павука в його темному куточку ясний промінь. Ди- виться, а в яслах на сіні лежить маленька дитина, а довкола неї світло сяє. Над дитиною схилилась мати, сумує, що немає чим її вкрити. Побачив це павук, і здогадався, що діється, і подумав: "Ану я сплету покривало, може, воно стане у !пригоді." - І сплів швиденько м'яку, теплу павутину, поклав її несміла перед Матір'ю Божою. Усміхнулась Пречиста Діва, взяла павутину і вкрила нею Ісуса. А маленький Ісус зігрівся і щасливо усміхнувся, глянувши на павука ясними очима. Відтоді ворожить павук людям щастя кожного вечора і всі раді його в ту пору бачити. Прикмети • Якщо навесні літає багато павутиння - літо буде спекотним. • Павуки головні нитки павутини роблять особливо довгими, розтягують - тривалий час буде стійка, тепла, гарна погода. Якщо ж головні нитки короткі - буде дощ. • Павуків та їхніх сіток мало - на зміну погоди; багато - чекайте гарної погоди. • Багато павутиння на початку весни - на довгу й суху осінь. • Багато павутиння на бабине літо - на ясну осінь і холодну зиму. • Якщо під час бабиного літа павутиння мало, то осінь буде сухою, багато павутиння віщує сніжну зиму. • Коли павутиння прилипає до рослин, то вересень і осінь загалом будуть теплими. Загадки • У куточку, за образом, Пряде ткачик нитки разом, А з ниточок тче він сітку, В неї ловить мух - мов в клітку. Ну, вгадайте ж, любі діти, Як зовуться такі сіти? • Сидить у куточку і тче сорочку. • Не руками снувалося, не руками і ткалося, Десь далеко вродилося, у куточку вмостилося. Сидить злодій тихо-тихо, буде мухам лихо-лихо. Павук Клас Комахи Ряд Прямокрилі Легенда 1 Сарану (перелітна, південно-африканська) вважають Божою карою, до того ж на крилах у неї є напис, щоразу новий, про те, за які саме гріхи людські цього разу послано Господом сарану. Як кара Божа, сарана жодними засобами не може бути знищена; навпаки, що більше вбивати її та проганяти, то більше завдасть вона шкоди. А звільнитися від сарани можна тільки молитвою, вважають старі люди. Сарана Легенда 2 Ріс собі на світі хлопчик. І дуже люди того хлопця любили, бо умів він співати, як ніхто на світі. Вечорами, після денної роботи, коли можна було трохи спочити, сходилися малі й старі послухати пісню. Кожен, хто чув той спів, ніби набирав у груди сили і снаги, ніби пив живу воду. Співав хлопець про сонце, про квіти-трави, про землю. А коли в нього питали, як це йому вдається, відповідав що все це від квітів, води, звірів і птахів. Якось прийшло у той край лихо. Про співучого хлопчика почули злі вороги і вирішили викрасти його. Темної ночі, коли він слухав пісню місячного сяйва схопили вони його й понесли у свої землі. Володар тієї країни хотів мати співучого раба. Та хлопець йому не співав. Просили його - мовчав, били - мовчав. Тільки одного разу, змучений до краю, завів тужну-тужну пісню. Від тієї пісні німіли люди, а каміння плакало. Була вона про розлуку з рідною землею. Жорстокий володар наказав відвести хлопчика в його землю і, якщо він там співатиме, - вбити. Щойно хлопчик ступив на рідну землю, одразу в нього вирвалася пісня. Котрийсь із ворогів замахнувся шаблюкою, щоб виконати наказ володаря, але шабля свиснула в повітрі, а хлопця не стало. Лише в зеленій траві застрибало маленьке чорненьке створіння і задирикувато заспівало.Відтоді й повелися на нашій землі "цвіркун польовий". Прикмети: • У літню ніч вони своїм цвіркотінням передбачають погоду. • Цвіркуни кричать - гарний день віщують, замовкають - негоду накликають. • Цвіркун мовчить - бути дощам, співає ввечері - буде гарний день- • Довго вночі співають - ранок буде тихим, сонячним. Цвіркун польовий Ряд Метелики, або Лускокрилі Прикмети • Метелики ховаються - перед негодою. • Вночі залітають у будинки - від дощу і холоду. • Не сідають метелики на жимолость - завтра буде гарна днина. • Поспішають до квітів, жадібно п'ють сік - задощить. • Метелики в сонячний день припиняють свої польоти і шукають схованки - перед дощем. • Багато метеликів звечора сидить на квітках сон-трави - завтра можна очікувати дощу. • Якщо метелики-кропивниці ховаються, значить через годину-дві піде дощ. • Якщо метелики-кропивниці не покидають своїх схованок і після дощу - негода ще триватиме. • Хоч небо вкрите хмарами, а метелики-кропивниці вже літають - настане ясна погода. Цікаво знати... • Більшість метеликів під час відпочинку складають крила. Рано-вранці вони сидять, повернувшись на схід, опівдні - на південь, увечері - захід. Загадки • Живе лише улітку він, шовкові крила має, І з квіточки на квіточку він весело літає. • На капусті я вродився і капустою живився, На капусті я помер, але знов ожив тепер. Тільки вже не той я став, що в капусті плазував: Не плазую, бо принадні крильця маю. • Вдень спить, а ніч прийде - на вогонь летить. (Нічний метелик) Самець білана капустяного Ряд Перетинчастокрилі Легенди 1. Бджола просила Бога, щоб помирав кожен, кого вона вжалить. "Та нехай краще сама ти помиратимеш, - відповів їй Бог на це прохання. - Ти, бджілко, вподібнишся до свічі й канону". Відтоді кожна бджола помирає після того, як вжалить когось, а віск використовують для виготовлення свічок. 2. У монгольській казці розповідається, що цар-птиця Хан-гарунді послала двох птахів - ремеза й ластівку - із ними бджолу на землю скуштувати, чиє м'ясо найсмачніше. Коли вони повертались, їх зустрів бурхан (монгольський ідол) і спитав, чиє м'ясо найсмачніше. Вони відповіли, що людське. Бурхан, аби врятувати людину, умовив їх не розповідати цього цар-птиці Хан-гаруді. Ремез і ластівка погодились, а бджола - ні. Тоді бджолі вирізали язик. Прилетівши першими до Хан-гаруді, вони сказали, що найсмачніше м 'ясо у змії, як порадив їм сказати бурхан. Невдовзі прилетіла й бджола, та на запитання цар-птиці могла відповісти лише незрозумілим бурчанням. 3. Коли розпинали Ісуса Христа, то циган не забив п'ятого цвяха в груди Спасителю, коли прибивав Його до хреста за наказом розбійників, бо його вжалила бджола. 4. Одного разу бджола просила в Бога дозволу брати для себе поживу з квіток. Бог віддав їй у розпорядження всі квіти "від моря до сходу ". "Літай, - сказав Господь. - І з квіток усіх річок, усіх берегів, лісів і степів збирай офіру Богові. І людям принось, і для себе припасай ". Тому й вживають воскові свічки при Богослужінні. 5. За чеськими легендами, бджоли прилітали до розп 'ятого Христа й пили піт, що виступав на його обличчі. Робоча бджола У народі кажуть… • Якщо зруйнувати мурашник, то буде сильний вітер. • На тому місці, де був мурашник, не можна зводити оселі: хвороба і смерть будуть там увесь час, а хліви будувати можна: прибуток скотини буде добрий. • Коли побачиш уперше навесні мурашок, добре набрати їх у жменю й потерти себе по обличчю: не буде людина потрапляти в різні скрутні ситуації. Прикмети • Мурашки поспішають у гнізда, ховаються - на сильний дощ, грозу. • Мурахи швидко збираються у мурашник, закривають у ньому частину входів - бути негоді. • Вставте гілочку в мурашник: якщо по ній піднімуться мурашки високо - потепліє, низько - покращення погоди не передбачається. • Що вищі восени мурашині купи, то суворішою буде зима. • Польові мурашки витягли високі купи - і осінь, і наступна весна будуть дощовими. • Руді мурахи відкривають усі лази - чекайте дощової гарної днини. • Сніг навесні тане з північної сторони мурашника - літо буде теплим, а з південної - холодним і коротким. • На Різдво завірюха - бджоли будуть добре роїтися. • Бджоли рано вічко розліпили - на теплу весну. Якщо довкола жовтої акації кружляє багато комах - чекайте негоди. • Захмарилось, але бджоли не ховаються у вулик, а продовжують збирати нектар - дощу не буде. • Якщо бджоли з вулика вилітають, але залишаються поблизу - скоропадатиме дощ. • 30 березня (Теплий Олекса-сонцеграй) бджоли роблять перший обліт - буде щедрий медозбір. • Бджоли допізна не ховаються у вулик - наступний день буде спекотливим. • Якщо на квітучій горобині роєм гудуть бджоли - тривалий час буде суха гарна погода. • Бджоли сидять і сильно гудуть - наближається дощ. • Бджоли сидять на стінках вулика - бути великій спеці. • Якщо оси гніздяться в сінокіс на землі - буде сухо, якщо ж на деревах - будуть дощі. • Перед посухою бджоли стають зліші, частіше жалять. Мурашник |
ЗАКОН УКРАЇНИ «держава», «місцеві Ради народних депутатів» — на «місцеві державні адміністрації, виконавчі комітети відповідних Рад народних депутатів»,... |
Міністерство освіти і науки України Донецький національний університет... Розділ І. Історія розвитку українських народних дум Розділ II. Поетика повтору в українських народних думах |
Тема: Урок Брейн-ринг Мета: Узагальнити знання учнів з лексикології, фразеології, орографії та знання українських казок, прислів’їв, загадок; виявити рівень... |
Календарне планування з української мови І семестр (7 кл.) Мова – скарбниця духовності народу. Повторення й узагальнення вивченого в шостому класі |
«ВІЗЕРУНКИ ПРИКАРПАТТЯ – 2012» – баянно-акордеонне свято у Дрогобичі Кафедра народних музичних інструментів та вокалу музично-педагогічного факультету двічі на рік (зимою та на весні) приймає виконавців... |
Умови проведення Конкурс проводиться щорічно з метою підтримки дослідницько-експериментальної діяльності учнів, які мають досвід дослідницько-експериментальної... |
УКРАЇНА З метою підготовки та проведення виборів народних депутатів України, створення належних умов для реалізації громадянами виборчих... |
Уроки розвитку мовлення Вступ. Література і фольклор — скарбниця духовних багатств людства. Роль книги в сучасному житті. ТЛ. Світова література |
Календарна дата, згідно виборчого законодавства та календарного плану ЦВК Бердянськ; забезпечення виконання Закону України від 17 листопада 2011 року №4061-VI «Про вибори народних депутатів України» та Орієнтованого... |
1 Козацько-селянські повстання наприкінці XVI — на початку XVII ст Наприкінці XVI — на початку XVII ст українськими землями прокотилося дві хвилі активного протесту народних мас проти існуючих порядків:... |