|
Скачати 49.76 Kb.
|
Пам’ятка для журналіста в день виборів Президента України Діяльність засобів масової інформації забезпечується нормами Конституції України, Законами України «Про вибори Президента України», «Про інформацію», «Про телебачення та радіомовлення», «Про державну підтримку ЗМІ та соціальний захист журналістів», Указами Президента України тощо. Однак є і спеціальні права, виписані в законах про вибори. Права журналістів під час виборів Стаття 34 Конституції України проголошує «Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір». Ці ж принципи, а також принцип права на вільний доступ до інформації стверджуються і в Законі України «Про інформацію» (статті 9,10,31) Стаття 56 Закону «Про телебачення та радіомовлення» визначає що «телерадіоорганізації, їх працівники мають право на одержання від державних органів, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності необхідної інформації для здійснення своєї статутної діяльності у порядку, передбаченому законодавством України.» Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на всі публічні заходи, пов'язані з виборами (п.4 ст. 13 Закону «Про вибори Президента України»). Ст. 10 цього Закону гарантує представникам ЗМІ безперешкодний доступ на всі публічні заходи, пов'язані з виборами, а на засідання виборчих комісій та на виборчі дільниці у день виборів та в день повторного голосування - на умовах, визначених у частині дев'ятій статті 28 Закону (тобто не більше ніж по два представники від кожного ЗМІ): «На засіданнях виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії лише члени виборчих комісій вищого рівня, кандидати на пост Президента України, їх довірені особи, офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України, партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу (разом не більше двох осіб від одного кандидата на пост Президента України та партії (блоку), яка його висунула), а також офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій, представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації)». Виборчі комісії, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, посадові і службові особи цих органів зобов'язані в межах своїх повноважень і компетенції надавати представникам засобів масової інформації необхідні їм відомості щодо підготовки та проведення виборів (п.4 ст.13 Закону «Про вибори Президента України»). Журналісти також мають право проводити відео- та фотозйомку за умови, що це не перешкоджає роботі виборчої комісії та не ставить під загрозу таємність волевиявлення громадян. Указ Президента України № 832/2009 «Про забезпечення реалізації конституційних виборчих прав громадян України, прозорості та відкритості виборчого процесу на чергових виборах Президента України» також постановляє органам державної влади створити «рівні умови для роботи засобів масової інформації з метою об'єктивного висвітлення в установленому порядку ходу виборчого процесу» та забезпечити «надання органами виконавчої влади, їх посадовими і службовими особами в межах своїх повноважень представникам засобів масової інформації необхідних відомостей щодо підготовки та проведення виборів». Обмеження діяльності журналістів під час виборів Проведення активної агітації та розповсюдження політичної реклами з 24 години п’ятниці, 15 січня 2010 року, забороняється. Однак відповідно до ч. 3 ст. 58 Закону України «Про вибори президента України» до передвиборної агітації не відносяться офіційні повідомлення в період виборчого процесу (без коментарів, які можуть мати агітаційний характер, а також відео-, аудіозаписів, кінозйомок, фотоілюстрацій) про дії кандидатів на пост Президента України, пов'язані з виконанням ними посадових (службових) повноважень, передбачених Конституцією України або законами України. У той же час, якщо ЗМІ (журналіст) буде супроводжувати такі офіційні повідомлення своїми коментарями або коментарями запрошених для цієї мети інших осіб, то в такому випадку з'являються підстави визнати такі офіційні повідомлення передвиборною агітацією. Забороняється оприлюднення в день виборів результатів опитування виборців щодо їх волевиявлення під час голосування до його закінчення. Виборча комісія може прийняти мотивоване рішення про позбавлення права присутності на засіданні осіб (в тому числі журналістів), якщо вони неправомірно перешкоджають його проведенню, про що обов’язково має бути прийняте відповідно до встановленої процедури офіційне рішення виборчої комісії двома третинами від складу виборчої комісії (п.11 ст.28 Закону «Про вибори Президента України»). Відповідальність за порушення прав журналістів Порушення прав журналістів членами виборчих комісій можуть бути оскаржені під час виборчого процесу, тобто за процедурою, передбаченою для виборчих спорів, тільки офіційними спостерігачами (від громадських організацій, кандидатів, партій, блоків), які мають право оскаржити виявлене порушення. Тож у випадку порушення ваших прав для оперативного їх відновлення звертайтеся до офіційних спостерігачів – вони, як правило, дуже охоче реагують на подібні звернення. Журналісти ж можуть оскаржити неправомірні дії щодо себе у загальному порядку, тобто вже після виборів. Втім, ефект може мати вже посилання на відповідальність за порушення прав журналістів, адже члени дільничних комісій іноді просто не обізнані з законодавством, яке регулює роботу ЗМІ. Відповідного ст. 105 Закону України «Про вибори Президента України» особи, винні в порушенні законодавства про вибори Президента України притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом. Зокрема, ст. 171 Кримінального кодексу України «Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів» зазначає: «1. Умисне перешкоджання законній професійній діяльності журналістів - карається штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років. 2. Переслідування журналіста за виконання професійних обов'язків, за критику, здійснюване службовою особою або групою осіб за попередньою змовою, карається штрафом до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до п'яти років, або позбавленням права обіймати певні посади на строк до трьох років.» Кримінальний кодекс України також передбачає відповідальність за : - перешкоджання здійсненню виборчого права (ст. 157); - неправомірне використання виборчих бюлетенів, підлог виборчих документів або неправильний підрахунок голосів чи неправильне оголошення результатів виборів (ст.158); - порушення таємниці голосування (ст.159) караються строком до 5 років позбавлення волі. Звертайте увагу членів комісії, що відповідно до розділу XII Закону «Про вибори Президента України» навмисне створення перешкод представникам засобів масової інформації бути присутнім під час голосування та підрахунку голосів (як одне із грубих порушень законодавства) може стати підставою для визнання голосування на даній виборчій дільниці недійсним. Також рекомендуємо користуватися «гарячою лінією» Інституту масової Інформації, яка буде працювати у дні голосування 17 січня та 7 лютого 2010 року: (044) 566-1534 |
Пам’ятка про адміністративні процедури виписування, видачі і отримання податкових накладних Зазначена Пам’ятка підготовлена з урахуванням вимог ст. 201 розділу V ПКУ та наказу ДПА України від 21. 12. 2010 р. №969 “Про затвердження... |
ПАМ’ЯТКА ПЕРШОКУРСНИКУ Дніпропетровськ Пам’ятка першокурснику: інформаційно-довідкове видання. Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 2013.... |
ПАМ’ЯТКА ПЕРШОКУРСНИКУ Дніпропетровськ Пам’ятка першокурснику: інформаційно-довідкове видання. Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 2014.... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з особовим складом СДПЧ-3 з... ТЕМА: Організація та правове забезпечення президентських виборів. Закон України “Про вибори Президента України” |
У пам’ятці наводяться правила щодо дій населення при загрозі та виникненні... Пам’ятка призначена для широкого кола читачів, які небайдужі як до здоров'я свого, так і оточуючих громадян |
Всеамериканськe громадськe «Нова Українська Хвиля» закликає всіх співгромадян взяти участь у другому турі виборів Президента України |
Комплекс щойно виявлена пам’ятка історії, архітектури, містобудування Дати і №№ рішень відповідно до яких об’єкт взято на державний облік та визначено категорію пам'ятки |
Поіменне голосування про проект Постанови про попереднє схвалення... Постанови про попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції України щодо проведення чергових виборів народних... |
ПОСТАНОВА ІІІ з’їзду ВГО РУ з четвертого питання порядку денного Про суспільно-політичну ситуацію в Україні напередодні виборів Президента і Верховної Ради України) (Проект) |
Пам’ятка щодо проведення державної підсумкової атестації з української мови у 9 класі Державна підсумкова атестація для учнів 9 класів проводиться за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України по Національному... |