Уроку з всесвітньої історії на тему СРСР у 1953 середині 60-х років. «Відлига». М. Хрущов


Скачати 113.08 Kb.
Назва Уроку з всесвітньої історії на тему СРСР у 1953 середині 60-х років. «Відлига». М. Хрущов
Дата 10.12.2013
Розмір 113.08 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Методична розробка уроку з

всесвітньої історії

на тему

СРСР у 1953 – середині 60-х років. «Відлига». М.Хрущов

Підготувала

Марціновська Ольга

Анатоліївна

2013 рік

Тема СРСР у 1953 – середині 60-х років. «Відлига». М.Хрущов
Мета: охарактеризувати особливості політичного, соціально-економічного та культурного розвитку СРСР в 1953-1964 рр.; показати суперечливість реформаторської діяльності М.Хрущова; продовжити формування навичок учнів висловлювати власну оцінку діяльності лідерів держави; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, порівнювати, працювати з різноманітними джерелами інформації, висловлювати власні судження; виховувати повагу до історії свого народу

Очікувані результати: учні зможуть тлумачити та застосовувати поняття «відлига « і «волюнтаризм»; складати політичний портрет М.Хрущова, характеризувати причини і наслідки хрущовської «відлиги»

Базові поняття і терміни: «відлига», «тихий переворот», «волюнтаризм», «десталінізація», «екстенсивний та інтенсивний методи розвитку народного господарства», «раднаргосп», «вертикальна і горизонтальна система управління».

Обладнання уроку: підручник, картки завдання для роботи в групах, настінна карта , мультимедійний проектор, витяги з першоджерел

Тип уроку: урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Бесіда

  1. У чому полягали особливості радянського тоталітаризму в післявоєнний період?

  2. Що таке «ждановщина» та «лисенківщина»?

  3. Хто став переможцем у боротьбі за владу після смерті Й.Сталіна?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель В Москві на Новодівочому кладовищі – головному некрополі столиці колишнього СРСР, поховані люди, котрі лишили глибокий слід в історії Росії та Радянського Союзу. Багато зі встановлених на цвинтарі пам’ятників можна без перебільшення назвати шедеврами меморіальної скульптури. Серед них і легендарний надгробний пам’ятник Микити Сергійовича Хрущова роботи знаменитого скульптора Ернста Неізвєстного. Саме до цього митця звернулася сім’я Хрущова після його смерті з несподіваним для скульптора проханням зробити надгробний пам’ятник своєму ідейному супротивникові. Син Хрущова Сергій згадував, що філософська ідея пам’ятника виникла у скульптора одразу: він намалював конструкцію з двох кам’яних брил чорного і білого кольорів. Невдовзі з’явився і пам’ятник створений як і замислив скульптор, сміливо, незвично й радикально, з двох природних каменів контрастних кольорів – білого мармуру і чорного граніту.

  • Як ви вважаєте чому саме таке художнє рішення обрав Ернст Неізвєстний для втілення образу Хрущова? Сподіваюсь, ми знайдемо відповідь, вивчивши тему, присвячену добі хрущовської «відлиги»

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель Смерть Й.Сталіна 5 березня 1953 року розпочала принципово новий етап історії СРСР. Гостра політична боротьба за лідерство в країні завершилася перемогою першого секретаря ЦК КПРС Микити Сергійовича Хрущова. Час Хрущова – один з найбільш значних і непростих періодів нашої історії. Значних – тому що безліч великих подій відбулася в той період: амністія в’язнів ГУЛАГу, реформи в галузі народного господарства; перший політ людини в космос. Разом з тим саме за Хрущова світ опинився на межі ядерної війни. Це десятиліття спочатку називалося «славним», а потім було засуджено як час «волюнтаризму» і «суб’єктивізму». Тривалий час ці досить бурхливі роки взагалі оминали у розмовах. Майже на 20 років було накладено табу навіть на ім’я М.С.Хрущова.

Сьогодні ми проведемо урок дослідження на тему: «СРСР у 1953 – середині 60-х років. «Відлига». М.Хрущов» . На уроці ми виявимо основні тенденції політичного, соціально-економічного, повсякденного та культурного життя в СРСР у 1953-1964рр., дізнаємось про сутність явища хрущовська «відлига», з’ясуємо суперечливість реформ М.С.Хрущова та поміркуємо над питанням : Яка роль політичного діяча М.Хрущова в розвитку країни? Чи є потреба в пам’яті про нього, чи ні?

Готуючись до уроку учні були об’єднані у творчі групи і досліджували питання, які мають представити у вигляді повідомлень, електронних презентацій та відеоматеріалів: 1) Біографічна довідка М.Хрущов; 2) Етапи десталінізації; 3) Особливості зовнішньої політики; 4) М.Хрущов і зарубіжна преса

План

1. М.Хрущов. Лібералізація суспільно-політичного життя.

2. Соціально-економічне реформування в СРСР.

3. Зміни у зовнішній політиці

1. Учитель Отже, М.С.Хрущов

Повідомлення учня(коротка біографічна довідка)

Заслухати повідомлення учня «Микита Сергійович Хрущов»
Учитель Період правління Хрущова пов’язують з терміном «відлига», що означає потепління в політичному житті країни, свіжий вітер перемін після лютих морозів сталінської доби. Він почав уживатися в політичному лексиконі з легкої руки відомого письменника Іллі Еренбурга, який цим словом назвав свою повість, опубліковану в 1955 р. Цей процес змін і потепління в суспільно-політичному житті іще називають процесом десталінізації.

У широкому розумінні десталінізація – це відхід від крайніх проявів і найбільш негативних ознак сталінізму в усіх сферах життя

У вузькому розумінні десталінізація – це критика культу особи Сталіна.

Робота з термінологічним словником ( учні записують термін у зошити)

Кульмінацією періоду десталінізації став ХХ з’їзд КПРС, який відбувся у лютому 1956 року. Саме цей рік показав межі відлиги, як у зовнішній так і у внутрішній політиці. Підготовка до з’їзду велась у традиційному для того часу дусі – з численними рапортами, вахтами, зобов’язаннями. Головні події, що зробили з'їзд знаменитим, відбулися в останній день роботи, 25 лютого, на закритому вранішньому засіданні. Тут все було незвичайно — і час проведення (після пленуму ЦК по обранню керівних органів партії, яким звичайно закривалися партійні форуми), і закритий характер засідання (без присутності запрошених на з'їзд представників зарубіжних комуністичних партій), і порядок ведення (керувала засіданням Президія ЦК КПРС, а не вибрана делегатами робоча президія). Цього дня М. С. Хрущов виступив із закритою доповіддю «О культе личности и его последствиях», який був присвячений засудженню культу особи Й. В. Сталіна. У ньому була сказана правда про недавнє минуле країни, з перерахуванням численних фактів злочинів другої половини 1930-х — початтку 1950-х, провина за які покладалася на Сталіна. Хрущов уперше познайомив делегатів з так званим Ленінським заповітом, у якому давалась негативна оцінка рис характеру Сталіна.

У доповіді була також піднята проблема реабілітації партійних і військових діячів, репресованих при Сталіні.

  • Як згадував один з очевидців доповіді А. Н. Яковлєв, «в залі стояла глибока тиша. Не чутно було ні скрипу крісел, ні кашлю, ні шепоту. Ніхто не дивився один на одного — чи то від несподіванки що трапилася, чи то від сум'яття і страху. Шок був неймовірно глибоким».

  • Після закінчення виступу головуючий на засіданні Н. А. Булганін запропонував дебатів стосовно доповіді не відкривати і питань не ставити.

  • Делегати прийняли дві ухвали — зі схваленням положень доповіді і про його розсилку партійним організаціям без публікації у відкритому друці.

Незабаром ця доповідь була поширена в партосередках всієї країни, причому на ряду підприємств до його обговорення привертали і безпартійних; частим було також обговорення доповіді Хрущова в осередках ВЛКСМ. Таким чином, «закритість» доповіді була умовною, хоча офіційно вона була опублікована тільки в 1989 Доповідь привернула величезну увагу у всьому світі; з'явилися її переклади різними мовами. У доповіді Хрущова вся провина за скоєння злочинів покладалась на Сталіна, Єжова, Берію. Тим самим він свідомо виводив з під відповідальності найближче оточення Сталіна, його «соратників», до яких належав і сам. Склад нової президії ЦК КПРС він характеризував як вірних ленінців, які рішуче борються з культом особи і відновлюють колективне керівництво та ленінські норми партійного життя.

Більшість істориків вважає, що процес десталінізації можна поділити на три етапи
Презентація результатів виконання творчого домашнього завдання

Виступ учня з електронною презентацією на тему «Етапи десталінізації»
Учитель Чи можемо ми сказати, що процес десталінізації носив послідовний і завершений характер?

(учні висловлюють власні думки)

Учитель Історики до сьогодні висловлюють різні думки з приводу того, що стало причиною засудження культу особи М.Хрущовим. Згідно з інформацією історичних джерел, зробимо висновок про можливі причини і ми.

Робота з історичними джерелами по групах.

(учні отримують роздатковий матеріал з витягами з першоджерел і висловлюють власні думки)

Картка 1. Історик Д.А.Волкогонов

«Діставшись вершини влади в гігантській країні, Хрущов, проте, відчував, що тінь Сталіна увесь час була поруч з ним. Діяла (хоча й не так люто, як раніше) «каральна система створена «вождем народів», забороненою була правда про безліч процесів, що прокотилися країною напередодні і і після війни, на багато питань внутрішньої і зовнішньої політики було накладено сталінське табу. Хрущов багато знав про минуле (він був його активним учасником). Тепер воно його лякало. Він, саме він мав або сказати усім правду, або залишити без змін усе, що склалося за третину століття і снування більшовицької держави… Власне, Хрущова теж неодноразово охоплювали сумніви. Але він згадував про листи в’язнів, повертався подумки до божевілля минулих років і, врешті, остаточно дійшов висновку: результати такого масового терору, беззаконня, страшних зловживань не вдасться приховати тривалий час. Рано чи пізно правда стане відома народу. Необхідно взяти ініціативу до своїх рук і розповісти цю страшну правду народу».

Картка 2. Історик Ф.М.Бурлацький

…Головна причина, чому Хрущов став тираноборцем і винищувачем культу Сталіна і режиму його влади, - це первісний, можна сказати, генетичний гуманізм, не витрачений Хрущовим, незважаючи на всі випробування цієї епохи… Звичайний нормальний людський страх утримував його від захисту несправедливо страчених людей у період сталінщини. Але тим сильніше накопичувалися в його душі біль, каяття, почуття провини і відповідальності за усе, що відбувалося».

Картка 3. Із виступу М.С.Хрущова під час зустрічі з іноземними гостями

«Мене часто запитують, як це я наважився зробити цю доповідь на ХХ з’їзді. Стільки років ми вірили цій людині! Вивищували його. Створювали культ. І раптом такий ризик… Проте, оскільки мене обрали Першим, я повинен, зобов’язаний був сказати правду. Сказати правду про минуле, чого б мені це не коштувало і як би я не ризикував. Ще Ленін нас учив, що партія, яка не боїться говорити правду, ніколи не загине».
2. Учитель М.Хрущов, прийшовши до влади, вдався до рішучих дій з реформування економіки та системи управління нею, прагнучи наздогнати і перегнати найбільш розвинені західні країни, були проведені реформи в промисловості, с/г господарстві, соціальній і фінансовій сферах.

Що стало символами епохи початку 60-х років, ми дізнаємось провівши подорож в недалеке минуле.
(Показ уривків фільму Г.Парфенова «Намедни»)

Бесіда з учнями про символи епохи: перший космонавт землі, легковий автомобіль ЗПЗ, найбільші судна траулери, реактивні лайнери – ТУ-124, ГЕС на Дніпрі, впровадження кукурудзи «цариці полів», «хрущоби», розквіт кінематографу

Робота учнів з підручником «Спроби економічних реформ»

Учитель Опрацюйте відповідний матеріал підручника і дайте відповіді на запитання.

1) Яким галузям промисловості відводився пріоритет за п’ятирічним та семирічним планами?

2) Чи були зміни у правах республіканських і місцевих органів влади щодо управління галузями легкої та переробної промисловості?

3) Як змінилися ціни на с/г продукцію?

4) Спробу реалізації, яких трьох «над програм Хрущова» було здійснено в період «відлиги»?

5) Назвіть сферу діяльності М.Хрущова, у якій було досягнуто найкращого результату внаслідок запровадження його реформи.

Наслідки реформ.

У промисловості реформи дещо сприяли підвищенню ефективності виробництва, поглибленню спеціаі лізації та кооперації виробництва певних регіонів і територій, але їхня непослідовність призвела до різкого зростання капіталовкладень і кредитів, які перевищували можливості державного бюджету, до розриву економічних зв'язків між підприємствами однієї галузі, зростання дефіцитів. У сільському господарстві реформи мали вислідом зростання валового виробництва на 35%, покращення матеріального рівня життя колгоспників. А от безтямні хрушовськІ "надпрограми" зазнали краху, призвівши до порушення структури посівів зернових, скорочення поголів'я у тваринництві, порушення екологічного балансу в ряді регіонів країни; з 1962 р. СРСР розпочав масові закупівлі зерна та інших видів сільськогосподарської продукції за кордоном. Найліпші наслідки мали реформи у соціальній сфері, що привели до реального підвищення життєвого рівня трудящих.
3. Учитель Тенденцію «відлиги» відбивали і зміни в зовнішній політиці СРСР, які відбувалися в післясталінські роки. Лідер СРСР почав здійснювати офіційні візити в інші країни. Свій перший візит М.Хрущов зробив у Китай. Москву теж почали відвідувати керівники інших держав. Велике враження на радянських людей справив візит прем’єр-міністра Індії Джавахарлала Неру з донькою Ін дірою Ганді. Тисячі людей зустрічали керівника Індії на вулицях Москви і Ленінграда. Візит широко висвітлювався радянською пресою.

У липні 1955р., вперше після війни, відбулась зустріч у верхах лідерів СРСР, США, Великобританії та Франції. На зустрічі в Женеві не було прийнято конкретних рішень, однак вона показала готовність радянського керівника до переговорів.

Суттєві зрушення відбулися в радянсько-американських відносинах. Хрущов вважав, що обидві країни можуть мирно співіснувати і змагатися виключно в економіці. Вперше в історії відбулися візити на вищому рівні. Влітку 1959 р. Радянський Союз відвідав віце-президент США Річард Ніксон. Восени того ж року до США з офіційним візитом прибув Хрущов. Перші контакти керівників обох наддержав викликали величезний інтерес в світі, породжували сподівання щодо припинення «холодної війни».

Основою зовнішньополітичної діяльності уряд СРСР декларував боротьбу за мир і роззброєння. Разом з тим Радянський Союз продовжував випробовувати і розробляти нові види потужної ядерної зброї.

Учні демонструють відео матеріали з мережі Інтернет

(Взрыв самой мощной в истории атомной бомбы http://youtube.com/watch?v=Q2AP9bQ2gP

Никита Хрущёв о Царь Бомбе. www.youtube.com/watch?v=lYAQct41kUM

Выступление Хрущева в ООН


http://www.youtube.com/watch?v=9fjDQGu3xEU)

Учитель Отже, радянському керівництву і надалі потрібний був зовнішній ворог, щоб згуртувати союзників і власний народ. У 1955 р. СРСР утворив військовий блок союзних країн – Організацію Варшавського Договору. В країнах-сателітах Кремль поводився як господар.

Напруженим моментом у повоєнних міжнародних відносинах стала Карибська криза 1962 р. Радянський Союз почав розміщувати свої ракети під боком США , на території союзниці – Куби. У відповідь американці вирішили встановити блокаду острова і перевіряти усі кораблі, які прямували на Кубу, що було порушенням міжнародних законів. Світ вперше опинився перед загрозою ядерної війни. У цей напружений момент керівники обох наддержав - СРСР і США – зуміли знайти компроміс. Москва погодилася демонтувати базу на Кубі в обмін на гарантії США не загрожувати Острову Свободи (так називали революційну Кубу радянські пропагандисти). Карибська криза ще раз засвідчила безперспективність ядерного протистояння і 5 серпня 1963 р. СРСР, США та Великобританія підписали у Москві Договір про заборону випробувань ядерної зброї у трьох середовищах: атмосфері, космосі та під водою.

Зовнішня політика за часів Хрущова значно активізувалась. Його зарубіжні поїздки і діяльність широко висвітлювали засоби масової інформації Радянського Союзу та закордонна преса

(Учні демонструють слайдові презентації «М.Хрущов і закордонна преса»)

Учитель Як висвітлювала радянського лідера зарубіжна преса? (бесіда з учнями).

Отже, зовнішня політика СРСР у роки «відлиги» характеризувалася значними змінами, вона стала більш відкритою й передбаченою. Водночас суперечливість у внутрішній політиці мала свої прояви і в зовнішній.

V. Підсумки уроку

Рефлексія змісту матеріалу

Учні по черзі говорять по одному реченню, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрана на дошці

  • Сьогодні я дізнався…

  • Було цікаво…

  • Було складно…

  • Я виконував завдання…

  • Я зрозумів, що…

  • Тепер я можу…

  • Я зміг…

  • Я спробував…

  • Мене здивувало…

  • Мені захотілося…

  • У мене вийшло…

  • Я навчився…

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника

2. Заповнити таблицю «Успіхи та невдачі реформ М.Хрущова»

2.Підготувати повідомлення Л.І.Брежнєв

Схожі:

Урок з історії України на тему: «Проблеми голодомору в історії українського народу»
Якщо учні сформулювали самостійно тему уроку, ио вчитель пропонує смоделювати план уроку
Програма зовнішнього незалежного оцінювання з всесвітньої історії ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Метою зовнішнього незалежного оцінювання із всесвітньої історії є виявлення, рівня сформованості історичної компетентності випускника...
Коршак ЄВГЕНІЙ Васильович народився 20 вересня 1935 року в селі Дацьки...
У 1953 році закінчив Селищанську середню школу Корсунь-Шевченківського району. Протягом 1953-1957 років навчався на фізичному відділенні...
Рекомендації щодо написання контрольних робіт з історії України та...
Рекомендації щодо написання контрольних робіт з історії України та всесвітньої історії (інтегрований курс) 6 клас
УРОК ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ В 6 КЛАСІ. Тема уроку
Обладнання: підручник, атласи, картки із завданнями, роздатковий матеріал, таблиці,ілюстрації до теми, комп’ютерна презентація
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ Дніпропетровський...
Програма комплексного кваліфікаційного екзамену охоплює теми фундаментальних дисциплін з історії, які забезпечують базовий рівень...
Шановні колеги! Пропонуємо вам варіант ущільненого календарно-тематичного...
Пропонуємо вам варіант ущільненого календарно-тематичного планування із всесвітньої історії (62 год., 2 год на тиждень) та історії...
Уроку з історії України для 9 класу на тему: "Початок національного...
Розробка уроку з історії України для 9 класу на тему: "Початок національного відродження у Наддніпрянській Україні наприкінці ХVІІІ...
Питання: до рубіжки із всесвітньої історії
Визначте особливості державного устрою та економічного розвитку Франції на початку XX ст
Діяльність служби дільничних інспекторів на території міста Синельникового...
Закріплена дільниця: м. Синельникове Центральна частина міста (від вулиці Енгельса, вул. Крупської до вул. Виконкомівська; від вул....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка