|
Скачати 229.82 Kb.
|
Загородня О.М. Робочий зошит з історії рідного краю: Хмельниччина в першій половині ХХ ст.. Дорогий друже! Історія – наука особлива. Бо лише її вивчення та знання може виховати зі звичайної людини патріота рідної землі і громадянина своєї держави, пробудити національну гідність. Відомо, що історія ХХ ст. непроста і неоднозначна. Допомогти краще зрозуміти історію рідного краю у цей період покликаний даний робочий зошит для учня. Кожне село та місто має свою цікаву історію, свої традиції. Вони внесли свій вклад у боротьбу українського народу проти зовнішніх ворогів,а зараз вносять частку самовідданої праці в загальнонародну справу – розбудову незалежної України. Друже, знання історії свого рідного краю, допоможе тобі усвідомити нерозривний зв’язок, єдність історії свого краю з історією та сьогоденням країни. За допомогою цього зошита можна прослідкувати перебіг місцевих подій на тлі всеукраїнських. Відчути причетність до них, визнати своїм найпершим обов’язком та честю стати гідним послідовником кращих традицій рідного краю. Твої цілі:
в історії рідного краю;
Автор Тема 1. Наш край на початку ХХ ст..
_________________________________________________________ ______________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________ 2.Пригадайте уроки з історії України, який устрій мала Подільська губернія: 3.Губернію очолював ----------------, якого обирав -------------- Повіти очолювали - ------------------, яких обирали - --------- Волость очолював --------------------, якого обирали----------- 4.Підкресліть назви населених пунктів нашого краю , що мали статус міста на початку ХХ ст..: Кам’янець – Подільський,Сатанів, Ярмолинці ,Проскурів, Летичів, Славута, Нова Ушиця , Стара Ушиця , Шепетівка, Ізяслав, Старокостянтинів. 5.Заповніть пропуски в схемі: Жителі міст ділилися на стани:
м.Проскурів 6.Прослухавши пояснення вчителя визначте, які галузі промисловості були найбільш поширені на території нашого краю: 7.Прочитайте про події революції 1905- 1907 рр на Поділлі, випишіть форми боротьби робітників та селян : «Першими на Поділлі застрайкували робітники металообробних підприємств Теофіполя, Кам’янця-Подільського, Дунаєвець, Городка. Їх підтримали залізничники Гречан, Проскурова, Шепетівки. В страйках взяли участь 15 тисяч чоловік. За робітниками піднялися селяни. Аграрний рух охопив Ізяславський, Старококостянтинівський, Новоушицький ,Кам’янецький повіти. Всього за період революції на Поділлі сталося 475 селянських виступів, під час яких селяни нападали на панські садиби, розбирали хліб, майно, здійснювали масові порубки у поміщицьких лісах, потрави на панських полях…» ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8.Прочитайте документ, як офіційно пояснювала влада події 1905-1907 рр в Подільській губернії? З доповідної записки неодмінного члена Подільського губернського в селянських справах Присутствія подільському губернатору 7 квітня 1905 року. «…Маю честь доповісти, що я об’їхав всі місцевості, охоплені заворушеннями, розмовляв з селянами, був присутнім на допитах повітовими справниками, вчиненими в селах Ушицького та Проскурівського повітів і прийшов до таких висновків, що причини виникнення безпорядків полягають у : …страйки фабричних робітників послужили прикладом для страйків в селах. Звістки про страйки фабричних робітників могли проникнути в села за допомогою газет, через мандрівників, які йдуть на поклон до святих місць, а може і осіб відомого напрямку, переодягнутих лише в мандрівниками. …звичайно, всі ці звістки про страйки не мали ніякого впливу , якби для цього не виявилося відповідного ґрунту… …все населення губернії знаходиться у край несприятливих матеріальних умовах. Офіційно визнано, що врожайність озимих хлібів на селянських землях в даний час не перевищує в середньому 55-60 пудів з однієї десятини: при такій врожайності надільні землі через свою мізерність не можуть забезпечити доросле населення навіть у продовольстві…» ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 9.Чому Ушицький, Летичівський, Кам’янецький та Проскурівський повіти було оголошено «Особливим районом охорони»? Які заходи тут проводила влада? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________ 10.Визначте характерні риси столипінської аграрної реформи : Селянський двір на поч. ХХ ст.. 11. Чи вплинула Столипінська аграрна реформа на життя селян Подільської губернії? Користуючись статистичними даними обґрунтуйте відповідь.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 12.Заповніть таблицю:
13. « …революція 1905-1907 рр значно активізувала національні змагання. В Україні широкого поширення набуває просвітницький рух. Однією з найбільш відомих організацій «Просвіти» стала Подільська, що виникла в Кам’янець - Подільському. Засновниками та найбільш активними її членами були К.Г.Солуха, В.К.Стиранкевич та С.М. Іваницький…» Визначте головні завдання цієї організації: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 14.Поділля , яке й раніше було однією з відсталих провінцій Російської імперії, під час І Світової війни опинилося в дуже важкому стані. Прочитайте текст та випишіть основні причини такого погіршення: «Близькість фронту, мобілізація значної частини робітників в труднощі, викликані нестачею сировини та палива призвели до скорочення виробництва на багатьох фабриках та заводах краю, тисового безробіття. Більшість промислових підприємств було пристосовано до потреб війни .Значна частина промислового устаткування була евакуйована . Ще гірше становище склалося в сільському господарстві. Тут в армію було мобілізовано майже половину працездатного чоловічого населення . В селах було реквізовано для потреб фронту половину коней, худоби. Все це призвело до різкого скорочення посівних площ губернії, зниження врожайності, занепаду тваринництва.» _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ворожі літаки над містом 15.Назвіть прізвище генерала зображеного на фото , яке відношення він мав до Поділля, та будинку зображеного на фотографії: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 16. Уважно прочитайте документ, про що він свідчить , з якими подіями пов’язане важке становище в краї? «8 червня 1915 року, був виданий наказ про евакуацію людей і всього майна в прифронтовій зоні . Це викликало серед населення паніку, яка призвела до знищення великої кількості майна, хліба,худоби. Вдруге подібний наказ оголошено 20 червня 1916 року,в ньому пропонувалося населенню знищувати врожай і бути готовими до ще більшого зубожіння подільських селян. У1916 році 60 % селянських дворів зовсім не мали худоби, а 40,2 % не мали корів. Прифронтовий характер краю викликав шалене зростання цін на промислові та продовольчі товари. їх ріст спричинив майже повну купівельну неспроможність простого люду. Таке становище - говорилося в протоколі Кам'янець - Подільської міської думи від квітня 1915 року, - загрожує міському населенню надзвичайно важкими наслідками. Згодом в місті може виникнути голод.» Кам’янець-Подільський 1914 р _______________________________________________________________________ Тема 2. Наш край у 1917 – 1922 рр. ґ 1 Прочитайте текст : «….На початку листопада 1917 року на засіданні Кам'янець - Подільської ради робітничих і солдатських депутатів, де були присутні представники революційних комітетів військових частин було прийнято рішення про розпуск органів Тимчасового уряду і Центральної Ради та встановлення в місті більшовицької влади. До кінця січня 1918 року радянську владу було проголошено на всій території краю, але вона проіснувала менше місяця.» Чому радянська влада протрималася на Поділлі так мало часу? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які події тут зафіксовані, аргументуйте відповідь: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3.Із спогадів української громадсько-просвітницької діячки Наталії Дорошенко-Савченко (1888-1974) «Був гарний весняний день1917 року. Маніфестанти Проскурова вишикувалися стрункими рядами, на чолі з управою. Весело лопотіли національні прапори на весняному вітрі, нашвидку зорганізований хор співав український гімн, «Заповіт» та інші патріотичні пісні. До маніфестації приєднувалося все більше й більше народу, так що коли прямували головною, Олександрівською вулицею, маніфестація набрала вже поважного вигляду. Учасники приєднувались до хору. На рогах вулиці пані в українських одягах причіпляли маніфестантам національні кокарди... Особливо зворушливо було бачити солдатів із українськими відзнаками, що дехто з них причіпляв до кашкетів.» Які почуття викликали революційні події в місцевого населення, чому? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 4.Пригадайте з історії України події , пов’язані окупацією території України австро-німецькими військами, прокоментуйте історичний документ: Заява хорунжого подільському губернському комісару про терористичний режим, встановлений айстро-німецькими окупантами в Летичівському повіті 22 квітня 1918 року «… По ліквідації всіх діл і справ Української армійської ради, приїхав я до дому з метою, щоб і на далі працювати на користь рідного краю, а зобачив, що при таких обставинах працювати неможливо : в повіті повне безладдя, пани що хотять, то і роблять, панської землі не засівають селяни, позаяк пани з поміччю австрійських військ арештовують всіх тих, котрі тільки що скажуть про землю…» 5.Вставте пропущені слова та дати в текст: 17 серпня_______ року гетьман Української Держави ________ затвердив схвалений урядом Закон про заснування _____________ Подільського державного українського університету. Ректором призначили 38 - річного київського професора Івана _______________. Уже восени 1919 року в університеті здобували освіту 1401 студент та 11 вільних слухачів. 6. Про які події свідчать ці факти : Влітку 1918 року на території краю діяло 88 партизанських загонів, 106 повстанських груп. Найактивніше діяли загони: Вовковинецький, Глібівський, Деражнянський, Дунаєвецький, Зіньківський, Ізяславський, Проскурівський, Шепетівський. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7. Складіть хронологічну таблицю зміни влади на Поділлі у 1918 – 1920рр.
8. Пригадайте з історії України «Кам’янецьку добу» української революції(див. фото).Про що свідчить поговірка того часу : «В поїзді Директорія - під поїздом територія» _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Керівники Директорії та Армії УНР. Кам'янець- Полільський, липень 1919 року. Сидять: Ф. Швепь, С.Петлюра, А.Макаренко. 9.Прочитайте уривок та позначте рік, коли відбулися ці події: «Червона Армія у липні оволоділа Летичевом, Проскуровом, Кам’янець-Подільським. Польські та українські війська відступили за Збруч і на території краю було відновлено радянську владу. Проте у вересні українські та польські війська завдали поразки Червоній Армії на річці Збруч, а до жовтня вийшли в район Летичева-Літина-Ялтушкова-Бару-Могилева-Подільського.» ____________________________________________________ Директорії залишає Кам 'янець - Подільський із значними цінностями. 10.Встановіть послідовність подій: А) 22 листопада бригада Григорія Котовського форсованим маршем вийшла із села Ванієвка, що біля Чорного Острова; Б) 1 травня до Кам’янця-Подільського прибув Симон Петлюра; В) Повстання почалося 15 лютого .Ревком ,усвідомлюючи поразку, покинув місто. Поразка повстання спричинила жахливий єврейський погром в Проскурові. Г) 1 травня в лісі біля села Майдан-Вербецький на Летичивщині був скликаний з’їзд командирів партизанських загонів Подільської губернії. _____ _____ _____ _____ 11. Визначте причини чому велика кількість селянства , особливо заможного, залишалися запеклим ворогом комунізму і продовжувала партизанську війну? Назвіть прізвища отаманів партизанських загонів Подільського краю ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 12. Дайте ствердну чи заперечну відповідь: А) Навесні 1923 року була проведена адміністративно-територіальна реформа. Введено районний поділ, створено райвиконкоми, проводилися губернські, окружні, районні з'їзди рад._________________ Б) Політика «воєнного комунізму,» зокрема продрозкладка, трудова і гужова повинності, запроваджені в роки громадянської війни, були полегшенням для селян, сприяли економічному розвитку.__________________ В) Уряд Петлюри з червня 1918 року знову переїздить до Вінниці, а потім Проскурова і Кам 'янця - Подільського. __________________________ 13.Уважно розгляньте фотодокументи, які роки вони відображають, для чого їх випускали, з якою метою? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
300-річчю Гетьманської столиці присвячується Мета: розширити знання учнів про рідний край, про місто, у якому живуть, навчаються, про людей, іменами яких пишається наш край;... |
Тема уроку ... |
«День народження суцвіття Краяни» Учень: Україна – це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна. Землю, де ми народилися, побачили і пізнали світ, почули колискову... |
Управління культури і туризму Другий випуск бібліографічного покажчика продовжує знайомити користувачів бібліотеки й усіх зацікавлених осіб з матеріалами про наш... |
Наш край в період мирної відбудови та нової економічної політики «воєнного комунізму». На Україні вона проходила з січня 1919 р по весну 1921 р. З одержаної панської землі в селян на потребу держави... |
Програма соціально економічного та культурного розвитку м.Іллічівська на 2006 рік ХVІІІ сторіччі. Наш край не обійшли своєю увагою племена скіфів, були тут грецькі поселення, генуезька колонія, кочували ногайські... |
Учений-літературознавець і фольклорист – етнограф. Учениця Учениця. Милий серцю волинський край! Край предковічних дубів, незайманих борів, таємничих озер із смарагдовими берегами |
Засідання літературної вітальні Лише поетів і прозаїків Полтавська, щедра талантами земля дала близько 500 геніїв. Полтавщина постійно притягувала до себе і інших... |
«Неповторний привабливий край на Дніпрі» Мета: Розширити та поглибити відомості учнів про рідний край – Дніпропетровську область та місто Дніпропетровськ; ознайомити з відомими... |
Буковина – край, де варто жити Мета: Вчити учнів з повагою ставитися до рідної землі; розширювати знання учнів про Буковину як культурний осередок української держави,... |