"Важкий підліток"


Скачати 177.14 Kb.
Назва "Важкий підліток"
Дата 21.02.2016
Розмір 177.14 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Основні виховні завдання класного керівника


  1. Вивчення індивідуальних особливостей учнів, їхніх інтересів та потреб.

  2. Формування дружного, організованого колективу, через активізацію форм індивідуального впливу та колективної виховної роботи.




  1. Орієнтація кожного учня на розвиток його нових психологічних можливостей: проектування особистості, організація та керування процесом її розвитку.

  2. Прищеплювання учням навичок планування діяльності на день, тиждень, місяць; навчання самозвітування; дотримання виконання свого плану, відповідальності за самозобов'язання.

  3. Поглиблення розуміння учнями змісту етичних норм і правил.

  4. Виховання позитивних рис характеру: обов'язковості, чесності, організованості, доброти, щирості, поваги до старших, співпереживання, вимогливості до себе.

  5. Сприяння розвитку мовної культури учня; вміння спілкуватися, висловлювати свою думку.

  6. Розвиток інтересу до навчання, формування потреби постійно активізувати свою пізнавальну діяльність.

  7. Формування потреби у громадській діяльності.

  8. Виховання бажання бачити прекрасне у природі, творах мистецтва, людських взаєминах.

  9. Виховання свідомої дисципліни, бережливого ставлення до державного
    і власного майна.




  1. Навчання методів підтримки доброго здоров'я, особистої гігієни.



  2. Залучення до виховання учнів їхніх батьків, громадськості.

СХЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ

роботи класного керівника

з колективом групи щодо профілактики відхилень

у поведінці учнів

  • Вивчення рівня розвитку класного колективу, стану успішності та дисципліни.




  • Вивчення взаємовідносин учнів між собою, з учителями та батьками.




  • Вивчення громадської думки, настроїв та традицій класного колективу.

  • Вивчення ступеня впливу на учнів неформальних лідерів та мікрогруп.




  • Вивчення ступеня впливу на учнів формального активу класу.




  • Вивчення індивідуальних психологічних якостей "важких" учнів.




  • Анкетування учнів на теми "Ваш клас", "Ви і Ваші вчителі", "Ви і Ваші батьки".




  • Анкетування учнів з відхиленнями у поведінці на тему "Важкий підліток".




  • Класні збори на тему "Морально-психологічний клімат у колективі та шляхи його оздоровлення" (за матеріалами анкетування).




  • Збори учнів з батьками, учителями на тему "Наші взаємини та їх вплив на успішність і поведінку учнів" (за матеріалами анкетування).




  • Засідання активу класу на тему "Про роль активу класу в профілактиці відхилень у поведінці учнів".




  • Здійснення активних форм роботи (диспутів, вікторин, літературних і тематичних вечорів, дискусій та ін), спрямованих на формування в учнів рис загальнолюдської моралі.




  • Проведення індивідуальної профілактичної роботи з учнями, що мають відхилення у поведінці, з неформальними лідерами та членами мікрогруп.

Методика соціально-психологічної самоатестації колективу

Кожен учень повинен дати оцінку колективу,

виходячи з критеріїв:

6 балів — всі члени колективу мають відповідну властивість;

5 балів — майже всі члени колективу;

4 бали — більшість колективу;

З бали — половина...

2 бали — меншість... 1 бал — майже ніхто... О балів — ніхто...

Оцінка властивостей:

  • Відповідальність — свідоме, сумлінне ставлення до навчання, до роботи.

  • Колективізм — прагнення вирішувати всі питання спільно, керуючись інтересами колективу.

  • Згуртованість -— єдність думок з важливих питань життя класу.

  • Організованість — доброчинні особисті стосунки членів колективу.

  • Компактність — ставлення до нових учнів, до інших колективів.

  • Відкритість — уміння розподілити обов'язки так, щоб досягти найбільшої ефективності в спільній діяльності.

  • Інформованість — добре знання всіма учнями стану справ своєї групи та один одного.


Знайти середнє арифметичне балів
Результативність. Три рівня розвитку колективу:

низький—до 3 балів;

середній — від 3 до 3,9 бала;

високий — більш ніж 3,9 бала.




Орієнтовна програма дослідження корекції поведінки учнів Впертість:

  • надмірна збудливість нервової системи сильними враженнями: перевтома, гнітючі переживання і т.д.;

  • потяг до самостійності і незалежності, спроба виявити власну волю;

  • звична форма поведінки дитини, що виросла в обстановці захвалювання;

  • форма протесту учня проти необґрунтованого придушення дорослими його самостійності.

Грубість:

  • відсутність поваги зі сторони дорослих;

  • переконаність, що грубість — невід'ємна риса дорослості; достатній розвиток вольових процесів.

Недисциплінованість:

  • енергія, яка не знаходить правильного виходу: вештання, неробство, безконтрольність.

  • неправильне розуміння моральних категорій типу «мужність, відвага, сміливість, воля».

Брехливість:

  • страх покарання; бажання привернути до себе увагу;

  • хибне розуміння суті дружби і товаришування.

Лінощі:

  • тактика батьків, яка полягає в оберіганні дітей від трудових зусиль;

  • наслідки постійної критики за недоліки в роботі.

Конфлікти, агресивність, бійки:

  • вороже взаємне ставлення;

  • небажання підкорятись поставленим вимогам;

  • фізичні вади організму.

Лихослів'я, докучання, переслідування, бойкот:

  • прояв своєрідної «моди поведінки»;

  • формування хибних цінностей в колективі.

Інтриги, донос:

  • бажання викликати повагу до себе певної частини ровесників (або вчителя); помста.

Зарозумілість, елітаризм:

  • неправильна організація громадського життя (у розподілі ролей);

  • штучне виділення окремих учнів;

  • наслідки виховання в сім'ї;

  • прояв фальшивих амбіцій.

Замкнутість, самоізоляція:

  • несміливість, невпевненість в собі, пасивність;

  • фізичні вади;

  • фрустрація;

  • наслідок застосування фізичних покарань.

Анкета "Знайомство"

1.__________________________________________________________

група, спеціальність

2.__________________________________________________________

прізвище, ім'я, по батькові, дата народження

3.__________________________________________________________

прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, або скільки років батькові

4.__________________________________________________________

прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, або скільки років матері

5.__________________________________________________________

брати (ім'я, скільки років, одружений)

6.__________________________________________________________

сестри (ім'я, скільки років, заміжня)

7.

яку школу і коли закінчив

8.

предмети, що давалися важко

9. В училище поступив тому, що ... ______________________________

  1. Проблеми, що мене турбують в даний час_______________________

  2. Твій улюблений предмет_____________________________________

  3. Який гурток (спорт. секцію ) ти б хотів відвідувати в училищі? ____________________________________________________________

  4. Твоє улюблене заняття в вільний час___________________________


Домашня адреса_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Методика незакінчених речень
(Методика "Сакса і Сіднея") з 10-18 років


  1. Моя спеціальність ...

  2. Моя сім'я ...

  3. Боюсь ...

  4. Гроші ...

  5. Моя мрія ...

  6. Навчання ...

  7. Мої сни ...

  8. Боротися ...

  9. Більше за все люблю ...

  10. Вдома ...

  11. Моя голова ...

  12. Діти ...

  13. Мене хвилює ...

  14. Смерть

  15. Мій вигляд ...

  16. Друзі

  17. Якби міг ...

  18. Мої плани ...

  19. Приховую ...

  20. Коли я думаю ...

ТЕСТ "Самооцінка особистості"

Набір якостей особистості
Акуратність, безтурботність, гордість, грубість, життєрадісність, турботливість, соромливість, заздрість, злопам’ятство, щирість, вишуканість, вередливість, легковірність, повільність, мрійливість, наполегливість, ніжність, невимушеність, нервовість, нерішучість, нестриманість, чарівність, образливість, обережність, поміркованість, чуйність, рішучість, педантичність, жвавість, розв’язність, самозабуття, стриманість, жалісливість, терпимість, боягузливість, захопленість, упертість, поступливість, холодність, ентузіазм.
Методичні вказівки до виконання дослідження самооцінки
Мета роботи: навчитися визначати самооцінку власної особи та самооцінку інших людей.

Використані матеріали: методика "Самооцінка особистості", що містить перелік 40 різноманітних якостей людини.

Хід роботи

  1. Одержати методику "Самооцінка особистості",

  2. Наведені в методиці якості поділяються, виходячи з оцінки
    людини, на ті, що вона вважає притаманними своєму ідеалу, та ті,
    які у його ідеалу відсутні (це складає перелік антиідеалу).

  3. В переліку "Мій ідеал" відмічаються якості, які, як вважає
    людина, є у неї.

  4. В переліку "антиідеал" відмічаються якості, яких у людини немає.

  5. Підраховується загальна кількість відмічених якостей як у першому, так і в другому переліку.

  6. Одержана сума ділиться на загальну кількість якостей (40).


Оціночна шкала

Якщо одержите коефіцієнт від 0,4 до 0,6 - значить, самооцінка адекватна. Ви самокритичні і не переоцінюєте себе.

Якщо одержите коефіцієнт від 0 до 0,4- це свідчить про недооцінку своєї особистості, про підвищену критичність.

Якщо коефіцієнт від 0,6 до 0,8 - це говорить про переоцінку своєї особистості, некритичне ставлення до себе.

СХЕМА

роботи класного керівника з колективом групи

з профілактики відхилень у

поведінці учнів

  1. Вивчення рівня розвитку колективу, стану успішності та дисципліни. Вивчення взаємовідносин учнів між собою, з учителями та батьками. Вивчення настроїв та традицій класного колективу.

  2. Вивчення ступеня впливу на учнів неформальних лідерів та мікрогруп. Вивчення ступеня впливу на учнів формального активу групи.

  3. Вивчення індивідуальних психологічних якостей "важких" учнів.

  4. Анкетування учнів на теми "Ваша група ", "Ви і Ваші вчителі", "Ви і Ваші батьки".

  5. Анкетування учнів з відхиленнями у поведінці на тему "Важкий підліток".

  6. Групові збори на тему "Морально-психологічний клімат у колективі та шляхи його оздоровлення" (за матеріалами анкетування).

  7. Збори учнів з батьками, учителями на тему "Наші взаємини та їх вплив на успішність і поведінку учнів" (за матеріалами анкетування).

  8. Засідання активу групи на тему "Про роль активу групи в профілактиці відхилень у поведінці учнів".

  9. Здійснення активних форм роботи (диспутів, вікторин, літературних і тематичних вечорів, дискусій та ін), спрямованих на формування в учнів рис загальнолюдської моралі.

  10. Проведення індивідуальної профілактичної роботи з учнями, що мають відхилення у поведінці, з неформальними лідерами та членами мікрогруп

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ БЕСІДИ, ВСТАНОВЛЕННЯ КОНТАКТНИХ ВІДНОСИН З ПІДЛІТКАМИ.

  1. Спокійний, доброзичливий тон.

  2. Починати розмову на нейтральну тему, ставлячи запитання таким чином, щоб підліток, відповідав "Так", "Згоден".

  3. Порушити розмову на потрібну тему, як би випадково, обговорити те що трапилось, підкресливши, що минулого не зміниш, а майбутнє попереду - воно в твоїх руках.

  4. Коректно висловити співчуття з приводу ситуації, що склалася.

  5. Знайти можливість поділитись чим-небудь дуже особистим - це зближує).

  6. Виразити, не пов'язуючи, "можливість допомогти, якщо потрібно.

  7. Ні в якому разі не зійти на нотацію осудження.

  8. Знайти можливість порадитись з підлітком з якого-небудь питання і уважно, серйозно вислухати пораду та навіть погодитись.

  9. При повторній бесіді поступово перейти на «Ми». Ми зробимо, ми подивимось, ми подумаємо разом.

  10. Намагайтесь не розтягувати перші бесіда з підлітком, не нав'язуйте йому себе, зробіть так, щоб він чекав наступної зустрічі.

  11. Не спішіть виконувати його прохання і доручення (підлітки намагаються з нашої зустрічі знайти вигоду, вони нерідко вимагателі.

  12. При учнях ніколи нічого не записувати, а після зустрічі заповніть щоденник психолого-педагогічних спостережень.

Оперативна діагностика соціально-психологічної атмосфери колективу (за Ф. Фідлером)

Лист відповідей.



Інтерпретація:

Діагностична шкала, запропонована Ф. Фідлером, дозволяє оперативно діагностувати соціально-психологічну атмосферу колективу Відповідь на 10 пунктів шкапи оцінюється зліва направо від 1 до 10 балів. Чим лівіше розташований знак "+", тим нижчий бал, тим сприятливіша психологічна атмосфера в групі. Підсумковий показник коливається від 10 (найвища позитивна оцінка) до 80 (найнесприятливіша атмосфера).

Згуртованість колективу постає як динамічна характеристика процесу розвитку внутрішньо колективних зв'язків, котрі треба вивчати на трьох рівнях:

  1. рівень емоційної привабливості групи (поверхневий рівень),

  2. рівень ціннісно - орієнтаційної єдності,

  3. рівень сталості групи до деструктивних, руйнівних впливів.


Цілком очевидно, що згуртованість являє собою ознаку колективу тільки в поєднанні зі спрямованістю на досягнення соціально значущих цілей.

ПРОГРАМА ВИВЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ УЧНЯ.

Загальні дані про учня. Рік і місце народження. Умови проживання. Стосунки з батьками та майстром, класним керівником. Ставлення батьків до учня. Умови виховання в сім'ї. Які питання сімейних стосунків найбільше хвилюють учня. Хто у членів сім'ї найбільшим авторитетом для нього, чию думку він більше ціну.

Мііиіґрчі іьті ііиҐіуіпппі умиті гі.і» / ( (но.'іжсі . м.пішік 11, лііьі.і мнце роСхмм бліі.мк )

Ставлення батьків до виховання в сім'ї, до дітей, іпагмнни між членами сім'ї. Загальнофізичний розвиток, стан здоров >і. тип нервової системи Навчально - виробнича діяльність.

Стан успішності, які оцінки переважають Загальнорозумовий розвиток ( світогляд, начитанісіь.). Розвиток мови ( чапис слів, уміння виеловитти думку

Здібності до навчання ( як вдаться засвоєння навчального матеріалу, технічпне мислення, розвиток пам'яті). Старанність і оріанізованість у навчальній робочі.

До яких предметів учень проявляє інтерес ( загальнотехнічних. гуманітарних, загальноосвітніх ). інтерес до знань ( вчиться з інтересом, без інтересу, праявлж: інтерес до окремих дисциплін ). чи достатня загальноосвітня шкільна підготовка для засвоєння програми професійно-технічного закладу. Характер мислення і мови.

Уміння мислити, аргументувати, відстоювати свої погляди й переконання, критично ставитися до негативних фактів вчинків, спроможність робити самостійні висновки. Мова учня: ясність, емоційність, словарний запас, та ін. Ставлення до праці:

Як проявляс себе учень у різних видах праці: працездатність, активність, ініціативність, самостійність.

Ставлення до різних видів праці: навчальної, виробничої, господарсько - побутової, громадсько корисної.

Наявність трудових умінь і навиків. Прояв зацікавленості до виробничого навчання, вміння доводити розпочату справу до кінця.

Спеціальні здібності та інтереси. 'Зацікавленість наукою, технікою, літературою, мистецтвом, спортом. Як проводить вільний час. Читацькі запити та й інтереси. Ставлення до технічної творчості. Заняття спортом. Музика і живопис у житті учня.. Участь у гуртках художньої самодіяльності й технічної творчості. Стабільність інтересів.

Дисциплінованість. Знання правил поведінки і вимог режиму навчального закладу та їх виконання

Наявність навиків і івичок і культури поведінки. Організованість на уроках і перервах. Виробнича дисципліна Ввічливість зі старшими і товаришами. Акураиність у щоденному житті. Які порушення правил поведінки і моральних норм часто допускаг учень.

Громадська спрямованість і активність. Інтерес до життя навчальної групи і навчального закладу, молодіжних організацій і об'гднань. участь у громадській роботі Уміння сумлінно доводити почату справу до кіпця, залучати до роботи інших, керувати товаришами й органами учнівського самоврядування, підкорятися їм

Взаємини ч колективом. Ставлення до товаришів, наявність авторитету і поваги серед учнів групи. Чи задоволений своїм становищем \ колективі і яке місце хотів би зайняти. Наявність громадських доручень. Наявність друзів і що для ньою г основою дружби. Ставлення до успіхів і невдач колективу та його членів.

Основні риси особливості учня. Світогляд, ідейність, національні почуття. Спрямованість ідеалу учня, його бажань і потреб. Мотиви навчально- виробничої і громадської роботи. Наявність моральних якостей, притаманних кращим представникам українською народу. Вольові риси характеру: цілеспрямованість, самостійність, принциповість, рішучість, самокритичність та інш. Вольові якості. Темперамент учня, його емоційно-почуттсва сфера.

СХЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ

роботи класного керівника, майстра в/н

з колективом групи по профілактиці відхилень

у поведінці учнів

Вивчення рівня розвитку класного колективу, стану успішності та дисципліни.

Вивчення взаємовідносин учнів між собою, з учителями та батьками. Вивчення громадської думки, настроїв та традицій класного колективу.

Вивчення ступеня впливу на учнів неформальних лідерів та мікрогруп.

Вивчення ступеня впливу на учнів формального активу класу.

Вивчення індивідуальних психологічних якостей "важких" учнів.

Анкетування учнів на теми "Ваш клас", "Ви і Ваші вчителі", "Ви і Ваші батьки".

Анкетування учнів з відхиленнями у поведінці на тему "Важкий підліток".

Класні збори на тему "Морально-психологічний клімат у колективі та шляхи його оздоровлення" (за матеріалами анкетування).

Збори учнів з батьками, учителями на тему "Наші взаємини та їх вплив на успішність і поведінку учнів" (за матеріалами анкетування).

Засідання активу класу на тему "Про роль активу класу в профілактиці відхилень у поведінці учнів".

Здійснення активних форм роботи (диспутів, вікторин, літературних і тематичних вечорів, дискусій та ін), спрямованих на формування в учнів рис загальнолюдської моралі.

Проведення індивідуальної профілактичної роботи з учнями, що мають відхилення у поведінці, з неформальними лідерами та членами мікрогруп.

Завдання на психологічну спостережливість

Мета: Вивчення ступеня осмислення учнями структури між особистісних стосунків у групі.

Хід виконання: Психолог (учитель) звертається до учнів: "Де б вам не довелось працювати або вчитись, ви будете вступати в певні між особисті стосунки з людьми. Щоб вони були для вас сприятливими, кожному необхідно навчитися правильно їх оцінювати, навчитися розуміти своє відношення до однокласників і їхнє ставлення один до одного і особисто до вас. Завдання, яке належить вам виконати, показує, наскільки правильно ви вмієте розбиратись у взаємостосунках з ровесниками. На дошці список вашої групи за алфавітом. Кожне прізвище має свій порядковий номер. Підпишіть свій аркуш і накресліть на ньому 4 кола. В них треба розмістити прізвища всіх своїх однокласників згідно з їх статусом у групі, який вони, з вашої точки зору, займають. При цому небійтесь помилки. Йдеться про вашу думку, а вона, безумовно, може бути суб"єктивною. Номери прізвищ однокласників, яким симпатизує переважна більшість учнів, розташуйте в центральному колі малюнка, тих, кому симпатизує більшість - в друге коло, тих, кому симпатизують тільки де які, - в третє коло, тих, хто не користується сипатією, - в четверте коло. Не заудьте роставити і свій номер у відповідне місце малюнка. Після цого об"єднайте ноери однокласників, взаємостоунки яких ви знаєте, відповідними лініями: пряма лінія означає, що ці підлітки взаємосимпатизують один одному,лінія з стрікою - симпатія без взаємності. Не забудьте позначити своє ставлення до однокласників і їхнє - до вас.

Після виконання завдання побудована кожним ауто соціограма (заповнені концентричні кола) співставляються з соціограмою, яка одержана в результаті проведення соціометрії.

Цей метод дозволяє:

  1. Оцінити загальний рівень сформованості колективу.

  2. Виявити місце кожного учня в системі між особистісних стосунків і
    ступінь його задоволення ними.

  3. Виявити самооцінку особистості учня (адекватна, занижена, завищена).
    Все це дає вчителю можливість більш ефективно вирішувати завдання,

пов'язані з формуванням як колективу в цілому (наприклад, створення позитивно психологічного клімату), так і з вихованням окремих учнів.

За допомогою адаптованої методики К.П. Томаса, американського соціального психолога, визначаються типові способи реагування учнів на конфліктні ситуації. Це допомагає вчителю правильно будувати взаємовідносини з тим чи іншим учнем. Методика дозволяє виявити, наскільки учень схильний до суперництва та співпраці в групі, наскільки він вміє уникати конфліктів або, навпаки намагається їх загострити, ця методика дозволяє оцінити і ступінь адаптації кожного учня до спільної діяльності.

ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА

НА ДОПОМОГУ КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ.

Рекомендації до плану виховної роботи з навчальною групою: які форми практичного співробітництва психолога з класним керівником і учнями можна включити в план.

  1. Серія класних годин на тему: «Як навчатись і працювати ефективно?» ( з
    практикумом).

  2. Психолого-педагогічні бесіди (епізодичні або циклом на запит класного
    керівника).

  1. Організація самоврядування як основа психологічного клімату в групі.

  2. Аналіз і формування якостей особистості («Пізнай себе»).

  1. Самовдосконалення характеру і особистості через вивчення особистостей
    визначних людей.

  2. Бесіди з циклу «Про дуже особисте» (юнацька любов, дружні зв'язки,
    закони взаєморозуміння.

  3. Бесіди про самооцінку особистості, подолання ситуативної тривожності,
    підвищення впевненості в собі.

  1. Розвиток пам'яті, мислення, уваги (конкретні поради).

  2. Вирішення конфліктних ситуацій і рольовий тренінг.

10.Тести для опитування вивчення особистості учня, психологічного

мікроклімату в групі.

11. Тренінг по самооцінці і достовірності самоаналізу. 12.Спілкування, вміння слухати і говорити, бар'єри при спілкуванні. ІЗ.Міжособистісні відносини юнацтва. 14.Розмова про важливе (етикет на кожен день). 15.Я в оточенні групи (практичне заняття - «Соціометрія»).

Для того щоб вивчення особистості учня носило системний характер, необхідно мати планкарту вивчення структурних компонентів особистості учня.

Оперативна діагностика соціально-психологічної

атмосфери колективу



Індекс групової згуртованості Сидора

Дана шкала складається з 5 розділів (питань). Кожна відповідь оцінюється певною кількістю балів, вказаних в дужках. 1. Як ви оцінюєте свою належність до групи?

а. Відчуваю себе членом групи, часткою колективу (5).

б. Беру участь у всіх заходах групи (4).

в. Беру участь в деяких заходах, але не беру участь інших (3).

г. Не відчуваю себе членом колективу (2).

д. Тримаюсь відокремлено в групі (1).

є. Не знаю, вагаюсь відповісти.

2. Чи перейшли б ви при можливості навчатися в інше училище (без змін
умов навчання)?


а. Так, дуже хотів би перейти (0).

б. Швидше перейшов би, ніж залишився (2).

в. Не бачу ніякої різниці (3).

г. Швидше залишився у своїй групі (4).

д. Дуже хотів би залишитися в своїй групі (5).
є. Не знаю, вагаюся відповісти (1).

3. Які взаємостосунки між членами вашої групи?

а. Кращі, ніж в іншій групі (5).

б. Кращі, ніж в більшості груп (4).

в. Приблизно такі, як в більшості груп (3).
д. Гірші, ніж в будь-якій групі (1).

є. Не знаю (1).

4. Які взаємостосунки групи з майстром в/н ?
( Див. а - є ).

5.Які взаємостосунки з класним керівником ?

( Див. а - є ).

Підсумковий показник від 5 (дуже негативна оцінка групи) до 5 балів (дуже висока оцінка привабливості групи).

Схожі:

"Важкий підліток"
Формування дружного, організованого колективу, через активізацію форм індивідуального впливу та колективної виховної роботи
Вашій дитині вже 13 чи 14 років. Як часто у ваших стосунках виникають непорозуміння?
Як часто у ваших стосунках виникають непорозуміння? Чи завжди ви розумієте своє дитя, а воно вас? Майже в кожній родині, де росте...
Моя майбутня професія психолог
Однак зараз розумію, що це дуже важкий шлях, тому що на тебе будуть дивитися як на взірець і в майбутньому я зобов’язаний показувати...
Федір Достоєвський. Біографія
В одній з чорнових нотаток до роману «Підліток» Достоєвський писав: «Є діти, які з дитинства вже замислюються над своєю сім'єю, з...
Навчально-виховний захід брейн-ринг “ Підліток і право ” Мета
Мета: узагальнити та поглибити знання учнів з правознавства, розвивати навички роботи в групах; застосовувати набуті знання в конкретних...
Народні назви: німиця чорна, люлюк, куряча сліпота, зубовник, дурноп'ян
Насіння дрібне, ниркоподібне, сітчасто-ямчасте, сіро-бурого кольору. Свіжа рослина має важкий, дурманний запах, що при сушінні майже...
Уроку Учитель
Учитель. Кажуть, добре шукає той, хто знаходить, і знаходить те, що потрібно людям. Одні зводять величні споруди, інші відкривають...
Формування моральних якостей учнів
Завдання літератури – формувати духовне багатство людства, творити ідеали на засадах гуманізму і добра. Час, в який живемо ми, надзвичайно...
Програма корекційно розвивальних занять для учнів перших класів Я першокласник
Без адаптації неможлива соціалізація – щоденний процес входження дитини у нові соціальні ситуації, у нові системи взаємодії з оточенням....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка