|
Скачати 42 Kb.
|
Чернявська Ю. Ю. Розвиток медіа-освіти у Великобританії // Педагогічна газета. – 2003. - №12 (113). – С.8Розвиток медіа освіти у ВеликобританіїМедіа освіта (від англійського media education) – це освіта, орієнтована на здобуття учнями знань про комунікації та засоби масової інформації, вміння їх застосовувати для набуття знань та творчого самовираження, розвитку критичного мислення, вміння ефективно організовувати процес здобуття та використання інформації, оцінити та забезпечити інформаційну безпеку. Основна мета медіа освіти – підготувати нове покоління до життя у сучасному інформаційному суспільстві, до сприйняття різної інформації, навчити людину розуміти її та усвідомлювати наслідок впливу на психіку, оволодівати засобами спілкування на основі невербальних форм комунікації за допомогою технічних засобів та новітніх інформаційних технологій”. Медіа освіта як педагогічна галузь переплітається з такими галузями гуманітарного знання, як мистецтвознавство (кінознавство, літературознавство, театрознавство); історією (історія світової художньої культури і мистецтва); культурологією; психологією (психологія мистецтва, художнього сприйняття, творчості). Все це відповідає потребам сучасної педагогіки у розвитку особистості, розширює спектр методів та форм викладання. Комплексне вивчення преси, кінематографу, телебачення, відео, Інтернету, віртуального світу комп’ютеру (синтезуючі риси практично з усіх традиційних мистецтв) допомагає виправити певні недоліки традиційної художньої освіти як одностороннє, ізольоване один від одного вивчення літератури, музики, живопису, відособлене розгляд форми (так званих «виразних засобів») і змісту при аналізі конкретного художнього твору. Історія медіа освіти у Великій Британії, як і в інших країнах світу, нараховує декілька десятиліть. Медіа освіта була “рухом”, шукаючи місце у шкільних навчальних планах шкіл та колежах. На початку 1960-х років збільшилась кількість вчителів та лекторів, які були зацікавленні у викладанні форм мас медіа, це фільми, телебачення, радіо, газети й журнали. Педагоги стверджують, що особливо ефективним застосування медіа освіти у навчальних процес відбувається тоді, коли учень, або студент сам створює елементи медіа культури, розробляє та застосовує їх у повсякденному житті. Значні досягнення у теорії та практиці медіа освіти з’явились на початку 1970-років, коли “рух” став частиною освітньої політики Великої Британії. Цей “рух” почався з т.зв. кіно освіти, а потім охопив більш широкий спектр засобів, до яких увійшли преса, телебачення та Інтернет. У Британії існують організації, які займаються різними проблемами медіа освіти. Серед них можна виділити Британський кіноінститут (British Film Institute –BFI), який був заснований урядом у 1933 році. В інституті існує відділ освіти, який має велику колекцію книг (41000 примірників на 15 мовах), які стосуються медіа культури. У 1998 році при патронажі уряду департаменту культури Британського кіноінституту було створено Робочу групу по кіно освіті (Film Education Working Group), яка займається дослідженням діяльності кіно/медіа освіти. З Британським кіно інститутом співпрацює впливова організація (Film Education), яка займається програмами, які пов’язані з підготовкою методологічних рекомендацій та посібників для вчителів. Медіа освіта інтенсивно розвивається і в Шотландії, де були створені з цією метою Шотландську кіно раду (Scottish Film Council –SFC) та Шотландську Асоціацію медіа освіти (Association for Media Education in Scotland –AMES). У 30-ті роки ХХ століття британська медіа освіта (хоча, у ті роки цей термін не використовувався, а мова йшла про навчання з застосуванням засобів масової інформації – кіно, радіо, преси), розвивалось у напрямі протистояння шкідливому впливу медіа. У 1960 роки, під впливом французької теорії “авторського кінематографу”, медіа освіта в Об’єднаному Королівстві була направлена на вивчання “медіа як популярної культури”. Починаючи з 60-х років, медіа культура почала вивчатися у багатьох британських університетах. Глобальні зміни відбулися лише у 1988-1989 рр., коли з ініціативи Британського кіно інституту медіа освіта вперше стала складовою частиною національних учбових планів в Англії та Уельсі. При цьому найбільш ефективним шляхом медіа освіти було визнано інтеграційний підхід. Вивчання медіа культури передбачалось в рамках такої обов’язкової дисципліни початкової та середньої школи, як “Англійська мова” ( у віці з 11-16). Взагалі, передбачалось, що медіа культура почне вивчатися і на інших уроках ( іноземна мова, історія, мистецтво, музика, точні науки). Однак, виявилося, що багато вчителів ставилося до нововведення без особливого ентузіазму. А саме тому, британський уряд двічі ( у 1992 та 1993 рр.) намагався виключити елементи медіа освіти зі шкільних учбових планів. Таким чином, у 1993 році позиції медіа освіти в англійських школах були ослаблені. В них ігнорували такі важливі ключові аспекти, як “репрезентація”, “аудиторія” та “агентство”. Однак, вже у 1995 році 30 000 британських школярів вибрали предмет “Медіа” для складання іспитів. Медіа тексти почали вивчатися “ за допомогою практичних вправ, дискусій, дослідницьких завдань, поставлених у контексті з реальними функціями медіа в суспільстві”. На відмінність від Канади чи Австралії, частка вивчення медіа культури в інтегрованих заняттях британських шкіл ще не занадто висока. У цьому зв’язку, один із ведучих британських медіа педагогів Є.Харт переконаній, що медіа освіта повинна ще більш активно впроваджуватися в учбовий процес, так як “нова грамотність”, потребує, щоб учень вивчав “метамову”, яка дозволяє їм розмовляти про медіа. Британська система медіа освіти передбачає мінімум медіа грамотності на рівні початкової школи (медіа освіта інтегрована в уроки англійської мови, і використовується матеріал друкованих текстів). Серед медіа курсів, які учні вибирають - Film & Media Studies, Media Studies і медіа освіту на просунутому рівні - Media Studies Advanced. Сучасний розвиток британської медіа освіти показує, що незважаючи на розходження підходів в Об’єднаному Королівстві існує ясне розуміння того, що медіа грамотність у ХХI столітті настільки ж необхідна для людини, як і традиційна грамотність. Важливим є застосування елементів медіа освіти і у нашій країні, адже ми не стоїмо осторонь процесів, що відбуваються у світі. Сьогодні, коли інформація відіграє значну роль у житті людини, молодь та діти є особливо чуттєвою аудиторією. Завдання педагогів – правильно спрямувати навчальний процес на ефективне, позитивне сприйняття та застосування інформації, здобуття учнями вмінь та навичок інформаційної культури та поведінки, що необхідно сучасній людині. |
Позитивні зрушення системи освіти Великобританії в другій половині... Резюме: аналізується шлях розвитку британського освітнього процесу в XX-му столітті від елітарного до масового, потокового; підкреслюється... |
Тема: Велика Британія Обладнання: відеокасета «Екскурсія по Європі», підручник, політична карта світу, графіки, діаграми підготовлені учнями для доповідей,... |
Економіко-географічна характеристика Великобританії Мета: сформувати в учнів систему знань про основні економіко-географічні характеристики Великобританії; вдосконалити практичні навички... |
Вчитель інформатики, КЗО «Олександропільська СЗШ І-ІІІ ступенів Солонянської... Головне управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації |
СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ... |
ФЕДЕРАЛЬНІ СВЯТА У США І ВЕЛИКОБРИТАНІЇ Упродовж року американці відзначають 10 федеральних свят, які є вихідними днями. |
Про стан підготовки закладів освіти області Розвиток світового і, зокрема, європейського освітнього простору вимагає від української освіти адекватної реакції на процеси реформування,... |
ГАРЯЧИЙВ І СНИК №116 Спільна ініціатива УНІАН, Міжнародного фонду «Відродження», Громадської коаліції «Новий вибір-2004», медіа-центру «Кандидат» |
ГАРЯЧИЙВ І СНИК №112 Спільна ініціатива УНІАН, Міжнародного фонду «Відродження», Громадської коаліції «Новий вибір-2004», медіа-центру «Кандидат» |
Немирівська райдержадміністрація Відділ освіти Бугаківська СЗШ І-ІІ... ... |