1 курс
Історія Стародавнього Сходу СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 1
Тема: ГРЕЦЬКА МІФОЛОГІЯ.
2 год.
ПЛАН:
Грецька міфологія: характерні особливості, джерела вивчення.
Створення світу за міфами Древньої Греції.
Створення людини за міфологією.
Олімпійські боги: народження, ієрархія, іпостасі, характери і взаємини.
Спільне і відмінне в єгипетській і грецькій міфології.
Основні поняття: міф, докласичний (доолімпійський) період, класичний (олімпійський) період, антропоморфність, міксантропічність, хтонічні сили, олімпійські боги, гекатонхейри, циклопи, гіганти, титани, титаномахія, гігантоманія, герої.
ЛІТЕРАТУРА:
Евсюков В.В. Мифы о мироздании. Вселенная в религиозномифологическом представлении. - М., 1986.
Лосев А.Ж. Античная мифология в ее историческом развитии. - М., 1957. Мифы Древней Греции. Герои Эллады. - Екатеринбург, 1992.
Арський Ф.Н. У країні міфів. - K., 1971.
Підлісна Г.Н. Антична література. - K., 1992.
Кун М.А. Міфи Древньої Греції. - K., 1993.
Кун H.A. Легенды и мифы Древней Греции. - М., 1975, 1986, 1989, 1998. Герои Эллады: из мифов Древней Греции. - М., 1988.
Міфи Давньої Греції. - K., 1977.
Мифы Древней Греции. - М., 1993.
Мифы и легенды древних греков. - М., 1998.
Тахо-Годи A.A., Лосев А.Ф. Греческая культура в мифах, символах и терминах. - М., 1999.
Тахо-Годи А. А. Греческая мифология. - М., 1989.
Парандовський Я. Міфологія Греції і Риму. - K., 1975.
Петискус А.Г. Боги и легенды Олимпа: энциклопедический путеводитель по мифам Греции и Рима. - М., 2000.
Мифологический словарь. - М., 1990.
Словарь античности. - М., 1991.
композиційне формально виражене - залежить від стилю, підстилю, жанру тексту, його змістової інформації17.
Лінійність тексту забезпечує послідовність його викладу. Нині текст перетворюється на гіпертекст.
Гіпертекст - це фрагменти знань, зафіксовані в писемному чи електронному вигляді і пов ’язані між собою вибірковими відношеннями за допомогою певних технологій.
Інформативність тексту забезпечує передачу не лише мовних, але й екстралінгвістичних знань. Тексти в різних комбінаціях можуть містити такі види змістової інформації:
фактологічну - емпіричний рівень пізнання;
концептуальну і гіпотетичну - теоретичний рівень пізнання;
методичну - опис способів і прийомів засвоєння інформації;
естетична - оцінка, передача емоцій, почуттів;
інструктивна - орієнтація на певні дії1.
Завершеність тексту - це змістове і структурне вираження задуму автора.
ПРАКТИЧНИЙ БЛОК
Практичне заняття 1.1.
Мовні норми
Поняття мовної норми.
Класифікація мовних норм.
Типові порушення мовних норм у фаховій мові.
Література
Основна:
Бабич Н. Д. Практична стилістика і культура української мови. - Львів: Світ, 2003.
17 Л.І. Мацько, Л.В. Кравець. Культура української фахової мови: Навч. посіб. - К.: ВЦ «Академія», 2007. - с. 33-36.
Жовтобрюх В. Ф., Муромцева О. Г. Культура мови вчителя: Курс лекцій. - Харків: Гриф, 1998.
Культура фахового мовлення / За ред. Н. Д. Бабич. - Чернівці: Книги - XXI, 2005.
Мацюк 3., Станкевич Н. Українська мова професійного спрямування: Навчальний посібник. -К.: Каравела, 2008.
Додаткова:
Антисуржик. Вчімося ввічливо поводитись і правильно говорити. -Львів: Світ, 1994.
Волощак М., Сербенська О. Актуальне інтерв’ю з мовознавцем: 140 запитань і відповідей. - Львів: Світ, 2001.
З.Іванишин В., Радевич-Винницький Я. Мова і нація. - Дрогобич: Відродження, 1994.
Культура мови на щодень / Н. Дзюбишина-Мельник, Н. Дужик, С. Єрмоленко та ін. - К.: Довіра, 2002.
Пономарів О. Д. Культура слова: Мовностилістичні поради. - К.: Либідь, 1999.
Питання для самоперевірки
У чому полягає сутність мовної норми?
Які структурно-мовні типи норм виділяють в українській мові?
Які норми регулюють правильність написання слів? Наведіть приклади.
Що регулюють орфоепічні й акцентуаційні норми? Відповідь проілюструйте.
Що таке норми морфологічні?
Що вам відомо про синтаксичні норми?
Незнання яких норм спричиняється до помилок у вживанні розділових знаків?
Які норми регулюють вибір слова або синтаксичної конструкції відповідно до умов і мети спілкування?
Що регулюють лексичні норми?
Які помилки найчастіше трапляються в професійному мовленні?
Практично зорієнтовані завдання Завдання 1. Вимовте наведені слова з правильним наголосом. Якщо можливі два наголоси, поясніть їх функції (смислорозрізнювальна, форморозрізнювальна). Навчання, завдання, каталог, псевдонім, черговий,
одинадцять, новий, алфавіт, апостроф, виразний, помилка, атлас,
вершковий, український, прошу, типовий, адже, бюлетень, громадянин,
квартал, позаторік, феномен, разом, знання, викидати, жалоба, позначка,
роки, помилок, запал, мережа, ласо, користь.
Завдання 2. Випишіть у першу колонку слова з дублетним наголосом, у другу слова, в яких наголос виконує смислорозрізнювальну функцію.
Завжди, відомість, білизна, вигода, вершковий, заголовок, тепло,
брати, дзвони, типовий, простий, поверх, милувати, фарфор, об’єднання,
запал, деревина, користувач, малиновий.
Завдання 3. Прочитайте подані слова, визначте, в яких із них допущено порушення норм вимови.
[Розказати], [дзвеин'іти], [розумниї], [легк'іс'т], [кнйжц'і], [доц'.і],
[в'ітчйзна], [беисшумно], [с'м'ует'с'а], [а]акже], [групка], [спиена],
[розжарити], [гудзиек], [в'іла].
Завдання 4. Утворіть від іменників-назв міст прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий) і назви їх жителів.
Біла Церква, Бориспіль, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Кіровоград,
Овруч, Ямпіль, Кременчук, Липецьк, Луцьк, Миргород, Ніжин, Прилуки,
Суми, Вінниця, Умань.
Завдання 5. Утворіть, якщо можна, форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників. Вкажіть, які помилки трапляються при їх утворенні.
Німий, демократичний, розумний, жовтогарячий, височенький, босий, північний, довгий, широкий, вечірній, зрілий, чудовий, незрадливий, важливий.
Завдання 6. Провідміняйте числівники 1986, 894, 7543, семеро, 3/5.
Завдання 7. Визначте рід іменників, аргументуйте свій вибір.
Степ, ступінь, Сочі, УНР, денді, леді, журі, візаві, шосе, шампунь,
вуаль, Сибір, біль, кенгуру, поні, рантьє, АТС, райвно, мігрень, розкіш, туш, продаж, гризлі, депо, івасі, аташе, інкогніто, кімоно, Хоккайдо, Палермо, цеце, монпансьє, салямі, Колорадо, Папуа, Ай-Петрі, ВАК, БЮТ.
Завдання 8. Запишіть словосполучення українською мовою.
По вине студента, проректор по научной работе, по многим
причинам, по приказу ректора, называть по имени, садиться по местам, проживать по улице, отсутствовать по болезни, по найменьшей мере, при исполнении обязательств, при всякой погоде, при громких аплодисментах, в двух километрах от города, с большим трудом, поговорить по душам, благодаря вам, на протяжении трех лет, по окончании работы, по киевскому времени, по техническим причинам.
Завдання 9. Запишіть подані іменники у формі родового відмінка однини. Поясніть закінчення.
Проект, журнал, телефон, факультет, протокол, апарат, автобус,
інститут, листопад, Рим, учитель, звіт, контроль, гараж, коридор, футбол, Лондон, Буг, січень, сектор, мед, будинок, хокей, термін, графік, пояс, документ, акт, мільйон, міст, текст.
Завдання 10. Запишіть правильно подані слова. Поясніть їх правопис.
Де/не/де, з/під/споду, в ряди/годи, в/основному, по/одному, на/швидку, час/від/часу, по/третє, до/речі, на/яву, на/гора, кінець/кінцем, перекоти/поле, альфа/промені, стоп/кран, пасажиро/кілометр, мікро/аналіз, міні/футбол, суспільно/небезпечний, суспільно/політичний, всесвітньо/відомий, військово/ полонений, народно/демократичний, всесвітньо/історичний, ракетно/будівний.
Завдання 11. Відредагуйте словосполучення.
Відповідно з розпорядженням директора, згідно вказівки директора, навчатися по вихідних, називати по імені, приймати до уваги, бути відсутнім протягом тижня, відпустка по хворобі, вірне рішення, багаточисельна аудиторія, підводити підсумки, діючий правопис, існуюча
мережа, існуючий порядок, слідуюче питання, такі міроприємства, являтись студентом, приступити до обговорення.
Завдання 12. Виправте помилки:
У святкуванні сторічного ювілею університету взяло участь двоє міністрів. Ректор виступив перед семистам студентами. Головуючий оголосив порядок денний зборів. У цьому міроприємстві брали участь співробітники університету і викладачі. Ми зустрінемося у червні місяці. В українській мові вимова не завжди співпадає з написанням. У слідуючий раз ми більш детальніше обговоримо це питання. Ювіляра привітали з шестидесятиріччям.
Пошуково-дослідницькі завдання
Завдання 1. Користуючись словником паронімів, поєднайте подані
слова із словоформами, поданими в дужках, узгодивши, де потрібно, граматичні форми.
Виконавський/виконавчий (дисципліна, лист, комітет, мистецтво, влада); гармонійний/гармонічний (розвиток, коливання, стосунки, ряд); діалектний/діалектичний (особливості, єдність, мовлення, розвиток); естетичний/естетський (смак, манера, задум, принципи); житейський/житійний (суєта, література, мудрість);
змістовий/змістовний (багатство, урок, відповідь, зв ’язок); комунікативний/комунікаційний (роль, засіб, шлях); ділянка/дільниця (лікарська, землі, виборча, ниркова).
Творчі завдання
Завдання 1. Прорекламуйте один із відомих Вам посібників, присвячених питанням культури мови, і аргументуйте доцільність його використання при вивченні дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)».
Жовтобрюх В. Ф., Муромцева О. Г. Культура мови вчителя: Курс лекцій. - Харків: Гриф, 1998.
Культура фахового мовлення / За ред. Н. Д. Бабич. - Чернівці: Книги - XXI, 2005.
Мацюк 3., Станкевич Н. Українська мова професійного спрямування: Навчальний посібник. -К.: Каравела, 2008.
Додаткова:
Антисуржик. Вчімося ввічливо поводитись і правильно говорити. -Львів: Світ, 1994.
Волощак М., Сербенська О. Актуальне інтерв’ю з мовознавцем: 140 запитань і відповідей. - Львів: Світ, 2001.
З.Іванишин В., Радевич-Винницький Я. Мова і нація. - Дрогобич: Відродження, 1994.
Культура мови на щодень / Н. Дзюбишина-Мельник, Н. Дужик, С. Єрмоленко та ін. - К.: Довіра, 2002.
Пономарів О. Д. Культура слова: Мовностилістичні поради. - К.: Либідь, 1999.
Питання для самоперевірки
У чому полягає сутність мовної норми?
Які структурно-мовні типи норм виділяють в українській мові?
Які норми регулюють правильність написання слів? Наведіть приклади.
Що регулюють орфоепічні й акцентуаційні норми? Відповідь проілюструйте.
Що таке норми морфологічні?
Що вам відомо про синтаксичні норми?
Незнання яких норм спричиняється до помилок у вживанні розділових знаків?
Які норми регулюють вибір слова або синтаксичної конструкції відповідно до умов і мети спілкування?
Що регулюють лексичні норми?
Які помилки найчастіше трапляються в професійному мовленні?
ПЛАН
семінарського заняття з історії України ТЕМА
Українські землі у другій половині ХІУ - першій половині ХУІ ст. (2 год.)
Загарбання українських земель Польщею.
Включення українських земель до складу Великого князівства Литовського.
Кревська унія та її наслідки.
Вітовт та його політика.
Українські землі під владою Великого князівства Литовського: політичне становище, соціально-економічний та культурний розвиток.
Література:
1 Гваньїні О. Хроніка європейської Сарматії. - К., 2009.
2 Захарченко П., Вікторов І. Суспільно-політичний лад і право на землях України у складі Великого князівства Литовського: Хронологія подій/Лсторія України. - 2002. - С.2 - 12.
Історія України в особах: Литовсько-польська доба. - К., 1997.
4 Наливайко Д. С. Україна очима Заходу. - К., 2008.
5 На переломі: друга половина ХУ - перша половина ХУІ ст. - К.. 1993.
5 Отамановський В. Д. Вінниця в ХІУ - ХУІІ ст.: Історичні дослідження. - Вінниця, 1993.
Польсько-литовська доба//Державні, політичні та громадські діячі України. - Кн.1. - К., 2002.
Русина О. В. Україна під татарами і Литвою//Україна крізь віки. В 15 т. - Т. 6. -К., 1998.
Шабульдо Ф. М. Битва біля Синіх Вод 1362 р.: маловідомі і незнані аспекти//УІЖ. - 1996. - С. З - 15.
Яковенко Н. Нарис історії середньовічної та ранньомодерної України. - К., 2005.
|