Керівництво читанням


Скачати 223.06 Kb.
Назва Керівництво читанням
Дата 22.04.2013
Розмір 223.06 Kb.
Тип Керівництво
bibl.com.ua > Інформатика > Керівництво

Автор: Матвієнко Катерина Олексіївна

Бібліотекар Байбузівської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради


Черкаської області

Рецензент: Сімончук Тетяна Юріївна

Методист Черкаського районного методичного кабінету


Дана брошура висвітлює роботу шкільної бібліотеки по вихованню інформаційної культури, любові до книги та розвиток пошуково-пізнавальних інтересів читачів.

Даний матеріал можуть використати в своїй роботі шкільні бібліотекарі.


Рекомендовано до друку радою методичного кабінету відділу освіти Черкаської державної адміністрації

ЗМІСТ



1.Вступ………………………………………………………..3

2.Робота з бібліотечним фондом……………………………5

3.Довідко-бібліографічна робота……………………………8

4.Вивчення та розвиток читацьких інтересів

Керівництво читанням……………………………………..9

5.Інформаційна робота……………………………………..11

6.Нові форми масової популяризації літератури…………15

7.Літературна кав’ярня

“Я йшов і вічно йтиму до людей.”………………………...24

ВСТУП
Шкільна бібліотека Байбузівської ЗОШ І-ІІІст. в 2009 році відзначила свій 50-річний ювілей. Бібліотека складається з абонементу, читальної зали та книгосховища для підручників. Бібліотечний фонд налічує 6810 примірників книг та 3736 примірників підручників. Весь фонд розташовано згідно ББК. У читальній залі до послуг дітей - довідкові видання, різноманітні добірки літератури, які допомагають підготуватись до уроку, цікаво і корисно провести дозвілля. Бібліотека виписує 20 назв періодичних ви­дань, серед них - педагогічні журнали для вчителів та видання для школярів такі як „Юний натура­ліст", „Країна знань", „Барвінок" та інші.

Шкільна бібліотека - це ме­тодично-інформаційний центр, де отримують свій розвиток, читаць­кий смак, творче "я" всі учні та працівники школи.

Поєднуючи традиційні та інноваційні форми роботи, бі­бліотекар школи Матвієнко Катерина Олексіївна постійно працює над тим, щоб заохочувати учнів до читання, зацікавити книгою, стимулювати вчителів і учнів до використання наявних у бібліоте­ці інформаційних ресурсів.

У бібліотеці постійно уріз­номанітнюються форми роботи з читачами, практикуються ви­ставки рекомендованої літерату­ри, огляди періодики.

Усі зусилля бібліотекаря спрямовані на формування осо­бистості учня з високим рівнем інформаційної культури, розви­ток вмінь і навичок ефективного пошуку та використання інфор­мації різноманітного характеру, сприяння розвиткові у читачів природних позитивних нахилів, здібностей, творчого мислення, формування громадянської по­зиції.

Орієнтуючись на особистісно-орієнтоване навчання, бібліотекар приділяє велику увагу індивідуальному підходу до читачів. Бібліотека - це острівець тиші і спокою в бурхливому морі навчальної діяльності школи.

Хвилини, проведені тут - це відпочинок для психіки учня, можливість зустрітися з найвірнішим другом – книгою. Учні люблять свою шкільну біблі­отеку, читальна зала практично не буває порожньою.

Основні напрямки роботи бібліотеки:


РОБОТА З БІБЛІОТЕЧ­НИМ ФОНДОМ.
У бібліотеці ведеться чіткий облік бібліотечних фондів, скла­лася певна система роботи щодо їх збереження. Тут діє уніфікова­на система видачі підручників у відповідності з „Єдиними прави­лами видачі підручників учням для тимчасового користування" та „Рекомендаціями для класного керівника щодо організації робо­ти з шкільними підручниками", які були розроблені бібліотекарем та затверджені директором школи.

Завдяки тісній співпраці біблі­отекаря та класних керівників у школі проводиться систематична робота з боржниками. Загублені книги замінюються у відповідно­сті з „Інструкцією про порядок доставки, комплектування та об­лік навчальної літератури". За­вдяки цьому фонд поповнюється підручниками, яких у бібліотеці не вистачає. „Дозори бережливих”, які створені по класах, контролюють стан збереження підруч­ників учнями. Ре­зультати перевірки висвітлюються на «Екрані збереження підручників». Ви­хованню бережли­вого ставлення до книги сприяють бі­бліотечні уроки: „Як книга приходить до людей?" та „Книги треба берегти-кращі друзі нам вони", по­стійно діюча вистав­ка „Бережи книгу". Поряд оформлена вітрина „Довідкове бюро школяра. Вчись берегти кни­гу" , де діти можуть ознайомитись з по­радами, як потрібно "лікувати" книжки, як виготовити за­кладку для книжок та інше. Традиційним стало проведення у школі Всеукраїнської акції “Живи, книго!” Цікаво проходить у школі Тиждень книги, який від­кривається традиційним святом „Книга-твій друг", де діти дізна­ються про історію появи книги, про те, як вона приходить до лю­дей, як потрібно берегти книгу. Для популяризації кращих творів , дитячих українських та зарубіжних письменників під час свята проходять рекламні хвилинки.

У наступному році в школі планується створити шкільне бібліотечне товариство, метою якого буде турбота про збережен­ня книги, виховання у школярів свідомого і бережливого ставлен­ня до книг.

Важливим напрямком діяль­ності бібліотеки є пошук шляхів комплектування бібліотеки. Наприклад, уже декілька років тому в бібліотеці була започаткована акція „Подаруй книгу бібліотеці". Сьогодні ця акція стала тради­ційною. В результаті фонд бі­бліотеки поповнюється новими енциклопедичними виданнями, програмовою літературою.

Важливе місце відводиться роботі з ефективного, раціо­нального користування біблі­отечним фондом підручників. На засіданнях методоб'єднань учителі аналізують можливість використання альтернативних підручників. Неабиякою по­пулярністю користується по­стійно діюча виставка-огляд альтернативних підручників з предметів, що вивчаються. Робо­та бібліотеки з фондом включає також оформлення замовлень на підручники, вивчення стану забезпеченості учнів школи підруч­никами, своєчасне і постійне інформуван­ня вчителів щодо от­римання бібліотекою нових підручників. Для цього використо­вується як групове ін­формування, так і індивідуальне, виступи на методоб'єднаннях, інформаційні списки, особливо при отри­манні підручників для профільних класів та для поглибленого вивчення предметів. У бібліотеці створено також фонд навчаль­ної літератури у чи­тальній залі з числа навчальних посібників, хрестоматій, альтерна­тивних підручників, які є у бібліотеці в обмеженій кількості. Користуючись цими підручниками в чи­тальній залі, учні самі відбирають інформацію, яка їм потрібна. Це дає їм свободу у роботі з навчальною літературою.
ДОВІДКОВО-БІБЛІОГРА­ФІЧНА РОБОТА.

У бібліотеці добре організо­вано довідково-бібліографічний апарат, який включає всю си­стему каталогів і картотек, фонд довідкових та бібліографічних видань. Основою довідково-бі­бліографічного апарату бібліоте­ки є алфавітний, систематичний каталоги та систематична карто­тека статей, також спеціалізовані тематичні картотеки на найбільш актуальні теми. Наприклад, для керівників школи

- Нормативні акти, що регулюють навчально-виховний процес.

  • Менеджмент в освіті

  • Інноваційні освітні техно­логії.

  • Педагогічний досвід

  • Методика викладання предметів

- Виховна робота

- Сценарії виховних та позакласних заходів.

Для учнів діють картотеки на допомогу у вивченні окремих предметів.

Іноді буває дуже важко знай­ти потрібну цитату до виставки, масового заходу, уроку, тому в бібліотеці є також картотека «Мудрих думок» з висловами видатних людей про читання, освіту та виховання. Завдяки цій картотеці можна оперативно підібрати цитату або вислів до потрібної теми.

ВИВЧЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЧИТАЦЬКИХ ІНТЕРЕСІВ. КЕРІВНИЦТВО ЧИТАН­НЯМ ДІТЕЙ.

Запорукою успішного ке­рівництва читанням дітей є максимальне розкриття книжко­вого фонду в умовах відкритого доступу. Відкритий доступ до бібліотечного фонду – це один із шляхів прищеплення інтересу до книги, оскільки саме він допома­гає виховати у читачів такі риси, як чесність, відповідальність, допитливість. Відкритий доступ до фонду особливо необхідний тим дітям, інтереси яких ще не сформувалися. Він дає змогу чи­тачам детальніше познайомитись з фондом та вибрати книгу з тієї чи іншої теми.

Особливої уваги заслуговує така форма розвитку читацьких інтересів як книжкова виставка-діалог. Дітям пропонується згадати героїв улюбленої кни­ги і написати про них твір, де обов'язково вказати прізвище автора та назву книги. Твори учнів, а також книги, про які в них йшлося, представлені на книжковій виставці. Література з такої виставки постійно кори­стується успіхом у читачів, тому, що її популяризують самі діти. Різновидом цієї форми роботи, яка часто використо­вується бібліотекарем, є літературний альманах, коли діти розповідають про свої улюблені книги з виставки своїм одноліткам.

Для вивчення читацьких ін­тересів використовуються також анкети, розроблені бібліотека­рями.

Щоб визначити стан читан­ня , коло читацьких інтересів у класі та вироблення відповідних рекомендацій, один раз на семестр у бібліотеці проводиться вибір­ковий груповий та тематичний аналіз читацьких формулярів. Після цього робляться висновки щодо того, як покращити стан читання в класі, які заходи необ­хідно провести. З результатами аналізу ознайомлюються також класні керівники.

Вивчення та розвиток чи­тацьких інтересів - це також ін­дивідуальна робота, різноманіт­ні форми бесід: рекомендаційні бесіди, бесіди про прочитане, індивідуальні консультації біля книжкових виставок або тема­тичних полиць.

Заслуговує уваги також така форма роботи, як захист читаць­ких формулярів. Щорічно разом з психологом та соціальним педа­гогом розробляється план заходів щодо зацікавлення книгою дітей, що потребують підвищеної педа­гогічної уваги.
ІФОРМАЦІЙНА РОБОТА.

Щоб бути ефективною, інформаційна робота має систематичний, оператив­ний, випереджаючий характер. Визначаються конкретні форми інформування для кожної кате­горії читачів з урахуванням їхніх потреб. Інформаційна робота в бібліотеці проводиться за двома напрямками:

- Інформування педагогічно­го колективу.

- Інформування учнів-читачів.

Для того, щоб інформаційна діяльність бібліотеки давала по­зитивні результати, в бібліотеці створена певна система інфор­мування з використанням як традиційних так і нетрадиційних форм і методів інформаційної роботи.

Педагогічна майстерність учителя тісно пов'язана з рівнем використання та поширення інформації. Адже рівень ін­формаційної культури вчителя буде безпосередньо впливати на його готовність до використан­ня інноваційних педагогічних технологій. Тому підвищення інформаційної культури педаго­гів у процесі їх інформаційно-бі­бліографічного обслуговування - теж один із важливих напрямків роботи бібліотеки. Бібліографіч­не інформування вчителів має на меті регулярно доносити до кожного педагога інформацію про нові надходження, наявність додаткової літератури з предмету, інноваційні напрямки наукових досліджень у педагогіці, методиці викладання предметів. Інформа­ційна робота серед педагогічно­го колективу координується з роботою шкільних методичних об'єднань. Бібліотекар - член методичної ради школи, тому бібліотекар завжди орієнтуєть­ся, яка саме інформація потрібна вчителям. Система спеціалізо­ваних тематичних картотек для адміністрації школи та педагогічного колективу, про які йшлося вище, допомагає швидко та якісно надавати потрібну інформацію.

Абонентами індивідуальної інформації є вчителі, що ате­стуються. Інформаційна робота серед педагогічного колективу включає також інформаційні списки(тематичні та анотовані), виступи на педрадах та методичних об'єднаннях з інформа­ційними оглядами „Періодичні видання на допомогу вчителю", інформаційні бюлетені. Бібліотека здійснює також інформаційне за­безпечення методичної проблеми школи „Удосконалення уроку в контексті особистісно-орієнтованих технологій". Це, передусім, картотека „Особистісно-орієнтоване навчання", анотовані реко­мендаційні переліки літератури з даної теми, тематична поличка „Педагогіка співробітництва". По­пулярністю серед педагогів школи користується постійно діюча ви­ставка „Навчально-виховному процесу високу якість". До послуг класних керівників та уч­нів - картотека сценаріїв масових заходів, яка активно використо­вується. Для класних керівників також готуються рекомендаційні списки літератури.

Інформаційна робота серед учнів-читачів включає оформлення постійно діючих книжкових ви­ставок та тематичних поличок: "Хімія навколо нас", "Цікава фізика", "У світі математики", бі­бліографічні та тематичні огляди, перегляди літератури безпосеред­ньо в класах по темі уроку.

Бібліотека здійснює також інформаційну підтримку про­ведення у школі предметних тижнів. Оформляються як тра­диційні виставки так і виставки-вікторини, виставки-питання, які вимагають використання факто­графічної інформації. Інфор­маційна підтримка навчальної діяльності учнів включає також такі форми роботи як інфор­маційні бюлетні, огляди нових надходжень, години інформації за темами: "А ви читали?", "Чи знаєте ви?", "Сторінками газет та журналів"

Особлива форма інформацій­ної роботи – це підготовка переліків літератури до тем рефератів, доповідей за книгою попередніх замовлень, яка має назву: "У вас питання - у нас відповідь". Діти охоче користуються такими пере­ліками.

Вже не один рік бібліотека пра­цює над створенням власної бази інформаційних даних з періодич­ної преси. В умовах нестачі коштів на придбання нової літератури з газет підбирається інформація, яка відповідає потребам школи. Це, так звані, тематичні папки-досьє за відповідними темами. В них зібрані вирізки з газет та журналів минулих років, які наклеюються на листки паперу однакового формату. Тут же зна­ходяться і анотовані картки з бібліографічним описом матеріалів за темою з інших джерел. Серед тем - події у країнах світу, видат­ні діячі культури України та світу, актуальні теми з історії України, екології, матеріали на допомогу у вивченні курсу ОБЖ, правознав­ства та інші. Є також спеціальні папки, де збираються нормативні акти Міністерства освіти і науки України та закони України.

Велика увага приділяється диференційованій індивідуаль­ній роботі з читачами, вивченню попиту на інформаційні послуги, дослідження та задоволення за­питів читачів.

Абонентами індивідуальної інформації бібліотеки є учні – члени факультативів, гуртків, обдаровані діти, учасники олім­піад, конкурсів. Для них скла­даються індивідуальні переліки рекомендаційної літератури та індивідуальні консультації біля полиць відкритого доступу.

Інформаційна робота бібліоте­ки серед учнів сприяє засвоєнню ними знань з основ наук, розширенню і поглибленню ' інформації, одержаної на уроці,

Використовуючи різноманіт­ні форми інформаційної роботи бібліотекарі школи роблять усе від них залежне, щоб читачі(а це адміністрація школи, вчителі та учні) були переконані, що шкільна бібліотека є орієнтиром у світі знань, і, йдучи до бібліоте­ки, були впевнені, що отримають кваліфіковану допомогу у доборі необхідної інформації
Нові форми масової популяризації літератури в роботі шкільної бібліотеки

Масову роботу шкільної бібліотеки слід розглядати як складову систему роботи школи з формування основ бібліотечно-бібліографічної грамотності школярів, метод ма­сового керівництва читанням.

Технології масової роботи з читачами це знання і врахування вікових психолого-педагогічних особли-востей учнів. Ефективними технологіями масової роботи шкільної бібліотеки є ігрові форми:

  • літературна подорож

  • літературний калейдоскоп

  • літературне лото

  • літературний лабіринт

  • літературний суд (ігрова форма прове­дення читацької конференції)

  • літературне шоу

  • літературна кав’ярня

  • вікторина

  • турнір ерудитів

  • змагання КВВ

  • “Поле див”

  • читацькі олімпіади

  • «Хронологічна гра»

  • прес-калейдоскоп

Літературні ігри активізують читання школя­рів, стимулюють їх звертання до художньої, науково-пізнавальної, довідкової літератури, поси­люють сприйняття, формують художні та есте­тичні смаки, поглиблюють навички самостійної роботи з книгою, розвивають логічне мислення. Педагогічна ефективність ігрових форм масової роботи з читачами вимірюється підвищенням піз­навальної і емоційної активності читачів, їх попи­ти на літературу, більш глибоке і зацікавлене їх засвоєння.

Літературні ігри класифікуються: на ролеві (пе­ревтілення читача на літературного героя), інтелектуальні (в їх основі лежить процес «розга­дування» книги, її автора, літературних героїв), особисто ролеві, пізнавальні та ін. Вони розвива­ють творчу ініціативу читача.

Особливості організації проведення ігрових форм масової роботи з читачами

«Прес-калейдоскоп» — це форма комплекс­на, що включає в себе декілька заходів (вистав­ка, інтерв'ю, диспут, вікторина чи конкурс, «прес-конференція» чи бесіда «за круглим сто­лом»), об'єднаних між собою єдиною метою, тема­тичним спрямуванням, предметом розгляду, ко­лом учасників.

Центральним стержнем «прес-калейдоскопа» виступають періодичні видання (одне чи декіль­ка), публікації, вміщені на їх сторінках.

Наприклад, прес-калейдоскоп присвячений лі­тературно-художньому журналу «Вітчизна», а са­ме його минулорічним публікаціям, може відбу­тися як сімейний захід і включати:

  • диспут за романом П.Загребельного «Юлія, або запрошення до самовбивства»;

  • поетичну прем'єру за публікаціями рубрики «Дебют Вітчизні» або бібліографічний огляд «Лебедине гроно» діаспорної поезії за мотивами статті Гордасевич про творчість Качуровського, книжкову виставку «Шукай себе серед живих», вернісаж — «Живописні відкриття», «Вітчиз­ні» (репродукції та публікації у рубриці «Наш виставочний стенд»), «дитячий куточок» — ін­сценізовані читання для наймолодших учас­ників заходу, публікація рубрики; «Віконце».

Своєрідним «проміжним візерунком» «калейдо­скопу», що пов'язує в цілісний малюнок окремі заходи стануть, так звані «сміх-антракти», «Ко­закові гумор не завадить» (за публікаціями ру­брик «Зенітка» ).
Читацька олімпіада

Читацька олімпіада проводиться у вигляді зма­гання 2-х чи більше команд, які одночасно отри­мують запитання.

Ведучий пропонує 2—3 правдоподібні відповіді. Той, хто вибирає правильну відповідь отримує на­ступне завдання. Якщо команда помилилась, їй надається право на другу спробу. При цьому на­дається право користуватись підготовленою до за­ходу виставкою літератури. Переможцем стає ко­манда, яка перша дає відповідь на всі запитання.

«Хроноскоп»

(хронологічна гра)

Цей захід має також змагальний характер і про­водиться з метою поглиблення у читачів знань з історії предмету, орієнтації в послідовності різних подій, явищ. Гра проводиться так; бібліотекар роз­поділяє читачів на дві команди. Гравцям належить визначити хронологічну послідовність названих явищ у кожній групі запропонованих запитань, на­приклад, питання до хронологічної гри. Що було спочатку?

  • єгипетські піраміди, або

  • Велика Китайська стіна, або

  • Римський колізей

В якій послідовності написані твори україн­ських письменників?

  • «Кобзар» Т.Шевченка

  • «Енеїда» Котляревського

Якщо називаються дати, бали подвоюються. Складні запитання. Під час гри розширюється ко­ло знань та читацьких інтересів, відбувається не­вимушене навчання читачів.

Літературний диліжанс

Літературний диліжанс проводиться у вигляді подорожі за творами окремих авторів або ж групи.

В оформленні використовуються і книги, фішки, сигнальні знаки, намальована на аркуші ватману карта «дороги» з умовними зупинками. Платою за проїзд є відповіді читачів на літера­турні загадки. Всім, хто дасть їх правильно, вида­ються проїзні квитки, в яких вказано кінцевий пункт подорожі. Кількість загадок відповідає кількості учасників гри. Кожного разу ведучий повідомляє зупинки, і ті «пасажири», які «їдуть» до цієї станції починають змагатися; хто «пер­шим» піднімає сигнальний знак, той першим і відповідає на запитання. За правильну відповідь гравці отримують фішку. Володар найбільшого числа фішок нагороджується призом.

Літературний аукціон

Літературний аукціон це гра, в якій використо­вується основний принцип аукціону: виграє той, чия правильна відповідь на запитання буде остан­ньою. Для проведення гри необхідно підготувати книжки для «продажу» (це мають бути книги, що викликають особливе зацікавлення саме у тій читацькій аудиторії, з якою проводиться, захід), а також підібрати запитання, які будуть запропо­новані учасникам аукціону. Гру проводить «голо­вний аукціоніст». Його атрибути дзвіночок і мо­лоток. Перед оголошенням кожного нового за­вдання для аукціонерів звучить дзвін. Завдання можуть бути різними, або обов'язково передбача­ти достатньо велику кількість правильних відповідей.

Наприклад, називається прізвище відомого письменника. Гравці один за одним повинні на­звати його твори. Після правильної відповіді «аукціоніст» повільно рахує до «З». Той з гравців, хто останнім дає відповідь (правильну), вважа­ється переможцем і отримує право «купити», тоб­то взяти книгу, яка його цікавить.

Поетичний альбом

Поетичний альбом є одним з основних різновидів відомого і часто використовуваного бібліотекарем усного журналу. Мета заходу — популяризація по­етичного слова. Методика його проведення перед­бачає традиційні «сторінки», участь ведучих, читців, любителів поезії, гостей-поетів (як про­фесійних митців, так і земляків-аматорів), які по­знайомлять учасників заходу з власним творчим доробком.

Однією із сторінок альбому неодмінно виступає книжкова виставка (бажано озвучена), перегляд чи бібліографічний огляд.

Перехід від однієї сторінки до іншої позначає перегортання сторінок реально художньо оформ­леного макета «поетичного альбому».

Усний журнал

Усний журнал має на меті популяризувати кра­щу літературу з різних галузей знань, художні твори, періодичні видання, присвячені творчості письменника, літературній або знаменній даті, якомусь виду або жанру літератури.

Усний журнал має бути не громіздким, включати

3—4 сторінки, серед яких обов'язкова

бібліографічна. Усні журнали дозволяють відгук­нутися на читацькі запити школярів, стимулюва­ти їх інтерес до читання і формувати читацьку культуру.

Прес-діалог

Прес-діалог це технологія роботи з періодичною пресою, яка сприяє розвитку інтересу до аналізу проблемних статей і вчить робити цей аналіз.

Учасники прес-діалогу виконують роль жур­налістів. Для прес-діалогу вибирають статтю або кілька статей зміст яких цікавить всіх. Всі чита­ють її заздалегідь, або під час зустрічі. Потім фор­муються групи по 4—5 журналістів, які обговорю­ють матеріали свого колеги.

Запитання складають колегіально і адресують їх іншим групам. Запитання мають бути проблем­ними. Опоненти прес-діалогу — це знавці пробле­ми. Прес-центр фіксує цікаві висловлювання і зразу ж випускає «Блискавку», готує дружні шаржі. Ведучий стежить за послідовністю запи­тань і відповідей, керує діалогом.

П'ять хвилин з мистецтвом

П'ять хвилин з мистецтвом це цікава форма, яка дозволяє регулярно спілкуватися з музикою, поезією, живописом та іншими видами мистецтва.

Проведення названої форми роботи вимагає створення невеликої групи учнів-читачів різних вікових груп. Вони отримують завдання. Сценічна подача може бути різна, як то: «П'ять хвилин з музикою», «Сьогодні знову «П'ять хвилин з по­езією», «П'ять хвилин у художньому залі», «Вис­тавка однієї картини» та ін.

Психологія проведення цих заходів вимагає підбору одного з музичних, поетичних творів чи творів мистецтва.

Проводиться одна репетиція.

Ефективними формами роботи шкільної біб­ліотеки є також книжкові виставки, огляди літе­ратури, читацькі конференції, прем'єри книг, по­дорожі по книгам, подорожі по літературній карті, літературні вечори та свята, тижні, захис­ти читацьких формулярів, бенефіс.

До вашої уваги сценарії літературної кав’ярні

«Я йшов і вічно йтиму до людей»

Мета: вивчаючи життєвий та творчий шлях М.Т.Негоди,

виховувати в учнів почуття патріотизму, відчуття гордості за славні сторінки історії та літератури Черкащини, сприяти вихованню любові до поетичного слова, яка бере свої витоки з рідного краю – неповторної своєю красою Черкащини. Виробляти навички виразного читання, привчати до дослідницької роботи.

Обладнання: портрет М.Т. Негоди ,виставка його творів,

афіша “Черкаський державний заслужений хор”, комп’ютерний фото колаж , диски з піснями.

Бібліотекар: “Поезія, сонце моє оранжеве!”- так незвичайно про мальовничий світ поезії сказав відомий український поет Іван Драч. Поезія – це, дійсно, світ сонячний, загадковий, неповторний, бо це порухи душі людини, биття її серця, мрії, сподівання... І стежина у великий світ поезії у кожного своя, як і своє неповторне

поетичне кредо.

Сьогодні в літературній кав’ярні ми будемо говорити про нашого земляка із Черкащини Миколу Тодосійовича Негоду, доторкнемося до душі поета, бо “поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі”. “Я йшов і вічно йтиму до людей...” – така тема нашого заходу.

Завдання, які ставляться перед вами: презентувати дослідження творчості Миколи Негоди;

  • вдосконалювати навички виразного читання;

  • формувати естетичні смаки.

Готуючись до сьогоднішнього заходу, ви заздалегідь отримали завдання дослідити життєвий і творчий шлях Миколи Негоди. Дослідницьку роботу проводили чотири групи: “Літературний ексклюзив”, “Сторінками інтимної лірики”, “Авторська лабораторія” і “Поезія в нотах”. Вони і будуть презентувати матеріали своїх пошуків і досліджень з певних проектів.

Слово має група, яка працювала над проектом “Літературний ексклюзив”, що досліджувала життєвий шлях М.Т. Негоди. Учасників інших груп прошу теж активно брати участь у роботі, уважно прослуховувати вірші, які читають учні, готувати і задавати запитання своїм товаришам.

Під час виступу учасники групи “Літературний ексклюзив” демонструють фотоколаж по життєвому шляху автора, інтерв’ю з поетом з використанням комп’ютера, читають його вірші.

Особливим острівцем поезії Миколи Негоди є інтимна лірика – завжди квітуча оаза, що нестримно вабить до своїх берегів серця закоханих. Учні другої групи працювали над проектом “Сторінками інтимної лірики”, досліджували тему кохання і присвяту поезій коханій людині. Їм слово.

Учні подають свою інформацію, супроводжуючи її інтерв’ю з поетом з використанням комп’ютера, читають поезії, присвячені дружині. В одному з останніх віршів “Дух пращура”, що ввійшов до альманаху Черкаської обласної організації Спілки письменників України “Холодний яр”, поет ніби оглядає життєвий і творчий шлях, і в образі Коня показує мрію, яка в нього збулася. Кінь – це символ руху життя, духу творчості. На цьому Коні твердо тримається в сідлі наш поет і сьогодні, бо його творчість тісно пов’язана з долею народу, його історією і майбутнім. Предметом дослідження групи “Авторська лабораторія” стала історична тематика в творчості М. Негоди. Зокрема, юні дослідники зупинилися на збірці “Чорний біль”.

Під час виступу учасники групи “Авторська лабораторія” читають поезію, використовують інтерв’ю, записане при зустрічі з письменником.

Живучи в такому багатому пісенному краю, як Черкащина, і оглядаючи творчість поета цього краю, не можна не згадати про зв’язок її із піснею. Володимир Поліщук сказав, що якби Негода і не написав більше нічого, то все одно він би став всесвітньо - відомим із-за однієї лише пісні “Степом, степом...”. Четверта група працювала над проектом “Поезія в нотах”. Надаю їй слово.

Учні презентують результати своїх досліджень, використовуючи при цьому фотоколаж Черкаського народного хору, подають схему аналізу створення пісні-реквієм, прослуховують запис пісні “Степом, степом...”, читають поезію.

Дорогі діти, ви мали завдання при опрацюванні творчості Негоди занотувати афоризми з його поезій. Пропоную заслухати результати вашої роботи.

Запишемо щоденник подвійних нотаток. (Розділивши аркуш навпіл, діти зліва записують інформацію, що видалася їм важливою, зацікавила, справа – коментар до неї).

А зараз – обіцяний сюрприз. Проведемо цитатний диктант із перевіркою вашого знання творів Миколи Негоди у формі тестів та змагання між нашими групами дослідників. Для наочного показу ходу цього змагання між групами я попрошу до дошки одного учня, який буде за правильну відповідь надавати групі очки у вигляді зеленого листочка, а за неправильну – у вигляді жовтого. Виграє та група, яка буде мати більше правильних, тобто зелених відповідей. Запитання будемо вибирати із запропонованих на дошці: всього 16 запитань. Прошу, розпочинає група “Літературний ексклюзив”.

Вибирайте, будь ласка, номер свого запитання...



Цитатний диктант





  1. “Іти між люди – не згубити сліду”. Варіанти відповідей: (“Слід”, “Діброво зелена”, “Козацька слава”)

  2. “Маю право вклонятися світу від своїх посивілих круч”. Варіанти відповідей: (“Море”, “Черкащина”, “Спогад”)

  3. “… з потоками і ріками зіллюсь – і стану морем”

(“Роздуми”, “Перехожі”, “Сучасна тема”)

  1. “Вкраїно, будь благословенна,

Спасенна й славна у віках” (“Спогад”, “Цілую хліб”,

Устань з колін!”)

  1. “І юна мати в думах про дитя

Несе, як мрію, завтрашнє життя” (“Не затихає відгомін війни”, “Осколки”, “Добрий дядько”)

  1. “О, як багато серцю промовляю

Мовчання на Тарасовій могилі” (“Одинока”, “Таємниця”, “Уклін, Тарасе”)

  1. “Сама піду я, а тебе залишу...

З ким будеш, сину, на цім світі ти?...” (“Остання ніч”, “Мати”, “Запізніла думка”)

  1. “І спалахне враз думка, як вогонь,

Що то крізь далеч літ, немов крізь віття,

Очима дивовижними його вдивляюсь я в нове тисячоліття” (“Очі мого онука”, “Запізніла думка”, “Сучасна тема”)

  1. “Навстріч мені тече людська ріка,

а я мала краплина непомітна” (“ Дух пращура”, “Перехожі”, “Сонце за гратами”)

  1. “Клекотить руйновищем Дніпра:

Хай у нас Вкраїна не вмира” (“Спалах”, “Били дзвони”, “Чорний біль”)

  1. “Хочеться в село твоє звернути,

Стежкою знайомою пройти” (“Онука поля”, “Ліді”, “Холодна криниця”)

  1. “Не уявляю Тебе сімдесятилітнім,

Ідеш, як завше юний, молодий” (“Майдан Симоненка”, “Студене сонце”, “Канівська весна”)

  1. “Мати, мати жде свого солдата,

А солдат

Спить вічним сном” (“Дві сповіді”, “Пішли на фронт”, “Степом, степом...”)

  1. “А хвилі, мов гори, гуляють по морю,

Та їм не збороти крилатий політ.” (“Ковила”, “Летіли дві чайки”, “Овсянка”)

  1. “Нам здалося, що під теплим зором

Став чуйнішим на тій гільці світ” (“Гніздо в трояндовім кущі”, “Заповіт баби Насті”, “Етюд”)

  1. “В хаті сонця промінці,

Аж узор ізблід” (Спогад”, “Приїжджий”, “Продається хата”).

Як бачимо, перемогу в цьому змаганні виборола група “Авторська лабораторія”. Проте, на мою думку, переможених сьогодні не було, адже ми дійсно збагатили свої знання, дослідивши і опрацювавши творчість нашого поета-земляка Миколи Тодосійовича Негоди. І якщо уявити собі життєвий і творчий шлях його у вигляді ось цього незвичного дерева, то ми побачимо, що на ньому значно переважають ще зелені, життєдайні листочки, (є, правда, декілька жовтеньких, то, очевидно вже роки беруть своє). А це означає, що ми бажаємо йому міцного здоров’я і чекатимемо від Миколи Тодосійовича нових цікавих та захоплюючих поетичних і прозових творів.

А вам, дорогі діти, я теж вдячна за вашу значну підготовчу роботу та за ваші виступи і відповіді у нашій літературній кав’ярні.

Пропоную послухати, що нам усім побажав Микола Тодосійович Негода (запис в електронному варіанті).




Схожі:

Керівництво читанням
Дана брошура висвітлює роботу шкільної бібліотеки по вихованню інформаційної культури, любові до книги та розвиток пошуково-пізнавальних...
ЯК ЗАЦІКАВИТИ ДІТЕЙ ЧИТАННЯМ?
В. А. Юрчак, методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Керівництво визначає загальні цілі розвитку підприємства і основні способи їх досягнення
У процесі формування стратегії діяльності підприємства беруть участь вище керівництво, команда плановиків, керівники та спеціалісти...
Керівництво проведенням змагань та суддівство Загальне керівництво...
Місце проведення змагань у розділі «нокдаун»: гімназія №257 м. Київ, пр-т. Георгія Гонгадзе 7б
Керівництво оглядом Загальне керівництво та проведення огляду здійснює...
Про проведення огляду-конкурсу виховної роботи в таборах відпочинку системи освіти
2. Керівництво змаганнями
Миколаївської області та управлінням з питань фізичної культури та спорту Миколаївської облдержадміністрації виключне право на загальне...
Керівництво змаганнями Керівництво змаганнями здійснює: Херсонський...
Директор Херсонського обласного центру фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх»
Керівництво та завдання до лабораторної роботи з дисципліни «ОСНОВИ ЦИФРОВОЇ КОМУТАЦІЇ»
Методичне керівництво для виконання лабораторної роботи з дисципліни «Основи цифрової комутації»
Керівництво поняття більш широке ніж управління. Управління є адміністративною...
Керівництво – поняття більш широке ніж управління. Управління є адміністративною функцією і передбачає реалізацію загальних функцій...
Керівництво проекту

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка