|
Скачати 223.06 Kb.
|
Автор: Матвієнко Катерина ОлексіївнаБібліотекар Байбузівської загальноосвітньоїшколи І-ІІІ ступенів Черкаської районної радиЧеркаської області Рецензент: Сімончук Тетяна Юріївна Методист Черкаського районного методичного кабінету Дана брошура висвітлює роботу шкільної бібліотеки по вихованню інформаційної культури, любові до книги та розвиток пошуково-пізнавальних інтересів читачів. Даний матеріал можуть використати в своїй роботі шкільні бібліотекарі. Рекомендовано до друку радою методичного кабінету відділу освіти Черкаської державної адміністрації ЗМІСТ1.Вступ………………………………………………………..3 2.Робота з бібліотечним фондом……………………………5 3.Довідко-бібліографічна робота……………………………8 4.Вивчення та розвиток читацьких інтересів Керівництво читанням……………………………………..9 5.Інформаційна робота……………………………………..11 6.Нові форми масової популяризації літератури…………15 7.Літературна кав’ярня “Я йшов і вічно йтиму до людей.”………………………...24 ВСТУП Шкільна бібліотека Байбузівської ЗОШ І-ІІІст. в 2009 році відзначила свій 50-річний ювілей. Бібліотека складається з абонементу, читальної зали та книгосховища для підручників. Бібліотечний фонд налічує 6810 примірників книг та 3736 примірників підручників. Весь фонд розташовано згідно ББК. У читальній залі до послуг дітей - довідкові видання, різноманітні добірки літератури, які допомагають підготуватись до уроку, цікаво і корисно провести дозвілля. Бібліотека виписує 20 назв періодичних видань, серед них - педагогічні журнали для вчителів та видання для школярів такі як „Юний натураліст", „Країна знань", „Барвінок" та інші. Шкільна бібліотека - це методично-інформаційний центр, де отримують свій розвиток, читацький смак, творче "я" всі учні та працівники школи. Поєднуючи традиційні та інноваційні форми роботи, бібліотекар школи Матвієнко Катерина Олексіївна постійно працює над тим, щоб заохочувати учнів до читання, зацікавити книгою, стимулювати вчителів і учнів до використання наявних у бібліотеці інформаційних ресурсів. У бібліотеці постійно урізноманітнюються форми роботи з читачами, практикуються виставки рекомендованої літератури, огляди періодики. Усі зусилля бібліотекаря спрямовані на формування особистості учня з високим рівнем інформаційної культури, розвиток вмінь і навичок ефективного пошуку та використання інформації різноманітного характеру, сприяння розвиткові у читачів природних позитивних нахилів, здібностей, творчого мислення, формування громадянської позиції. Орієнтуючись на особистісно-орієнтоване навчання, бібліотекар приділяє велику увагу індивідуальному підходу до читачів. Бібліотека - це острівець тиші і спокою в бурхливому морі навчальної діяльності школи. Хвилини, проведені тут - це відпочинок для психіки учня, можливість зустрітися з найвірнішим другом – книгою. Учні люблять свою шкільну бібліотеку, читальна зала практично не буває порожньою. Основні напрямки роботи бібліотеки: РОБОТА З БІБЛІОТЕЧНИМ ФОНДОМ. У бібліотеці ведеться чіткий облік бібліотечних фондів, склалася певна система роботи щодо їх збереження. Тут діє уніфікована система видачі підручників у відповідності з „Єдиними правилами видачі підручників учням для тимчасового користування" та „Рекомендаціями для класного керівника щодо організації роботи з шкільними підручниками", які були розроблені бібліотекарем та затверджені директором школи. Завдяки тісній співпраці бібліотекаря та класних керівників у школі проводиться систематична робота з боржниками. Загублені книги замінюються у відповідності з „Інструкцією про порядок доставки, комплектування та облік навчальної літератури". Завдяки цьому фонд поповнюється підручниками, яких у бібліотеці не вистачає. „Дозори бережливих”, які створені по класах, контролюють стан збереження підручників учнями. Результати перевірки висвітлюються на «Екрані збереження підручників». Вихованню бережливого ставлення до книги сприяють бібліотечні уроки: „Як книга приходить до людей?" та „Книги треба берегти-кращі друзі нам вони", постійно діюча виставка „Бережи книгу". Поряд оформлена вітрина „Довідкове бюро школяра. Вчись берегти книгу" , де діти можуть ознайомитись з порадами, як потрібно "лікувати" книжки, як виготовити закладку для книжок та інше. Традиційним стало проведення у школі Всеукраїнської акції “Живи, книго!” Цікаво проходить у школі Тиждень книги, який відкривається традиційним святом „Книга-твій друг", де діти дізнаються про історію появи книги, про те, як вона приходить до людей, як потрібно берегти книгу. Для популяризації кращих творів , дитячих українських та зарубіжних письменників під час свята проходять рекламні хвилинки. У наступному році в школі планується створити шкільне бібліотечне товариство, метою якого буде турбота про збереження книги, виховання у школярів свідомого і бережливого ставлення до книг. Важливим напрямком діяльності бібліотеки є пошук шляхів комплектування бібліотеки. Наприклад, уже декілька років тому в бібліотеці була започаткована акція „Подаруй книгу бібліотеці". Сьогодні ця акція стала традиційною. В результаті фонд бібліотеки поповнюється новими енциклопедичними виданнями, програмовою літературою. Важливе місце відводиться роботі з ефективного, раціонального користування бібліотечним фондом підручників. На засіданнях методоб'єднань учителі аналізують можливість використання альтернативних підручників. Неабиякою популярністю користується постійно діюча виставка-огляд альтернативних підручників з предметів, що вивчаються. Робота бібліотеки з фондом включає також оформлення замовлень на підручники, вивчення стану забезпеченості учнів школи підручниками, своєчасне і постійне інформування вчителів щодо отримання бібліотекою нових підручників. Для цього використовується як групове інформування, так і індивідуальне, виступи на методоб'єднаннях, інформаційні списки, особливо при отриманні підручників для профільних класів та для поглибленого вивчення предметів. У бібліотеці створено також фонд навчальної літератури у читальній залі з числа навчальних посібників, хрестоматій, альтернативних підручників, які є у бібліотеці в обмеженій кількості. Користуючись цими підручниками в читальній залі, учні самі відбирають інформацію, яка їм потрібна. Це дає їм свободу у роботі з навчальною літературою. ДОВІДКОВО-БІБЛІОГРАФІЧНА РОБОТА. У бібліотеці добре організовано довідково-бібліографічний апарат, який включає всю систему каталогів і картотек, фонд довідкових та бібліографічних видань. Основою довідково-бібліографічного апарату бібліотеки є алфавітний, систематичний каталоги та систематична картотека статей, також спеціалізовані тематичні картотеки на найбільш актуальні теми. Наприклад, для керівників школи - Нормативні акти, що регулюють навчально-виховний процес.
- Виховна робота - Сценарії виховних та позакласних заходів. Для учнів діють картотеки на допомогу у вивченні окремих предметів. Іноді буває дуже важко знайти потрібну цитату до виставки, масового заходу, уроку, тому в бібліотеці є також картотека «Мудрих думок» з висловами видатних людей про читання, освіту та виховання. Завдяки цій картотеці можна оперативно підібрати цитату або вислів до потрібної теми. ВИВЧЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЧИТАЦЬКИХ ІНТЕРЕСІВ. КЕРІВНИЦТВО ЧИТАННЯМ ДІТЕЙ. Запорукою успішного керівництва читанням дітей є максимальне розкриття книжкового фонду в умовах відкритого доступу. Відкритий доступ до бібліотечного фонду – це один із шляхів прищеплення інтересу до книги, оскільки саме він допомагає виховати у читачів такі риси, як чесність, відповідальність, допитливість. Відкритий доступ до фонду особливо необхідний тим дітям, інтереси яких ще не сформувалися. Він дає змогу читачам детальніше познайомитись з фондом та вибрати книгу з тієї чи іншої теми. Особливої уваги заслуговує така форма розвитку читацьких інтересів як книжкова виставка-діалог. Дітям пропонується згадати героїв улюбленої книги і написати про них твір, де обов'язково вказати прізвище автора та назву книги. Твори учнів, а також книги, про які в них йшлося, представлені на книжковій виставці. Література з такої виставки постійно користується успіхом у читачів, тому, що її популяризують самі діти. Різновидом цієї форми роботи, яка часто використовується бібліотекарем, є літературний альманах, коли діти розповідають про свої улюблені книги з виставки своїм одноліткам. Для вивчення читацьких інтересів використовуються також анкети, розроблені бібліотекарями. Щоб визначити стан читання , коло читацьких інтересів у класі та вироблення відповідних рекомендацій, один раз на семестр у бібліотеці проводиться вибірковий груповий та тематичний аналіз читацьких формулярів. Після цього робляться висновки щодо того, як покращити стан читання в класі, які заходи необхідно провести. З результатами аналізу ознайомлюються також класні керівники. Вивчення та розвиток читацьких інтересів - це також індивідуальна робота, різноманітні форми бесід: рекомендаційні бесіди, бесіди про прочитане, індивідуальні консультації біля книжкових виставок або тематичних полиць. Заслуговує уваги також така форма роботи, як захист читацьких формулярів. Щорічно разом з психологом та соціальним педагогом розробляється план заходів щодо зацікавлення книгою дітей, що потребують підвищеної педагогічної уваги. ІФОРМАЦІЙНА РОБОТА. Щоб бути ефективною, інформаційна робота має систематичний, оперативний, випереджаючий характер. Визначаються конкретні форми інформування для кожної категорії читачів з урахуванням їхніх потреб. Інформаційна робота в бібліотеці проводиться за двома напрямками: - Інформування педагогічного колективу. - Інформування учнів-читачів. Для того, щоб інформаційна діяльність бібліотеки давала позитивні результати, в бібліотеці створена певна система інформування з використанням як традиційних так і нетрадиційних форм і методів інформаційної роботи. Педагогічна майстерність учителя тісно пов'язана з рівнем використання та поширення інформації. Адже рівень інформаційної культури вчителя буде безпосередньо впливати на його готовність до використання інноваційних педагогічних технологій. Тому підвищення інформаційної культури педагогів у процесі їх інформаційно-бібліографічного обслуговування - теж один із важливих напрямків роботи бібліотеки. Бібліографічне інформування вчителів має на меті регулярно доносити до кожного педагога інформацію про нові надходження, наявність додаткової літератури з предмету, інноваційні напрямки наукових досліджень у педагогіці, методиці викладання предметів. Інформаційна робота серед педагогічного колективу координується з роботою шкільних методичних об'єднань. Бібліотекар - член методичної ради школи, тому бібліотекар завжди орієнтується, яка саме інформація потрібна вчителям. Система спеціалізованих тематичних картотек для адміністрації школи та педагогічного колективу, про які йшлося вище, допомагає швидко та якісно надавати потрібну інформацію. Абонентами індивідуальної інформації є вчителі, що атестуються. Інформаційна робота серед педагогічного колективу включає також інформаційні списки(тематичні та анотовані), виступи на педрадах та методичних об'єднаннях з інформаційними оглядами „Періодичні видання на допомогу вчителю", інформаційні бюлетені. Бібліотека здійснює також інформаційне забезпечення методичної проблеми школи „Удосконалення уроку в контексті особистісно-орієнтованих технологій". Це, передусім, картотека „Особистісно-орієнтоване навчання", анотовані рекомендаційні переліки літератури з даної теми, тематична поличка „Педагогіка співробітництва". Популярністю серед педагогів школи користується постійно діюча виставка „Навчально-виховному процесу високу якість". До послуг класних керівників та учнів - картотека сценаріїв масових заходів, яка активно використовується. Для класних керівників також готуються рекомендаційні списки літератури. Інформаційна робота серед учнів-читачів включає оформлення постійно діючих книжкових виставок та тематичних поличок: "Хімія навколо нас", "Цікава фізика", "У світі математики", бібліографічні та тематичні огляди, перегляди літератури безпосередньо в класах по темі уроку. Бібліотека здійснює також інформаційну підтримку проведення у школі предметних тижнів. Оформляються як традиційні виставки так і виставки-вікторини, виставки-питання, які вимагають використання фактографічної інформації. Інформаційна підтримка навчальної діяльності учнів включає також такі форми роботи як інформаційні бюлетні, огляди нових надходжень, години інформації за темами: "А ви читали?", "Чи знаєте ви?", "Сторінками газет та журналів" Особлива форма інформаційної роботи – це підготовка переліків літератури до тем рефератів, доповідей за книгою попередніх замовлень, яка має назву: "У вас питання - у нас відповідь". Діти охоче користуються такими переліками. Вже не один рік бібліотека працює над створенням власної бази інформаційних даних з періодичної преси. В умовах нестачі коштів на придбання нової літератури з газет підбирається інформація, яка відповідає потребам школи. Це, так звані, тематичні папки-досьє за відповідними темами. В них зібрані вирізки з газет та журналів минулих років, які наклеюються на листки паперу однакового формату. Тут же знаходяться і анотовані картки з бібліографічним описом матеріалів за темою з інших джерел. Серед тем - події у країнах світу, видатні діячі культури України та світу, актуальні теми з історії України, екології, матеріали на допомогу у вивченні курсу ОБЖ, правознавства та інші. Є також спеціальні папки, де збираються нормативні акти Міністерства освіти і науки України та закони України. Велика увага приділяється диференційованій індивідуальній роботі з читачами, вивченню попиту на інформаційні послуги, дослідження та задоволення запитів читачів. Абонентами індивідуальної інформації бібліотеки є учні – члени факультативів, гуртків, обдаровані діти, учасники олімпіад, конкурсів. Для них складаються індивідуальні переліки рекомендаційної літератури та індивідуальні консультації біля полиць відкритого доступу. Інформаційна робота бібліотеки серед учнів сприяє засвоєнню ними знань з основ наук, розширенню і поглибленню ' інформації, одержаної на уроці, Використовуючи різноманітні форми інформаційної роботи бібліотекарі школи роблять усе від них залежне, щоб читачі(а це адміністрація школи, вчителі та учні) були переконані, що шкільна бібліотека є орієнтиром у світі знань, і, йдучи до бібліотеки, були впевнені, що отримають кваліфіковану допомогу у доборі необхідної інформації Нові форми масової популяризації літератури в роботі шкільної бібліотекиМасову роботу шкільної бібліотеки слід розглядати як складову систему роботи школи з формування основ бібліотечно-бібліографічної грамотності школярів, метод масового керівництва читанням. Технології масової роботи з читачами це знання і врахування вікових психолого-педагогічних особли-востей учнів. Ефективними технологіями масової роботи шкільної бібліотеки є ігрові форми:
Літературні ігри активізують читання школярів, стимулюють їх звертання до художньої, науково-пізнавальної, довідкової літератури, посилюють сприйняття, формують художні та естетичні смаки, поглиблюють навички самостійної роботи з книгою, розвивають логічне мислення. Педагогічна ефективність ігрових форм масової роботи з читачами вимірюється підвищенням пізнавальної і емоційної активності читачів, їх попити на літературу, більш глибоке і зацікавлене їх засвоєння. Літературні ігри класифікуються: на ролеві (перевтілення читача на літературного героя), інтелектуальні (в їх основі лежить процес «розгадування» книги, її автора, літературних героїв), особисто ролеві, пізнавальні та ін. Вони розвивають творчу ініціативу читача. Особливості організації проведення ігрових форм масової роботи з читачами — «Прес-калейдоскоп» — це форма комплексна, що включає в себе декілька заходів (виставка, інтерв'ю, диспут, вікторина чи конкурс, «прес-конференція» чи бесіда «за круглим столом»), об'єднаних між собою єдиною метою, тематичним спрямуванням, предметом розгляду, колом учасників. Центральним стержнем «прес-калейдоскопа» виступають періодичні видання (одне чи декілька), публікації, вміщені на їх сторінках. Наприклад, прес-калейдоскоп присвячений літературно-художньому журналу «Вітчизна», а саме його минулорічним публікаціям, може відбутися як сімейний захід і включати:
Своєрідним «проміжним візерунком» «калейдоскопу», що пов'язує в цілісний малюнок окремі заходи стануть, так звані «сміх-антракти», «Козакові гумор не завадить» (за публікаціями рубрик «Зенітка» ). Читацька олімпіадаЧитацька олімпіада проводиться у вигляді змагання 2-х чи більше команд, які одночасно отримують запитання. Ведучий пропонує 2—3 правдоподібні відповіді. Той, хто вибирає правильну відповідь отримує наступне завдання. Якщо команда помилилась, їй надається право на другу спробу. При цьому надається право користуватись підготовленою до заходу виставкою літератури. Переможцем стає команда, яка перша дає відповідь на всі запитання. «Хроноскоп» (хронологічна гра) Цей захід має також змагальний характер і проводиться з метою поглиблення у читачів знань з історії предмету, орієнтації в послідовності різних подій, явищ. Гра проводиться так; бібліотекар розподіляє читачів на дві команди. Гравцям належить визначити хронологічну послідовність названих явищ у кожній групі запропонованих запитань, наприклад, питання до хронологічної гри. Що було спочатку?
В якій послідовності написані твори українських письменників?
Якщо називаються дати, бали подвоюються. Складні запитання. Під час гри розширюється коло знань та читацьких інтересів, відбувається невимушене навчання читачів. Літературний диліжанс Літературний диліжанс проводиться у вигляді подорожі за творами окремих авторів або ж групи. В оформленні використовуються і книги, фішки, сигнальні знаки, намальована на аркуші ватману карта «дороги» з умовними зупинками. Платою за проїзд є відповіді читачів на літературні загадки. Всім, хто дасть їх правильно, видаються проїзні квитки, в яких вказано кінцевий пункт подорожі. Кількість загадок відповідає кількості учасників гри. Кожного разу ведучий повідомляє зупинки, і ті «пасажири», які «їдуть» до цієї станції починають змагатися; хто «першим» піднімає сигнальний знак, той першим і відповідає на запитання. За правильну відповідь гравці отримують фішку. Володар найбільшого числа фішок нагороджується призом. Літературний аукціон Літературний аукціон це гра, в якій використовується основний принцип аукціону: виграє той, чия правильна відповідь на запитання буде останньою. Для проведення гри необхідно підготувати книжки для «продажу» (це мають бути книги, що викликають особливе зацікавлення саме у тій читацькій аудиторії, з якою проводиться, захід), а також підібрати запитання, які будуть запропоновані учасникам аукціону. Гру проводить «головний аукціоніст». Його атрибути дзвіночок і молоток. Перед оголошенням кожного нового завдання для аукціонерів звучить дзвін. Завдання можуть бути різними, або обов'язково передбачати достатньо велику кількість правильних відповідей. Наприклад, називається прізвище відомого письменника. Гравці один за одним повинні назвати його твори. Після правильної відповіді «аукціоніст» повільно рахує до «З». Той з гравців, хто останнім дає відповідь (правильну), вважається переможцем і отримує право «купити», тобто взяти книгу, яка його цікавить. Поетичний альбом Поетичний альбом є одним з основних різновидів відомого і часто використовуваного бібліотекарем усного журналу. Мета заходу — популяризація поетичного слова. Методика його проведення передбачає традиційні «сторінки», участь ведучих, читців, любителів поезії, гостей-поетів (як професійних митців, так і земляків-аматорів), які познайомлять учасників заходу з власним творчим доробком. Однією із сторінок альбому неодмінно виступає книжкова виставка (бажано озвучена), перегляд чи бібліографічний огляд. Перехід від однієї сторінки до іншої позначає перегортання сторінок реально художньо оформленого макета «поетичного альбому». Усний журнал Усний журнал має на меті популяризувати кращу літературу з різних галузей знань, художні твори, періодичні видання, присвячені творчості письменника, літературній або знаменній даті, якомусь виду або жанру літератури. Усний журнал має бути не громіздким, включати 3—4 сторінки, серед яких обов'язкова бібліографічна. Усні журнали дозволяють відгукнутися на читацькі запити школярів, стимулювати їх інтерес до читання і формувати читацьку культуру. Прес-діалог Прес-діалог це технологія роботи з періодичною пресою, яка сприяє розвитку інтересу до аналізу проблемних статей і вчить робити цей аналіз. Учасники прес-діалогу виконують роль журналістів. Для прес-діалогу вибирають статтю або кілька статей зміст яких цікавить всіх. Всі читають її заздалегідь, або під час зустрічі. Потім формуються групи по 4—5 журналістів, які обговорюють матеріали свого колеги. Запитання складають колегіально і адресують їх іншим групам. Запитання мають бути проблемними. Опоненти прес-діалогу — це знавці проблеми. Прес-центр фіксує цікаві висловлювання і зразу ж випускає «Блискавку», готує дружні шаржі. Ведучий стежить за послідовністю запитань і відповідей, керує діалогом. П'ять хвилин з мистецтвом П'ять хвилин з мистецтвом це цікава форма, яка дозволяє регулярно спілкуватися з музикою, поезією, живописом та іншими видами мистецтва. Проведення названої форми роботи вимагає створення невеликої групи учнів-читачів різних вікових груп. Вони отримують завдання. Сценічна подача може бути різна, як то: «П'ять хвилин з музикою», «Сьогодні знову «П'ять хвилин з поезією», «П'ять хвилин у художньому залі», «Виставка однієї картини» та ін. Психологія проведення цих заходів вимагає підбору одного з музичних, поетичних творів чи творів мистецтва. Проводиться одна репетиція. Ефективними формами роботи шкільної бібліотеки є також книжкові виставки, огляди літератури, читацькі конференції, прем'єри книг, подорожі по книгам, подорожі по літературній карті, літературні вечори та свята, тижні, захисти читацьких формулярів, бенефіс. До вашої уваги сценарії літературної кав’ярні «Я йшов і вічно йтиму до людей» Мета: вивчаючи життєвий та творчий шлях М.Т.Негоди, виховувати в учнів почуття патріотизму, відчуття гордості за славні сторінки історії та літератури Черкащини, сприяти вихованню любові до поетичного слова, яка бере свої витоки з рідного краю – неповторної своєю красою Черкащини. Виробляти навички виразного читання, привчати до дослідницької роботи. Обладнання: портрет М.Т. Негоди ,виставка його творів, афіша “Черкаський державний заслужений хор”, комп’ютерний фото колаж , диски з піснями. Бібліотекар: “Поезія, сонце моє оранжеве!”- так незвичайно про мальовничий світ поезії сказав відомий український поет Іван Драч. Поезія – це, дійсно, світ сонячний, загадковий, неповторний, бо це порухи душі людини, биття її серця, мрії, сподівання... І стежина у великий світ поезії у кожного своя, як і своє неповторне поетичне кредо. Сьогодні в літературній кав’ярні ми будемо говорити про нашого земляка із Черкащини Миколу Тодосійовича Негоду, доторкнемося до душі поета, бо “поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі”. “Я йшов і вічно йтиму до людей...” – така тема нашого заходу. Завдання, які ставляться перед вами: презентувати дослідження творчості Миколи Негоди;
Готуючись до сьогоднішнього заходу, ви заздалегідь отримали завдання дослідити життєвий і творчий шлях Миколи Негоди. Дослідницьку роботу проводили чотири групи: “Літературний ексклюзив”, “Сторінками інтимної лірики”, “Авторська лабораторія” і “Поезія в нотах”. Вони і будуть презентувати матеріали своїх пошуків і досліджень з певних проектів. Слово має група, яка працювала над проектом “Літературний ексклюзив”, що досліджувала життєвий шлях М.Т. Негоди. Учасників інших груп прошу теж активно брати участь у роботі, уважно прослуховувати вірші, які читають учні, готувати і задавати запитання своїм товаришам. Під час виступу учасники групи “Літературний ексклюзив” демонструють фотоколаж по життєвому шляху автора, інтерв’ю з поетом з використанням комп’ютера, читають його вірші. Особливим острівцем поезії Миколи Негоди є інтимна лірика – завжди квітуча оаза, що нестримно вабить до своїх берегів серця закоханих. Учні другої групи працювали над проектом “Сторінками інтимної лірики”, досліджували тему кохання і присвяту поезій коханій людині. Їм слово. Учні подають свою інформацію, супроводжуючи її інтерв’ю з поетом з використанням комп’ютера, читають поезії, присвячені дружині. В одному з останніх віршів “Дух пращура”, що ввійшов до альманаху Черкаської обласної організації Спілки письменників України “Холодний яр”, поет ніби оглядає життєвий і творчий шлях, і в образі Коня показує мрію, яка в нього збулася. Кінь – це символ руху життя, духу творчості. На цьому Коні твердо тримається в сідлі наш поет і сьогодні, бо його творчість тісно пов’язана з долею народу, його історією і майбутнім. Предметом дослідження групи “Авторська лабораторія” стала історична тематика в творчості М. Негоди. Зокрема, юні дослідники зупинилися на збірці “Чорний біль”. Під час виступу учасники групи “Авторська лабораторія” читають поезію, використовують інтерв’ю, записане при зустрічі з письменником. Живучи в такому багатому пісенному краю, як Черкащина, і оглядаючи творчість поета цього краю, не можна не згадати про зв’язок її із піснею. Володимир Поліщук сказав, що якби Негода і не написав більше нічого, то все одно він би став всесвітньо - відомим із-за однієї лише пісні “Степом, степом...”. Четверта група працювала над проектом “Поезія в нотах”. Надаю їй слово. Учні презентують результати своїх досліджень, використовуючи при цьому фотоколаж Черкаського народного хору, подають схему аналізу створення пісні-реквієм, прослуховують запис пісні “Степом, степом...”, читають поезію. Дорогі діти, ви мали завдання при опрацюванні творчості Негоди занотувати афоризми з його поезій. Пропоную заслухати результати вашої роботи. Запишемо щоденник подвійних нотаток. (Розділивши аркуш навпіл, діти зліва записують інформацію, що видалася їм важливою, зацікавила, справа – коментар до неї). А зараз – обіцяний сюрприз. Проведемо цитатний диктант із перевіркою вашого знання творів Миколи Негоди у формі тестів та змагання між нашими групами дослідників. Для наочного показу ходу цього змагання між групами я попрошу до дошки одного учня, який буде за правильну відповідь надавати групі очки у вигляді зеленого листочка, а за неправильну – у вигляді жовтого. Виграє та група, яка буде мати більше правильних, тобто зелених відповідей. Запитання будемо вибирати із запропонованих на дошці: всього 16 запитань. Прошу, розпочинає група “Літературний ексклюзив”. Вибирайте, будь ласка, номер свого запитання... Цитатний диктант
(“Роздуми”, “Перехожі”, “Сучасна тема”)
Спасенна й славна у віках” (“Спогад”, “Цілую хліб”, “Устань з колін!”)
Несе, як мрію, завтрашнє життя” (“Не затихає відгомін війни”, “Осколки”, “Добрий дядько”)
Мовчання на Тарасовій могилі” (“Одинока”, “Таємниця”, “Уклін, Тарасе”)
З ким будеш, сину, на цім світі ти?...” (“Остання ніч”, “Мати”, “Запізніла думка”)
Що то крізь далеч літ, немов крізь віття, Очима дивовижними його вдивляюсь я в нове тисячоліття” (“Очі мого онука”, “Запізніла думка”, “Сучасна тема”)
а я мала краплина непомітна” (“ Дух пращура”, “Перехожі”, “Сонце за гратами”)
Хай у нас Вкраїна не вмира” (“Спалах”, “Били дзвони”, “Чорний біль”)
Стежкою знайомою пройти” (“Онука поля”, “Ліді”, “Холодна криниця”)
Ідеш, як завше юний, молодий” (“Майдан Симоненка”, “Студене сонце”, “Канівська весна”)
А солдат Спить вічним сном” (“Дві сповіді”, “Пішли на фронт”, “Степом, степом...”)
Та їм не збороти крилатий політ.” (“Ковила”, “Летіли дві чайки”, “Овсянка”)
Став чуйнішим на тій гільці світ” (“Гніздо в трояндовім кущі”, “Заповіт баби Насті”, “Етюд”)
Аж узор ізблід” (Спогад”, “Приїжджий”, “Продається хата”). Як бачимо, перемогу в цьому змаганні виборола група “Авторська лабораторія”. Проте, на мою думку, переможених сьогодні не було, адже ми дійсно збагатили свої знання, дослідивши і опрацювавши творчість нашого поета-земляка Миколи Тодосійовича Негоди. І якщо уявити собі життєвий і творчий шлях його у вигляді ось цього незвичного дерева, то ми побачимо, що на ньому значно переважають ще зелені, життєдайні листочки, (є, правда, декілька жовтеньких, то, очевидно вже роки беруть своє). А це означає, що ми бажаємо йому міцного здоров’я і чекатимемо від Миколи Тодосійовича нових цікавих та захоплюючих поетичних і прозових творів. А вам, дорогі діти, я теж вдячна за вашу значну підготовчу роботу та за ваші виступи і відповіді у нашій літературній кав’ярні. Пропоную послухати, що нам усім побажав Микола Тодосійович Негода (запис в електронному варіанті). |
Керівництво читанням Дана брошура висвітлює роботу шкільної бібліотеки по вихованню інформаційної культури, любові до книги та розвиток пошуково-пізнавальних... |
ЯК ЗАЦІКАВИТИ ДІТЕЙ ЧИТАННЯМ? В. А. Юрчак, методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Керівництво визначає загальні цілі розвитку підприємства і основні способи їх досягнення У процесі формування стратегії діяльності підприємства беруть участь вище керівництво, команда плановиків, керівники та спеціалісти... |
Керівництво проведенням змагань та суддівство Загальне керівництво... Місце проведення змагань у розділі «нокдаун»: гімназія №257 м. Київ, пр-т. Георгія Гонгадзе 7б |
Керівництво оглядом Загальне керівництво та проведення огляду здійснює... Про проведення огляду-конкурсу виховної роботи в таборах відпочинку системи освіти |
2. Керівництво змаганнями Миколаївської області та управлінням з питань фізичної культури та спорту Миколаївської облдержадміністрації виключне право на загальне... |
Керівництво змаганнями Керівництво змаганнями здійснює: Херсонський... Директор Херсонського обласного центру фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» |
Керівництво та завдання до лабораторної роботи з дисципліни «ОСНОВИ ЦИФРОВОЇ КОМУТАЦІЇ» Методичне керівництво для виконання лабораторної роботи з дисципліни «Основи цифрової комутації» |
Керівництво поняття більш широке ніж управління. Управління є адміністративною... Керівництво – поняття більш широке ніж управління. Управління є адміністративною функцією і передбачає реалізацію загальних функцій... |
Керівництво проекту |