|
Скачати 61.49 Kb.
|
ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ ІПОТЕРАПІЇ В КОМПЛЕКСНОМУ ЛІКУВАННІ СПАСТИЧНИХ ФОРМ ЦЕРЕБРАЛЬНОГО ПАРАЛІЧУ. Є.В. Лісовський, О.С. Євтушенко, С.К. Євтушенко, І.В. Вовченко. Обласний дитячий клінічний Центр нейрореабілітації, м. Донецьк. Незважаючи на більш ніж столітню (W.J. Little, 1853 р.) історію вивчення проблеми церебрального паралічу, ця патологія продовжує займати одне з ведучих місць у структурі захворювань нервової системи у дітей. Протягом ряду років частота церебрального паралічу в індустріально розвитих країнах залишається стабільною. Адекватна корекція рухових, мовних і психічних порушень найчастіше є важкою задачею, що в остаточному підсумку може привести до важкої інвалідності і соціальної дезадаптації дитини. Дитина з церебральним паралічем одержує через власні пропріорецептори відчуття патологічного м'язового тонусу і патологічних форм рухів. Це сприяє виробленню патологічних рухових образів, а на їхній основі формуються патологічний руховий стереотип, контрактури і деформації. Як один з методів лікування, спрямованих на стимуляцію розвитку рухових функцій у дитини з церебральним паралічем, у Донецькому обласному центрі нейрореабілітації з 1991 року професором С.К. Євтушенко розроблений та активно впроваджується в лікувальну практику метод іпотерапії (лікувальна верхівкова їзда, rigth therapy) як один із видів лікувальної фізкультури, що має метою реабілітаційний вплив на дітей з органічними захворюваннями нервової системи. За допомогою лікувальної верхівкової їзди можна вирішувати наступні задачі:
Іпотерапія, як метод лікувальної фізкультури, має метою досягнення наступних ефектів: - розвиток вестибулярної функції й функції рівноваги в процесі балансування вершника на коні під впливом коливань, що йдуть від спини коня, що рухається, у 3-х взаємно перпендикулярних напрямках. При цьому задіються практично всі групи м'язів дитини й у процесі занять розвивається здатність синхронізувати роботу м'язів спини, тулуба і кінцівок, сприяючи розвитку адекватної реципрокної іннервації ; - зниження спастичності м'язів стегон, що приводять, і збільшення розведення ніг у тазостегнових суглобах. Це пояснюється тім, що температура тіла коня на 1,5°-1,7° вище людської, при цьому рухи м'язів спини коня, що рухається, розігрівають і масажують спастичні м'язи ніг вершника; - формування нормального постурального рефлекторного механізму як основи для виконання будь-яких рухових актів, що можливо тільки при нормальному м'язовому тонусі і, у свою чергу, гарантує фізіологічну основу м'язового тонусу і, таким чином, сприяє формуванню адекватного рухового стереотипу; - нормалізація психічного статусу дитини в результаті спілкування з живим організмом - конем, керування яким формує відчуття перемогти, незалежності, власної могутності. 3 цього погляду іпотерапію можна розглядати як один з методів лікування, спрямованих на виховання синдрому мотивації - бажання самостійно стояти й ходити, що в багатьох дітей з церебральним паралічем ослаблене або відсутнє; Заняття іпотерапією проводяться на спеціальному відкритому міні-іподромі з інструктором верхівкової їзди та медичним працівником, що протягом одного-двох сеансів активно контролюють положення і рівновагу дитини на коні, а в наступному дитина сидить самостійно. При цьому під час процедури дитина винна виконати комплекс вправ, розроблених лікарями і методистами Центра, чим досягається сполучення іпотерапії як лікування за допомогою коня і реабілітаційної верхівкової їзди. Комплекс вправ спрямований на вплив на опорно-руховий апарат дитини (включаючи м'язову систему), його енергетичний і психо-емоційний стан. Рух коня здійснюється по колу. Під час проходження кола дитина робить одне з вправ комплексу. Кінець того чи іншого кола є крапкою відліку для початку нової вправи. Комплекс починається з 2-х дихальних вправ, за яких випливає 4 вправи, спрямованих послідовно на м'язи спини, хребетний стовп і аддуктори стегон, що виконуються двічі. У такий спосіб виконується 10 вправ, що займають відповідно 10 кіл. Інтенсивність виконання вправ, амплітуда рухів (наприклад нахилів) можуть варіювати в залежності від віку дитини і ступеня виразності рухового дефекту. За даною методикою заняття проводяться з дітьми з подвійною геміплегічною та диплегічною формами церебрального паралічу у віці від 5 до 10 років. Під нашим спостереженням знаходилося 256 дітей з різними формами церебрального паралічу. 3 їх 121 дитина (47,3%) - з диплегічною формою і 135 (52,7%) із подвійною геміплегічною формою церебрального паралічу. У всіх дітей спостерігалася аддукторна спастичність різного ступеня виразності. Порушення постави й слабість м'язового корсета відзначалося в 173 дітей (67,6%). Після проведення курсу іпотерапії позитивний ефект у виді зменшення спастичності м'язів був відзначений у 88,3% спостережень (226 дітей), зміцнення м'язового корсета й поліпшення постави відзначене в 91% спостережень (233 дитини). Необхідно додати, що крім позитивного ефекту у відношенні моторних функцій, у дитини з'являється впевненість у своїх можливостях, зацікавленість і можливість самому брати участь у процесі лікування. У процесі лікування певним чином формується особистість дитини: чуйність до рухів коня з розвитком адекватних реакцій, правильна оцінка ситуації, що складається, і здатність впливати на неї, довіра до коня і до інструктора верхівкової їзди з наступним переносом придбаних навичок із ситуацій верхівкової їзди в повсякденне життя. Таким чином, як метод фізіологічної природної реабілітації, іпотерапія сприяє поліпшенню статики, зменшенню спастичності м'язів, стимуляції психоемоційної сфери і може бути рекомендована в комплексному лікуванні спастичних форм церебрального паралічу. DIE ANWENDUNG DER HIPPOTHERAPIEMETHODE BEI DER KOMPLEXEN BEHANDLUNG DER SPASTISCHEN FORMEN ZEREBRALER LÄHMUNG.E.W. Lisowskij, O.S. Ewtucshenko, S.K. Ewtucshenko, I.W. Wowtshenko. Das klinische Gebietskinderzentrum für Neurorehabilitation Donezk,Ukraine. Schlüsselwörter: zerebrale Lähmung, Rehabilitation, Hippotherapie. Im Artikel ist die zehnjдhrige Erfahrung der Anwendung der Reittherapie (Hippotherapie) als Behandlungsmethode verallgemeinert, die anf die Stimulierung von Bewegungsfunktionen bei den an der zerebralen Lдhmung leidenden Kindern ausgerichtet ist. Es sind Wirkungsmechanismus und Behandlungserfolge der Hippotherapie angefьhrt. Es sind Ergebnisse der Beobachtung von 256 Kindern mit Diplegie (121 Kinder – 47,3%) und mit bilateraler Hemiplegie (135 Kinder – 52,7%) dargestellt. Es ist das Erreichen des positiven Effekts nach der Hippoterapiekur gezeigt: die Verminderung der Muskelspastizitдt bei 88,3% der Beobachtungen (226 Kinder), die Krдftigung des Muskelkorsetts und die Haltungsverbesserung bei 91% der Beobachungen (233 Kinder). Ключевые слова: церебральный паралич, реабилитации, иппотерапия. Ключові слова: церебральний параліч, реабілітації, иппотерапия. Література.
Відомості про авторів. 1. Євген Володимирович Лісовський – Обласний дитячий клінічний Центр нейрореабілітації, м. Донецьк, Україна; завідуючий денним стаціонаром. Адреса Центру: 83052, м. Донецьк, пр. Ілліча 80-А, тел. (0622) 94-01-73, факс (0622) 94-65-00. E-mail: oleguvika.dn.ua. ____________________ 2. Олег Станіславович Євтушенко – Обласний дитячий клінічний Центр нейрореабілітації, м. Донецьк, Україна; директор Центру нейрореабілітації, кандидат медичних наук. ____________________ 3. Станіслав Костянтинович Євтушенко – Донецький державний медичний університет ім.. М. Горького; завідуючий кафедрою дитячої та загальної неврології ФПО, професор. ____________________
____________________ |
Урок з геометрії в 7 класі На тему: «Поняття методу від супротивного» Допомогти дітям зрозуміти суть методу від супротивного, надавши їм можливість отримати елементарні навички проведення доведень цим... |
Застосування методу проектів на уроках у початкових класах Цінний він тим, що можна застосувати раціональне поєднання теоретичних знань і можливостей його практичного застосування для розв’язання... |
Застосування методу телекомунікаційних проектів в загальноосвітніх... Застосування методу телекомунікаційних проектів в загальноосвітніх навчальних закладах України // Комп’ютерно-інформаційні і комунікаційні... |
Тип очікуваних навчальних матеріалів Проектні технології спрямовані на стимулювання інтересу обдарованих учнів до повних знань, розвиток дитини через розв’язання проблем... |
Тематика рефератів і вказівки до їх написання Характеристика і сфера застосування позамовного методу обліку витрат і калькулювання |
Перелік рекомендованих наукових тем конкурсних робіт* Застосування методу В. Леонтьєва „Витрати – випуск” при вирішенні вагомих проблем в економіці |
Перелік рекомендованих наукових тем конкурсних робіт* Застосування методу В. Леонтьєва „Витрати – випуск” при вирішенні вагомих проблем в економіці |
УДК: Орнідазол у лікуванні хірургічної неклостридіальної анаеробної... Його доцільно застосовувати в схемах комбінованої терапії важких генералізованих анаеробних інфекцій і гнійних процесів різної локалізації,... |
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕКСТУ В СУЧАСНІЙ ЛНГВІСТИЦІ Описано основні процедурні ланки контекстуально-інтерпретаційного методу, методу діалогічної інтерпретації, когнітивного картування... |
З практики організації навчання за інтерактивними технологіями. Застосування методу проектів Адже саме інтерактивне навчання будується на активній взаємодії всіх учнів, а вчитель та учень є рівноправними суб’єктами навчання,... |