|
Скачати 0.8 Mb.
|
Українська бібліотечна асоціація Центр безперервної бібліотечно-інформаційної освіти Головний тренінговий центр для бібліотекарів ПРОГРАМА КУРСУ «Інноваційні зміни в бібліотеці на основі проектного, кадрового менеджменту та ініціативної діяльності бібліотек» Програма розроблена: канд. пед. наук О.В. БашунКанд. іст. наук Я.О. Хіміч КИЇВ - 2010 1.1. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Зміст і структура модуляКурс складається з 8 тем. Перші три теми пов'язані із інноваційною діяльністю та маркетинговою стратегією розвитку бібліотек (теоретико-методологічними основами інноваційних методик, технологією бібліотечного маркетингу, стратегією розвитку асортименту послуг бібліотек). Наступні теми, присвячені ініціативній діяльність бібліотек та шляхам підвищення їх ролі у громадянському суспільстві (основам фандрейзингу, програмному і проектному розвитку бібліотек, кадровому менеджменту, адвокації, практиці соціального партнерства). Для засвоєння знань застосовуються лекційні, практичні, семінарські заняття з використанням активних та інтерактивних форм навчання і перевірки знань (тренінги, ділові, рольові, моделюючі ігри, майстер-класи, комп'ютерні презентації, "мозкові штурми", дистанційне навчання). Підсумковий контроль засвоєння знань відбувається у формі заліку. Передбачені форми проміжного контролю у вигляді експрес-опитування, виконання завдань самостійної роботи, практичних завдань, тестувань. Формами підсумкового контролю залік. МетаКурс "Інноваційні зміни в бібліотеці на основі проектного, кадрового менеджменту та ініціативної діяльності бібліотек" спрямований на одержання знань, умінь та навичок роботи у сфері інноваційної, ініціативної діяльності бібліотек з використанням основ менеджменту, маркетингу, фандрейзингу, адвокасі, cоціального партнерства. Пріоритетами курсу є оволодіння як теоретичними, методологічними основами, так і практичними навичками щодо формування нового іміджу бібліотеки як інформаційної установи і упровадження нововведень, розвитку асортименту інформаційно-бібліотечних послуг і сервісів, використання проектного, кадрового менеджменту бібліотек, комплексу маркетингу та фандрейзингу, елементів адвокасі, розвитку форм соціального партнерства.Завдання курсу:
Кваліфікаційні характеристики Для визначення рівня знань слухачів проводиться вхідний контроль шляхом тестування. Навчальний курс призначений для завідувачів сільських бібліотек (філій), завідувачів відділів, секторів центральної міської (районної) бібліотеки, директорів централізованих бібліотечних систем. Залежно від рівня знань, кваліфікації, категорії працівників у модулі можуть більш глибоко і детально розкриватись окремі теми. Внаслідок вивчення курсу слухачі повинні: Знати:
Вміти:
Мати навички:
Для оволодіння запропонованим навчальним курсом слухачам необхідно:
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Тема 1. Інноваційні механізми розвитку бібліотек, стратегічне планування в бібліотеках Інноватика як теорія змін. Визначення понять "інновації", "нововведення", "новації". Бібліотекознавчі дослідження проблематики інновацій як змін. Фактори впровадження інноваційних технологій у бібліотечну діяльність. Інноваційна політика розвитку бібліотек як форма її існування в інформаційному суспільстві. Інноваційна політика в стратегічному управлінні бібліотекою. Зміни стратегій управління бібліотекою. Основи стратегічного планування: сутність, функції, переваги. Визначення місії, пріоритетів розвитку бібліотеки. Інноваційні стратегії бібліотек: наступальні, імітаційні, традиційні. Інноватика: зміст і напрямки роботи. Види інновацій. Реалізація інноваційного процесу в бібліотеці, продуктивних і сервісних інновацій. Послідовність здійснення інноваційного процесу. Управління нововведеннями в бібліотеці. Наукова і організаційно-методична підтримка інноваційної діяльності. Розробка інноваційних проектів. Об'єкти інновацій в бібліотеках: продуктові та сервісні, техніко-технологічні, організаційні, соціальні. Інноваційний характер техніко-технологічних, соціально-економічних, управлінських механізмів розвитку бібліотек. Тема 2. Маркетинг як частина управлінської діяльності. Функції маркетингу в бібліотечній сфері Терміносистема, сутність та структура маркетингу. Поняття "маркетинг" і "бібліотечний маркетинг". Комерційний та некомерційний маркетинг. Сутність маркетингу. Основні види, елементи та функції маркетингу. Визначення поняття "маркетингового дослідження", його значення для маркетингу і технологія проведення. Види маркетингових досліджень. Основні етапи дослідження. Підготовка та проведення маркетингових досліджень. Використання різних методів досліджень (анкетування, опитування, інтерв'ю, вивчення думок експертів, фокус-групи, аналіз конкретних ситуацій, моніторинг тощо). Засоби визначення вибіркової сукупності. Узагальнення підсумків дослідження. Використання результатів маркетингового дослідження у вирішенні стратегічних і тактичних задач бібліотеки. Комплекс маркетингу процес надання послуги. Поняття "товар", "послуга". Етапи створення товару, його життєвий цикл. Поняття "бібліотечні послуги", їх різновиди. Збутова політика як основний ланцюг маркетингу. Канали просування товару, послуг, системи збуту. Сегментування ринку. Реклама стимулятор збуту. Визначення понять "реклама", "фірмовий стиль", "товарний знак", "логотип", "фірмовий блок", "слоган". Види реклами та канали її розповсюдження: друкована, аудіо-, теле-, радіореклама, директ-мейл (пряма поштова розсилка), внутрішня, зовнішня реклама, комп'ютерна реклама тощо. Технологія реклами. Етапи рекламної діяльності: визначення цілей, встановлення відповідальності, визначення бюджету, розробка рекламних матеріалів, вибір каналів розповсюдження реклами, часу, періодичності, оцінка ефективності реклами. Основні вимоги до складання рекламних матеріалів. Особливості розробки рекламної кампанії. Психологічні фактори сприйняття реклами. Взаємовідносини бібліотек з громадськістю ("паблік рілейшнз" бібліотек). Маркетингова стратегія та планування. Маркетингові служби бібліотек. План маркетингу та його схема. Організація та контроль маркетингової діяльності. Тема 3. Класифікація інформаційних продуктів, послуг бібліотек з переорієнтацією на сервісність обслуговування Сервісний підхід до задоволення суспільних та індивідуальних потреб людей як філософія сучасного суспільства. Застосування фундаментальних основ сервісної діяльності для бібліотечного обслуговування: безумовний пріоритет потреб користувачів; спрямованість усієї діяльності бібліотеки на задоволення цих потреб; необхідність постійного перепроектування (реінжинірингу) технологічних процесів для підвищення якості обслуговування, обов'язковість забезпечення захисту прав споживачів, необхідність відповідності якості послуг прийнятим стандартам; розробка таких стандартів; значна індивідуалізація послуг, що призводить до підвищення складності і подорожчання процесів обслуговування; двоїстий характер оцінки споживачем якості обслуговування: оцінка самої послуги й умов її надання (тимчасових, психологічних, етичних, естетичних, технологічних); забезпечення можливості участі користувачів у контролі й удосконалюванні обслуговування, керуванні якістю послуг; обов'язковість у зв'язку з цим визначення якісних характеристик послуг мовою, зрозумілою споживачам; розробка регламентуючих документів (інструкцій, положень тощо) і нормативних матеріалів, що визначають і захищають права користувачів. Формування уявлень про сутність інформаційних потреб. Інформаційні потреби як соціально-психологічна категорія. Їх місце в структурі потреб людини. Природа і механізм формування інформаційних потреб. Співвідношення понять: мотиви діяльності людини, його інтереси й інформаційні потреби. Поняття про суспільні (об'єктивні), колективні й індивідуальні інформаційні потреби. Професійні інформаційні потреби і їх співвідношення з соціально-економічними і соціальними умовами. Особливості інформаційних потреб різних категорій фахівців відповідно до професії, функціональних і посадових обов'язків, сфери науково-виробничої діяльності. Інформаційний запит як ключовий механізм сервісної діяльності бібліотеки. Поняття інформаційного запиту. Види запитів. Виявлення зв'язку інформаційного запиту з реальними потребами – сутність реалізації бібліотечного обслуговування. Бібліотечна послуга як кінцевий продукт сервісного обслуговування. Класифікація бібліотечних послуг, визначення номенклатури інформаційно-бібліотечних послуг. Диверсифікація інформаційних продуктів і послуг як результат розвитку технологій. Класифікація інформаційних продуктів і послуг за умовами комунікаційних відношень: документальний, інформаційний і когнітивний. Нові технології в організації бібліотечного обслуговування. Організація бібліотечного сервісу на основі нових комп'ютерних технологій. Впровадження комп'ютерних технологій у практику роботи бібліотек задля сервісного обслуговування. Виробництво електронних інформаційних продуктів і послуг. Бази даних як інформаційний продукт. Інтелектуалізація виробництва інформаційних продуктів і послуг. Створення інформаційно-аналітичних продуктів і послуг. Формування асортименту і політика управління процесом виробництва інформаційних продуктів і послуг. Забезпечення організаційно-виробничого процесу інформаційних продуктів і послуг, якості конкурентоспроможності. Обслуговування користувачів з особливими потребами, форми і методи роботи з використанням комп'ютерних технологій. Електронна бібліотека як нова форма організації бібліотечного обслуговування. Правова база бібліотечного обслуговування в електронному просторі. Надання інформаційних послуг з використанням комп'ютерів. Види послуг. Послуги з використанням Інтернет-технологій. Віртуальне обслуговування користувачів. Надання доступу до БД та електронних документів. Доставка документів як сервісна послуга. Тема 4. Фандрейзинг як джерело додаткового фінансування бібліотек Ініціативна діяльність як важлива складова сучасної моделі господарювання в бібліотечно-інформаційній сфері, потенційний канал позабюджетного ресурсного забезпечення окремих напрямків роботи бібліотеки. Правомірність керівника у визначенні пріоритетів саморозвитку і виборі легітимних шляхів альтернативного ресурсного забезпечення бібліотеки. Правові основи ініціативної економічної діяльності бібліотек. Фандрейзинг як елемент ініціативної діяльності, сутність, значення, форми і напрямки. Основні терміни й визначення, що використовуються у фандрейзинговій діяльності. Складові методики фандрейзингу. Ідентифікація: визначення потенційних джерел фінансування. Платні послуги (обслуговування) у контексті ініціативної діяльності бібліотеки: базові методологічні принципи постановки і розвитку, моделювання переліку (номенклатури), класифікація, перспективні види. Забезпечення конкурентоспроможності бібліотеки на основних ринках позиціонування: інформаційному, освітньому, культурно-дозвільному. Стратегія: розробка компонентів іміджу, планування рекламної кампанії, тактики залучення додаткових джерел фінансування. Розвиток: процес підготовки донорів і попередня робота з ними, окремі аспекти підготовки кадрів для фандрейзингу. Клопотання: технологія звернення за фінансовою підтримкою й теоретичні аспекти роботи зі складання листа-звернення, проекту-заявки. Опікунство: види подяки за фінансову, ресурсну допомогу. Тема 5. Програмний і проектний підходи до розвитку бібліотечної сфери Проектна діяльність як умова інноваційного розвитку бібліотеки і професійного зростання бібліотекарів. Визначення понять "програма", "проект". Підтримка державою і владою програмного підходу до розвитку бібліотек. Організаційно-функціональна і соціально-психологічна структура програмної, проектної діяльності бібліотек. Теоретико-організаційні основи управління програмами, проектами. Типологія проектів у бібліотечній справі. Інформаційне забезпечення проектної діяльності. Джерела пошуку інформації. Особливості роботи з владою, донорами, фондами. Методика складання листа-запиту. Технологічні аспекти підготовки та управління проектами. Складові елементи проекту. Розробка концепції і підготовка проекту (формулювання назви проекту, написання анотації, вступу та постановки проблеми, розробка мети та завдань, етапів реалізації, визначення очікуваних результатів і критеріїв їх оцінки, можливостей подальшого розвитку проекту і майбутнього фінансування). Окреслення проектного розвитку конкретних напрямків діяльності бібліотеки. Інноваційне планування діяльності бібліотеки у межах проекту. Кооперація зусиль та визначення партнерів проекту. Основні вимоги до складання і виконання бюджету проекту. Джерела фінансування проекту бібліотеки. Бюджетні та позабюджетні надходження. Менеджмент та моніторинг реалізації проекту бібліотеки. Забезпечення життєдіяльності проекту. Реклама проектної діяльності бібліотеки та презентація результатів проекту. Тема 6. Основи лідерства та командного підходу в кадровому менеджменті Основи лідерства. Визначення понять. Тестування як засіб виявлення лідерських якостей. Оцінка параметрів особистого розвитку лідера. Поняття "самоорганізації". Раціональний розподіл і використання часу, шляхи підвищення працездатності. Основи комунікації лідера. Влада і повноваження лідера. Як успішно сформувати команду. Основні поняття командного підходу. Фактори успішної роботи команди. Механізми і підходи до вирішення проблем, прийняття рішень, ефективного планування. Зміни у професійному навчанні бібліотекарів із використанням активних та інтерактивних форм навчання. Роль методичних служб бібліотеки в навчання бібліотекарів. |
Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні Авторський колектив В. М., доктор пед наук; Охрімчук P. M., канд пед наук; Полянський П. Б., канд. істор наук, директор департаменту загальної середньої... |
Мінрегіонбуд України Київ 2009 В. С., д-р техн наук, проф.; Вернигора В. О., канд техн наук; Галінський О. М., канд техн наук; Григоровський П.Є., канд техн наук;... |
«Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для... В. К. Поповим)), розділ VI (§ 8), розділ XI канд юрид наук, доцент — розділ II (§ 1, 2) канд юрид наук, доцент — розділ XVI канд... |
Проблеми поглиблення демократичних засад адміністративної реформи в Україні М. Я. Сегай, д-р юрид наук, проф.; О. Ф. Скакун, д-р юрид наук, проф.; М. М. Страхов, д-р юрид наук, проф.; Ю. М. Тодика, д-р юрид... |
МАТЕМАТИКА Г. М. Мерсіянова канд пед наук, ст наук спів лабораторії олігофренопедагогіки Інституту дефектології АПН України |
ГСВО МОН Черкаського ін-ту управління бізнесом; О. Ф. Кравченко, канд екон наук, доц. КДТУБА; М. М. Мартиненко, д-р техн наук, проф. КЕІМ;... |
Олександр Бугайов, докт пед наук, професор, Микола Головко, канд... ПМК “Фізика – 7”. Ці програмно-методичні комплекси, на наш погляд, є першими кроками до розробки принципово нової та доповнення і... |
Т. К. Андрющенко Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педпрацівників, канд пед наук |
РСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання лабораторних... Укладачі: О. А. Щербина, канд техн наук, доцент, М. М. Орлова, канд техн наук, доцент |
Освітньо-професійна програма підготовки СПЕЦІАЛІСТА (назва освітньо-кваліфікаційного... М; В. Д. Рожок, д-р техн наук, проф. КЕІМ; С. М. Соболь, канд екон наук, доц. КНЕУ; Ф.І. Хміль, д-р екон наук, проф. ЛКА; В. Г. Шинкаренко,... |