|
Скачати 154.88 Kb.
|
Системний підхід до управління інноваційним освітнім процесом Л.І.Пархомова, методист НМЦ менеджменту та координації діяльності РМК (ММК) Суспільно-політичні та соціально-економічні перетворення, які відбуваються в Україні, інтенсивно впливають на діючу освітню систему: змінюються ціннісні орієнтири, застосовуються нові педагогічні технології, технології управління, що сприяють модернізації змісту освіти, інтенсивному розвитку та впровадженню інноваційних процесів, адекватних сучасним вимогам і потребам часу. В умовах розбудови національної системи освіти важливого значення набуває інноваційна діяльність загальноосвітніх навчальних закладів, яка характеризується системним експериментуванням інновацій в освітньому процесі. Початковий стан функціонування загальноосвітнього навчального закладу пов'язаний з інтенсивною роботою адміністративно-управлінської ланки і всього педагогічного колективу, з модернізацією управлінської діяльності у світлі інноваційних ідей, розробки оптимальних шляхів їх втілення. Відомою аксіомою є положення про безпосередню залежність результатів роботи педагогічних колективів навчальних закладів від результату керівництва та управління школою. Аналіз сучасної освітньої ситуації дозволяє конкретизувати характер соціальних потреб суспільства та школи в педагогіці нового типу, визначити освітні пріоритети та реалізувати їх у процесі підготовки керівників до інноваційної діяльності. Необхідно здійснювати пошук нових способів задоволення освітніх потреб, ураховувати їх змінюваність, впроваджувати інновації. Інноваційна діяльність загальноосвітньої школи ґрунтується на основі Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про науково-технічну діяльність», «Про авторське право і суміжні права», «Про науково-технічну інформацію», «Про наукову і науково-технічну експертизу», Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності та педагогічної системи, розробленої групою авторів, затвердженої Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. Для впровадження інновацій в управлінську діяльність керівникам загальноосвітніх навчальних закладів необхідно визначитись:
Адміністрація загальноосвітніх навчальних закладів повинна дотримуватись принципів відбору управлінських інновацій: - актуальності, перспективності, динамічності, демократичності, гуманності; - реалістичності, гнучкості, інтенсифікації, інтегративності, цілісності, керованості, економічності. Окрім того, обов’язково враховувати організаційні умови:
Впровадження інноваційних технологій в управлінську діяльність загальноосвітнього навчального закладу членами педагогічного колективу – це пріоритетний напрям управлінської діяльності. Запровадження системного підходу до управління інноваційним освітнім процесом сприятиме підвищенню результативності управлінської діяльності навчального закладу. При проведенні серпневих зустрічей рекомендуємо особливу увагу звернути на питання сучасного підходу до управління загальноосвітнім навчальним закладом, на шляхи впровадження інноваційних технологій в управлінську діяльність загальноосвітнього навчального закладу, що ставить досить високі вимоги до керівника, його компетентності, відповідальності, умінь та досвіду для розв’язання нагальних проблем в освіті. Види і основні напрямки планування інноваційної освітньої діяльності Основними видами планування інноваційної освітньої діяльності є перспективне і річне планування. Перспективне (стратегічне) планування При розробці перспективного плану роботи закладу необхідно розробити додаток до плану “Заходи з інноваційної діяльності”, бажано у вигляді таблиці. Таблиця 1 Заходи з інноваційної діяльності
При розробці заходів слід дотримуватися всіх вимог до здійснення перспективного планування (діагностика готовності педагогічних працівників і учнів, наявність необхідних умов для здійснення інноваційної діяльності, врахування принципів науковості, об’єктивності, послідовності, реальності, поєднання колективного начала та індивідуального, демократичності, інноваційності тощо). Нагадуємо, що перспективне здійснюється на період від 3 до 5 років. Пропонуємо зразок оформлення розділів перспективного плану роботи закладу. Таблиця 2 Інноваційна діяльність
Річне планування є логічним продовженням перспективного планування, тому воно здійснюється згідно з вимогами до перспективного планування і має також відповідати йому за структурою. Потрібно, щоб у річному плані усі розділи знаходились під такими ж номерами, що і в перспективному. Це полегшує і раціоналізує здійснення річного планування. Заходи з інноваційної діяльності плануються в різних розділах річного плану та можуть виноситися в окремий додаток до плану. Крім заходів у плані зазнаються відповідальні за їх проведення від адміністрації та конкретні виконавці. Заходи з інноваційної діяльності розробляються на основі аналізу виконання відповідного розділу плану роботи закладу за минулий навчальний рік, включаються заходи, що за різних причин не були виконані, а також ті, що передбачені перспективним планом роботи закладу. Таблиця 3 Зразок додатку до плану роботи закладу на навчальний рік Інноваційна діяльність
Планування методичної роботи з метою забезпечення виконання заходів з інноваційної діяльності плану роботи школиПлан роботи методичної ради закладу, пов’язаної з інноваційною діяльністю, складається на поточний навчальний рік і спрямовується на поліпшення науково-теоретичної, методичної та практичної підготовленості педагогічних кадрів закладу до інноваційної діяльності. У ньому мають бути відображені результативність і підсумки методичної роботи за попередній навчальний рік. План має містити завдання на поточний навчальний рік, основні напрямки роботи щодо запровадження інновацій, а також перелік засідань, складений за такою формою:
План роботи методичного об'єднання з інноваційної діяльності складається за такою ж формою, що і план роботи методичної ради. Під час підготовки до планування слід обов’язково враховувати умови конкретного закладу (зовнішні та внутрішні). Творче використання в процесі планування інноваційної діяльності в закладі вимог нормативних документів та методичних рекомендацій допоможе створити необхідну базу для піднесення рівня навчально-виховного процесу та сприятиме успішному і результативному виконанню завдань, які постають сьогодні перед освітою. На секціях керівників навчальних закладів необхідно розглянути питання, що дадуть змогу забезпечити повноцінний процес взаємодії управлінців і педагогічних колективів, усвідомити засоби впливу і коригування у керівній діяльності, створити умови розвитку і планомірного функціонування загальноосвітнього закладу. Знання і дотримання нормативної бази – одна із сходинок існування у правовому полі кожного закладу освіти. Тому, насамперед, слід акцентувати увагу на положеннях законодавчих та нормативних актів у галузі освіти. Також, з керівниками шкіл доцільно обговорити проблеми: ● Основні акценти впровадження Державного стандарту базової та повної загальної освіти. ● Основи цільового управління як першоджерела стратегічного, тактичного і оперативного планування. ● Управлінська компетентність керівника при розв’язанні проблем профільного навчання. ● Функціонування загальноосвітнього навчального закладу в умовах автоматизованої системи управління з використанням сучасних мережевих технологій. ● Рівень інформаційно-комунікаційної грамотності керівників навчальних закладів та педагогічних колективів, використання ІКТ-технологій в управлінській та педагогічній діяльності. ● Самоосвітній потенціал керівника закладу освіти як основа реалізації управлінських компетенцій. ● Основні етапи процесу впровадження нововведень у практику школи. ● Методи внутрішньошкільного контролю як підсистема загальної структури управління школою. ● Науково-методична проблема як стратегічний орієнтир діяльності педагогічного колективу. Література на допомогу керівникам навчальних закладів:
|
Положення про координаційно-методичну раду Координаційно-методична рада (КМР) є органом управління освітнім процесом у школі, головною метою якого є цілеспрямована взаємодія... |
План лекції Системний підхід у побудові методики комплексного економічного... Ключові слова і терміни: системний аналіз, ієрархія системи, адаптація, комплекси і блоки аналітичних задач, система показників,... |
СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО РОЗРОБКИ РІШЕНЬ Рішення – це вибір одного (як правило найкращого) з можливого набору наявних варіантів |
Як класифікуються видові прояви потенціалу підприємства? Охарактеризуйте системний підхід, як основний у процесі формування потенціалу підприємства |
О. В. Варецька КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД – КОНЦЕПТУАЛЬНА ОСНОВА СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ Ключові слова: компетентнісний підхід, компетентнісна освіта, освітня компетентність, компетентність, компетенція, діяльнісний підхід,... |
ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ УПРАВЛІННЯ ПТНЗ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ Це – проблема, яка потребує вирішення. Важливою передумовою є розвиток культури управління навчально-виховним процесом, всім багатогранним... |
Системний підхід до підвищення фахової компетенції учителя в діяльності... Го розвитку, спрямований на забезпечення повного використання достовірного, вичерпного і своєчасного знання у всіх суспільно важливих... |
Холод Борис Іванович – ректор «Реформи в Україні: міфи і реальність», «Соціально-економічна система як простір управлінського саморозвитку», «Системний аналіз... |
Управління навчально-виховним процесом Шкварчук Наталія Степанівна, директор Товтрівської ЗОШ І-ІІІ ст. Заставнівського району, вища категорія, вчитель-методист |
ПРОФІЛАКТИКА ПРАВОПОРУШЕНЬ ТА ІНШИХ НЕГАТИВНИХ ЯВИЩ У СТУДЕНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ Успіх виховання студентів сьогодні в значній мірі залежить від науковості, комплексності підходів, розумного використання виховного... |