Системний підхід до управління інноваційним освітнім процесом


Скачати 154.88 Kb.
Назва Системний підхід до управління інноваційним освітнім процесом
Дата 22.02.2016
Розмір 154.88 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Системний підхід до управління

інноваційним освітнім процесом
Л.І.Пархомова, методист НМЦ

менеджменту та координації

діяльності РМК (ММК)
Суспільно-політичні та соціально-економічні перетворення, які відбуваються в Україні, інтенсивно впливають на діючу освітню систему: змінюються ціннісні орієнтири, застосовуються нові педагогічні технології, технології управління, що сприяють модернізації змісту освіти, інтенсивному розвитку та впровадженню інноваційних процесів, адекватних сучасним вимогам і потребам часу.

В умовах розбудови національної системи освіти важливого значення набуває інноваційна діяльність загальноосвітніх навчальних закладів, яка характеризується системним експериментуванням інновацій в освітньому процесі.

Початковий стан функціонування загальноосвітнього навчального закладу пов'язаний з інтенсивною роботою адміністративно-управлінської ланки і всього педагогічного колективу, з модернізацією управлінської діяльності у світлі інноваційних ідей, розробки оптимальних шляхів їх втілення.

Відомою аксіомою є положення про безпосередню залежність результатів роботи педагогічних колективів навчальних закладів від результату керівництва та управління школою.

Аналіз сучасної освітньої ситуації дозволяє конкретизувати характер соціальних потреб суспільства та школи в педагогіці нового типу, визначити освітні пріоритети та реалізувати їх у процесі підготовки керівників до інноваційної діяльності. Необхідно здійснювати пошук нових способів задоволення освітніх потреб, ураховувати їх змінюваність, впроваджувати інновації.

Інноваційна діяльність загальноосвітньої школи ґрунтується на основі Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про науково-технічну діяльність», «Про авторське право і суміжні права», «Про науково-технічну інформацію», «Про наукову і науково-технічну експертизу», Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності та педагогічної системи, розробленої групою авторів, затвердженої Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України.

Для впровадження інновацій в управлінську діяльність керівникам загальноосвітніх навчальних закладів необхідно визначитись:

  • у здатності педагогічного колективу, адміністрації школи до творчої роботи взагалі;

  • готовності органів управління, керівників навчальних закладів до інноваційної освітньої діяльності;

  • у доведенні необхідності змін;

  • забезпеченні чіткої, цілісної системи планування та аналізу всіх структурних підрозділів загальноосвітнього навчального закладу;

  • у створенні досконалої моніторингової системи інноваційного процесу;

  • моніторингу рівня професійної компетентності керівників загальноосвітнього навчального закладу.

Адміністрація загальноосвітніх навчальних закладів повинна дотримуватись принципів відбору управлінських інновацій:

- актуальності, перспективності, динамічності, демократичності, гуманності;

- реалістичності, гнучкості, інтенсифікації, інтегративності, цілісності, керованості, економічності.

Окрім того, обов’язково враховувати організаційні умови:

  • нормативно-правове забезпечення;

  • привабливість ідей;

  • новизну ідей;

  • відкритість школи до нововведень;

  • перехід на концептуальний рівень освітньої діяльності з орієнтацією на інноваційні процеси;

  • створення служб підтримки ефективного протікання інноваційних процесів;

  • систематичного проведення аналізу освітніх потреб суспільства та адаптація його основних ідей до контингенту школярів.

Впровадження інноваційних технологій в управлінську діяльність загальноосвітнього навчального закладу членами педагогічного колективу – це пріоритетний напрям управлінської діяльності.

Запровадження системного підходу до управління інноваційним освітнім процесом сприятиме підвищенню результативності управлінської діяльності навчального закладу.

При проведенні серпневих зустрічей рекомендуємо особливу увагу звернути на питання сучасного підходу до управління загальноосвітнім навчальним закладом, на шляхи впровадження інноваційних технологій в управлінську діяльність загальноосвітнього навчального закладу, що ставить досить високі вимоги до керівника, його компетентності, відповідальності, умінь та досвіду для розв’язання нагальних проблем в освіті.

Види і основні напрямки планування інноваційної освітньої діяльності

Основними видами планування інноваційної освітньої діяльності є перспективне і річне планування.

Перспективне (стратегічне) планування

При розробці перспективного плану роботи закладу необхідно розробити додаток до плану “Заходи з інноваційної діяльності”, бажано у вигляді таблиці.

Таблиця 1

Заходи з інноваційної діяльності



Навчальні роки
Напрямки

діяльності


2012/2013


2013/2014


2014/2015


2015/2016


2016/2017




  1. Назва

розділу перспективного плану








Назва

інновації








і т.д.

















При розробці заходів слід дотримуватися всіх вимог до здійснення перспективного планування (діагностика готовності педагогічних працівників і учнів, наявність необхідних умов для здійснення інноваційної діяльності, врахування принципів науковості, об’єктивності, послідовності, реальності, поєднання колективного начала та індивідуального, демократичності, інноваційності тощо). Нагадуємо, що перспективне здійснюється на період від 3 до 5 років.

Пропонуємо зразок оформлення розділів перспективного плану роботи закладу.

Таблиця 2

Інноваційна діяльність




з/п

Заходи

Навчаль-ний рік

Відповідальний

Відм. про викон.

Розділ 2. Організація навчально-виховного процесу

1.1

Запровадження методів інтерактивного навчання в 5-9 класах (рекоменд. МОН)

2013/2014

заст. дир. з навч.-вих. роботи




1.2

Запровадження методів інтерактивного навчання в 10-11 класах (рекоменд. МОН)

2014/2015

заст. дир. з навч.-вих. роботи





1.3

Розробка інновації “ Школа без домашніх завдань ” (експеримент регіонального рівня)

2013/2014-2016/2017

директор





1.4

Розвиток критичного мислення учнів на уроках української мови і літератури (рекоменд. МОН)

2013/2014

заст. дир. з навч.-вих. роботи

практ. психолог




У системі виховної роботи

2.1

Запровадження методу проектів у систему роботи класного керівника і органів учнівського самоврядування (рекоменд. МОН)

2013/2014

заст. дир. з вих. роботи





2.2

Розробка інновації “ Формування духовної культури особистості через засоби співробітництва родини, школи, громадських організацій ” (експеримент регіонального рівня)

2012/2013- 2015/2016

заст. дир. з вих. роботи





2.3

Запровадження в систему виховної роботи методики “Діалог” (рекоменд. МОН)

2013/2014-2015/2016

практичний психолог





і т.д.














Річне планування є логічним продовженням перспективного планування, тому воно здійснюється згідно з вимогами до перспективного планування і має також відповідати йому за структурою. Потрібно, щоб у річному плані усі розділи знаходились під такими ж номерами, що і в перспективному. Це полегшує і раціоналізує здійснення річного планування.

Заходи з інноваційної діяльності плануються в різних розділах річного плану та можуть виноситися в окремий додаток до плану.

Крім заходів у плані зазнаються відповідальні за їх проведення від адміністрації та конкретні виконавці.

Заходи з інноваційної діяльності розробляються на основі аналізу виконання відповідного розділу плану роботи закладу за минулий навчальний рік, включаються заходи, що за різних причин не були виконані, а також ті, що передбачені перспективним планом роботи закладу.

Таблиця 3

Зразок додатку до плану роботи закладу на навчальний рік
Інноваційна діяльність




з/п

Заходи

Термін вико-нання

Відпові-дальні

Виконавці

Відм. про викон. із зазначен-ням документа

1.

Навчально-виховний процес












1.1

Запровадження технології розвитку критичного мислення учнів на уроках української мови і літератури

(інновація рекомендо-вана МОН)

31.05.13

заст. дир. з навч.-вих. роботи

вчителі

5-9 класів

наказ по закладу

від__

№__

1.1.1

Засідання методичної ради – визначення готовності педпрацівників і учнів

30.08.13

голова метод. ради

члени метод. ради

протокол від__ №___

1.1.2

Засідання педагогічної ради – визначення завдань для пед. колек-тиву; видання наказу по закладу

31.08.13

директор

заст. дир. з навч.-вих. роб. прізв.

протокол від__ №___;

наказ від__ №__

1.1.3

Засідання МО – визначення завдань для вчителів

04.09.13

голова метод. ради

керівник МО прізв.

план та/або протокол засідання

1.1.4

Звіти вчителів про хід запровадження інновації на засіданнях МО (про результати діагностування, якісні й кількісні показники, висновки тощо)

2 рази

на семестр

заст. дир. з навч.-вих. роботи

керівник МО прізв.

матеріали в папках керівника МО

1.1.5

Вступне діагностування учнів (контр. зрізи знань і вмінь)

вересень 2013 р.

заст. дир. з навч.-вих. роботи


вчителі

5-9 класів

матеріали в папках керівника МО

1.1.6

Поточне діагностування учнів (контр. зрізи знань і вмінь)

грудень 2013 р.

заст. дир. з навч.-вих. роботи

вчителі

5-9 класів

матеріали в папках керівника МО

1.1.7

Підсумкове діагностування учнів (контр. зрізи знань і вмінь)

травень 2014 р.

заст. дир. з навч.-вих. роботи

вчителі

5-9 класів

матеріали в папках керівника МО


1.1.8

Контроль за станом запровадження інновації (відвід. уроків, перевірка календарно-тематичних і поурочних планів тощо)

2 рази

на місяць

заст. дир. з навч.-вих. роботи

заст. дир. з навч.-вих. роботи члени метод. ради

книги внутрі-шкільн. контролю

1.1.9

Засідання методичної ради закладу (підсумки впровадження інновації за І семестр)

грудень 2013 р.

голова метод. ради

Члени метод. ради

протокол від__ №___

1.1.10

Підсумкове засідання методичної ради закладу

травень 2014 р.

голова метод. ради

члени метод. ради

протокол від__ №___

1.1.11

Обговорення питання про запровадження інновації на засід пед. ради

січень 2014 р.;

червень 2014 р.

директор

заст. дир. з навч.-вих. роботи

протокол від__ №___

1.1.12

Видання наказу по закладу про результати запровадження інновації

червень

2014 р.

директор

заст. дир. з навч.-вих. роботи

наказ від__ №___

і т.д.


















Планування методичної роботи з метою забезпечення виконання заходів з інноваційної діяльності плану роботи школи


План роботи методичної ради закладу, пов’язаної з інноваційною діяльністю, складається на поточний навчаль­ний рік і спрямовується на поліпшення науково-теоретичної, методичної та практичної підготовленості педагогічних кадрів закла­ду до інноваційної діяльності. У ньому мають бути відображені результативність і підсумки методичної роботи за попередній навчальний рік. План має містити завдання на по­точний навчальний рік, основні напрямки роботи щодо запровадження інновацій, а також перелік засідань, складений за такою формою:




пор.

Тематика засідань

Форма прове-дення

Методи прове-дення

Дата прове-дення

Відпові-дальний за про-ведення



Прим.



План роботи методичного об'єднання з інноваційної діяльності складається за такою ж формою, що і план роботи методичної ради.

Під час підготовки до планування слід обов’язково враховувати умови конкретного закладу (зовнішні та внутрішні).

Творче використання в процесі планування інноваційної діяльності в закладі вимог нормативних документів та методичних рекомендацій допоможе створити необхідну базу для піднесення рівня навчально-виховного процесу та сприятиме успішному і результативному виконанню завдань, які постають сьогодні перед освітою.

На секціях керівників навчальних закладів необхідно розглянути питання, що дадуть змогу забезпечити повноцінний процес взаємодії управлінців і педагогічних колективів, усвідомити засоби впливу і коригування у керівній діяльності, створити умови розвитку і планомірного функціонування загальноосвітнього закладу.

Знання і дотримання нормативної бази – одна із сходинок існування у правовому полі кожного закладу освіти. Тому, насамперед, слід акцентувати увагу на положеннях законодавчих та нормативних актів у галузі освіти.

Також, з керівниками шкіл доцільно обговорити проблеми:

● Основні акценти впровадження Державного стандарту базової та повної загальної освіти.

● Основи цільового управління як першоджерела стратегічного, тактичного і оперативного планування.

● Управлінська компетентність керівника при розв’язанні проблем профільного навчання.

● Функціонування загальноосвітнього навчального закладу в умовах автоматизованої системи управління з використанням сучасних мережевих технологій.

● Рівень інформаційно-комунікаційної грамотності керівників навчальних закладів та педагогічних колективів, використання ІКТ-технологій в управлінській та педагогічній діяльності.

● Самоосвітній потенціал керівника закладу освіти як основа реалізації управлінських компетенцій.

● Основні етапи процесу впровадження нововведень у практику школи.

● Методи внутрішньошкільного контролю як підсистема загальної структури управління школою.

● Науково-методична проблема як стратегічний орієнтир діяльності педагогічного колективу.

Література на допомогу керівникам навчальних закладів:

  1. Василенко Н.В. Підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів до інноваційної діяльності : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Н.В.  Василенко. – К., 2007. – 20 с.

  2. Галіцина Л.В. Керівник: мистецтво планування / Галіцина Л.В. – К. : Шк. світ, 2010. – 104 с.

  3. Гриневич Л. Розробка моделей організації управління освітою на місцевому рівні. Національний та зарубіжний досвід : [навч. посіб.]. – Гриневич Л., Хобзей П., Прошак О. – К. : Знання, 2006. – 285 с.

  4. Гуменна О.В. Проектування управління розвитком навчального закладу / Гуменна О.В. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_09.pdf/.

  5. Даниленко Л.І. Модернізація змісту, форм та методів управлінської діяльності директора загальноосвітньої школи: монографія / Даниленко Л.І. – К. : Логос, 1998. – 140 с.

  6. Жосан О.Е. Інноваційна діяльність гімназії / Жосан О.Е. – Кіровоград : КОІППО ім. В.Сухомлинського, 2007. – 64 с.

  7. Жосан О.Е. Планування інноваційної діяльності в загальноосвітньому навчальному закладі // Науково-методичний вісник КОІППО ім. В.Сухомлинського. – 2006. – № 1 (42). – С. 208–217.

  8. Зайченко О.І. Система планування роботи загальноосвітньої школи // Управління школою. – 2003. – № 5. – С. 14.

  9. Карамушка Л.М. Психологічні основи управління змінами в освітніх організаціях: навч.-метод. посіб. / Карамушка Л.М. – Біла Церква : КОІПОПК, 2008. – 76 с.

Схожі:

Положення про координаційно-методичну раду
Координаційно-методична рада (КМР) є органом управління освітнім процесом у школі, головною метою якого є цілеспрямована взаємодія...
План лекції Системний підхід у побудові методики комплексного економічного...
Ключові слова і терміни: системний аналіз, ієрархія системи, адаптація, комплекси і блоки аналітичних задач, система показників,...
СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО РОЗРОБКИ РІШЕНЬ
Рішення – це вибір одного (як правило найкращого) з можливого набору наявних варіантів
Як класифікуються видові прояви потенціалу підприємства?
Охарактеризуйте системний підхід, як основний у процесі формування потенціалу підприємства
О. В. Варецька КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД – КОНЦЕПТУАЛЬНА ОСНОВА СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова: компетентнісний підхід, компетентнісна освіта, освітня компетентність, компетентність, компетенція, діяльнісний підхід,...
ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ УПРАВЛІННЯ ПТНЗ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
Це – проблема, яка потребує вирішення. Важливою передумовою є розвиток культури управління навчально-виховним процесом, всім багатогранним...
Системний підхід до підвищення фахової компетенції учителя в діяльності...
Го розвитку, спрямований на забезпечення повного використання достовірного, вичерпного і своєчасного знання у всіх суспільно важливих...
Холод Борис Іванович – ректор
«Реформи в Україні: міфи і реальність», «Соціально-економічна система як простір управлінського саморозвитку», «Системний аналіз...
Управління навчально-виховним процесом
Шкварчук Наталія Степанівна, директор Товтрівської ЗОШ І-ІІІ ст. Заставнівського району, вища категорія, вчитель-методист
ПРОФІЛАКТИКА ПРАВОПОРУШЕНЬ ТА ІНШИХ НЕГАТИВНИХ ЯВИЩ У СТУДЕНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Успіх виховання студентів сьогодні в значній мірі залежить від науковості, комплексності підходів, розумного використання виховного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка