|
Скачати 200.53 Kb.
|
Мовленнєвий розвиток старшого дошкільника. ( Ознайомлення дітей з багатозначними словами) Мовленнєвий розвиток старшого дошкільника визначається мірою сформованості його знань, умінь та навичок, пізнавальних і соціальних мотивів, потреб та інтересів, а також інших психічних новоутворень, які становлять базис її особистісної культури. Високий рівень мовленнєвих досягнень дає їй можливість реалізувати як соціальну, так і інтелектуальну активність у колі однолітків та дорослих людей. Розширення змісту потреб у спілкуванні спрямовує увагу дитини на нові аспекти дійсності: на пізнання світу людей і взаємин з оточенням, світу природи, предметно – практичної та художньої дійсності. Нові потреби спілкування зумовлюють потребу і в нових засобах, які мають допомогти реалізувати нові цілі. Так створюються передумови для збагачення лексики дитини. Підкреслюючи значення лексичної роботи необхідно відзначити і важливість роботи над словом як одиницею мови, тобто над багатозначністю слів. У розкриті багатозначності слова, ми показуємо дітям життя самого слова, тому, що предмети і явища, що відповідають різним значенням слова, можуть бути зовсім різними, не зв’язковими або мало зв’язковими один з одним. Розкриття змістового багатства багатозначного слова ( а багатозначно більшість слів слов’янських мов ) відіграє велику роль у формуванні точності слововживання. Робота над багатозначністю слів забезпечує мовленнєвий розвиток дитини і сприяє формуванню якісної сторони дитячої лексики, розвитку довільності мовлення, вмінню свідомо вибирати найбільш доречні для даного висловлення мовні засоби. В остаточному підсумку означена робота слугує розвитку рівня загальної мовленнєвої культури. Отже, ми пропонуємо вам матеріал, який стане у пригоді за для розвитку лексичної сторони мовлення старших дошкільників. Цей матеріал складається з :
Перспективний план роботи щодо ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з багатозначними словами та розвитку пояснювального мовлення.
Серія бесід щодо ознайомлення дітей з багатозначними словами: «Як Буратіно готувався до школи». Вступна бесіда:"Ярмарок слів". В тридцятому царстві, в тридесятій державі був собі особливий ярмарок - ярмарок слів. На ньому продавалися різні слова – кому які потрібні. Слів було багато, та продавали їх цілими партіями. Продавці на всі лади закликали покупців: - Кому, кому голки? Голки потрібні багатьом; їжакам, дикобразам, йоржам, кактусам, соснам, ялинкам і, звичайно, кравцям. Знайшло своїх покупців слово "язик" За ним вишикувалася велика черга з людей, тварин, птахів. Навіть вогнищу знадобилося це слово, яке ж вогнище без язика полум'я? Слово "ніс" було нарозхоп. Воно знадобилося людям і тваринам, а ще човнам, кораблям і катерам, які стали гордо борознити своїми носами води морів, океанів, озер і річок. Слово "хвіст" стало у пригоді всім тваринам, птахам, а також поїздам, літакам, ракетам і кометам. За ним одразу вишикувалася велика черга, в кінці якої теж був хвіст. -А ось капелюхи! Кому капелюхи? - кричали продавці. До них підбігали жінки, адже капелюхи - невід'ємна частина їхнього туалету. Коли жіночі капелюхи були розпродані, до продавця незграбно, підстрибуючи на одній нозі, пришкандибали гриби і цвяхи. Їм теж дісталися капелюхи: грибам – крихкі, різнокольорові, цвяхам –міцні і залізні. -У кого нема рукавів? Негайно придбайте! - радили зазивали. За рукавами вишикувалися плаття, костюми, пальта, блузки, футболки, інша одежа. А потім... прибігла річка, і від неї в усі боки одразу розбіглися дзюркотливі і говіркі рукава. А через хвилину примчали пожежники: шланги, якими вони користувалися при гасінні пожежі, так схожі на довгі рукава, що їх так і стали називати, Слово "двірник" дуже сподобалося людині, яка прибирає сміття на вулиці і на подвір'ї, а також шоферу, якому потрібно очищати скло машини від потоків дощу і краплин бруду, адже пристрій на передньому склі машини, який виконує цю роботу називається двірником. Поля дісталися селянам і фермерам. Де ж їм вирощувати врожаї і пасти худобу? Слово "поля", на свою голову, придбали учні, і з тих пір на полях їхніх зошитів суворі вчителя відмічають помилки і ставлять оцінки. Без полів не могли обійтися видавці книг, журналів і газет: на їхніх сторінках обов'язково повинні бути чисті місця по боках від надрукованого тексту - це і є поля. Поля знадобилися спортсменам, щоб змагатися і тренуватися. А ще, поля стали у пригоді капелюхам - щоб захищати нас від сонця. Літакам та гвинтокрилам теж знадобилися поля - щоб здійснювати посадку. - Кому в господарстві потрібна плитка? - не вгамовувалися продавці. Плитка знадобилася багатьом. Хазяйки готують на ній обїд. Майстри кахельними плитками викладаютъ ванну і кухню, щоб було чисто і красиво. За цим словом прийшла і шоколадка. "Хочу, щоб мене називали плиткою шоколаду!" - промовила вона й затиснула губки. - Тільки у нас і тільки зараз - ніжки всіх розмірів і видів,-продовжувалася жвава торгівля.За ніжками поспішали столи, стільці, шафи, ліжка, дивани - одним словом, меблі.Весело пританцьовуючи, прибігли діти на своїх різних ніжках. Охаючи і зітхаючи, приковиляли гриби і квіти, кожному була потрібна всього одна ніжка! Торгівля йшла жваво. Одні слова купували одні покупці, другі – інші. Ось і вийшло, що одне і те ж слово ми можемо зустріти в кількох місцях, але різних за своїм значенням. Хто в що грає ? А мені подобається грати із словами. Всі діти люблять грати з ляльками, машинами й іншими іграшками, а ще в комп'ютерні ігри. Ви гадаєте, що тільки діти граються? Дорослі теж люблять гратися. Вони грають на різних музичних інструментах- скрипках, піаніно, барабанах Актори і актриси в фільмах і спектаклях грають різні ролі. А ще дорослі грають на біржах: щось там купують, продають і страшенно засмучуються, коли програють, деякі з-за цього навіть плакати починають . Є й інші ігри у дорослих, в які вони грають, коли у них з'являються вільні гроші і час. Мені ці ігри, правда, не дуже подобаються; рулетки всякі, карти, більярд. Граючи в них, дорослі, напевне згадують, як були маленькими дітьми і цілий день тільки і робили, що грали. А зараз їм, бідолашним, припадає тільки працювати. Так, що нехай собі іноді грають, тільки б при цьому про справи не забували, а ще про те, що у них діти є, які дуже люблять, коли з ними грають їх дорослі папи і мами. Летіть, голуби, летіть! Летят роки, діти дорослішають, у них з’являються свої діти, 1 ось, сидячи ввечері за столом, дорослі починают зітхати:- "Як швидко летить час!" Коли я вперше ці слова почув, уявив собі літак, який високо летить в небі. А ще птахів, які швидко і красиво летять в повітрі. Задумався я, про їжу забув, ложку випустив, й тут до мене доноситься голос тати Карло:- " Ти у мене зараз із-за столу вилетиш, коли їсти не хочеш!" Сказав він це зовсім не грізно, навіть можна сказати - жартівливо. І я згадав, як вже літав, вчепившись за лапи лебедя, а ще з мосту в річку. Від цих згадок на мене такий сміх напав, що я не втримався і полетів з стільця на підлогу. Ось тоді уже перепало від тато Карло! А мій старовинний приятель Петрик нещодавно з інституту вилетів, тому що всі екзамени завалив. Тепер він служить десантником і літає на великих літаках. З цих літаків його скидають, і він летить вже на парашуті. Петрик розповідав, що коли їх підіймають серед ночі за тривогою, треба швидко летіти і шикуватися. Шкода, що я зрістом не вийшов, а то б теж в десантники пішов! Чи все золото блищить? Гуляємо ми якось з Барсом. Я його на поводок не беру: він слухняний! Назустріч жінка собаку веде, вірніше - собака її за собою тягне, а жінка ледве встигає ноги переставляти. Порівнялася зі мною і говорить: -"Твій пес золото ..." Хотіла ще щось сказати, але її собака далі поволочив. Подивився я на Барса. Чого, гадаю, він золото? Кольору він чорного, а золото - жовте. На дотик він м'який, пухнастий, золото - метал, да й ще тверде. Вирішив спитати у тата Карло, що б це означало? А у нього товариш сидить, стілець ремонтувати приніс. Тато Карло стілець полагодив, віддав. Товариш говорить: "Руки у тебе , Карле , золоті, ціни їм немає, і взагалі золота ти людина, ніколи нікому ти в допомозі не відмовиш." Сказав "спасибі", і пішов. Я підійшов до тата Карла ближче і став його розглядати: може де золото заблищіть? Ні, не блищить нічого. Гаразд, спитаю: -Тату Карле, що у тебе із золота зроблено? -Нічого! - відповідає він. -Чого ж тоді товариш тебе золотою людиною назвав? -Ну, це він набагато перебільшив. А взагалі, золотою називають людину дорогу, безкорисну, працьовиту. Але це зовсім не означає, що вона повинна бути зроблена із золота. Просто дуже хороша, ось і все! -А я гадав,Мальвіна мені вчора сказала: -«Буратіно, ти такий добрий, у тебе золоте серце! Я зрадів, гадав дістати своє серце і зробити з нього багато - багато золотих монет для тата Карла, але не можна…» - Не засмучуйся, золотко моє - сказав тато Карло. - Не треба мені ніяких золотих монет, ти моє золото! Про замки, замки та ключі. Я, звичайно, скарб, а скарб, як відомо за сімома замками тримають і, як правило, в замках. А ми з татом Карло в коморі живемо. Не можу сказати, що погано, адже золотий ключик відкрив нам дорогу до щастя. І тепер я розумію: саме головне в житті - це знання. Вони - до всіх відкриттів і звершень. Я такі відкриття кожен день роблю! Ось нещодавно вивчив я словник і дізнався, що слово "ключ" означає не тільки ті залізні штуковини, що двері і замки відмикають в замках і будинках, але й ще щось. У шоферів і слюсарів є гайкові ключі, якими вони закручують і відкручують болти і гайки і без яких не можна полагодити машину, систему опалення чи водопровід. У розвідників є самий цікавий ключ - ключ до шифру, за допомогою якого можна прочитати зашифровані послання чи записку з важливим повідомленням. Зашифроване повідомлення можна передавати на далекі відстані за допомогою рації. В ній теж є ключ, тільки ключ передач, який відкриває азбуку Морзе (крапка - тире - крапка...). Ще ключем називають джерело з чистою, свіжою і прохолодною водою. Цей ключ такий радісний, дзвінкий, іскристий. Про людину веселу і життєрадісну теж говорять: "Життя б'є в неї ключем." Я це про себе часто чув. Що буває гострим ? Тато Карло все -ж-таки закрив мене на замок. А все тому, що у мене почався гострий катар горла. Який він гострий я одразу зрозумів, тому шо в горлі ніби гострий ножик встромили, або ніби я наївся гострої приправи зі червоного пекучого перцю і там палахкотить полум'я. Я навіть говорити не міг, тільки сипів. А тато Карло ще жартує: -"Ось і добре, помовчиш трохи, а то у тебе язик такий гострий став, що усі сусіди жаляться," Я висунув язик і подивився в дзеркало: дійсно гострий! Але ж я його не усім сусідам показую, а тільки Дуремару і Карабасу Барабасу. Тато Карло сміється: -"Ти все буквально розумієш, а я про гострий язик в переносному розумінні сказав: надто ти багато жартуєш і над усіма смієшся. Про таких люди і говорять: у них гострий язик. А у мене зараз гостра необхідність піти з дому у справах. Тільки ось боюсь, що ти, не дивлячись на хворобу, з дому втечеш до своїх друзів, тому я тебе, дружок, закрию на ключ. Так що вибач і не сумуй - скоро прийду!" Сказав так і пішов, а я залишився один з гострою образою на тата Карло і на свій гострий катар, із - за яких необхідно сидіти вдома. Гаразд! Візьму-но я свій улюблений словник і буду вивчати слова далі! Роль дидактичних вправ та ігор у формуванні граматично правильного мовлення. Гра є провідною діяльністю для дітей дошкільного віку. Майже все життя дитини проходить в ігровій діяльності. Весь час у дітей цього віку пронизаний грою, але грою не заради розваги, а грою навчальною, що вимагає складних розумових операцій, аналізу і синтезу. Кількість ігор заняттях повинна бути розумна. Доречно продумати і поетапній їх розподіл: на початку заняття гра повинна допомогти зацікавити, організувати дитину; в середині заняття гра повинна націлити на засвоєння теми; в кінці заняття - може вона повинна бути цікавою, доступною, включати, різні види діяльності дітей. При організації гри на заняттях важливо придумати і те, в якому темпі вона буде проводитися. Гра дасть змогу дитині опанувати також основи грамоти. Враховуючи складність звукових спостережень; навчання у добукварний період слід організовувати так, щоб дошкільники сприймали його в ігровій формі, не перевтомлювалися, щоб воно не викликало негативних емоцій. Уся навчально-виховна робота з рідної мови з дітьми повинна ґрунтуватися на принципі гра навчання, гра-виховання, оскільки гра для дітей - серйозна діяльність. Заняття, на яких діти оволодівають звуковою системою рідної мови, як і інші, перетворюю в цікаві вправи ігрового характеру. Мною були розроблені та випробувані дидактичні ігри, які сприяли розвитку монологічного, зв'язаного мовлення, активізації словника дитини:
Мета: розвиток доказового мовлення, уваги, фантазії, навичок самоконтролю. Інструкція: перед дітьми ставиться завдання зібрати всі сторінки казки, що розпалася так, щоб казка була вірна від початку до кінця.
Мета: розвиток монологічного та зв'язаного мовлення. Інструкція: перед дитиною ставиться завдання: а) розказати стару казочку на новий лад; б) придумати та назвати свою казочку; в) вгадати назву казки та знайти зайвого героя. ФОТО 1 - « Моделювання казки» Мета: розвиток уяви, мислення, доказового мовлення. Інструкція: перед дитиною ставиться завдання знайти та відкласти фрагменти героїв казочки. ФОТО2 - «Розкажи про ці речі» Мета: активізація дієслів, епітетів, прикметників. Розвиток уваги, елементів довільної уваги, доказового мовлення. Інструкція: дитина повинна взяти один предмет та розповісти про нього все, що знає так, щоб діти вгадали його. - «Опиши малюнок» Мета: засвоєння роду іменників. Інструкція: дитина повинна описати предмет за схемою: Що це за предмет? До якої категорії він відноситься? Який його колір? Який його розмір? З чого він зроблений? Для чого він потрібний? - «Багатозначне лото» Мета: розвиток уваги, мислення. Активізація словника дитини, поповнення його багатозначними словами. Вміння відокремлювати головне та другорядне в цьому предметі. Інструкція: гра проводиться за принципом лото. ФОТО З - «Поговоримо про предмет» Мета: активізація та поповнення словника дитини. Інструкція: обраний предмет описують по черзі дві дитини. Виграє той, який назвав більше визначень предмету та не повторився. - «Назви правильно» Мета: правильно поставити наголос у слові. Інструкція: вихователь називає ряд слів та робить навмисну помилку (невірний наголос). Дитина повинна зупинити вихователя та виправити помилку. - «Пояснялки» Мета: активізація та поповнення словника дитини епітетами, синонімами, багатозначними словами. Розвиток уваги, уяви. Інструкція: грати можна командами в кожній від 2 до 10 чоловік. Ведуча пояснює вказане на карточці слово іншими словами. Перед дітьми ставиться завдання за допомогою синонімів та антонімів з певними обмеженнями досягнути того, щоб команди відгадали якомога більше слів, вказаних в карточці. - «Яке слово заховалося» Мета: активізація та поповнення словника дитини багатозначними словами, розвиток вміння оперувати набутими знаннями. Інструкція: необхідно уважно оглянути три малюнки та відгадати яке багатозначне слово об'єднує їх. ФОТО 4 - «Склади слово» Мета: розвиток мислення, доказового мовлення. Активізація та поповнення словника дитини складними словами. Інструкція: І - дитина повинна з двох простих слів, які запропонував вихователь скласти одне складне слово, наприклад: сніг + падає = снігопад. II - дитина повинна з одного складного слова зробити два простих слова, наприклад: водоспад = вода + спадає. Брейн – ринг серед дітей та їхніх батьків (закріплення знань про багатозначні слова). Ведуча: Доброго дня ,шановні гості! тато і мамо – найдорожчі для нас слова. Нашу зустріч ми присвячуємо Вам, дорогі наші батьки. Цей вечір ми проведемо граючі, виконуючі цікаві завдання у грі : « Брейн- ринг». Грати будуть дві команди: 1 команда -«Мамонти» (батьки), 2 команда – « Пізнайко» (діти). Правила гри :
1 тур. Завдання 1: «Літає - плаває».Командам пропонують ряд предметних карток:
Завдання 2: «Що це?».Відгадування загадок.
Ніжка є ,а голови не має. (Гриб ).
Завдання 3: «Письменник - початківець». Кожній команді необхідно придумати якомога більше речень зі словами :
Ведуча: Поки журі підводить підсумок першого туру – музична пауза ( пісня вболівальників ). Ведуча: Увага ! Гра продовжується ! 2 тур. Завдання 1 : «Відгадай». Командам пропонується по 6 ілюстрацій. Необхідно відгадати яке багатозначне слово об’єднує всі зображення. Завдання 2 : «Нове слово». Необхідно з 2 простих слів скласти 1 складне:
Завдання 3: «Бліц - турнір». Необхідно швидко, не обмірковуючи, дати відповідь:
Ведуча : Поки журі підводить підсумок другого туру – танцювальна хвилинка ( танок вболівальників ) Ведуча : Увага ! Гра продовжується ! 3 тур. Фінал. Завдання 1: «Художники». Командам необхідно намалювати якомога більше предметів:
Завдання 2: «Тлумач». Кожна команда повинна пояснити вислів:
Ведуча: Шановні друзі, наша гра закінчилася. Журі оголошує результати. Використана література:
Використана література:
Використана література:
|
Розробила вихователь Розвити мову, пам’ять, логічне мислення дітей, уяву, збагачувати словник новими словами |
Розробила вихователь Розвити мову, пам’ять, логічне мислення дітей, уяву, збагачувати словник новими словами |
ЗАВДАННЯ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПРИРОДОЮ Сучасна методика ознайомлення дошкільників з природою вважає природу важливим фактором всебічного розвитку, а тому процес ознайомлення... |
Лабораторна робота №2 Мета: Ознайомлення та вивчення основних навичок роботи з плапшетним сканером. Ознайомлення з основними прийомами корекції відсканованого... |
Виховна година «Подорож в країну Ввічливості» Мета. Вчити ввічливому спілкуванню з ровесниками, дорослими. Розширити словниковий запас дітей словами ввічливості, узагальнити знання... |
Програми з географії для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх... Основним завданням викладання географії в спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей є ознайомлення... |
Тема : Музика в житті людини Мета Мета. Розвиток інтересу до музичного мистецтва, естетичних смаків дітей,ознайомлення з відомими композиторами,впливом музики на здоров`я... |
На що, за словами мами, погляне сонечко, коли прокинеться ? На що, за словами мами, погляне сонечко, коли прокинеться ? ( «Розмова про сонце» Марійка Підгірянка) |
Тема: Ознайомлення з вікном текстового редактора ... |
Показники оцінки ефективності виконання Програми захисту прав дітей... Підтримка дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з малозабезпечених, багатодітних сімей, дітей-інвалідів,... |