Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій – шлях підвищення результативності освітнього процесу
У житті досягає успіху той,
хто користується кращою інформацією.
Б. Дізраелі
Проблемі інформаційної компетентності учня (та й суспільства в цілому) у всьому світі приділяється велика увага. На це, звичайно, витрачається багато коштів, зокрема на створення інформаційних та телекомунікаційних технологій, засобів зв’язку; для формування інформаційних ресурсів, ураховуючи те, що інформація у ХХІ ст. стає основним джерелом розвитку цивілізації.
Інформаційна освіта за кордоном (США, Великобританія, Канада, Австралія, Німеччина та ін.) вводиться до державних освітніх стандартів. В Україні інформація стає важливим ресурсом у розвитку демократичного суспільства.
Таким чином, завдання сучасної школи полягає в тому, щоб виховати в учня високу інформаційну культуру, підняти на значно вищий рівень роль інформації в освітньому просторі навчального закладу (науково-пошуковий, навчальний, творчий, рекреативний). Навчити гімназистів технологіям пошуку, особливостям аналітичної обробки інформації, формування інформаційної компетентності загалом.
Сучасний учень потрапляє у вир нової інформації, реклами. Комп'ютерні технології на телебаченні, ігрові приставки, електронні іграшки і комп'ютери частіше й частіше заміняють таке важливе джерело інформації, як книжка, підручник, періодичне видання. Навіть спілкування з друзями тепер стає віртуальним. Усе це приводить до швидких змін у світогляді учнівської молоді, яка налаштована на сприйняття інформації за допомогою медіазасобів. Наше завдання – навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезну кількість інформації. Дуже важливо організувати освітній процес так, щоб кожен учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив результати своєї праці і міг їх самостійно оцінити. Для цього потрібно поєднати традиційні методи навчання та сучасні інформаційні технології, у тому числі й комп'ютерні.
Головною метою діяльності гімназії є підготовка молоді до життя в інформаційному соціумі, підвищення якості, доступності та результативності освіти. Реалізація цієї мети в закладі передбачає розв’язання таких завдань:
формування інформаційної культури учнів;
виявлення і розвиток індивідуальних здібностей гімназистів, задоволення їх запитів і потреб для розвитку їхнього творчого потенціалу.
Формування інформаційної культури учнів починається з вивчення інформатики. Як навчальний предмет вона вивчається гімназистами з І курсу (5 класу). Саме на цих уроках учні набувають первинних знань роботи з комп’ютером, формують навички роботи з операційною системою Windows та пакетом програм Microsoft Office, здобувають знання алгоритмізації й основ програмування, вчаться працювати в мережі Інтернет і доцільно використовувати ІКТ. Використання ІКТ допомагає учневі водночас розглядати об’єкт у кількох аспектах. Аналіз і синтез, абстракція і узагальнення виступають у наочно-діяльнісному і словесно-логічному плані та їх різноманітних співвідношеннях. Завдяки цій властивості, ІКТ дають змогу не тільки стежити за перебігом мислення учня, а й формувати його розумові операції.
Вивчення інформатики не обмежується курсом самого предмету. Для учнів за рахунок гурткових, факультативних годин і годин спецкурсів організовані заняття з
web-дизайну;
програмування;
комп’ютерної анімації;
комп’ютерної графіки.
Усі набуті знання в роботі з комп’ютером гімназисти застосовують при створенні різноманітних проектів (проектна діяльність). Щоб виконати таку роботу, учень збирає інформацію з різних джерел: пошукові системи Інтернет, електронні бібліотеки, різноманітні друковані видання – аналізує ї, синтезує нові знання, ефективно співпрацює з іншими учасниками освітнього простору і представляє результати своєї діяльності у вигляді презентації-захисту. Кожен учнівський проект (індивідуальний або груповий) є унікальним, оскільки творча ідея проекту оригінальна і самостійна.
Навчаючись у сучасному інноваційному закладі, учні мають можливість реалізувати більшість своїх творчих ідей і проектів, завдяки потужній матеріально-технічній базі. Загальна кількість комп’ютерної техніки в гімназії нараховує 68 одиниць: це 2 сучасні комп’ютерні класи (30 комп’ютерів), 6 мультимедійних комплексів, обладнаних сенсорними дошками. Для успішної роботи з інформаційними технологіями було придбано гімназією активатор інтерактивної поверхні.
А починали ми, як і більшість навчальних закладів, з 2 комп'ютерних класів, які мали підключення до мережі Інтернет через телефонну лінію (технологія dial-up). Обслуговуванням і підтримкою роботи техніки займались учителі інформатики. А далі, чим більше в гімназії з'являлось комп'ютерного обладнання, тим гостріше поставало питання його ефективного використання для забезпечення якості навчання. Найболючішими були проблеми:
обслуговування техніки;
оновлення програмового забезпечення;
навчання вчителів комп'ютерної грамотності.
Успішне розв'язання цих завдань стало можливим тільки завдяки:
чіткій організації праці;
підвищенню інформаційної культури учасників освітнього процесу;
вивченню і впровадженню в навчання сучасних інформаційних технологій;
самоосвіті і учня, і вчителя.
І, звичайно ж, дякуючи досвідченим спеціалістам, які становлять високопрофесійний і творчий педагогічний колектив.
Так з'явилась у гімназії служба інформаційного забезпечення та технічної підтримки навчально-виховного процесу, яка складається з чотирьох секторів. Кожен її сектор забезпечує функціонування і розвиток певних напрямків:
Сектор
|
Напрямки роботи
|
Інформаційно-видавничого забезпечення
|
пошук, обробка і накопичення довідкової та тематичної інформації;
друк документації;
робота з базами даних (БД).
|
Технологічного супроводу
|
мультимедійний супровід навчально- виховного процесу (уроки, проекти, семінари тощо);
розширення відео- і медіотек;
створення БД уроків з використанням мультимедійних технологій;
розробка презентацій.
|
Технічного обслуговування і програмового забезпечення
|
обслуговування і ремонт техніки;
програмове забезпечення;
підтримка сайта гімназії;
розвиток та обслуговування локальної мережі
розробка програми єдиної БД.
|
Навчання ІКТ
|
організація і проведення навчальних занять для молодих і нових учителів.
|
На сьогодні в гімназії функціонує розвинута локальна мережа з постійним необмеженим доступом до Інтернет. Крім 2 сучасних комп'ютерних класів, використовуються понад 30 автоматизованих робочих місць (АРМ). Працює сайт, який постійно оновлюється відповідно до подій, які відбуваються в гімназії.
Перспективами розвитку інформаційної системи гімназії є:
розширення, організація і підключення до системи АРМ «Куратор (21)» і АРМ «Учитель (17)»;
створення єдиної БД;
організація авторизованого доступу до БД через Інтернет-сторінку гімназії;
створення системи розмежування прав доступу до інформації;
створення мобільного комп'ютерного класу.
ІКТ використовуються в системі роботи гімназії:
для проведення уроків;
у проектній діяльності;
у науково-пошуковій роботі;
виховній роботі;
для підвищення рівня комп'ютерної грамотності учнів;
для формування звітів, документації тощо;
в аналітичній діяльності вчителів і учнів;
у спілкування в соціальних мережах;
для супроводу виступів на педрадах, семінарах, конференціях тощо;
для участі у web-конференціях;
в експериментальній діяльності;
в апробації електронних засобів навчання:
предметні програмні засоби (підручники, віртуальні лабораторії, тощо);
електронного підручника;
електронної системи ВСТУП.
Сучасний випускник навчального закладу для отримання відповідного рейтингу повинен не тільки опанувати базові науки на високому рівні, досконало володіти як мінімум двома іноземними мовами, а й уміти представити свої досягнення і досвід на міжнародному рівні. Такий випускник є перспективним і конкурентоспроможним. Саме тому ми приділяємо велику увагу інтенсивному вивченню іноземних мов і впровадженню ІКТ в освітній процес гімназії.
Велика увага приділяється й навчанню вчителів комп’ютерної грамотності. Перші курси проектної діяльності INTEL були проведені на базі нашої гімназії ще в 2001 році. Це був перший крок до нового творчого супроводу уроків. Сьогодні переважно всі вчителі гімназії володіють комп’ютером і приблизно 30% володіють усіма необхідними мультимедійними та інтерактивними технологіями, успішно застосовують свої вміння при розробці уроків. Результати анкетування вчителів, щодо володіння ІКТ, представлені на діаграмі нижче. Цікаво, що 68% учителів переконані в необхідності використання ІКТ на своїх уроках, а 32% – використанні ІКТ доцільними, але не обов’язковими, оскільки живе слово вчителя не може замінити ніяка техніка.
ІКТ дають можливість заощадити час і активізувати діяльність при поясненні нового матеріалу, перевірці знань учнів (контрольні й тестові програми). Сприяє підвищенню ефективності засвоєння матеріалу при комплексному сприйнятті інформації як зорової, так і слухової до 65%. Адже відомо, що при слуховому сприйнятті засвоюється 15% інформації, а при зоровому – 25%.
Учителі гімназії використовують у своїй роботі такі форми організації мультимедійних уроків:
використання одного комп'ютера, мультимедійного проектора
(для пояснення нового матеріалу, демонстрації дослідів віртуальної лабораторії, показу карт, моделей з електронних підручників);
використання комп'ютерного класу
(для перевірки й контролю знань учнів за допомогою тестових програм).
Постійно поповнюється база авторських уроків, медіа- й аудіотеки. На базі комп’ютерного та мультимедійного класів проводиться апробація електронних засобів освітнього призначення в процесі вивчення навчальних дисциплін і розробки методичних рекомендацій щодо їх ефективного використання.
Широкі можливості для обміну педагогічним досвідом щодо використання ІКТ в освітньому процесі дає організація та проведення наукових конференцій, майстер-класів та методичних семінарів, участь в освітянських виставках тощо...
Без ІКТ не обійтись і в управлінській діяльності:
Уся шкільна документація міститься в пам’яті комп’ютера.
Створення бази даних учнів і вчителів.
Для складання розкладу навчальних занять частково використовується програма Ректор-3.
Отже, використання комп’ютерних технологій забезпечує оперативне вирішення управлінських питань і представлення достовірної інформації щодо діяльності навчального закладу відповідним органам управління освіти.
Проведення педрад, атестації вчителів, батьківських всеобучів тощо на сьогодні не можливо уявити без мультимедійних презентацій, у яких представлені аналітичні дослідження, результати психологічних тестувань і тренінгів, індивідуальний досвід учителів.
І все ж таки комп'ютер ніколи не замінить учителя, живого спілкування з учнем, але може суттєво допомогти в роботі. При цьому
у функції вчителя комп'ютер являє собою:
джерело навчальної інформації;
наочний посібник;
тренажер;
засіб діагностики і контролю;
у функції робочого інструменту:
засіб підготовки текстів, їх зберігання;
графічний редактор;
засіб підготовки виступів;
обчислювальна машина великих можливостей.
Переваги використання ІКТ:
індивідуалізація навчання;
інтенсифікація самостійної роботи учнів;
зростання обсягу виконаних на уроках завдань;
розширення інформаційних потоків при використанні Інтернет;
підвищення мотивації до навчання та пізнавальної активності за рахунок різноманітних форм роботи, можливості включення ігрового моменту;
надання можливості вчителю перекласти частину своєї роботи на комп’ютер, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним;
застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволить учителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається всіма учнями, і своєчасно його скорегувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для кожного окремого учня.
Поряд із позитивними результатами в роботі з ІКТ, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення. Деякі з них:
завантаженість комп’ютерного класу;
недостатня якість або кількість педагогічного програмового забезпечення;
обмежене бачення технічних можливостей комп’ютерної техніки.
Технологізація діяльності учасників освітнього процесу сприяє кращій організації та мотивації навчально-виховної, наукової, самоосвітньої роботи учнів; доцільному структуруванню самого процесу учіння, посиленню його особистісно-діяльнісного , творчого характеру.
Організація освітнього процесу у гімназії з використанням інформаційно-комунікаційних технологій сприяє успішній адаптації учнів до життя в інформаційному суспільстві. Простір для діяльності надзвичайно широкий і вимагає від нас цілеспрямованої творчої праці і самовдосконалення. А це під силу тільки потужному, творчому, небайдужому, професійному педагогічному колективу.
Іти вперед – означає втратити душевний спокій.
Залишитися на місці – означає втратити себе.
У найвищому розумінні рух уперед означає пізнання.
Н.О Слюсарчук,
заступник директора
з навчально-виховної роботи
|