|
Скачати 45.38 Kb.
|
Миколаївська гімназія №3 ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ УЧНІВ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ДПА ТА ЗНО (з досвіду роботи вчителя української мови та літератури А.Я.Карпенко) Національна доктрина розвитку освіти України ХХІ столітті визначила, що головною метою української системи освіти є створення умов для розвитку самореалізації кожної особистості. Реформування освіти передбачає відновлення змісту навчання з орієнтацією на «ключові компетентності», оволодіння якими дозволить учням вирішити різні проблеми в професійному, соціальному, повсякденному житті. Компетентнісний підхід передбачає не засвоєння учнем окремих один від одного знань і вмінь, а оволодіння ними в комплексі. У фахових журналах щорічно надаються рекомендації МОНУ щодо вивчення навчальних предметів, у яких особлива увага приділяється реалізації компетентнісного підходу. Але недостатньо і майже відсутні методичні рекомендації щодо формування предметних компетенцій під час підготовки до ДПА і ЗНО. Тому в роботі кожного вчителя особливе місце займає підготовка учнів до ДПА і ЗНО, а саме – формування предметних компетенцій. Але підготовка до ДПА і ЗНО повинна проходить не тільки в 9-му або 11-му класах, а протягом усього навчання, починаючи з 5-го класу. Для мене, як вчителя рідної мови, насамперед стоїть завдання навчати учнів грамотно писати,згідно з існуючими нормами правопису. Запорука успіхів вчителя – словесника в цій справі – вироблення системи навчання грамотного письма, (адже у 9-му класі ДПА – диктант з української мови, у 11-му класі – переказ,а завдання ЗНО – виконання не тільки текстових завдань, а ще й написання власного висловлювання). Дуже важко українській мові в сучасному зрусифікованому суспільстві стати загальновживаного в усіх сферах життя. Проїжджаючи у транспорті чи проходячи вулицями міста (і, мабуть, це вже професійне) часто-густо впадають в око слова, у написанні яких допущені помилки: Областний (спрощення); вулиця Прибужська (-зька); бульвар Т. Шевченко а Мимоволі думаєш, що писав це колишній учень чи учениця, якого словесникові не вдалося навчити грамотного письма. Проте кожен випускник загальноосвітньої школи має бути грамотною людиною. А ось досягти цього не так-то і легко. Звичайно, багато залежить від учнів. Відома істина: «Легко того вчити, хто хоче вчитися». Словесник насамперед вимагає знання теорії мови – так диктує програма. Та щоб забезпечити грамотність самого лише знання правил не досить, потрібна різноманітна й ефективна практика письма, виконання навчально-тренувальних вправ, які мають виробити навики безпомилково і швидко застосувати вивчені орфограми та пунктограми. Я розпочинаю підготовку до ДПА та ЗНО з 5-го класу, майже на кожному уроці проводячи словникові диктанти. У моїх учнів є зошит (заводимо у 5-му класі), де зібрані складні випадки правопису слів, доводжу до автоматизму знання слів (вчать їх напам’ять), потім використовую ці слова у словникових диктантах, випереджаючи навчання – тему «Прислівник» вчимо у 7-му класі, а з 5-го класу складні випадки, тому до 7-го класу діти вже знають ці слова, а вони всі є у тестах в 11-му класі. Часто проводжу пояснювальні диктанти, (де учні пояснюють кожну орфограму, пунктограму).Обов’язково працюємо з лінійкою і олівцем (Учень говорить: «Складне речення», тому ставимо кому – доведи…) ускладнене однорідними членами – доведи. Моє завдання, як вчителя, навчити учня свідомо розставляти розділові знаки, щоб учні не чекали коли вчитель зробить паузу, там, наприклад, треба поставити кому. Часто приводжу навчальні диктанти (д/з опрацювати вивчені орфограми, пунктограми…). А на наступному уроці пояснюємо… Вивчаючи певні теми, бо у тестах ЗНО зібрані всі теми, весь програмовий матеріал, я починаю працювати з тестами з 5-го класу. У кожного учня на столі є папка, наприклад, вивчили тему «Вживання Ь», розгорніть папку, знайдіть тест № завдання…, стор… Правопис складних прикметників (яскраво-зелений, сніжно-білий, білосніжний). Учням дуже цікаво перевірити рівень своїх знань, кожен з них намагається якнайшвидше виконати завдання, але вчу не просто назвати правильну відповідь: На мою думку, правильний варіант відповіді Б. У варіанті А не підходить слово… У варіанті В і так далі. І так працюю у кожному наступному класі, тобто (папка з тестами відома учням з 5-го класу). Суттєво ускладнюється робота вчителя в 9-11 класах, коли підготовка до ДПА і ЗНО стає актуальною і в багатьох випадках зумовлює навчальні інтереси і потреби учнів. По-перше, потрібно організувати повторення навчальних тем і розділів безпосередньо на уроках. Для правильної організації повторення не тільки на репродуктивному, але і на творчому рівні з врахуванням інтелектуального росту учнів необхідно зробити декілька кроків:
Ще на початку вивчення теми слід ознайомити учнів з держвимогами щодо предметних компетенцій, запропонувати учням встановити для себе 3 рівні сформованості:
Особливе значення має аналіз сформованості предметних компетенцій наприкінці вивчення теми під час підготовки до узагальнення або контролю. Я даю самостійну роботу перед контрольною, встановлює кожен учень «білі плями» в знаннях та вміннях і на узагальнюючому уроці їх ліквідовує. Систематична робота учнів з вимогами до знань та вмінь дозволяє учням свідомо підходити до навчання, робити свідомий вибір форм навчання, своєчасно коригувати помилки. Систематична комплексна робота над вивченням нових тем, повторення з урахуванням держвимог до предметних компетенцій учнів, створення спільно з учнями програм підготовки дозволить кожному учню належним чином підготуватися до вирішальних випробувань у своєму житті. |
Управління освіти Миколаївської міської ради Тести призначені як для підготовки випускників загальноосвітніх навчальних закладів до ЗНО, так і для перевірки рівня навчальних... |
Розвиток ділової активності учнів ПТНЗ під час професійної та загальноосвітньої... Розвиток ділової активності учнів ПТНЗ під час професійної та загальноосвітньої підготовки |
Застосування похідної до розв'язування математичних задач прикладного змісту Мета: формування практичних навичок, застосування теоретичних знань і загальнонавчальних компетенцій учнів |
З досвіду використання методики інтерактивного навчання для формування... Навчальний матеріал подається не в описовій формі, а в проблемно пошуковій з опорою на попередні знання з основ наук, життєвий досвід... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ на проведення занять з пожежно-тактичної підготовки... Тренувати начальника караулу щодо виконання ним обов’язків КГП під час гасіння пожежі, та відпрацювати дії особового складу чергових... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ на проведення занять з пожежно-тактичної підготовки... Тренувати начальника караулу щодо виконання ним обов’язків КГП під час гасіння пожежі, та відпрацювати дій особового складу чергових... |
Інструкція з безпеки життєдіяльності № для учнів перед канікулами... Канікули – це час для фізичного, інтелектуального, психологічного відпочинку учнів, а також час коли вони можуть займатися хатніми... |
Випробовувачі напівпровідникових елементів. Порядок підготовки приладів... Мета. Розглянути особливості напівпровідникових випробовувачі та їх застосування під час перевірки роботоздатності напівпровідникових... |
Підготовка до ЗНО – 2012 Поради абітурієнтам Вивчайте та повторюйте навчальний матеріал відповідно до програмових вимог ЗНО з того чи іншого предмета |
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з професійно-психологічної підготовки... Тактико-психологічні особливості дій працівників ДПО при виконанні службових завдань. Психологічні особливості взаємодії особового... |